رو به جلو روزهای زوج از ساعت 16:35 به مدت 20 دقیقه

رادیو تهران

رو به جلو

گزارش از برنامه«رو به جلو» ویژه انتخابات 1400 از شبكه رادیویی تهران رو به جلو برنامه انتخاباتی در راستای افزایش آگاهی برای انتخاب درست از رادیو تهران پخش می‌شود

امسال برای سیزدهمین بار به جشن انتخابات دعوتیم تا به عنوان یك شهروند، كاندیدای اصلح را به عنوان رئیس جمهور كشور را انتخاب كنیم.

1400/03/24
|
10:13
|

این در حالی است كه رادیو در 12 دوره تجربه های زیادی را از سر گذرانده است، تجربه دوره هایی كه هر یك می توانند بر غنای این انتخابات، اثر مثبت مضاعفی بگذارند. در این دوره از انتخابات، رادیو تهران با ویژه برنامه «رو به جلو» وارد فضای سیاسی كشور شده است. این برنامه با تمركز بر انتخابات درست تلاش كرده آگاهی و دانش سیاسی را از رسانه ای قابل اعتماد، به شنوندگانش منتقل كند.

تحقق انتخاباتی قانونمند و منطبق با اخلاق انتخاباتی
مهدی زال زاده، تهیه كنندگی ویژه برنامه انتخاباتی رو به جلو از شبكه رادیویی تهران را بر عهده دارد.
وی گفت: این برنامه روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 16 و 35 دقیقه در چهار بخش تقدیم مخاطبان می شود و هدف اصلی آن اطلاع رسانی و افزایش آگاهی های عمومی جامعه از روند برگزاری انتخابات و قوانین انتخاباتی است تا در سایه این تلاش، شاهد تحقق انتخاباتی قانونمند و منطبق با اخلاق انتخاباتی باشیم. البته در انتخاب قالب ها و محتوای برنامه از ملموس ترین و جذاب ترین بسترهای برنامه سازی استفاده شده است.
زال زاده متذكر شد: نام این برنامه با عنوان«رو به جلو» انتخاب شد كه گویای تلاش جمعی مردم ایران اسلامی برای پیشرفت كشور و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشد. رو به جلو اقدامی جمعی برای پیشرفت كشور است و یكی از قدم هایی كه در زمینه این پیشرفت برداشته می شود، برگزاری انتخاباتی پر شور و آگاهانه است.

وی با اشاره به بخش های متنوع برنامه افزود: در بخش"تولید مشترك" به سراغ گروهی از تولید كننده های داخلی می رویم و به صورت گفت وگوهای دسته جمعی در خصوص علل انتخاب كسب و كارشان با آن ها گفت وگو می شود.

در تهیه یكی از بخش های برنامه از استودیو سیار استفاده شده است، یعنی گزارشگران بین مردم می روند و از آن ها می خواهند كه در حین احترام، آزادانه از این تریبون، نظرات و خواسته هایشان را با مسئولین در میان بگذارند. دوستان هنرمندی كه اجرای نمایش را بر عهده دارند، موضوع برنامه را بر اساس متنی كه در اختیارشان قرار داده شده، اجرا می كنند؛ بازیگران این برنامه یك خانواده ثابت هستند كه هر بار یك ماجرا و داستانی را روایت می كنند.

به گفته زال زاده در این برنامه از كارشناسان و متخصصان مطرح استفاده شده، آن ها به یك چالش دعوت می شوند؛ مثلا این پرسش كه آیا دوست دارید رئیس جمهور شوید؟

این تهیه كننده رادیویی با اشاره به موضوعاتی كه در این برنامه به آنها پرداخته می شود، گفت: موضوع های برنامه بر اساس پژوهش و در اتاق فكر برنامه انتخاب شده است، تا بتواند ضمن پاسخگویی و اطلاع رسانی كافی، بر برگزاری انتخاباتی پرشور و آگاهانه نیز موثر باشد. پرسش های مطرح شده در این برنامه در بخش های گزارش مردمی و بخش گفت وگوی صمیمانه بر همین اساس انتخاب می‌شود. "مردم و انتخاب صحیح بر پایه تحقیق و آگاهی"، "رسانه های بیگانه و سیاه نمایی و ناامید سازی مردم در انتخابات" و "شركت در انتخابات تبلور بلوغ فكری، اجتماعی و اعتقادی" برخی از موضوع های مرحله تهییجی این برنامه است كه این روزها در حال پخش از شبكه رادیویی تهران است .

مدیون آیندگان نباشیم
زال زاده در پاسخ به این پرسش كه شما به عنوان یك تهیه كننده رادیویی، چه مسئولیت خطیری بر عهده دارید، گفت: برنامه های انتخاباتی را می توان سخت ترین برنامه ها دانست، آینده كشور عزیزمان بر اساس همین انتخاب ها بویژه انتخابات ریاست جمهوری رقم می خورد و انتخاب های مردم محصول همین تلاش های رسانه ای ماست. مردم رادیو گوش می دهند، به رسانه ملی اعتماد دارند و همین اعتماد است كه بر انتخابشان تاثیر می گذارد. اگر كار ما ضعیف باشد، نمی تواند تاثیر صحیح بر انتخاب درست داشته باشد. اگر من به عنوان تهیه كننده؛ با تساهل و كوتاهی باعث ناامیدی و نگرانی در جامعه شوم، بی شك باعث كاهش حضور مردم در انتخابات خواهم شد یا اگر موجب انتخاب فردی شوم كه اصلح نباشد، آینده كشورم آسیب خواهد دید و مقصر این كوتاهی بزرگ در حق كشورم و آیندگان هستم.
همه آرزوی من اجرای صحیح این مسئولیت خطیر است تا مدیون آیندگان نباشم.

پرهیز از جانبداری سیاسی و اجتماعی
عباس پارسیان، مدیر گروه سیاسی رادیو تهران در پاسخ به این پرسش كه چه تدابیری برای جذب مخاطبان جدید و بیش تر شنیده شدن برنامه«رو به جلو» اتخاذ شده است، گفت: در برنامه «رو به جلو» مباحث اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی متناسب با نیازها و خواسته های مخاطبان و شهروندان تهرانی طراحی شده است. «رو به جلو» به واكاوی مسائل و مشكلات می پردازد و راه حل ها را در گفت وگو با مردم، كارشناسان و چهره ها دنبال می كند. بخش های جذابی همچون نمایش انتخاباتی و انتخابات آنلاین دارد و گفت وگوی صمیمی آن، برنامه را متنوع و شنیدنی كرده است.

وی افزود: بخش اول برنامه با عنوان"آقای روشنگر" كه به كارگردانی محمد محمودی تهیه و پخش می شود. در این نمایش سه بازیگر موضوع موضوعی را مطرح می كنند كه در نهایت آقای روشنگر راهكار صحیح را ارائه می دهد. نمایش رادیویی به سبب این كه بیشترین همزادپنداری، را با مخاطب ایجاد می كند به همین دلیل حداكثر تاثیر را در آگاهی، نگرش و عملكرد مخاطب می گذارد و به عنوان یكی از قالب های انتقال پیام برنامه برگزیده شده است.
به گفته پارسیان، در این بخش از برنامه، كشمكشی میان بازیگران در خصوص موضوع مورد بحث ایجاد می شود و در نهایت با حضور شخص آگاه مسئله حل می شود و پیام اصلی به مخاطب انتقال می‌یابد.
وی تصریح كرد: مهمانان در بخش"گفت وگوی صمیمی" حضور می یابند. نظر به اینكه این بخش یك گفت وگوی ساده و صمیمی با چهره های شاخص جامعه در حوزه های مختلف است و در خلال گفت وگو اشاراتی به برگزاری انتخابات، قوانین انتخاباتی و تجربیات انتخاباتی مهمان برنامه دارد، تلاش می شود افرادی انتخاب شوند كه ضمن آگاهی كافی از روند برگزاری انتخابات، مقبولیت اجتماعی كافی را داشته باشند تا سخنانشان به میزان لازم تاثیرگذار باشد.
وی در پاسخ به این پرسش كه یك برنامه انتخاباتی موفق چه ویژگی هایی دارد، گفت: برنامه انتخاباتی باید به مباحث، نگاه دقیق و كارشناسی داشته باشد. از جانبداری سیاسی و اجتماعی بپرهیزد. ساختاری منعطف داشته باشد و از شعارزدگی بدور و از صراحت كافی برخوردار باشد تا بتواند اعتماد مخاطب را جلب كند.

تسلط و مطالعه مجری در حوزه سیاسی
برنامه انتخاباتی گروه سیاسی رادیو تهران روزهای زوج با اجرای زرین كشاورز از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و موج ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز تقدیم فرهیختگان می شود.
زرین كشاورز، علاوه بر اجرا، یكی از تهیه كننده های رادیو تهران است. وی درباره اجرای برنامه انتخاباتی رو به جلو گفت: لازمه یك اجرای خوب، صدایی رسا و بیانی شفاف است مجری موفق حتی اگر تخصصش نباشد، باید بر موضوع برنامه تسلط كامل داشته باشد.
به گفته این مجری و برنامه ساز رادیو، بدیهی است كه گوینده قبل از اجرای برنامه، علاوه بر تحقیق و پژوهش درباره موضوع برنامه، باید با عوامل برنامه جلساتی داشته باشد تا خط فكری و مسیر برنامه را از ابتدا تا انتها درك كند.
زرین كشاورز درباره این برنامه انتخاباتی گفت: موضوع و مسائلی كه در دولت آینده بر آن تاكید می شود مورد نظر ماست البته دولت های گذشته را نیز تا حدودی نقد و بررسی می كنیم. مهم، تسلط و مطالعه مجری برنامه و از طرفی، آشنایی با اصطلاحات سیاسی است.
وی درباره مشاركت مخاطبان در برنامه توضیح داد: برای مشاركت شنونده ها بخش استودیو سیار در نظر گرفته شده است، علاوه بر این، با مخاطبان تلفنی صحبت می شود. هدف اصلی برنامه ایجاد شور و هیجان انتخابی است تا مردم انتخابات را وظیفه خودشان بدانند و همچون سال های گذشته در انتخابات شركت كنند. در این برنامه بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تاكید و توضیح كافی در این زمینه ارائه می شود و در برنامه های آینده ستادها معرفی خواهند شد تا مردم بتوانند به راحتی در رای گیری شركت كنند.
كشاورز در پاسخ به این پرسش كه یك برنامه انتخاباتی مطلوب چه ویژگی هایی دارد گفت: یك برنامه انتخاباتی موفق باید حتما مردم را در نظر داشته باشد و خواسته های مردم گفته شود و آن ها این حق را داشته باشند كه بدون هیچ گونه بی احترامی به رئیس جمهور فعلی، از وی انتقاد كنند و خواسته هایشان را از رئیس جمهور آینده مطرح كنند و به گوش رئیس جمهور آینده برسانند. به امید ایرانی آباد و سربلند.
مریم كریمی

دسترسی سریع
رو به جلو