جانشین معاون عملیات نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در استودیو پخش زنده رادیو تهران، شعار ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش را صلح و دوستی اعلام و درباره ماموریت این ناوگروه به تفصیل توضیحاتی را ارائه كرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادی تهران؛ ناخدا یكم محمدگلبازگیر، جانشین معاون عملیات نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت بازگشت غرورآفرین ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش به وطن؛ با حضور در استودیو پخش زنده رادیو تهران به تعدادی از پرسشهای ویژه برنامه «به خانه خوش آمدید» پاسخ داد.
وی در پاسخ به اینكه هدف از ماموریت ناوگروه 86 چه بود؟ گفت: خیلی وقت بود كه به دنبال آن بودیم خودمان را بسنجیم و برای خودمان خودباوری ایجاد كنیم و اقتدارمان را به بقیه نشان بدهیم.
قدرتنمایی؛ اگرچه نیاز است اما هزینه و زحمت دارد
جانشین معاون عملیات نداجا با تاكید بر اینكه قدرتنمایی هزینه و زحمت دارد گفت: وقتی در بچگی به مسابقات وزنهبرداری نگاه میكردم. ورزشكاری را میدیدم كه وزنه سنگین 240 كیلویی را بلند كرده و آن را سرجایش گذاشته و میرود. پیش خودم فكر میكردم چرا اینكار را انجام میدهد؟ وقتی بزرگتر شدم روزی از من خواستند كپسول گاز راجابجا كنم و دیدم چقدر سنگین است. یاد وزنهبرداری افتادم كه در ذهنم داشتم و یادم افتاد چه قدرتی داشته است. واقعیت این است كه قدرتنمایی، هزینه و زحمت دارد ولی نیاز است. ما باید كاری كنیم در وهله اول جایگاه خود و كشورمان را به بقیه نشان بدهیم و به آنها نشان دهیم چه قدرتی داریم و در وهله بعدی به خودباوری برسیم.
بعد از 40 سال تحریم، یك پیچ به ما نمیدهند
ناخدا یكم بازگیر؛ فرمانده زیر دریایی در مثالی دیگر افزود: ما برای اینكه به عمق 150 متر برویم اول به عمق 200 متر می رویم تا خاطرمان جمع شود و بعد به 150 متر برمیگردیم تا نگرانی بابت از دست دادن عمق نداشته باشیم، چون عمق بیشتر را آزمایش كرده ایم.
وی با بیان اینكه بعد از 40 سال تحریم، یك پیچ به ما نمیدهند و گرفتن یك نقشه برای ما بسیار سخت است گفت: كارشناسان اطلاعاتی اذعان دارند تا 95 درصد اطلاعاتی كه دریافت میكنید از منابع آشكار است اما اصل كار همان اطلاعات 5 درصد گلوگاههای فناوری است.
اولین درس ناوگروه 86 برای ما ایرانیان این است كه خودمان را باور كنیم
ناخدا یكم بازگیر اظهار داشت: دایره ای بین ما و مراكز علمی و صنعتی ایجاد شد و به طور مستمر به هم بازخورد دادیم. ما تازه فهمیدیم مراكز دانشگاهی چه نخبگان خوبی دارد. وقتی گلوگاههای فنی را به آنها میگوییم با روی باز، پای كار میآیند. من فكر میكنم اولین درس این ناوگروه برای ما ایرانیان این است كه خودمان را باور كنیم و بدانیم چه سرمایههایی در كشور وجود دارد و اگر بتوانیم تعهد و تخصص را در جای خود استفاده كنیم نتیجه آن، ناو دنایی میشود كه كره زمین را دور میزند و حتی آمادگی دارد دوباره همین مسیر را طی كند.
آمادهسازی ناوگروه 86 ؛ حدود 8 ماه طول كشید
او با اشاره به اینكه برنامهریزی آمادهسازی ناو گروه پس از ابلاغ ماموریت، حدود 8 ماه طول كشید در پاسخ به اینكه آیا بر اساس برنامهریزیهای شما ماموریت ناوگروه 86 همینقدر زمان میبرد؟گفت: روز اول به ما گفتند آدم دانا هر مشكلی را میتواند حل كند و آدم داناتر اجازه نمیدهد مشكلی پیش بیاید تا آن را حل كند و ما سعی كردیم روش دوم را انتخاب كنیم.
ناوشكن دنا در یكسالگی افتخاراتی دارد كه ناوهای 40 ساله ندارند
ناخدا یكم بازگیر در پاسخ به اینكه چرا ناوگروه 86 طراحی و اعزام شد؟ گفت: اگر به یاد داشته باشد سال 88 ناو جماران ساخته شد و پس از آن دماوند و سهند ساخته شدند كه با سهند در قالب ناوگروه 75 به سن پطرزبورگ رفتیم. ولی دنا آخرین محصول ما بود و دُردانه نیروی دریایی. این ناو در یكسالگی خود توانسته این افتخار را بدست آورد و حتی ناوشكنهایی با 40 سال خدمت نتوانسته اند این افتخار را بدست آورند.
ناوشكن دنا؛ كوچكترین خواهر مجموعه ناوشكنهای نیروی دریایی است
ناخدا یكم محمد بازگیر در ادامه گفت: ناوشكنها و ناوها را در دریا با نام خانم صدا میزنند.دو كشتی با هم خواهر هستند. برای مثال سهند، جماران و دنا با هم خواهر هستند و دنا كوچكترین خواهر است و در عین حال كاری انجام داده كه بزرگترها نتوانستند. به همین دلیل بین كاركنان ناوگروه جمارانكلاس رقابتی وجود دارد تا بقیه بتوانند این ركورد را بزنند ولی وقتی اورست را فتح میكنید؛ اورستتر وجود ندارد.
ناوگروه دنا و مكران؛ افتخار جهانی به دست آورد
وی در پاسخ به اظهارات بوجاریان كارشناس مجری برنامه مبنی بر اینكه بسیاری از كاركنان نیروی دریایی درخواست دارند به ناوگروه دنا و مكران بپیوندند گفت: مثل یك باشگاه است كه افتخارات و جامهای زیادی دارد . این ناوگروه با دوری كه زد، افتخار جام جهانی دارد.
ماموریت ناوگروه 86 اثبات كرد؛ سازههای ما بسیار مستحكم هستند
جانشین معاون عملیات نیروی دریایی راهبردی ارتش در پاسخ به اینكه به نظر میرسد تازه این راه آغاز شده، آیا برنامههای دیگری هم در پیش خواهید داشت؟ گفت: این ماموریت اثبات كرد؛ سازههای ما بسیار مستحكم هستند و الان خاطرمان از كاسه(سازه اصلی) راحت است و از این به بعد به دنبال كیفیسازی و دقت بیشتر و ماموریتهای خاص هستیم. اگرچه طول این مسیر به اندازه ماموریت ناوگروه 86 نیست اما بسیار تخصصیتر است .
ناوگروه نیروی دریایی ارتش به قطب جنوب میرود
او از قصد سفر ناوگروه نیروی دریایی ارتش به قطب جنوب خبر داد و گفت: این سفر به تجهیزات و ناوبری خاص و برنامهریزی خیلی خوب نیاز دارد. علت سفر به قطب جنوب این است كه بند چابهار با خط مستقیم به قطب جنوب وصل میشود. به همین دلیل و بر اساس قوانین بین المللی، ناوگروه ایران میتواند در قطب جنوب پهلو بگیرد و از شرایط علمی آن استفاده كند.
ناوبندر مكران ظرفیت سوختگیری فوق العاده زیادی دارد
ناخدا یكم بازگیر در پاسخ به اینكه چگونه یك ناوگروه میتواند برای مدت طولانی بدون سوختگیری سفر كند؟ گفت: ناوبندر مكران ظرفیت سوختگیری فوق العاده زیادی دارد. این ناو، طوری به انواع مواد مختلف تجهیز شد كه در طول مسیر، مشكلی نداشته باشد. حتی این ناو میتوانست برای دو بار دیگر هم سوخت بزند.
ناوگروه 86 ارتش با برنامهریزی توانست مواد غذایی مورد نیاز پرسنل را تامین كند
وی با بیان اینكه ناوگروه 86 ارتش با برنامهریزی توانست مواد غذایی مورد نیاز پرسنل را تامین كند افزود: پرسش دیگر به جز سوختگیری این است كه چگونه مواد غذایی مثل پیاز و سیب زمینی در طول این مدت حفظ و نگهداری شد؟ واقعیت این است كه تا جایی از مسیر با استفاده از یخچال میوههای تازه استفاده كردیم اما پس از آن از میوههای خشك، كمپوت، كنسرو، پودر، قرصهای ویتامین مكمل برای دریانوردان استفاده كردیم. در این راه از كمك متخصصان بهرهمند شدیم. همچنین از شیرهایی كه دارای زمان نگهداری طولانیمدت بودند استفاده كردیم و در طول مسیر با استفاده از این شیرها ماست و دوغ هم درست كردیم. ضمن اینكه در ناو، نانوایی و هر آنچه نیاز بود را داشتیم.
ماموریت ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش بر اساس برنامهریزی معكوس انجام شد
جانشین معاون عملیات نداجا با بیان اینكه قبل از شروع سفرهای طولانی باید نقاط پر خطر شناسایی شوند گفت: در طول این مسیر؛ دماغه هورن، زیر شیلی و نزدیك قطب جنوب و محل برخورد جریانات دو اقیانوس آرام و اطلس با امواج بیش از 30 متر در گاهی اوقات، جای بسیار سختی بود. ما بر اساس برنامهریزی معكوسی كه انجام دادیم بهترین موقعیت آب و هوایی را انتخاب كردیم و 9 مهر 1401 سفر خود را آغاز كردیم و در زمان پیشبینی شده هم به مقصد رسیدیم.
ما قطعا برای ماموریت ناوگروه 86 ؛ فشارهای بینالمللی را پیشبینی كرده بودیم
ناخدا بازگیر در پاسخ به اینكه آمریكا با استفاده از برخی كشورهای مسیر قصد داشت جلوی تردد شما را بگیرد . فرانسه در پولینزی مكران و دنا را تحریم كرد و به آنها اجازه ورود نداد اما به فاصله چند روز عقبنشینی كردند و اجازه عبور دادند. شما تا چه اندازه فكر میكردید میتوانید علیرغم فشارهای بینالمللی به مسیر خود ادامه دهید؟ گفت: ما برای هر كاری نقشه «ب» داشتیم و اگر هر اتفاقی میافتاد میدانستیم كار بعدی چیست. ما قطعا فشارهای بین المللی را پیشبینی كرده بودیم.
برنامهریزی برای ماموریت ناوگروه 86 به روش بازی جنگ انجام شد
وی با اشاره به روش «بازی جنگ» گفت: روش «بازی جنگ» در سیستمهای نظامی روشی است كه در آن دور یك میز مینشینیم و طوفان فكری برقرار و تمامی ابهامات و سوالات مطرح و به همه آنها پاسخ داده میشود و در انتها دستورالعمل ماموریت دریانوردی ضمیمه پیوست ایمنی میشود. برای این سفر دستورالعملی داشتیم كه به خاطر سنگینی زیاد، باید چند نفر آن را بلند میكردند. همچنین توجیه كردن نفراتی كه باید به دریا میرفتند خیلی طول كشید.
آمریكا؛ دنا و مكران را در ماموریت، تحریم كرد
ناخدا یكم بازگیر با تاكید بر اینكه آمریكا دنا و مكران را تحریم كرد گفت: موقعی كه به سواحل شیلی رسیدیم باید از كانال ماژلان عبور میكردیم. به جز تحریمهای 40 ساله علیه كشورمان؛ آمریكا به طور ویژه دنا و مكران را تحریم كرد و اعلام هم كرد كه هر كشوری به اینها كمك كرده و راه دهد؛ تحریم میشود.
اگر شیلی به ما كمك نمیكرد ما به سفرمان ادامه میدادیم اما زحمتمان بیشتر میشد
او در ادامه گفت: در ادامه راه به شیلی در جنوب آمریكای جنوبی رسیدیم .این كشور 3 هزار كیلومتر طول و 80 كیلومتر عرض دارد و شكل مداد است.كانال ماژلان در قسمت پایینی شیلی قرار گرفته كه اقیانوسهای آرام و اطلس را به هم وصل می كند. وقتی ما به این كانال رسیدیم دو ناوشكن شیلی به استقبال آمدند و با عزت و احترام ما را در طول 300 كیلومتر این كانال عبور داده و برایمان آرزوی موفقیت كردند. اگر شیلی به ما كمك نمیكرد علیرغم اینكه ما به سفرمان ادامه میدادیم اما زحمتمان بیشتر میشد.
علیرغم تحریم دنا و مكران؛ بزریل به خوبی از ناوگروه 86 استقبال كرد
وی افزود: پس از شیلی به جزیره فاكلند نزدیك شدیم و پس از آن به ریودوژانیروی برزیل رسیدیم. در برزیل هیچ تحریمی ندیدیم .یك هفته در ریودوژانیرو پهلو گرفتیم. نكته مهم این بود كه هفته قبل از رسیدن ما به برزیل، آقای داسیلوا رئیس جمهور برزیل در آمریكا بود و در همان زمان هم مكران و دنا تحریم شدند. اما وقتی ما به این كشور رسیدیم. بنادر باز بود و قسمتی كه باید ناوگروه 86 پهلو میگرفت آماده بود. اتفاق دلپذیر این بود كه وقتی رسیدیم برزیل، 127 اُمین سالروز شروع روابط ایران و برزیل بود و مراسم پر طمطراقی هم برگزار شد. پس از 7 روز پهلوگیری در ریودوژانیرو ، بالاترین عرض اقیانوس اطلس را انتخاب كردیم تا به كیپتاون آفریقای جنوبی برسیم.
120 روز دریانوردی پیوسته و بدون پهلوگیری ناوگروه 86 در تاریخ ما بیسابقه است
وی در پاسخ به اینكه ناوگروه 86 در چه كشورها و بنادری پهلو گرفت؟ گفت: از بندرعباس به بمبئی رسیدیم و سه روز در آنجا بودیم. یكی از همكاران ما در بمبئی از ما جدا شد. این ناوگروه بعد از بمبئی در جاكارتا پایتخت اندونزی پهلو گرفت و 5 روز هم در آنجا ماندیم و اتفاقی كه از این به بعد افتاد در تاریخ ما بیسابقه است. پس از جاكارتا در 120 روز دریانوردی پیوسته و بدون پهلوگیری و بدون هیچ مشكلی از سلبس، پولینزی، میكرونزی و اقیانوس آرام رد شده به پایین شیلی رسیده و نزدیك قطب جنوب شدیم و پس از عبور از كانال ماژلان و ورود به اقیانوس اطلس به ریودوژانیروی برزیل رسیدیم و در آنجا هم با هیچ تحریمی روبرو نشدیم و بدون تحریم، پهلو گرفتیم.
بهترین زمان برای حركت ناوگروه 86؛ تاریخ 9 مهر بود
جانشین معاون عملیات نداجا اظهار داشت: ما در برنامهریزیهای اولیه به این نتیجه رسیدیم كه قسمت اولی كه باید از شمال قطب جنوب رد شویم بسیار خطرناك است بنابراین باید بهترین منطقه آب و هوایی را انتخاب میكردیم. وقتی نیمكره شمالی به سمت زمستان میرود؛ نیمكره جنوبی به سمت تابستان میرود . به اصطلاح دریانوردان، در این زمان میل خورشید در نیمكره جنوبی است، نیمكره جنوبی در 6 ماه روز قرار دارد و دماغه هورن باید بهترین شرایط را آب و هوایی را داشته باشد. آنجا را در اول تیرماه قطب جنوب محاسبه و برنامهریزی معكوس كردیم و در نتیجه به تاریخ 9 مهر، تاریخ آغاز ماموریت دریایی ناوگروه 86 رسیدیم.
دریانوردان ناوگروه 86؛ قبل از اعزام به ماموریت به تستهای میدانی رفتند
او افزود: شاید شما بشنوید ما عملیاتیهای نیروی دریایی میگوییم اعضای این ناوگروه 232 روز به دریا رفته اند در حالیكه خودشان و خانوادههایشان میگویند این روزها بیشتر بوده است میدانید چرا؟ چون هر یگانی كه میخواهد به دریا برود در ابتدا باید به تستهای میدانی برود كه جزو دریانوردی فنی است و جزو عملیات حساب نمیشود . اگرچه ممكن است یك ماه هم طول بكشد. تمامی تستها در آزمایشات میدانی باید روی سامانههای مختلف انجام و بعد ماموریت دریایی آغاز شود.
یكی از مشكلترین كارها برای ماموریت ناوگروه 86؛ انتخاب تركیب اصلی بود
ناخدا بازگیر با بیان اینكه از بین تعداد زیادی از ناوبران و كاربران نیروی دریایی یكی از مشكلترین كارها، انتخاب تركیب اصلی بود. یكی از اقداماتی كه در این راستا انجام شد «پایش سلامت» همه نفرات بود. شاید ندانید اما تمام افرادی كه به قطب جنوب میروند باید 4 دندان عقل خود را بكشند و آپاندیس خود را هم عمل كنند. برای یك محقق روس در قطب جنوب این اتفاق رخ داد و او مجبور شد آپاندیسش را عمل كند. اگرچه ما این بلا را سر ناوگروه نیاوردیم!.پس از پایش سلامت، بهترینها از نظر تجربه انتخاب شدند البته 20 درصد از اعضای این ناوگروه برای دفعه اول این اتفاق را تجربه كردند و علت هم این بود كه میخواستیم تركیبی از باتجربه و جوان در كنار هم باشند.
در ناوگروه 86 از مجهزترین سامانه انجماد خون استفاده شد
او با بیان اینكه ناوگروه 86 با 352 نفر كار خود را آغاز كرد گفت: ضریبی در نظر گرفتیم تا اگر هریك از همكاران مشكل پیدا كنند بتوانیم آن را رفع كنیم. یك اتاق عمل فوق العاده مجهز، اتاقهای عمل، اتاقهای ای.سی.یو و سی.سی.یو و یونیتهای دندانپزشكی در ناو مكران ایجاد شد. جراحان فوق العاده خوب و متخصصان بیهوشی هم این ناوگروه را همراهی كردند.همچنین سیستم انجماد خون آماده شد و خون گروههای مختلف را با مدت نگهداری بیش از 7 ماه در سامانه یخچال نگه داشتیم تا در صورت نیاز استفاده شود. ضمن اینكه پرسنل را هم به گروههای مختلف تقسیم كردیم تا اگر فردی نیاز به خون داشت فرد مشخصی بتواند به او خون بدهد.
در دوره ماموریت ناوگروه 86 فقط یك نیرو از گروه جدا شد
جانشین معاون عملیات نداجا با تاكید بر اینكه با وجود بر اینكه پایش سلامت نیروها به طور كامل و بارها انجام شد اما یكی از پرسنل كه اتفاقا سن زیادی هم نداشت نزدیك بمبئی دچار حمله قلبی شد. من از پزشكان بیمارستان گلستان نیروی دریایی سوال كردم كه چرا این اتفاق افتاد و آنها پاسخ دادند این نوع نشان داده نشده بود. به هر جهت پزشكان حاضر در ناوبندر مكران به سرعت بالای سر او رسیدند و احیاء انجام شد. نیروی دریایی هندوستان هم كمك كرد و این فرد به ساحل منتقل و سپس به تهران منتقل شد و در حال حاضر در كنار خانواده است.
همكاران ناوگروه 86 با همان روحیه اول تا آخر به كار خود ادامه دادند
وی در پاسخ به اینكه آیا همكاری كه فرزند خود را بین راه از دست داد و یا همكاری كه فرزند نورسیده داشت از گروه جدا شده و برگشتند ؟گفت: اولین درسی كه در دانشگاه دریایی نوشهر فراگرفتیم این بود كه «گوهر قیمتی از كام نهنگان آرند؛ آنكه او را غم جان است به دریا نرود». ما این طور آموزش دیده و تربیت میشویم. ما در این نوع در نیروی دریایی زیاد داریم. همكاران ما هم در این ناوگروه با همان روحیه تا آخر به كار خود ادامه دادند .
كشتیرانی ایران با ظرفیت جابجایی فوق العاده بالا در منطقه بینظیر است
وی در پاسخ به اینكه شعار ماموریت شما صلح و دوستی بود. تا چه اندازه در این ماموریت موفق بودید؟ چون بر اساس اظهارات امیر دریادار سیاری منافع ما در سالها پیش در دریا تامین نمیشد اما در حال حاضر این توان تامین شده است. دستاورد نهایی ماموریت 8 ماهه ناوگروه 86 چه بود؟ گفت: ارگانهای دریایی گسترده هستند و كشور ما هم یك كشور دریایی است. ولی چون پایتخت از آبها به دور است شاید به این نكته رسیدگی نشده است. ما یكی از بزرگترین شركتهای نفتكش جهان را در اختیار داریم كه برای خودش ابرقدرتی است و هر نفتكش بزرگ بیش از 330 هزار تن نفت را جابجا میكند. كشتیرانی كشور هم با ظرفیت جابجایی فوق العاده بالا در منطقه بینظیر است. این دو گوهرهایی هستند كه باید توسط یگانهای نظامی دریایی محافظت شوند.
دزدان دریایی پس از برخورد محكم نیروی دریایی ایران به كشتیهای ما نزدیك نشدند
ناخدا یكم بازگیر اظهار داشت: سال 1388 اولین كشتی ما توسط دزدان دریایی در خلیج عدن ربوده شد اما بلافاصله نیروی دریایی وارد كار شد و با برخورد محكم با دزدان دریایی كشتی ربوده شده را آزاد كرد و از آن پس دزدان دریایی هیچگاه به كشتیهای ما نزدیك نشدند.
ناوگروه 86 ارتش در طول سفر خود به تعداد زیادی از كشتیهای خارجی كمك كرد
وی گفت: همانطور كه اشاره كردید شعار ما در این سفر صلح و دوستی بود و ما در این مسیر به بسیاری كشتیهای دیگر از كشورهای مختلف كه دچار حریق و آبگرفتگی شده و حتی توسط دزدان دریایی ربوده شدند كمك كردیم. این كشورها توسط سفارتهای خود از نیروی دریایی ما تقدیر كردند. كشتیهای ما در هر مسیری باشند در آن مسیر صلح و امنیت برقرار است ما هیچگاه طمع استعماری نداشتهایم چون در كشور خود همه چیز داریم.
ناوشكنها و یگانهای پشتیبانی نیروی دریایی در حال ارتقاء هستند
جانشین معاون عملیات نداجا با بیان اینكه آرزوهای ما بسیار بلند است گفت: اگر به شرایط فعلی قانع باشیم از ظرفیتهای جهانی عقب میمانیم. ما برای آینده ناوشكنها و یگانهای پشتیبانی بزرگتری را مد نظر داریم. تجهیزاتی مثل رادارها، سونارها، موشكهای سطح به سطح و سطح به هوا كه روی یگانها داریم در حال ساخت و همچنین ارتقاء است. امیدواریم این روند به گونه ای باشدكه بتواند بازدارندگی اصلی را ایجاد كند. هرگاه در طول تاریخِ بیش از 2 هزار ساله خود، ذرهای ضعیف شدیم كشوری بوده كه به ما حمله كند. در آن زمان تاوان بسیاری دادیم.
ناوشكنهای ایرانی به نام كوهها نامگذاری شدهاند
او درخصوص نامگذاری ناوشكنها افزود: ناوشكنها عمدتا به نام كوهها نامگذاری شدهاند. مثل سهند، سبلان، دماوند و دنا و ناوهای كوچكتر به نام تسهیلات نامگذاری میشوند مثل خنجر و نیزه.
دلیل تغییر رنگ لباس نیروی دریایی از سفید به سیاه؛ كار در مناطق گرمسیری است
ناخدا یكم بازگیر در پاسخ به اینكه چرا شما در تابستان لباس سفید و در زمستان لباس سیاه میپوشید؟ گفت: ما در مناطق گرمسیری خدمت میكنیم .در تابستان، رنگ سفید پرتوهای خورشیدی را منعكس میكند و در زمستان لباس سیاه این پرتوها را جذب میكند به همین جهت در تابستان، لباس سفید و در زمستان، لباس سیاه میپوشیم.
ناوگروه 90 نیروی دریایی در دریای سرخ نفتكشهای كشور را اسكورت میكند
وی درپایان با بیان اینكه ناوگروه 90 در دریای سرخ است گفـت: آنها در حال اسكورت نفتكشهای ما هستند و من از همینجا به آنها سلام میگویم.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.