به بهانه اجرای جدید پژمان كریمی در برنامه «بنبست نیاوران» رادیو تهران روابط عمومی این شبكه رادیویی با او گپ و گفت كرده كه در این گزارش میخوانید.
به گزارش روابط عمومی رادیو تهران، پژمان كریمی كارشناس ارشد تاریخ ایران و كارشناس مدیریت فرهنگی است و سابقه بیش از دو دهه برنامهسازی رادیویی و روزنامهنگاری را در كارنامه كاری خود دارد. وی كار اجرای رادیویی و تلویزیونی را از سال 90 آغاز كرده است و عمدتا در حوزه كارهای سیاسی، تاریخی و سینمایی فعالیت میكند. كریمی عضو انجمن قلم ایران و انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران است. بی شك اجراهای پژمان كریمی را در تلویزیون دیده و در رادیو نیز شنیده اید.
در اجرای برنامههای رادیویی هم حساس هستم
پژمان كریمی، علاوه بر این كه اجراهای متعددی در رادیو و تلویزیون دارد، چند كتاب هم نوشته است، در ابتدای گفت وگو با « جام جم» درباره كتاب هایش توضیح می دهد: هفت عنوان كتاب قصه دارم كه 6 تا از این كتابها در حوزه نوجوانان و پنج عنوان مجموعه قصه است. از این هفت عنوان، پنج عنوان واجد قصههایی درباره انقلاب اسلامی است. «خاطرات یاس»، «سلطنت آباد» ، «شاخ» ، «خانم پهلوی»، «تخت طاووس»(فیلم نامه)، «تنبلها ریاضیدان میشوند» و «لطفا مرا جدی بگیرید» از عناوین كتابهایم است.
وی به كارهای شاخصی كه در رادیو و تلویزیون بر عهده داشته است، اشاره میكند: تهیه كنندگی مجموعه طنز سیاسی «رادیو پریروز» و تهیهكنندگی برخی برنامههای گفت وگو محور«بحث روز» و «گفتاورد» و... ، از جمله فعالیتها و تجربههای من در رادیو تهران است. در شبكه خبر؛ مجموعه «راز آرماگدون» (فصل چهارم)، در شبكه یك سیما؛ چند سری از مجموعه«سینما یك» ، سری اول مجموعه سیاسی «جریان» و در شبكه سه؛ میز رسانه برنامه تخصصی سینمایی «هفت» و... از جمله كارهایی است كه در سیما اجرای آنها را انجام داده ام.
كریمی در پاسخ به این پرسش كه آیا بیشتر به اجرای تلویزیونی علاقهمند است یا رادیو؟ توضیح میدهد: مسلما اجرا در رسانه رادیو با اجرا در رسانه سیما متفاوت است؛ در رادیو تنها ابزار اصلی صدا، لحن و كلام است. در سیما زبان بدن،حركات صورت و چشمها نیز در انتقال حس و مفهوم اهمیت دارد. نوع پوشش مجری - به گفته ای میتواند نقش رسانه ای ایفا كند اما از یك زاویه، اجرای در رادیو یا تلویزیون برای من تفاوتی ندارد، چرا كه هر دو رسانه برای من اهمیت دارند. بیاغراق؛ برای اجرای یك برنامه رادیویی همچون سیما همان قدر حساسیت و دلواپسی دارم. وقت مردم، نقش رسانه، میزان و ضرورت تاثیرگذاری آن مهم است. اگر من نتوانم راوی و انتقالدهنده مفهومی روشن، والا و هدف نظر رسانه ام باشم، در حق رسانه و مخاطب خیانت كرده ام و وظیفه و ماموریتم را به درستی انجام نداده ام.
اجرای تلویزیونی ام را مدیون اجرای رادیویی ام میدانم
وقتی از او می پرسم مدتی است اجرای تلویزیونی را به اجر در رادیو ترجیح داده اید، دلیل خاصی دارد؟ عنوان میكند: ترجیح نیست، همواره همزمان اجرای رادیویی و تلویزیونی را انجام داده ام. هر دو رسانه را دوست دارم. هر دو كاركرد و اهمیت خود را دارند. تلاش كرده ام هر جا كه فكر می كنم ثمری دارم، حاضر باشم. اجرای تلویزیونی ام را مدیون اجرای رادیویی ام میدانم، چرا كه نسبت پایه ای اجرای رادیویی به اجرای تلویزیونی مانند بازیگری تئاتر به بازیگری سینماست. از شاخصترین كارهایی كه در رادیو و در حوزه برنامههای سیاسی و تاریخی اجرا كرده ام میتوانم به كتاب گویای«پایتختی قدس؛ زمینهساز جولت جهانی یهود»(ایرانصدا)، پادكست«روایت قرن» (ایرانصدا) و در رادیو تهران،: «عصر دین»، «شنبه های انقلاب» و «گفتاورد» و... اشاره كنم.
كریمی كارشناس ارشد تاریخ ایران و اجرای برنامههای مختلف تاریخی و سیاسی را بر عهده داشته است و در حال حاضر هم به تازگی اجرای برنامه تاریخی «بنبست نیاوران» را بر عهده دارد؟ درباره اهمیت تاریخ دانستن به خوانندگان میگوید: كارشناس ارشد تاریخ ایران با گرایش ایران دوره اسلامی هستم. معتقدم تاریخ علم است و اهمیت دارد. تاریخ، بصیرتساز و بصیرتافزاست. قرآن كریم انسان را به مطالعه تاریخ فرا میخواند. دانستن تاریخ قدرت تحلیل می دهد. یك فرد سیاستمدار، فعال سیاسی یا علاقه مند به مشاركت سیاسی، بدون نگاه و آگاهی تاریخی، كاركرد بایسته ندارد. بنا به اهمیت و شیرینی علم تاریخ، همواره یكی از رویكردهای اصلی ام را در اجرا، عرصه تاریخ قرار دادهام. تاریخ همواره گفتنی هایی دارد كه آگاهی از آن، به مثابه كشف و رهنمونی تازه است. حتی نمی توانم روزی را بدون مطالعه تاریخ تصور كنم.
تاریخ پهلوی برای مخاطبان توصیف نشده است
كریمی درباره این پرسش كه طراحی و جانمایی برنامه ای با موضوع تاریخ پهلوی چه میزان در زندگی امروزی ما تاثیرگذار است؟ توضیح می دهد: تاریخ پهلوی اگر چه بخشی از تاریخ معاصر به شمار میآید اما همچنان برای مخاطبان، چنان كه باید توصیف نشده است. بدخواهان از این عارضه سوءاستفاده میكنند و در قالب مستندهای غیر علمی، دست به جعل تاریخ به نفع سلسله ای میزنند كه كارنامه ای سراسر جنایت و خیانت دارد. بنابراین، مجموعه «بنبست نیاوران» به سهم خود؛ پاسخ به نیازی بزرگ و گامی در مسیر خنثیسازی سناریو تطهیر چهره منحوس پهلوی است؛ سلسله ای دستنشانده كه نه تنها بخشهایی از كشورمان را سخاوتمندانه به بیگانه بخشید بلكه با اقدامات دین زدا، جامعه ایرانی را به عوارض فرهنگی حادی دچار كرد كه نتایج آن بعد از گذشت 45 سال از برافتادن و پایان آن سلسله هنوز باقی است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.