عضو هیات علمی سازمان تحقیقات؛ آموزش و ترویج وزارت جهاد كشاورزی گفت: ما علیرغم پیشرفت كشاورزی كشور و اینكه ساختارهای علمی؛ تحقیقاتی؛ آموزشی و ترویجی بهتری نسبت به بسیاری از كشورهای دنیا داریم اما هنوز با كشاورزی دانشبنیان واقعی فاصله داریم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران؛ برنامه گفتاورد 8 خرداد با موضوع نقش و جایگاه ترویج و آموزش كشاورزی در توسعه روستایی؛ رشد تولید و مهار تورم با رویكرد منابع انسانی و بخش آموزش عالی و آموزش و پرورش در مدارس و هنرستان های كشاورزی و چالش ها و راهكارهای ترویج كشاورزی در كشور با حضور پیمان فلسفی عضو هیات علمی سازمان تحقیقات؛ آموزش و ترویج وزارت جهاد كشاورزی و اجرای كارشناسی داوود نعمتی بر روی آنتن رفت.
داوود نعمتی كارشناس مجری گفتاورد در ابتدای برنامه گفت: ایجاد موسسه آموزش و ترویج كشاورزی در سال 96 گفت: این موسسه با هدف تحقق مأموریت های وزارت جهاد كشاورزی ، بههنگام نمودن مهارتهای شغلی، ارتقاء بهره وری، تسهیل فرآیند انتقال دانش و فناوریهای نوین، توسعه ظرفیتهای آموزش و ترویج كشاورزی مشاركتی تكثرگرا و استقرار شبكه مدیریت دانش و اطلاعات كشاورزی با هدف دستیابی به كشاورزی دانش محور تاسیس شده است.
در ادامه این گفت و گو پیمان فلسفی عضو هیات علمی سازمان تحقیقات؛ آموزش و ترویج وزارت جهاد كشاورزی در خصوص وضعیت فعلی این موسسه گفت: این موسسه تنها مرجع رسمی سیاستگذاری و برنامهریزی برای فعالیتهای آموزشی و ترویجی بخش كشاورزی كشور است كه پیش از این در زیرمجموعه دانشگاه علمی كاربردی فعالیت داشت و در تمام استانهای كشور فعال بود.
پیش از این؛ 63 مركز علمی كاربردی جهاد كشاورزی و حدود 13 مركز خصوصی در كشور فعال بودند و حدود 30 هزار نفر دانشجوی علمی كاربردی در این مراكز آموزش میدیدند كه بعدها به موسسه آموزش و ترویج جهاد كشاورزی تبدیل شد. با تغییر رویكرد این موسسه، وظیفه تربیت دانشجو از این موسسه گرفته شد.
او متذكر شد: البته اعتقاد داریم دانشجویانی كه در مراكز عالی علمی كاربردی تربیت می شدند با دانشجویان مراكز عالی دیگر كشور متفاوت بودند چون 60 درصد آموزشهای علمی-كاربردی در رشته كشاورزی؛ عملی و مهارتی و مابقی آن؛ نظری بود.
فلسفی تصریح كرد: محور اصلی موسسه آموزش و ترویج جهاد كشاورزی، كشاورزان هستند كه البته محور درستی است و كشاورزان و فرزندن آنها مخاطبان اصلی این مركز هستند كه به گروههای مختلف تقسیم میشوند كه میتوان به كشاورزان پیشرو، مددكاران ترویجی، كشاورزان معمولی و زنان روستایی و عشایر اشاره كرد.
وی با بیان اینكه با واژه «بهره بردار كشاورزی» به جای «كشاورز» موافق نیست گفت: واژه «كشاورز» بسیار مناسبتر از «بهره بردار» است. این واژه وارد بخش ادبیات بخش كشاورزی شده كه در ادبیات و عمل نمیتواند حق مطلب را ادا كند.
عضو هیات علمی سازمان تحقیقات؛ آموزش و ترویج وزارت جهاد كشاورزی با اشاره به نقش زنان كشاورز كه دوشادوش مردان فعالیت میكنند اما در بیشتر وقتها دیده نمیشوند گفت: بیشتر كشاورزان ما آقا هستند اما زنان روستایی هم دوشادوش مردان فعالیت دارند كه متاسفانه نقش آنها معمولا در این بین گم شده و دیده نمیشود.
وی افزود: علاوه بر كشاورزان؛ گروه دیگری كه با موسسه آموزش و ترویج جهاد كشاورزی در ارتباطند میتوان به دانشآموزان مدارس كشاورزی و كاركنان این موسسه اشاره كرد كه وظیفه آموزش را بر عهده دارند.
وی با تاكید بر اینكه برنامههای آموزشی و ترویجی متفاوت هستند گفت: فعالیتهای ترویجی معمولا غیر رسمی و خارج از مدرسه و كلاس درس هستند و غالبا در مزرعهها و به صورت روزمره و با حضور كارشناسان وزارت جهاد در كنار كشاورزان انجام میشوند و از طرف دیگر آموزشهای رسمی كشاورزی، مقطعی هستند و در انتها به صدور گواهینامه منجر میشوند.
فلسفی متذكر شد: تمام كشورهایی كه در كشاورزی پیشرفته هستند؛ روزی از ترویج كشاورزی شروع كردند. اتفاقات بخش كشاورزی ما در ابعاد گسترش سطح زیر كشت و روشهای افزایش بازدهی و كیفیت محصولات مرهون انتقال یافتههای تحقیقاتی به مزارع است كه توسط ترویج و آموزش كشاورزی انجام شده است.
وی تاكید كرد: كشاورزان با مشكلات و كمبودهای زیادی در زمان تولید، بعد از تولید و بازاریابی و فروش روبرو هستند كه باید برای آن راهكارهایی پیدا كرد.
او افزود: معاونتهای تولیدات گیاهی و زراعت، باغبانی و امور دام وزارت جهاد كشاورزی؛ سازمانهای شیلات؛ تعاون روستایی؛تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی؛ حفظ نباتات، منابع طبیعی و آبخیزداری و امور عشایر مجموعه ای از تشكیلات هستند كه باید در خدمت كشاورز و تولید باشند كه هستند اما زمانی موثر خواهند بود كه آخرین فناوریهای روز دنیا و یافتههای تحقیقاتی در مزارع وجود داشته باشد.
فلسفی در ادامه با تایید اظهارات داوود نعمتی مبنی بر اینكه مشاركتهای مردمی كاهش یافته و پایان نامههای دانشگاهی بخش كشاورزی توسط افرادی نوشته میشود كه حتی یكبار در مزارع قدم نگذاشته اند گفت: این چراها به دست اندكاران بخش كشاورزی باز میگردد كه باید برای بیتوجهی خود پاسخگو باشند البته همه اعتقاد دارند ترویج كشاورزی امری بسیار مهم است اما چرا هنوز نتوانسته آنگونه كه باید نقش خود را ایفا كند به چالشهایی باز میگردد كه با آن مواجه هستیم.
وی با تاكید بر اینكه صنعت كشاورزی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ پیشرفت بسیار خوبی داشته است گفت: پیش از انقلاب علیرغم جمعیت كمتر حدود یك سوم جمعیت امروز؛ عمده محصولات غذایی را از خارج وارد میكردیم اما امروز با اینكه واردات كمتر شده اما برخی مواقع برای تنظیم بازار مجبور به واردات هستیم.
عضو هیات علمی سازمان تحقیقات؛ آموزش و ترویج وزارت جهاد كشاورزی با اظهار تاسف گفت: صنعت كشاورزی ایران هنوز دانشبنیان نشده است. بسیاری از كشورهای پیشرفته؛ كشاورزی دانشبنیان دارند و ما علیرغم اینكه ساختارهای علمی؛ تحقیقاتی؛ آموزشی و ترویجی بهتری نسبت به بسیاری از كشورهای دنیا داریم اما هنوز با كشاورزی دانشبنیان واقعی فاصله داریم ولی با وجود كشاورزان خوب و جوانان مستعدی كه در بخش كشاورزی داریم این هدف دور نیست بلكه قابل تحقق است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.