تهران ورزشی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10:00 به مدت 30 دقیقه

رغبتی: بررسی قرارداد اسپانسرینگ ما سواد حقوقی می‌خواهد/ ما را با بایرن مونیخ مقایسه نكنید

عضو هیات مدیره پرسپولیس در برنامه تهران ورزشی رادیو تهران توضیحاتی در مورد قرارداد اسپانسرینگ این باشگاه ارائه داد.

1399/02/31
|
14:20
|

علی رغبتی، عضو هیات مدیره پرسپولیس در گفتگو با رادیو تهران در مورد قرارداد با اسپانسر جدید باشگاه اظهار داشت: متاسفانه به طور جامع و كامل به این قرارداد پرداخته نشده و برای بررسی این قرارداد كافی نیست كه فقط متن قرارداد را بخوانید و تخصص حقوقی و اقتصادی می‌خواهد.

او درباره درآمد كارگزار فعلی از سامانه هواداری قبلی باشگاه اظهار داشت: قرارداد سامانه های هواداری از طریق كارگزارها به باشگاه وصل شده و قبل از این كارگزار هم یك شركت دیگر پشتیبانی تكنیكی را انجام می‌داد و هزینه های پشت این را كارگزار تامین می‌كند. بنابراین بابت هزینه ای كه كارگزار می‌كند، باید سهمی در اختیارش قرار دهیم. سهم را درصدی تعیین می‌كنند چون اكثر عدد ثابت باشد ممكن است نتواند درآمدی را كسب كند. این چیز جدیدی نیست و از زمان شروع سامانه ها چنین چیزی وجود ندارد.
وی درباره این كه چرا پرسپولیس و استقلال نمی‌توانند مثل بایرن مونیخ درآمدزایی كنند، توضیح داد: خوشخبتانه همه دوستانی كه برای پرسپولیس استقلال مثال می‌آورند از تیم های بزرگ نظیر بایرن مونیخ است! می‌گویند چرا مثل آن ها انجام نمی‌دهید اما شرایط را در نظر نمی‌گیرد. باشگاه های دیگر از سه محل حق پخش، قرارداد تجاری و درآمد روز مسابقه منابع خود را تامین می‌كنند. ما خداراشكر درآمد روز مسابقه را محروم شدیم كه آن هم فقط بلیت فروشی بود. حق پخش هم كه تعطیل است و می‌ماند فعالیت تجاری. اقتصاد كشورهای اروپایی مثل آلمان به خاطر گردش مالی و قدرت بخش خصوصی و… اصلا قابل مقایسه با ایران نیست. تحریم های ظالمانه هم روی ایران با آلمان مقایسه كنید. باشگاه بایرن مونیخ یك قرن است كه خصوصی است اما پرسپولیس و استقلال دولتی هستند و اگر بخواهند كارها را متمركز انجام بدهند، باید هر بار بروند مجمع كه اصلا قانونی و شدنی نیست یا این كه هر بار مزایده بگذارند. بنابراین تفاوت باشگاه های دنیا با ما، شرایط را استثنایی می‌كند. پس ما باید یك كارگزار بگیریم و به این كارگزار درصدی از درآمد را بدهیم تا كارها را هدایت كند. ما اگر بخواهیم همه كارها را كنیم باید یك سازمان اقتصادی در كنار باشگاه تعیین كنیم و با این مشكلات شاید بهترین روش همین روشی است كه در چند سال اخیر برای این دو باشگاه رایج شده است.

عضو هیئت مدیره قرمزها در پاسخ به این سوال كه چرا پرسپولیس نمی‌تواند تولیدات خود را با برندش داشته باشد، عنوان كرد: این حرف ها در تئوری درست است. امروز شما یك لیوان تولید می‌كنید، فردا همان لیوان را مشابهش را در 100 نقطه ایران تولید می‌كنند و می‌فروشند و پولش در جیب پرسپولیس نمی‌رود. شما پیراهن را تولید می‌كنید و در سامانه می‌گذارید 1000 نفر از آنجا می‌خرند اما دیگران از این موضوع سو استفاده می‌كنند و شبیه آن را با قیمت كمتر در مغازه می‌گذارند و می‌فروشند. در باشگاه های رسمی، قیمت كلاه 2 یورو بود اما وقتی لوگوی تیم به آن اضافه می‌شد 14 یورو به فروش می‌رسید. اما الان ما بخواهیم این كار را كنیم با قیمت كمتر كپی اش را تولید می‌كنند و می‌فروشند. خیلی مقررات از جمله كپی رایت در این كشور از باشگاه ها حمایت نمی‌كنند.

وی همچنین افزود: این الحاقیه و كف و… را با بقیه باشگاه ها مقایسه كنید و می‌بینید كه تعداد طرفداران در این مورد لحاظ شده و از این پتانسیل استفاده شده. كاش فرصتی داده می‌شد كه خرداد بگذرد و بعد تاثیرات این الحاقیه را ببینیم و بعد بیاییم نقد و بررسی كنیم. بعد هرچقدر كه انتقادات دو طرفه بیشتر باشد ما استقبال می‌كنیم. با شرایط حال حاضر كشور این (قرارداد با كارگزار) این بهترین كاری بود كه ما می‌توانستیم این را انجام دهیم. مذاكره و پیدا كردن حامی در این شرایط تعطیلی و بلاتكلیفی فوتبال كار سختی است.

دسترسی سریع
تهران ورزشی