«اینجا تهران است» از جمله برنامههایی است كه ضمن موارد یاد شده به معرفی تهران انقلابی نیز میپردازد، برای آشنایی بیشتر شما خوانندگان با دست اندركاران این برنامه گپ زدیم.
به گزارش روابط عمومی رادیو تهران؛ رادیو به عنوان قدیمیترین رسانه، ارتباط صمیمی و خاصی با مخاطبانش دارد و با تدارك برنامه هایی خلاقانه و نو پیگیر مطالبات مردمی است و این رسانه گرم تلاش می كند پاسخگوی دغدغه ها و نیازهای مخاطبانش باشد. یكی از شبكه هایی كه ارتباط تنگاتنگی با مخاطبان دارد شبكه رادیویی تهران است، شبكه ای كه با شعار «صدای پایتخت، صدای همدلی» یكی از شبكه های عمومی معاونت صدای رسانه ملی به شمار می آید و هدفش افزایش اطلاعات و آگاهی شنوندگان و همچنین تقویت نگرش و گرایش مخاطبان نسبت به مسائل شهری، حقوق شهروندی و نحوه خدمات رسانی به شهروندان است. «اینجا تهران است» از جمله برنامه هایی كه ضمن موارد یاد شده به معرفی تهران انقلابی نیز می پردازد، برای آشنایی بیشتر شما خوانندگان با دست اندركاران این برنامه گپ زدیم.
فرهاد محمودی، مدیر گروه دانش و اقتصاد
حسب فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت ا.. العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی) در دیدار دست اندركاران كنگره 24000 شهید تهران در بهمن 1402 كه فرمودند:" تهران نماد بسیاری از خصوصیات ملت ایران است و یاد بود شهدای تهران باید همراه باشد با تدوین شناسنامه انقلابی تهران" و این كه ایشان، مردم تهران را پیشگام در حوادث یك و نیم قرن اخیر و الهام بخش در جریان حوادث قبل از انقلاب و وقایع مختلف بعد از انقلاب دانستند. ذیل سند تحول رسانه ملی، شبكه رادیویی تهران برنامه ای را با نام اینجا تهران است با محوریت تهران پر غرور طراحی كرده است كه پنجشنبه ها و جمعه ها از ساعت 18 تا 20 به طور زنده پخش می شود. این برنامه به آنچه كه مردم تهران به آنها افتخار می كنند و غرور می ورزند، می پردازد؛ به همان افراد و جریان هایی كه پیش از انقلاب، حین انقلاب و پس از انقلاب افتخارات آفریدند، شهید شدند، جانباز، اسیر و مجروح شدند. به مراكزی كه نقش آفرین بودند و تاریخ گواه نقش آفرینی آنجاست. به نهادهای مردمی و انقلابی كه در راه پیروزی و تداوم آن در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، علمی، مذهبی، اعتقادی، نظامی، امنیتی و ... شكل گرفتند و موثر واقع شدند. به فرهنگ شهادت، ایثار، مقاومت پرداخته خواهد شد. مظاهر و مصادیق پیشرفت مورد توجه قرار خواهند گرفت. در كنار اینها با توجه به ساعت پخش و روزهای پخش توجه به معرفی تهران از بعد اماكن مهم حال حاضر و گذشته، معرفی جاذبه های گردشگری و تفریحی، افراد مهم و موثر، محلات و .... پرداخته خواهد شد تا یك برنامه جذاب و شنیدنی با ریتمی تند، گاه لطیف و صمیمی در تعامل با مخاطبان را شاهد باشیم. تهران را آن گونه كه شایسته است معرفی كنیم و الهام بخش بودن این پایتخت پرغرو و مردمانش را توصیف كنیم.
بهروز تشكر، مجری
معتقدم نقش مجری در جذب مخاطب بسیار حیاتی است. مجری به عنوان چهره و صدای برنامه، اولین تماس مخاطب با محتوا را ایجاد میكند و تأثیر مستقیم بر تجربه آنها دارد. تواناییهای مجری در برقراری ارتباط مؤثر، ایجاد جو دوستانه و مدیریت محتوا، به جذب توجه و علاقه مخاطبان كمك میكند و میتواند كیفیت تجربه برنامه را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در نتیجه این برنامه برای افزایش مشاركت مخاطبان «باشگاه تهرونیا» راه اندازی شد. به عنوان مجری برنامه، تشویق مخاطبان به تماس با برنامه و عضویت در باشگاه تهرونیا، فرصتی برای آنها فراهم میآورد تا به عنوان نمایندگان محلههای خود، گزارشهای جالب و مفید ارائه دهند. این تعامل مستقیم به مخاطبان احساس مشاركت و اهمیت میدهد. علاوه بر این، مجری با تعامل نزدیك و پاسخ به نیازهای مخاطبان، نقش مهمی در نگهداشتن آنها ایفا میكند. ارائه محتوای جذاب، مرتبط و توانایی در برقراری ارتباط شخصی با شنوندگان، به مجری این امكان را میدهد كه مخاطبان را درگیر كرده و آنها را به ادامه دنبال كردن برنامه تشویق كند.
اجرای این برنامه من را یاد یكی از خاطرات به یادماندنی ام در برنامه صدای شهر رادیو تهران می اندازد. بعد از اجرای ویژهای درباره مشكلات محلههای مختلف تهران، نامهای دریافت كردم كه به شدت مرا تحت تأثیر قرار داد. شنوندهای نوشته بود كه برنامه ما او را به حركت وا داشته است. او با ارسال نامهای صمیمی، شرح داده بود كه چگونه به لطف گزارشهای برنامه، تصمیم به همكاری با گروههای محلی برای حل مشكلات محلهاش گرفته و به این ترتیب تغییرات مثبت و ملموسی ایجاد كرده است. این نامه نه تنها دلگرمی و انگیزه زیادی برای من به ارمغان آورد، بلكه نشان داد كه چگونه یك برنامه رادیویی میتواند به طور واقعی بر زندگی مردم تأثیر بگذارد. دیدن تأثیر مستقیم كار ما بر جامعه و شنیدن داستان موفقیتهای واقعی از زبان شنوندگان، لحظهای شگفتانگیز و جذاب بود كه به من یادآوری كرد رسانه میتواند نیرویی قوی برای تغییرات مثبت باشد.
مریم سادات آصفی، تهیه كننده
«اینجا تهران است» یك جنگ تركیبی ساده است كه با هدف نمایش تهران به موضوعات پیرامون شهر تهران می پردازد. بخش های گفت وگوی زنده با مسئولان شهری برای هر دو روز طراحی شده است كه برخی از بخش ها از جمله تهرانشناسی به صورت ثابت در برنامه پیشبینی شده است. از بخش های این برنامه می توان به بخش «پارك لاله» اشاره كرد، این بخش به شهدای معزز تهران اختصاص یافته است. در بخش «میدان انقلاب اسلامی» به جریان های انقلابی در تهران و همین طور افرادی كه در پیروزی انقلاب اسلامی موثر بودن یا قدیمی های هر محله كه تاریخ شفاهی تهران محسوب می شوند، خواهیم پرداخت. با طراحی بخشی با عنوان«گذر تهران» به معرفی مشاغل تهرانی می پردازیم و بخش«خیابان نیكنام» درباره افراد تاثیرگذار و معروفی است كه در تهران به دنیا آمده یا در تهران زیست كرده اند و به نام آنها خیابان یا محله و موزه ای نامگذاری شده است. در بخشی از برنامه به مكان های معروف تهران سر می زنیم و در ادامه درباره اقدامات و پیشرفت هایی كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شهر تهران صورت گرفته است، خواهیم پرداخت. در بخش«گشت و گذار» با كارشناس گردشگری به معرفی اماكن گردشگری و فرهنگی می پردازیم. یك پویش طراحی شده است كه در آن مردم در ارتباط با ما مهم ترین ویژگی محله شان را كه آن را از دیگر محلات متمایز می كند، بیان می كنند. همچنین در افتتاحیه این برنامه باشگاه تهرانی ها راه اندازی شد، مخاطبان می توانند در خوانش یا ساخت بعضی از آیتم ها یا موارد دیگر با ما مشاركت كنند. در این باشگاه مخاطبان می توانند به طور فعال در برنامه شركت كنند و صدای محلههای خود را به گوش دیگران برسانند.
عوامل برنامه «اینجا تهران است» عبارتند از مریم سادات آصفی تهیه كننده، بهروز تشكر مجری، مصطفی كلاته نویسنده، زهرا یاقوتی هماهنگی، رها رمضانی، سپیده آقاجانی، صابر ونكی و نیلوفر ملاكاظمی آیتم سازان.