معاون اجتماعی و پیشگیری سازمان تعزیرات گفت: زمان متوسط رسیدگی به پرونده های صنفی و كالا و خدمات حدود یك هفته و پرونده های قاچاق یك ماه است. اگرچه برخی موارد هم زمان رسیدگی به پروندههای خاص بیشتر می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محمدعلی اسفنانی معاون اجتماعی و پیشگیری سازمان تعزیرات حكومتی در گفتوگو با برنامه پل مدیریت درباره وظایف این نهاد حكومتی اظهار داشت: فلسفه وجودی سازمان شبهقضاییِ تعزیرات حكومتی، نظارت بر بازار است. این سازمان اهرمی در دست دولت است تا بتواند بازار را تنظیم و در كمترین زمان به تخلفات رسیدگی كند.
وی در توضیح اینكه شاید این ذهنیت به وجود آید چرا با وجود قوه قضاییه كه به مباحث حقوقی و كیفری رسیدگی میكند چه ضرورتی برای وجود سازمان تعزیرات حكومتی است؟، گفت: بر اساس قانون اصلاح تعزیرات برای اینكه دولت بتواند با سرعت به تخلفات حوزه معیشت مردم و بازار رسیدگی كند، مرجعی به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد شد و این مجمع در سال 67 قانونِ تشكیل سازمان تعزیرات و مقررات مربوط به آن را تصویب كرد.
اسفنانی با اشاره به محاسن سازمان تعزیرات حكومتی گفت: حُسن كار تعزیرات این است كه برای شكایت نباید هیچ هزینه ای پرداخت كرد اما برای تشكیل پرونده در دادگاههای حقوقی و كیفری باید مبالغی پرداخت شود.
این سازمان، تشریفات دادرسی ندارد به همین دلیل باید سریعترین راه را برای رسیدگی به تخلف انتخاب كند لذا در برخی مواقع با تلفن و پیامك، فرد متخلف احضار می شود و نیاز به تشریفات و آیین دادرسی مدنی برای ابلاغ ندارد.
سرعت رسیدگی به پرونده ها از مُحسنات سازمان تعزیرات است. اگر حدود 200 هزار تعداد پرونده ای كه به آنها در سازمان تعزیرات حكومتی رسیدگی میشود به پرونده های قوه قضاییه اضافه شود هم كار این قوه بیشتر میشود و هم زمان رسیدگی به پرونده های كالا و خدمات و صنفی افزوده میشود. زمان متوسط رسیدگی به پرونده های صنفی و كالا و خدمات حدود یك هفته و پرونده های قاچاق یك ماه است. اگرچه برخی موارد هم زمان رسیدگی به پروندههای خاص بیشتر می شود.
وی افزود: حیطه كاری سازمان تعزیرات اسلامی بسیار وسیع است. علاوه بر قاچاق كالا و ارز، حوزه كالا و خدمات و پرونده بهداشت و درمان به جز مواردی كه در صلاحیت قوه قضاییه است میتواند توسط سازمان تعزیرات رسیدگی شود.
اسفنانی در پاسخ به اینكه برای روزهای منتهی به نوروز چه اقداماتی انجام داده اید؟ گفت: هر سال در این ایام طرح ویژه نوروزی در راستای اقدامات قبلی با نگاهی ویژه تر و با تمركز بر مواردی كه مربوط به ایام پایان سال است، اجرا می شود. مردم معمولا پوشاك خود را در این روزها تهیه میكنند بنابراین نظارت بر این بازار باید تشدید شود. میوه شب عید هم چندسالی است توسط دولت خریداری می شود و در ایام منتهی به پایان سال در اختیار مردم قرار می گیرد كه البته ما با این روند مخالف هستیم .نتیجه عدم توجه به این مخالفتها آشفتگی و گرانی در بازار بود. از طرفی در این ایام به علت وفور این میوه ها شاید نتوان حتی به قیمت دولتی آنها را فروخت و عرضه كرد.
وی تصریح كرد: به جز میوه، شیرینی و آجیل و پوشاك ، مراكز اقامتی و هتل ها هم توسط بازرسان داشنگاه های علوم پزشكی و دام پزشكی سازمان تعزیرات بازدید می شوند و به ویژه از حیث غذا و مواد خام دامی مورد رسیدگی قرار می گیرند علاوه بر این بررسی و رصد آژانس های هواپیمایی، پایانه های مسافربری و مراكز فروش بلیت قطار جزو ماموریت های ما است تا افزایش بهای غیرمتعارف نداشته باشند .
وی درباره اجرای طرح ضربتی سازمان تعزیرات در روزهای پایانی سال گفت : هر سال طرح ویژه سازمان تعزیرات از 15 اسفند آغاز و تا 15 فروردین ادامه مییابد اما در سال 1401 چون ماه رمضان بلافاصله پس از عید نوروز آغاز می شود این طرح تا پایان ماه رمضان با مختصری تغییرات در بازار هدف ادامه خواهد داشت.
معاون اجتماعی و پیشگیری سازمان تعزیرات حكومتی با اشاره به همكاری برخی نهادها و وزارتخانه ها در امر بازرسی سازمان تعزیرات حكومتی یادآور شد، بازرسان سازمان حمایت از مصرفكنندگان، سازمان صمت هر استان و ادارات وابسته به آن در شهرستانها، اتاق اصناف و اتحادیه ها در امر بازرسی و رصد با ما همكاری دارند و ضابط ما محسوب میشوند.
وی از ورود بازرسان وزارت جهاد كشاورزی در امر تعزیرات خبر داد و گفت: امسال با توجه به قانون انتزاع كه توسط مجلس نهم تصویب شد ولی تا به امسال به آن عمل نشده بود برخی وظایف وزارت صمت به وزارت جهاد كشاورزی محول شد لذا امسال بازرسان وزارت جهاد كشاورزی هم به ضابطان قبلی سازمان تعزیرات اضافه شده اند. این بازرسان در حوزه كشاورزی(تره بار، برنج، انواع گوشتها) انجام وظیفه كرده و برای متخلفان پرونده تشكیل میدهند. منتهی چون هنوز طبق آیین نامه اجرایی سازمان تعزیرات این بازرسان، ضابط محسوب نمی شوند گزارشهای خود را به سازمان صمت ارسال میكنند و سازمان صمت این گزارشها را به سازمان تعزیرات برای رسیدگی و صدور حكم ارجاع میدهد.
وی اشاره كرد: بخشی از حوزه وظایف سازمان تعزیرات رسیدگی به حُسن انجام كالا و خدمات است. تعمیركنندگانی كه كار خود را ناقص انجام می دهند متخلف هستند و صاحب كالا می تواند از آنها به سازمان تعزیرات شكایت كند. قطعا با آنها برخورد خواهد شد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.