مدیرعامل سازمان میادین ترهبار شهرداری تهران تاكید كرد:افرادیكه قصد قربانی كردن دام در روز عید قربان را دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری تب كریمه كنگو حتما دام را از كشتارگاه یا مراكز عرضه دام شهرداری تهیه كنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین تره بار شهرداری تهران روز چهارشنبه 15 تیرماه با حضور در استودیو پخش زنده رادیو تهران با برنامه پل مدیریت گفت و گو كرد.
تامین و توزیع ترهبار و قطع دست دلالان؛ دو دلیل اصلی تاسیس سازمان میادین تره بار شهرداری
وی درباره وظایف خود در سازمان میادین میوه و تره بار گفت: نیاز به این سازمان در سال 58 احساس شد. ضمن اینكه تشكیل سازمان میادین میوه و تره بار كه در بهمن ماه سال 58 تاسیس شد از جای دیگری در جهان الگوبرداری نشده است. اولین میدان ترهبار تهران در میدان جلال افتتاح و به بهره برداری رسید. دو هدف اساسی تاسیس میادین میوه و ترهبار تهران، تامین و توزیع میوه و تره بار در شهر تهران و قطع دست دلالان بوده است. اهداف دیگری هم با تكمیل این سازمان مد نظر بوده و هست كه در امتداد آن شاهد تحولات بیشتری در سازمان میادین ترهبار و فرآیند عرضه و تقاضا خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان میادین تره بار شهرداری تهران در توضیح ساختار سازمان میادین تره بار شهرداری در بخش فنی اظهار داشت: بخش بهداشت و بهره برداری مربوط به بهداشت مواد ورودی به میادین و توزیع آن است. بخش های اداری و مالی و برنامه ریزی و سیاستگذاری كلی و معاونت فنی از دیگر بخش های ساختاری سازمان میادین تره بار شهرداری تهران هستند.
هر منطقه تهران، یك میدان بزرگ عرضه میوه و تره بار دارد
وی درباره تعداد میادین تره بار شهرداری در تهران با اشاره به واحد محلات گفت: بنا است كه در هر واحد محله ای حداقل یك میدان، بازار یا بازارچه داشته باشند. در هر منطقه تهران یك میدان داریم و در مجموع 292 مركز عرضه در مناطق تهران شامل میادین 22 گانه، بازارهای محلات و بازارچههای كانكسی و 31 غرفه ویژه متروها هستند كه اثر مهمی در تنظیم بازار شهر تهران دارند.
128 محله تهران فاقد بازار، بازارچه و مراكز عرضه هستند
مدیرعامل سازمان میادین تره بار شهرداری تهران افزود: تهران 353 محله دارد و 128 محله فاقد بازار، بازارچه و مراكز عرضه هستند. 12 محله فعلا شاخصهای تاسیس این مراكز را به بواسطه جمعیت پایین ندارند و مجموعه 116 محله در برنامهریزیهای ما هستند تا در دو سال آینده دارای میدان و بازار شوند. ضمن اینكه تعدادی از محلات هم هستند كه جمعیت زیاد و بازار كم دارند كه حدود 34 محله در اولویت هستند. در مجموع حدود 200 مركز ظرف دو سال به میادین و بازارچه ها افزوده میشود.
قیمت تره بار در میادین و بازارچههای شهرداری یكسان است
وی درباره كیفیت محصولات میادین تره بار شهرداری در محله های مختلف تهران با اشاره به اینكه به جز تعدادی از غرفههای مترو كه تازه تاسیس شده اند گفت: میوه ها در سایر مراكز با نرخ یكسان عرضه میشوند. ممكن است در برخی میادین تفاوت كیفیت وجود داشته باشد. هرجا تقاضا بیشتر شود كیفیت محصولات هم بهتر خواهد بود چون سودآوری بیشتری دارد. حدود 130 مركزی كه احداث شده اند اصلا سودی برای شهرداری ندارند و فقط به عنوام مراكز عرضه تاسیس شده اند. البته تصمیم داریم محصولات را خودمان تامین كرده و كیفیت را در تمامی مراكز یكسان كنیم.
قیمت محصولات میادین تره بار با كیفیت یكسان 40 درصد ارزانتر از سطح بازار است
فصاحت در پاسخ به اینكه آیا قیمت پایین محصولات میادین تر بار موجب كاهش قیمت در بازار می شود یادآور شد: دو رویكرد مد نظر ما است اگر سازمان میادین وجود نداشت میوه ها با چه قیمت دست مردم میرسید؟ و حالا با حضور میادین چه تفاوت قیمتی وجود دارد؟. پاسخ این است كه بر اساس اعلام بانك مركزی قیمت محصولات میادین تره بار با كیفیت یكسان 40 درصد ارزانتر از سطح بازار است.ضمن اینكه در طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها میادین نقش مثبتی ایفا كردند. اما ما باز هم با شرایط ایده آل فاصله داریم و باز هم كیفیت باشد بهبود یابد.
تا آخر سال 10 محصول میادین شهرداری به صورت مستقیم از كشاورز خریداری میشود
وی در پاسخ به اینكه محصولات میادین تره بار توسط شهرداری تامین می شود و یا افرادی كه غرفه ها را اجاره میكنند مسئول این كار هستند، اظهار داشت: طرح سازمان میادین تره بار شهرداری از هیچ كجا الگو نگرفته است. عمده محصولات میادین تره بار از میدان مركزی تهران تامین میشود البته برخی هم به صورت مستقیم محصولات را از كشاورز میخرند. تمام تلاش ما این است كه بتوانیم تا آخر سال 10 محصول را به صورت مستقیم از كشاورز بخریم و تا سه سال آینده این تعداد را به 15 محصول برسانیم. در سال گذشته هم این كار را برای میوه شب عید انجام دادیم كه با واكنشهایی از داخل مواجه شدیم. اما در زمان قرارداد با بهره بردارهای جدید از آنها میخواهیم از محصولاتی كه ما تهیه میكنیم استفاده كنند.
سازمان میادین برای دپوی محصول، سردخانه ندارد
فصاحت در پاسخ به اینكه آیا با این روش، چرخه عرضه معیوب نخواهد شد اظهار داشت: زنجیره تامین نیاز به الزاماتی دارد كه در سازمان میادین این الزامات وجود ندارد. یكی از این الزامات سردخانه است. ما نمیتوانیم منتظر بمانیم تا كشاورز محصولی را تولید كند و بعد ما آن را به دست مصرف كننده برسد. سردخانه و مراكز دپوی محصول باید در میادین ایجاد شود اما تا ساخت این مراكز به سمت اجاره آنها می رویم تا زیرساختها در میدان مركزی و سایر اراضی ایجاد شود. دولت و شهرداری هم از این روند حمایت میكنند.
از این پس؛ گوجه فرنگی در سردخانه ذخیره میشود تا در دوره كمبود با قیمت مناسب به دست مردم برسد
مدیرعامل سازمان میادین ترهبار شهرداری تهران در ادامه گفت و گو با برنامه پل مدیریت و در پاسخ به پرسش با اشاره به اینكه گوجه فرنگی یكی از محصولاتی است كه با تغییر فصل گران می شود گفت: برنامهریزی هایی انجام داده ایم. این كمبود هر ساله اتفاق می افتد. با استفاده از سردخانه در این شرایط میتوانیم گوجه فرنگی مورد نیاز مردم را تامین كنیم و منتظر شرایط بازار نمانیم.
بعد از عید سعید قربان بلافاصله طرح 45 روزه ارتقاء كیفیت محصول در میادین اجرا میشود
وی در پاسخ به اینكه چرا كیفیت برخی محصولات مثل سیب زمینی در برخی میادین پایین تر از دیگر میادین است؟ گفت: برخی بازارها كم برخوردار هستند كه فهرستی از آنها تهیه شده و قرار است محصولات با زنجیره تامین جدید ابتدا در این بازارها عرضه شود. بعد از عید سعید قربان بلافاصله طرح 45 روزه ارتقاء كیفیت محصول را در این میادین اجرا خواهیم كرد. با مدیران جدید عهدنامه نانوشته ای داریم. 3 ماه به آنها فرصت داده ایم تا محصولات زیرمجموعه خود را افزایش دهند. ضمن اینكه اگر میوه با كیفیت روی پالت نبود مردم باید به متصدی غرفه تذكر دهند در غیر اینصورت به ما اطلاع دهند تا با آنها برخورد جدی داشته باشیم. البته نظارتهای محسوس و نامحسوس از میادین انجام میشود كه ان شاء الله سبب ارتقاء كیفیت محصولات خواهد شد.
مغایرت وزنی محصولات میادین را به 137 و 1888 اطلاع دهید
فصاحت با اشاره به اینكه ترازو در همه میادین وجود دارد تا مشتریان وزن كالای دریافتی خود را با آن بسنجند گفت: در صورت مغایرت وزنی، مشتریان می توانند تخلفات را به شماره های 137 و 1888 اطلاع دهند تا پیگیری بیشتری انجام شود.
به طور متوسط 15 تا 20 هزار رأس دام در روز عید قربان در مراكز عرضه شهرداری ذبح میشود
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران درباره عرضه دام زنده در میادین شهرداری در روز عید قربان گفت: وظیفه سنگینی بر دوش ما است. نزدیك به 7 جلسه با مدیران مختلف داشته ایم. در كمتر از 8 ساعت حدود چند ده هزار دام باید ذبح شود. سال گذشته به خاطر شیوع كرونا 48 ساعت پیش از عید ما از ستاد كرونا اجازه پیداكردیم تا دام زنده ذبح كنیم به همین جهت 9 هزار دام ذبح شد اما به طور متوسط 15 تا 20 هزار دام ذبح میشود.
افرادی كه قصد ذبح دام دارند؛ آن را از كشتارگاه یا مراكز عرضه دام شهرداری تهیه كنند
وی با اشاره به بیماری تب كریمه كنگو گفت: این بیماری مشترك بین انسان و دام است.هموطنانی كه قصد قربانی كردن دام دارند؛ دام را از كشتارگاه یا مراكز عرضه دام شهرداری تهیه كنند. این بیماری بسیار خطرناك است .150 دامپزشك در 17 مركز عرضه دام حضور دارند. احداث این مراكز هزینه بالایی دارد. حدود 100 آغل در مراكز عرضه دام وجود دارد كه مشتری میتواند دام مورد نظر خود را انتخاب كند. دام در زمان بارگیری، لحظه كشتار و پس از كشتار، بررسی میشود و اگر مشكل داشته باشد به مشتری عرضه نمیشود. ضمن اینكه گوشت باید تا 24 ساعت در یخچال بماند. مشتریان توجه داشته باشند بدون دستكش به دام دست نزنند تا بیماری به آنها منتقل نشود.
با مراجعه به وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.