پل مدیریت چهارشنبه از ساعت 12:30 به مدت 45 دقیقه

رادیو تهران

پل مديريت

در تابستان امسال؛ پایگاه‌های اوقات فراغت 21 شهرستان آموزش و پرورش استان تهران، فعال هستند+فایل صوتی

معاون پژوهش برنامه ریزی و توسعه منابع اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت: پایگاه‌های اوقات فراغت 21 شهرستان استان تهران فعال شده و اردوهای یك روزه در قالب بازی‌های گروهی و آموزش مهارت‌های زندگی و تربیتی برگزار می‌شود.

1401/04/25
|
07:52
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مهدی نیك فر معاون پژوهش برنامه ریزی و توسعه منابع اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در گفت و گو با برنامه پل مدیریت در روز چهارشنبه 22 تیرماه با اشاره به اینكه آموزش و پرورش استان تهران از دو اداره كل تشكیل شده است گفت: یكی از این اداره‌كل‌ها مربوط به شهر تهران با مناطق تحت پوشش آن و دومین اداره كل مربوط به 21 شهرستان اطراف شهر تهران است كه شهرستان‌های فیروزكوه، رودهن، پردیس و دماوند در شرق و شهر قدس، ملارد ، شهریار، اسلامشهر، ورامین، بهارستان 1 و 2،پاكدشت، پیشوا، جواداباد، چهاردانگه،كهریزك، ناحیه 1 و 2 ری، رباط كریم، فشافویه و قرچك در غرب را تحت پوشش دارد.

ثبت نام دانش آموزان میان پایه توسط مدارس انجام می شود
وی درباره تدابیر اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران برای ثبت نام آسان دانش آموزان در مدارس به پروژه مهر اشاره كرد و گفت: این طرح تمامی اقدامات مدارس در تابستان كه تا بازگشایی مدارس امتداد می‌یابد را در برمی‌گیرد و توسط اداره‌كل كاملا رصد شده و در نهایت ارزیابی هم در مورد هر مدرسه انجام می شود. ضمن اینكه ثبت نام دانش‌آموزان به ویژه در میان پایه ها از طریق سامانه و توسط مدارس انجام می شود كه كار را برای والدین آسان كرده است. ثبت نام حضوری فقط در آغاز هر پایه( كلاس های اول، هفتم و دهم) انجام می‌شود.

دانش آموزان اول هر پایه فرصت دارند در سامانه برای دریافت كتاب ثبت نام كنند
نیك فر افزود: ثبت نام كتاب های درسی هم برای میان پایه ها به صورت غیرحضوری از طریق سامانه انجام شده و بیش از 97 درصد دانش آموزان برای دریافت كتاب ثبت نام كرده‌اند و می‌توانند كتاب های خود را در شهریور از مدرسه تحویل بگیرند .درخواست كتاب برای دانش‌آموزان اول هر پایه هم در سامانه باز است و دانش آموزان می توانند درخواست خود را ثبت كنند و كتاب های خود را در بدو ورود به مدرسه دریافت كنند. تسهیلاتی در دستورالعمل لباس فرم انجام و تصمیم برای آن به انجمن اولیاء و مربیان مدرسه واگذار شد. تمهیداتی هم برای سرویس مدارس در نظر گرفته شدن تا دانش آموزان سال تحصیلی آرامی را آغاز كنند.

جمع آوری مشاركت‌های مردمی باید با نظارت انجمن اولیاء و مربیانم مدارس انجام شود
نیك فر با تاكید بر اینكه مشاركت های مردمی داوطلبانه است و باید با 3 قید انجام شود گفت: جمع آوری مشاركت های مردمی باید با نظارت انجمن اولیاء و مربیان انجام شود، در بدو ثبت نام دانش‌آموز نباشد و كمك های داوطلبانه در طول سال انجام شود ضمن اینكه باید سازمان و ساختار داشته باشد. اولویت های مدارس باید در سه سطح(الف، ب و ج)، در تیرماه و در قالب برنامه عملیاتی توسط مدیر مدرسه بودجه ریزی شده و مشخص شود. فعالیت ها شامل دو گروه فعالیت های الزامی(فعالیت هایی كه باید در مدرسه انجام شود) یا اقتضایی(فوق برنامه ها و اردو) است. اولویت های «ب و ج » هم اعتبارات را پیش بینی و در اختیار انجمن اولیاء و مربیان می‌گذارد و با توجه به مشاركت‌های دریافتی به اجرای برنامه ها مكلف می‌شود و گزارش آن را در پایان سال به انجمن ارائه می دهد. شورای مالی مدرسه از مدیر مدرسه، نماینده معلمان و رئیس انجمن اولیاء و مربیان تشكیل شده است و مدیر با اجازه دو نماینده دیگر می‌تواند از اعتبارات برداشت كند.

فعالیت‌های فوق برنامه كیفی در صورت تامین اعتبار در مدارس اجرا می‌شود
وی افزود: اگر مشاركت اولیاء طوری باشد كه به اولویت «ج» یعنی فعالیت های فوق برنامه كیفی است برسد این برنامه ها در مدرسه اجرا می شود. البته در كنار این مشاركت ها؛ اعتبارات دولت به مدارس، كمك خیرین و درآمد مدارس مثل هنرستان ها هم موجود است. اما در نهایت مشاركت ها كاملا اختیاری است و در پایان سال مدیر باید گزارشی كامل از مشاركت ها ارائه دهد.

پایگاه های تابستانی اوقات فراغت 21 شهرستان آموزش و پرورش استان تهران فعال شده است
وی با اشاره به آغاز مجدد فعالیت‌های فوق برنامه و اوقات فراغت دانش آموزان پس از دو سال تعطیلی فعالیت های تجمیعی به دلیل شیوع كرونا در كشور گفت: در حال حاضر پایگاه های اوقات فراغت در 21 شهرستان استان تهران فعال شده و اردوهای یك روزه مهارت های زندگی و تربیتی تدارك دیده شده است تا با انجام بازی های گروهی، آسیب های دوره كرونا قدری ترمیم شود. كتابخوانی و آشنایی با مولفان از دیگر برنامه های اوقات فراغت دانش آموزی است. بعلاوه در طرح پیشخوان با حضور كارشناسان تربیتی برنامه‌های بومی اوقات فراغت متناسب با امكانات و اقتضائات هر منطقه تهیه و تدوین شده است. البته ما تابع دستورالعمل های ستاد كرونا هستیم چون اولویت ما سلامت دانش آموزان است. اما برنامه‌های خوبی برای اوقات فراغت در سال تحصیلی تدارك دیده شده است. متناسب با مجوزهایی كه صادر می شود سامانه همگام برای اردوهای دانش آموزی و حیات پویا فعال می‌شود.

250 پایگاه جبران و تثبیت یادگیری دوره ابتدایی برای جبران اُفت تحصیلی ایجاد شده است
معاون پژوهش برنامه ریزی و توسعه منابع اداره كل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در پاسخ به اینكه برنامه های آموزش و پرورش برای برطرف كردن اُفت آموزشی حاصل از دوره شیوع كرونا چیست اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش استان تهران برای جبران بخشی از افت تحصیلی دانش آموزان 250 پایگاه جبران و تثبیت یادگیری را در دوره ابتدایی و در دوره متوسطه 200 پایگاه را ایجاد كرده است. در دوره متوسطه 4 درس در این پایگاه ها تدریس می شود كه استقبال خوبی هم از این كلاس ها داشته ایم.

اولویت اصلی آموزش و پرورش تامین سلامت دانش آموزان و جبران اُفت تحصیلی است
وی با اشاره به همراهی خانواده ها در امر آموزش به عنوان یك تجربه نو در دوره كرونا گفت: اگر همراهی والدین نبود اُفت تحصیلی دانش آموزان بسیار بیشتر بود. البته در حال حاضر اولویت اصلی آموزش و پرورش سلامت دانش آموزان و جبران افت تحصیلی با تكیه بر آموزش حضوری است چون در پی آموزش های غیرحضوری با اُفت دانش آموزان مواجه بودیم .آموزش حضوری می‌تواند بخشی از این آسیب ها را در سال تحصیلی جدید برطرف كند.
نیك فر در توضیح برنامه‌های آموزش و پرورش برای امتحانات نهایی دانش آموزان در پایه دوازدهم یادآور شد: آزمون های نهایی برای آموزش و پرورش بسیار مهم است چون نتیجه نزدیك به 12 سال تحصیل دانش آموزان است. برای سنجش مهم است چون بخشی از سوابق تحصیلی داوطلبان كنكور از این بخش برداشته می شود و برای خانواده ها هم مهم است كه چقدر فرزندانشان درس ها را به خوبی فرا گرفته اند.
او بیان كرد: برنامه هایی برای امتحانات نهایی در نظر گرفته شده كه می‌توان به حل نمونه سوالات آزمون های نهایی، كلاس های تقویتی و آماده كردن دانش آموزان برای حضور در مراكز آزمون ها و برنامه هایی كه در طول سال و نزدیك به برگزاری آزمون نهایی اشاره كرد.

مدیر مدرسه موظف است دانش آموزان محدوده جغرافیایی مدرسه خود را ثبت نام كند
وی در پاسخ به اینكه اگر دانش آموزی از ثبت نام جای مانده یا مدرسه ای ظرفیت ثبت نام وی را نداشته باشد؛ والدین باید چكاری انجام دهند گفت: ثبت نام مطالبه ای جدی است. با توجه به تنوع مدارس، ثبت نام دانش آموزان انجام می‌شود. هر مدرسه با توجه به شرایط خود دانش‌آموزان را جذب می كند اما مدارس دولتی با توجه به محدوده جغرافیایی ثبت نام می كند و امسال هم همان شیوه در ثبت نام وجود دارد و مدیر موظف است دانش آموزان محدوده جغرافیایی مدرسه خود را ثبت نام كند.

آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با چالش‌‌‌هایی به دلیل مهاجرت های معكوس و اتباع روبرو است
وی متذكر شد: امسال اداره كل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران با چالش‌‌ هایی به دلیل مهاجرت های معكوس و اتباع روبرو است و مشكلاتی برای تامین تجهیزات و فضای آموزشی و به ویژه نیروی انسانی دارد. تمام تلاش ما مرتفع كردن این مشكلات است.

با مراجعه به وب‌سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره‌برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
پل مدیریت