پل مدیریت چهارشنبه از ساعت 12:30 به مدت 45 دقیقه

رادیو تهران

پل مديريت

وزارت صمت؛ راهبردهای جدیدی برای انحصارشكنی خودروسازان اتخاذ كرده است+فایل صوتی

معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت با اشاره به راهبرد جدید وزارت صمت در راستای انحصارشكنی خودروسازان گفت: واردات خودروهای خارجی، افزایش ظرفیت خودروسازی‌های خصوصی و بروزرسانی فناوری‌های موجود ، راهبردهای وزارت صمت برای افزایش كیفیت خودرو است.

1401/06/19
|
14:56
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در گفت و گوی تلفنی با برنامه پل مدیریت 15 شهریور رادیو تهران به پاره ای از پرسش های این برنامه به نمایندگی مخاطبان پاسخ داد.
وی درباره وظایف معاونت حمل و نقل وزارت صمت گفت: این معاونت حوزه‌های متعددی از جمله حمل و نقل خودرویی¬، ریلی، هوایی و دریایی دارد. حمل و نقل هوشمند هم موضوعی مهم است كه به ما می‌گوید چگونه می‌توان از سرریز یك فناوری‌ در دیگر حوزه ها استفاده كرد و بهره وری صنایع و دسترسی به محصول جدید را تسریع كرد. همچنین حمل و نقل هوشمند به ما می‌گوید، چگونه از روش‌های جدید فناوری اطلاعات و مخابرات استفاده كنیم تا بتوانیم ترافیك را كاهش دهیم.
منطقی با بیان اینكه خودروهایی كه حمل مسافر و بار دارند خودروی تجاری نامیده می‌شوند گفت: اتوبوس، مینی بوس، كامیون و كِشنده‌ها و برخی مواقع وانت‌ها در این گروه جای می‌گیرند.

ایران می‌تواند بالاترین بازده تولید خودرو را در خاورمیانه داشته باشد
وی با اشاره به ارزیابی سال 2019 گفت: كشور ما از نظر تولید در این سال جایگاه 19 را داشته با برنامه ریزی‌های انجام شده رتبه ما در سال 2023 بین 12 تا 15 قرار خواهد گرفت. طراحی و تولید خودروهای ما در حوزه علمی و فناوری انجام می‌شود و مهندسان نقش مهمی در تولید آن دارند. ما از نظر تعداد مهندس و فارغ التحصیل در جایگاه پنجم جهان قرار داریم. ضمن اینكه دستمزد در كشور ما نسبت به دیگر كشورهای منطقه پایین است و انرژی هم در ایران قیمت پایینی دارد و نكته مهم دیگر این است كه زیرساخت هایی كه حدود 20 تا 30 سال گذشته در برخی حوزه ها ایجاد كردیم نسبت به دیگر كشورها بالاتر است اگرچه در برخی حوزه ها هم نسبت به دیگر كشورها پایین تر هستیم. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده تا 2019 كشور ما بین كشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه می توانیم بالاترین بازده را در تولید خودرو داشته باشیم. در مقایسه تولید خودرو در ایران و دیگر كشورهای جهان هم باید گفت كشورهایی همچون ایران و چین و هند برای تولید خودرو كشورهای ارزانی هستند. اگر ما از تمام مزیت های خود استفاده كنیم می‌توانیم خودرو و قطعات خودرو را به صورت نسبی و با سطح كیفیت تعریف شده ارزان تر تولید كنیم.

اگر نتوانیم به اعتماد به نفس لازم برسیم به تدریج نخبگان خود را از دست خواهیم داد
وی در پاسخ به اینكه انتقاد نسبت به تولید خودرو در ایران به حق است؟ گفت: بخش عمده ای از این انتقادها به حق است و بخشی از آن هم ناشی از تبلیغات منفی نسبت به كالاهای ایرانی است. فضا نسبت به جنس ایرانی منفی است. مشتری ایرانی ترجیح می‌دهد جنس خارجی بخرد و رسانه‌ها باید فرهنگ‌سازی كنند .اگر نتوانیم به اعتماد به نفس لازم برسیم به تدریج نخبگان خود را از دست خواهیم داد.البته بخشی از این انتقادات به مدیریت خودروسازی ها و شرایط محیطی ما باز می‌گردد كه نتوانسته ایم رضایت مشتر یان را جلب كنیم. 80 درصد محصولات ما مربوط به 15 تا 20 سال قبل است و همین امر در مقایسه موجب عدم رضایت مشتری در حوزه كیفیت می‌شود.

وزارت صمت؛ راهبردهای جدیدی برای انحصار شكنی خودروسازان اتخاذ كرده است
منطقی در پاسخ به این پرسش كه برای انحصار خودروسازان چه باید كرد؟ افزود: راهبرد جدیدی برای رقابت خودروسازان در نظر گرفته ایم. اولین مسیر واردات خودروهای خارجی در كنار تولید محصولات داخلی با كلاس‌هایی یكسان است. دوم افزایش ظرفیت خودروسازی‌های خصوصی است و در نهایت بروزرسانی فناوری‌های موجود در حوزه تولید خودرو است. به عنوان مثال خودروهای تارا و شاهین نسبت به محصولات قبلی كیفیت بهتری دارند . احتمالا می‌توانیم حتی آنها را صادر كنیم.
وی خاطرنشان كرد: خودروی پراید از رده تولید خارج شده و كوئیك جایگزین آن شده و شرایط بهتری نسبت به پراید دارد و حدود 6 تا 7 هزار دلار ارزش دارد. برای واردات بر روی خودروهای اقتصادی مدرن زیر 10 هزار دلار تمركز كرده ایم تا تولید آینده ما جایگزین خودروهایی شبیه كوئیك شود.

امیدواریم در سال آینده فرآیندی به نام قرعه كشی خودرو نداشته باشیم
وی تاكید كرد: قیمت خودرو در بازار ملاك ما نیست. اما ما سعی كردیم تیراژ تولید در بخش خصوصی و خودروسازهای بزرگ افزایش یابد. ضمن اینكه هرچه جلوتر می رویم از تعداد متقاضیان كم می شود و این دلیلی برای این است كه خودرو به تعداد كافی وارد بازار می شود. امیدواریم در اوایل سال آینده فرآیندی به نام قرعه كشی خودرو نداشته باشیم و اما سازمان حمایت به شدت بر روی عمل به تعهدات خودروسازان بسیار حساس است. وزارت صمت بسیار تاكید دارد تحویل خودرو در زمان اصلی انجام شود.

تحریم ها، موجب افزایش 10 تا 15 درصدی هزینه‌های تولید خودرو در ایران شده اند
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت با اشاره به اینكه 85 تا 90 درصد هزینه خودروهایی كه در كشور تولید می شود به مواد اولیه و هزینه های مختلف تولید و بیمه اختصاص دارد گفت: اگر می‌گوییم قیمت ساخت خودرو در ایران گران است باید به قیمت مواد اولیه و دستمزدها توجه كنیم. قیمت مواد اولیه به شدت رشد كرده است. تغییر این قیمت به ویژه در سال های اخیر در قیمت نهایی خودرو نمایان شده و افزایش دستمزدها حدود 3 درصد به قیمت نهایی خودرو افزوده است. نكته دیگر این است كه ما به دلیل تحریم از كانال‌های مالی غیر مستقیم استفاده میكنیم كه منجر به افزایش 10 تا 15 درصدی هزینه خودرو می شود. عواملی كه باعث بیشتر شده هزینه تولید خودرو می شود همه درست خودروساز نیست. اگرچه با كار بیشتر روی راه های مختلف افزایش بهره وری می توانیم این هزینه ها را كاهش دهیم و در حال حاضر روی این روش‌ها تمركز كرده ایم.

مدیران گذشته خودروسازی ها اطلاعات زیادی از فرآیند كاهش هزینه ها نداشته اند
منطقی متذكر شد: در خودرو دو فناوری محصولی و دیگری فناوری برای كاهش قیمت محصول هزینه ها وجود دارد كه منجر به كاهش قیمت محصول می شود. اطلاع مدیران سالهای گذشته نسبت مولفه دوم كمتر بوده اند در حالیكه دیگر شركت های خودرو سازی همزمان بر روی این دو مولفه تمركز داردند. در حال حاضر ما سعی می‌كنیم نسبت به فرآیندهایی كه موجب كاهش قیمت تولید خودرو و افزایش كیفیت می‌شوند نگاه ویژه تری داشته باشیم.

در فناوری و تجهیزات 10 سال پیش گیر تولید خودرو كرده ایم
وی در پاسخ به اظهارات بارانی گوینده برنامه مبنی بر اینكه رهبر انقلاب تاكید زیادی بر روی كیفیت و قیمت مناسب تولیدات داخلی دارند در حالیكه انتقاد زیادی به كیفیت و قیمت تولیدات داخلی وارد است. این امر ناشی از چیست انحصارگرایی یا تحریم ها ؟ گفت: تحریم ها سه ثر داشته‌اند. اول اینكه در فناوری و تجهیزات 10 سال پیش گیر كرده ایم. دوم اینكه هزینه های ارزی ما بالاتر است و سوم اینكه وقتی ما با همكار خارجی تعامل داریم از نوآوری آنها غیر از محصول استفاده كرده آنها را می آموزسد و در مجموعه خود پیاده می‌كنید. البته برای توسعه محصول جدید باید از منابع بین المللی هم استفاده كنیم كه به دلیل تحریم ها هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد.

برتری كره ای‌ها نسبت به ما در تولید خودرو مربوط به عرصه سیاستگذاری و مدیریت است
منطقی افزود: بر اساس تحقیقات افرادی كه در صنایع خودروسازی كار می كنند امتیازات بسیار بالایی دارند. در تیم مدیریتی باید تمامی حوزه ها در نظر گرفته شود. ما در عرصه مدیرتی با مدیریت مدرن خودروسازی فاصله زیادی داریم. سیاستگذاری هم كه عمدتا تعطیل بود و به تازگی با معاونت جدیدی كه در وزارت صمت ایجاد شده سیاستگذاری های جدیدی اتخاذ شده و تاثیر آن در حد 50 درصد است.برتری كره ای ها نسبت به ما در عرصه سیاستگذاری و مدیریتی بوده است.

تولید خودرو برای كشور ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می‌كند
وی در پاسخ به اینكه شما می گویید تولید خودرو در ایران ضرر دارد چرا به جای تولید خودرو آن را وارد نمی‌كنید گفت: ما برای واردات خودرو به بودجه ای حدود 30 میلیارد دلار نیاز داریم كه این بودجه وجود ندارد. تولید خودرو برای ما ارزش افزوده . اشتغال ایجاد می كند و از این لحاظ صنعت رده 1 كشور است و اما اینكه بخشی از ضرر ما در تولید خودرو ناشی از كدم كفایت مدیریتی است و دوم اینكه ما خودروهای ارزان قیمت را از رده خارج كرده و خوروی گران قیمت جای آن گذاشته ایم وقتی مشتری می بیند به جای 100 میلیون باید 300 میلیون پرداخت كند طبعا احساس می كند قیمت ها بالا است.اصولا برای قیمت گذاری روی خودرو باید عوامل مختلف را در نظر گرفت در حالیكه برای برخیب خودروها این عوامل در نظر گرفته نشده است در حال حاضر قیمت خودروی پژو پارس و كوئیك تقریبا یكی است كه این امر نشان از عدم تجانس آن است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.


دسترسی سریع
پل مدیریت