پل مدیریت چهارشنبه از ساعت 12:30 به مدت 45 دقیقه

رادیو تهران

پل مديريت

زهره عبادتی: شهرداری وظیفه دارد گاز متان حاصل از دفن زباله‌ها را استحصال كند+فایل صوتی

معاون اداره كل محیط زیست استان تهران با اشاره به اینكه قطعا گاز متان از مراكز دفن زباله منتشر می‌شود گفت: شهرداری‌ها وظیفه دارند این گاز را كه در اثر فرآیندهای غیرهوازی ایجاد می‌شود را استحصال كرده و برای مواردی مثل تولید برق استفاده كنند.

1401/09/15
|
13:51
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران؛ زهره عبادتی معاون اداره كل محیط زیست استان تهران با حضور در استودیو پخش زنده رادیو تهران در خصوص وظایف و اقدامات سازمان حفاظت از محیط زیست در بخش كنترل آلودگی هوا با پل مدیریت 13 آذر گفت و گو كرد.

خروجی دودكش صنایع به طور مستمر توسط سازمان محیط زیست رصد می‌شود
معاون اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینكه ماهیت سازمان حفاظت محیط زیست نظارتی است گفت: یكی از وظایف اصلی سازمان و ادارات كل متبوع آن، نظارت بر اجرای قوانین و مقررات حوزه محیط زیست از جمله قانون پاك است كه در سال 96 با 34 ماده و 12 آیین نامه به تصویب رسید. نظارت بر اجرای تكالیف این قانون توسط دستگاه های مسئول بر عهده اداره كل محیط زیست استان تهران است. در قانون هوای پاك 52 تكلیف برای 16 دستگاه در حوزه استانی تعیین و تكلیف شده است. علاوه بر این 12 تكلیف هم مشخصا برای اداره كل محیط زیست تهران و سایر استان ها در نظر گرفته شده است. نظارت بر عملكرد واحدهای صنعتی، نیروگاهی و پالایشگاهی از طریق پایش های شبانه روزی انجام می شود و در صورت مغایرت گازهای خروجی دودكش های این واحدها با استانداردهای موجود؛ این موارد به واحدها ابلاغ و در صورت استنكاف پیگیری قضایی و حقوقی می‌شوند.

اداره كل حفاظت از محیط زیست بر اقدامات كارگروه كنترل شرایط اضطرار آلودگی هوا نظارت دارد
وی افزود: كنترل شرایط اضطرار آلودگی هوا توسط كارگروهی در استانداری انجام می‌شود كه اعضای مختلف دارد.نظارت بر مصوبات این كارگروه از وظایف اداره كل محیط زیست است و تكالیفی هم بر عهده ما در محیط زیست است كه می توان به نظارت بر عملكرد منابع ساكن، نحوه اجرای طرح كهاب، اختصاص 10 درصد فضای سبز واحدها و شهرك‌های صنعتی و انتقال صنایع آلاینده به خارج از شهرها اشاره كرد.

منشا گرد و غبار تهران، استان‌های همجوار و كشورهای همسایه هستند
عبادتی در پاسخ به اینكه از سال 96 كه قانون هوای پاك مصوب شده آیا كیفیت هوای تهران بهبود یافته یا خیر؟ گفت: با توجه به اینكه استانداردها از سال 98 سختگیرانه تر شد؛ مطالعات ما نشان می‌دهد روند 10 ساله كیفیت هوا تا سال 1400 رو به بهبود بوده است .اما در سال 1401 شرایط متفاوت شد. از ابتدای سال با آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار ناشی از خشكسالی مواجه شدیم كه منشا آن در استان‌های همجوار تهران و كشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه بود تا جاییكه این گرد وغبار به نقاط مركزی كشور هم رسید.به طوریكه مردم تهران پس از سالها دو روز خطرناك را تجربه كردند كه منجر به تعطیلی ادارات و مراكز دولتی شد.

وارونگی هوا در استان تهران به دلیل درّه ای بودن ساختار آن محسوس‌تر است
معاون اداره كل محیط زیست استان تهران با بیان اینكه در فصل پاییز و زمستان پدیده طبیعی وارونگی دمایی رخ می‌دهد گفت: این پدیده در استان تهران به دلیل درّه ای بودن ساختار آن؛ چون جابجایی هوا و وزش باد نداریم محسوس تر است .مهمترین اقدام در این شرایط كنترل منابع آلاینده است. در شهر تهران به دلیل بارگذاری بیش از حد جمعیت و تردد قابل توجه خودروها موجب شده كنترل آلودگی هوا مشكل باشد اما قانونگذار تدابیری از جمله برخورد با خودروهای دودزا، فرسوده و فاقد معاینه فنی را پیش‌بینی كرده است. اما تاكید می‌كنم كنترل آلودگی هوای تهران به دلایلی كه ذكر شد از عهده سازمان محیط زیست خارج است.

شهرداری تهران 4 هزار و 800 دستگاه اتوبوس دارد كه پاسخگوی جمعیت تهران نیست
این مقام مسئول خاطرنشان كرد: بر اساس مطالعات 59 درصد آلودگی هوای تهران بر اساس ذرات معلق مربوط به منابع متحرك(كامیون‌ها و خودروهای سنگین؛ اتوبوس و مینی‌بوس، خودروهای سواری و موتورسیكلت‌ها) و 41 درصد مربوط به منابع ثابت است. وضعیت ناوگان حمل و نقل نیازمند نوسازی و بازسازی است كه این امر به دلیل نبود بودجه مناسب محقق نشده است .به عنوان مثال شهرداری تهران 4 هزار و 800 دستگاه اتوبوس دارد . ضمن اینكه این تعداد اتوبوس پاسخگوی جمعیت تهران نیست و باید تا 9 هزار اتوبوس افزایش یابد 60 درصد اتوبوس‌های موجود هم فرسوده هستند. این در حالی است كه تعداد زیادی از این اتوبوس‌ها هم قابلیت بازسازی ندارند. نتیجه اینكه روند بازسازی ناوگان حمل و نقل تهران روندی كند دارد.

سال گذشته؛ فقط 240 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه شد
او افزود: در سال گذشته شهرداری حدود 240 اتوبوس به ناوگان خود اضافه كرد كه رقم قابل توجهی برای پاسخگویی به جمعیت تهران نیست.

ادعا نداریم در مراكز معاینه فنی، هیچ تخلفی صورت نمی‌گیرد
عبادتی با بیان اینكه آمار 59 درصدی آلایندگی ناشی از عوامل متحرك به دلیل نبود كاتالیست و فیلتر دوده برای خودروها است گفت: به دلیل قیمت بالای این دو جزء خودروهای سنگین و سبك متاسفانه امكان تامین آن وجود ندارد . بسیاری از كامیون ها هم فرسوده هستند، معاینه فنی ندارند و حتی فیلتر دوده روی آنها تعبیه نشده و هزینه بالایی دارند. خارج كردن آنها از رده نیازمند اعتباراتی است كه باید برای آنها چاره‌اندیشی شود. بر مراكز معاینه فنی هم نظارت صورت می‌گیرد اما ادعا نداریم در این مراكز هیچ تخلفی صورت نمی گیرد. به هر ترتیب كاهش آلودگی هوا بباید در اولویت سیاست‌های كلان كشور باشد.

ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 میكرون، اصلی‌ترین عامل آلوده كننده هوای تهران هستند
معاون اداره كل محافظت از محیط زیست استان تهران با بیان اینكه 14 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر تهران و در مجموع 28 ایستگاه در سطح استان تهران وجود دارد گفت: بر اساس داده‌های این ایستگاه ها ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 میكرون اصلی‌ترین عامل آلوده كننده هوای استان تهران هستند.

شهرداری وظیفه دارد گاز متان حاصل از دفن زباله‌ها را استحصال كند
وی با اشاره به ابر متانی كه بر بالای محل دفن زباله های آرادكوه قرار گرفته گفت: در سایت ناسا بر روی مركز آرادكوه هم ابر متان به طول 5 كیلومتر دیده شده است. ما ماهواره ای مثل "امیت" در دست نداریم برای اینكه بتوانیم این امر را تایید یا تكذیب كنیم اما قطعا انتشار گاز متان از مراكز دفن زباله اتفاق می‌افتد و شهرداری‌ها وظیفه دارند این گاز را كه در اثر فرآیندهای غیرهوازی ایجاد می‌شود استحصال كنند و برای مواردی مختلف مثل تولید برق استفاده كنند. شهرداری تهران برنامه ای را دنبال می‌كرد كه هنوز به نتیجه نرسیده است. غلظت این گاز در آرادكوه فعلا خطرناك نیست اما اثرات بلندمدتی روی گرمایش جهانی دارد و باید كنترل شود. تمامی مراكز دفن باید گاز متان ناشی از دفن زباله را استحصال كنند و اجازه خروج این گاز ارزشمند را در فضا ندهند.

در سال گذشته؛ هوای استان تهران برای تمامی گروه ها 6 روز ناسالم بود
وی در پاسخ به اینكه وضعیت هوای استان تهران با توجه به استانداردهای بین المللی چگونه است گفت: شاخص استاندارد برای تردد تمامی افراد در جامعه زیر 100 است و از 100 تا 150 گروه های حساس مثل كودكان و بیماران قلبی و ریوی محدودیت دارند و بیش از 150 تمامی گروه ها با محدودیت تردد مواجه هستند. امسال تعداد روزهای آلوده تهران زیاد بوده حتی روزهای خطرناك و خیلی خطرناك را تجربه كردیم. در سال گذشته 6 روز ناسالم برای تمامی گروه ها را داشته ایم.برای بحث گرد و غبار باید تمهیداتی در نظر گرفته شود كه پیگیری هایی هم در بُعد ملی و بین المللی در حال انجام است.

بخشی از تكالیف دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاك به دلیل نبود اعتبارات انجام نشده است
عبادتی تاكید كرد: تكالیف قانونی 21دستگاه در سطح ملی و 16 دستگاه در سطح استان برای اجرای قانون هوای پاك با جزئیات ابلاغ شده است. بخشی از تكالیف توسط دستگاه‌ها انجام شده و بخشی كه نیازمند اعتبار است به نتیجه نرسیده است.

آلودگی هوای شهر تهران از ساعت 23 به دلیل تردد كامیون‌ها افزایش می‌یابد
معاون اداره كل حفاظت از محیط زیست استان تهران، مهمترین مشكل هوای تهران را منابع متحرك به ویژه كامیون ها و كامیونت ها عنوان كرد و گفت: به ویژه در شب از ساعت 11 شب به بعد به واسطه تردد این خودروها آلودگی شهر تهران افزایش قابل توجهی دارد. اگر آلایندگی این خودروها كنترل شود در كنترل آلودگی هوای تهران تاثیر قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

موتورسیكلت‌ها؛ معاینه فنی و جریمه نمی‌شوند
وی یادآور شد: بر اساس مطالعاتی كه دانشگاه تربیت مدرس برای سازمان محیط زیست در سال 96 انجام داده موتورسیكلت‌ها 14 درصد آلایندگی هوای تهران را به خود اختصاص داده اند كه در حال حاضر می‌تواند افزایش هم یافته باشد. بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاك تردد موتورسیكلت‌های كابراتوری در سطح شهر تهران ممنوع است كه به دلایل مختلف مثل مسائل اجتماعی هنوز پلیس راهور اقدام لازم انجام نداده است. موتورسیكلت‌ها نه معاینه فنی می‌شوند و نه جریمه می‌شوند به همین جهت یكی از عناصر آلوده كننده هوا هستند.
تولیدكنندگان موتورسیكلت مكلف هستند؛10 درصد تولیدات خود را به موتورسیكلت‌های برقی اختصاص دهند
وی افزود: موتورسیكلت‌ها عمدتا منبع درآمدی برای صاحبان آنها هستند و تامین موتورسیكلت‌های برقی نیازمند تسهیلاتی است كه باید به دارندگان موتورسیكلت داده شود. در قانون هوای پاك كارخانجات تولید موتورسیكلت مكلف شده اند 10 درصد تولیدات خود را به تولید موتورسیكلت‌های برقی اختصاص دهند كه هنوز به خوبی اجرایی نشده است. وزارت صمت، پلیس راهور و شهرداری‌ها سه دستگاهی هستند كه اقدامات آنها در این امر موثر است.
وی تاكید كرد: ذرات معلق با قطر كمتر از 2.5 میكرون می‌تواند مشكلات سلامتی و ژنتیكی را به همراه داشته باشد.

در میدان‌های اصلی و اتوبان‌ها كه تردد بیشتر وجود دارد شاخص آلودگی بالاتر است
عبادتی با بیان اینكه شهرداری تهران 21 ایستگاه و اداره كل محیط زیست 14 ایستگاه در سطح شهر تهران دارند كه داده‌های آنها با هم متفاوت است اظهار داشت: در میدان‌های اصلی و اتوبان‌ها كه تردد بیشتر وجود دارد شاخص آلودگی بالاتر است. اپلیكیشن‌ها‌یی هم توسط سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهیه شده و مردم می‌توانند با نصب آن به صورت روزانه از شاخص آلودگی در نقاط مختلف شهر به تفكیك ایستگاه‌ها مطلع شوند.
وی در پاسخ به اینكه آیا بارانی كه در شهر تهران می‌بارد اسیدی است؟ گفت: زمانی كه آلودگی هوا ناشی از ناكس‌ها و دی اكسدی گوگرد باشد باران اسیدی خواهیم داشت اما این دو فاكتور كنترل شده اند و شرایط ناسالمی بابت این آلاینده ها نداریم.

توسعه حمل و نقل عمومی؛ تردد خوروهای شخصی را كاهش می‌دهد
عبادتی تصریح كرد: توسعه حمل و نقل عمومی می‌تواند تردد خوروهای شخصی را كاهش دهد. شهرداری تهران اقداماتی در راستای گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی انجام داده اما كافی نیست.

سوخت مازوت برای استفاده صنایع در استان تهران ممنوع شده است
عبادتی تاكید كرد: اداره كل محیط زیست استان تهران بویژه در فصل سرد سال كه تهران با وارونگی دما روبرو است گشت و پایش ویژه شبانه روزی از تمامی صنایع، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها را انجام می‌دهد. عمده نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ مقیاس مثل سیمان به صورت بر خط توسط سازمان حفاظت محیط زیست رصد می‌شوند. اگر خروجی دودكش بیش از استاندارد باشد حتما تذكر می‌گیرند. در حال حاضر سوخت مازوت هم برای استفاده صنایع در استان تهران ممنوع شده است.

در شهر تهران بنزین استاندارد توزیع می‌شود
معاون اداره كل حفاظت از محیط زیست استان تهران با بیان اینكه سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست وظیفه نظارت بر كیفیت بنزین را بر عهده دارند. بر اساس نمونه‌گیری‌هایی كه انجام شده در شهر تهران بنزین استاندارد توزیع می‌شود. مشكل اصلی ما سوختگیری‌ برخی خودروهای خارج از استان تهران است كه در تهران تردد دارند.
عبادتی در پایان این گفتگوی رادیویی یادآور شد: اگر توسعه حمل و نقل عمومی انجام شود. قطعا مردم هم به استفاده از آن روی خواهند آورد و كمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده خواهند كرد.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.





دسترسی سریع
پل مدیریت