معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با بین اینكه مصوبات كارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران در حد مسكّن عمل میكند گفت: بیشترین مشكل ما برای عدم توسعه وسایل حمل و نقل عمومی و جایگزینی خودروهای فرسوده؛ نبود منابع مالی كافی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران؛ عابد ملكی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در گفت و گو با برنامه پل مدیریت 17 دیماه در خصوص فلسفه وجودی و وظایف معاونت متبوع خویش گفت: پیگیری موضوعات عمرانی بر عهده این معاونت از دستگاه حاكمیتی استانداری تهران است.
وی در پاسخ به اینكه چرا در حالیكه شاخص هوای تهران در روز شنبه 17 دیماه بیش از 150 بود باز هم مدارس در نوبت صبح تعطیل نشدند؟ اظهار داشت: وظایف كارگروه اضطرار مطابق آییننامه سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت و درمان و وزارت كشور تهیه و توسط دولت ابلاغ شده است.
ملكی گفت: جلسه كمیته اضطرار استانداری تهران بر مبنای گزارش سازمان هواشناسی و شركت كنترل كیفیت هوای تهران و پس از احساس خطر ناشی از آلودگی هوا توسط دانشگاه علوم پزشكی؛ تشكیل میشود و گزارش هواشناسی حاكی از بهبود كیفیت هوای تهران بود. حوالی ساعت 9 صبح شاخص به 139 و نزدیك ساعت 10 به 113 و ساعت 11 به زیر 100 رسید. شاخص كنترل برای اعمال محدودیتها حدود 150 است و شاخصهای این روز نشان دهنده گزارش نسبتا دقیق سازمان هواشناسی بوده و نیازی به تشكیل جلسه كمیته اضطرار نبوده است. ضمن اینكه شاخصهای اپلیكیشنها نسبت به واقعیت حدود 2 ساعت تاخیر دارد. هوا در این روز نسبتا قابل قبول بوده است.
او با بیان اینكه مصوبات كارگروه اضطرار آلودگی هوا در حد مسكّن عمل میكند گفت: كاهش موقتی آلودگی هوا و یا حداقل بیشتر نشدن آلوگی هوا از طریق اعمال محدودیتهای ترددی و كاهش مواجهه شهروندان مثل تعطیلی مدارس و دانشگاهها؛ نتیجه این مصوبات است. مردم باید خودمراقبتی لازم را در زمان آلودگی هوا داشته باشند تا سلامتی آنها به ویژه گروه های حساس و پرخطر دچار خدشه نشود و ما هم وظیفه داریم مطابق آیین نامهها و دستورالعملها این مصوبات را اگرچه برای مردم سختیهایی ایجاد میكند؛ ابلاغ كنیم.
او تصریح كرد: این تعطیلیها با كاهش تردد وسایل نقلیه موجب كاهش آلودگی خواهد شد.تعطیلی مهدهای كودك و مدارس برای جلوگیری از آسیب به سلامتی فرزندانمان انجام میشود و اعمال دوركاری از تصمیماتی است كه مواجهه كودكان و ماردان باردار و افراد پرخطر با هوای آلوده را كم میكند.
ملكی در پاسخ به اینكه آیا در حال حاضر بودجه ای برای اقدامات بهبود كیفیت هوای تهران در نظر گفته شده است؟ اظهار داشت: مطابق قانون هوای پاك، دستگاههای مختلف وظایفی دارند كه به آنها ابلاغ شده و دستگاههای نظارتی هم پیگیر اقدامات انجام شده آنها هستند. اخیرا هم در جلسه ای با حضور وزیر كشور و تعدادی از اعضای دولت، استاندار و شهردار تهران ؛ موضوعات استان و شهر تهران در همین راستا بازبینی و پیرو آن نامه ای از طرف وزیر كشور جهت تخصیص منابع به رئیس جمهور ارسال شد تا در بودجه سال آینده و سالهای آتی، تدابیری برای آن اندیشیده شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران تاكید كرد: استانداری تهران و دستگاههای نظارتی مثل سازمان بازرسی كل كشور و دیوان محاسبات و از همه مهمتر مردم بر عملكرد دولت برای اجرای قانون هوای پاك نظارت دارند. ترك فعل ناشی از قصور مدیریتی حتما باید پیگیری شود. اگرچه بیشترین مشكل ما برای عدم توسعه وسایل حمل و نقل عمومی و جایگزینی خودروهای فرسوده؛ نبود منابع مالی كافی است.
وی با اشاره به خشكسالی هوا كه موجب افزایش پدیده گرد و غبار در 6 ماه اول سال شد گفت: این گرد و غبار از خارج كشور و استانهای غربی به تهران وارد شد. از طرفی سالها است كه در 6 ماه دوم سال با پدیده وارونگی هوا و افزایش آلودگی مواجه هستیم.
ملكی با تاكید با اینكه باید برای جلوگیری از آلودگی هوا، منشأ آلودگی اصلاح شود گفت: كیفیت سوخت، جایگزینی خودروها و موتورسیكلت های فرسوده، معاینه فنی خودروها و موتورخانههای منازل و ادارات و انتقال صنایع از حریم شهر تهران به بیرون و استفاده از فیلترهایی مناسب كاهش آلودگی از تدابیر بسیار مهمی است كه در كنار توسعه حمل و نقل عمومی پاك باید رعایت شود.
وی افزود: صادقانه بگویم واقعیت این است كه بودجه اجرای قانون هوای پاك در سالهای گذشته و حتی امسال محقق نشده و با این روند اجرای آن طولانی میشود. با تدبیر دولت و مجلس و تامین اعتبار روند اجرای این قانون به طور جدیتری دنبال خواهد شد.
ملكی در پاسخ به اینكه چه دستگاههایی متولی اجرای قانون هوای پاك هستند گفت: در بخش توسعه حمل و نقل عمومی شهرداریها، در بخش جایگزینی خودرو و موتورسیكلتهای فرسوده وزارت صمت، در بخش افزایش كیفیت و تامین مناسب سوخت وزارت نفت؛ عهده دار اجرای این قانون هستند.
وی با تاكید بر اینكه در استان تهران از سوخت مازوت استفاده نمیشود دلیل وجود گاز متان در تهران را اینگونه بیان كرد: حدود 2 روز در آذر گاز so2 در هوای تهران دیده شده و دستگاه های مختلف پیگیر منشا آن هستند اما مطابق گزارش های وزارتهای نیرو، نفت و صمت به ما اطمینان داده شده كه در استان تهران از مازوت استفاده نمیشود كه اگر ملاحظه شود سازمانهای نظارتی مثل محیط زیست با آن برخورد خواهند كرد.
دلیل وجود افزایش این گاز در هوای تهران هنوز به طور دقیق مشخص نیست اما میتواند به دلیل گازوئیل نامناسبی باشد كه در نیروگاه یا صنایع تهران استفاده شده باشد.
وی با بیان اینكه در بخش جایگزینی خودروها و موتورسیكلتهای فرسوده و حتی اتوبوسها استفاده از نوع هیبریدی، بهترین گزینه است گفت: وزارت صمت و وزارتخانههای دیگر در بخشهای مختلف باشركتهای دانشبنیان همكاری دارند تا ضمن كاهش هزینهها، خودروها و موتورسیكلتهای نو و هیبریدی جایگزین نوع فرسوده شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران افزود: برای توسعه حمل و نقل عمومی و تكمیل متروی تهران و حومه آن و جایگزینی اتوبوسهای فرسوده بیش از 200 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است كه در حد و توان شهرداری و حتی دولت نیست. تامین سوخت مناسب در تهران محقق شده اما همچنان گازرسانی در فصول سرد به نیروگاهها و صنایع به دلیل افزایش مصرف خانگی به خوبی انجام نمیشود و این صنایع مجبور به استفاده از گازوئیل هستند. از مردم درخواست صرفهجویی داریم و البته دولت موظف است گازرسانی را به صنایع افزایش دهد. به مرور ان شاء الله با تخصیص بودجه، اجرای قانون هوای پاك روند بهتری خواهد داشت.
وی در پایان گفت: از ابتدای سال تا كنون 27 جلسه كارگروه اضطرار آلودگی هوا برگزارشده و به صورت مستمر یك تا دو جلسه كارگروه آلودگی هوا در ماه برگزار میشود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی @tehran360 جستجو كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.