رئیس مركز ارزشیابی و تضمین كیفیت نظام آموزش و پرورش كشور گفت: از نظر ما تعطیلی مدارس باید آخرین گزینه باشد.با این تعطیلیهای مستمر؛ دانشآموزان از نظر جسمی و روحی و حتی یادگیری آسیب میبینند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران؛ ارزشیابی مستمر و تضمین كیفیت نظام آموزش و پرورش در هر كشوری از ضروریات است. اگر این مهم نباشد نسلهای زیادی را مورد تاثیر قرار خواهد داد. عواملی همچون شیوه گنجاندن متون ناكارآمد در كتابهای درسی ،شیوه گزینش معلمان، شیوه ارزیابی برگزاری كنكور ، تعطیلی مستمر مدارس می تواند تأثیر زیادی بر روند آموزشی و پرورشی نسلهای آینده كشور گذارد. در همین راستا برنامه پل مدیریت 27 دیماه با موضوع تضمین كیفیت نظام آموزش وپرورش و با حضور محسن زارعی رئیس مركز ارزشیابی و تضمین كیفیت نظام آموزش و پرورش كشور بر روی آنتن رادیو تهران رفت.
نظام آموزش و پرورش كشور؛ نیازمند مركزی برای رصد انجام وظایف است
زارعی در توضیح وظایف مركز ارزشیابی و تضمین كیفیت نظام آموزش و پرورش كشور به برنامه پل مدیریت گفت: نظام آموزش و پرورش بدنه وسیعی دارد و تقریبا عموم جامعه با این وزارتخانه در ارتباط هستند به همین جهت این نظام نیازمند مركزی برای رصد انجام وظایف است تا در ریل حركتی آن انحرافی ایجاد نشود. این عنوان اخیرا به مجموعه آموزش و پرورش اضافه شده است.
نظام آموزش و پرورش بر اساس 186 شاخص سنجیده میشود
وی افزود: بر اساس اسناد بالادستی؛ نظام آموزش و پرورش بر اساس حدود 186 شاخص مصوبه های 760 و 886 شورای عالی آموزش و پرورش سنجیده میشود. نكته دیگر تضمین كیفیت نظام آموزش و پرورش از دروندادها مثل عوامل انسانی و دانش آموز تا برون دادها به عنوان محصول نظام آموزش و پرورش است. ارزشیبابی پیشرفت تحصیلی یكی از فاكتورهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش است.
شاخصهای ارزشیابی كیفیت نظام آموزش و پرورش كشور؛ كامل نیست
رئیس مركز ارزشیابی و تضمین كیفیت نظام آموزش و پرورش كشور با تاكید بر اینكه رصد و تهیه گزارش برای شاخصها یك نقشه راه به ما میدهد گفت: البته به عنوان یك ایراد باید گفت؛ شاخصهای ما كامل نیستند و باید تكمیل شوند ضمن اینكه برخی شاخصها استانداردی ندارند. پیش از این هم ارزشیابی از سال 96 تا 1400 انجام شده است اما نه بر اساس تمامی شاخصها.
فرآیند یاددهی و یادگیری در آموزش و پرورش باید بازتعریف شود
وی با بیان اینكه نظارت بر محتوای كتب درسی بر عهده مركز ارزشیابی نیست گفت: یكی از مراحل ارزشیابی؛ فرآیند یاددهی و یادگیری شامل روش تدریس و تعامل معلمان است كه نیازمند تعریف است و باید شاخصهای آن تعریف شود كه در دستور كار است. برای اینكار از همه صاحب نظران دعوت می شود تا در این راه به ما كمك كنند.
دانش آموزان؛ قربانیان اصلی تعطیلیهای مستمر مدارس هستند
این مقام مسئول آموزش و پرورش در خصوص تاثیر مستمر تعطیلیها بر كیفیت آموزش و پرورشی كشور گفت: در این روند ابتدا دانشآموزان بیپناه آسیب میبینند. از نظر ما تعطیلی مدارس باید آخرین گزینه باشد. چون صدای دانشآموزان بلند نیست؛ شنیده هم نمیشود. ما در این تعطیلی ها بزرگترین آسیب را در نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و نتایج تربیتی دانش آموزان شاهد هستیم. بحث ما فقط یادگیری نیست كه از طریق الكترونیكی حاصل شود بلكه دانشآموزان باید در فرآیندی در اجتماع حضور یافته و یادگیری توسعه یافته داشته باشند.با این تعطیلیهای مستمر دانشآموزان از نظر جسمی و روحی و حتی یادگیری آسیب میبینند.باید فكر كنیم در این تعطیلی ها چه چیزهایی را از دست میدهیم و در ازاء آن چه چیزی را به دست میآوریم.
در دوسال اخیر؛ شاخصهای كیفی پایههای دوازدهم رصد و پایش شده اند
او در خصوص پایشهای انجام شده طی سالهای اخیر گفت: نظارت در حوزه پرورش؛ پایش ارزشها و نگرشها(شاخص های كیفی)؛ امسال و سال گذشته در پایه دوازدهم انجام شد اما نظاممند و فراگیر نیست و نیازمند توسعه است.
سند تحول بنیادین آموزش؛ تربیت را به شش ساحت تقسیم كرده است
وی در پاسخ به اینكه آیا دروسی درباره اشتغال،ازدواج، زندگی اجتماعی و شهروندی آموزش داده میشود؟ گفت: در سند تحول بنیادین آموزش را تربیت تعریف میكنند و تربیت را تربیت 6 ساحتی(اعتقادی، عبادی و اخلاقی ؛اقتصادی و حرفه¬ای؛علمی و فناوری؛ اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ زیباییشناختی و هنری). یك ساحت آن علم و فناوری است كه متاسفانه در طول سالها به 5 ساحت دیگر پرداخته نشده است. ازرشیابی ما باید علمی و تربیتی باشد و معلمان هم باید به تمامی ساحتهای آموزشی توجه كنند. در حال حاضر مطالعاتی در دست است و استان خراسان رضوی در این طرح به عنوان پایلوت انتخاب شده است كه به طور دورهای(دو دوره ابتدایی و دو دوره متوسطه) انجام خواهد شد. به جای ارسال سوابق تحصیلی، سوابق تحصیلی و تربیتی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود.
هدف از ایجاد سامانه شاد؛ این نیست كه والدین آموزش فرزندان خود را به طور مستقیم انجام دهند
زارعی در ادامه این گفت و گو با تاكید بر اینكه منظور از استفاده از سامانه شاد این نیست كه والدین آموزش فرزندان خود را به طور مستقیم انجام دهند گفت: در این سامانه معلمان وظیفه دارند آموزشهای لازم را به دانشآموزان منتقل كنند. اما تكالیفی هم به دانشآموز داده میشود كه بازخورد آن را از دانشآموز میخواهند. البته اصل یادگیری در كلاسهای حضوری انجام میشود و ما ناچار هستیم كه برخی مواقع آموزش را در این بستر انجام بدهیم اما كمك والدین در این روند، وظیفه آنها نیست اما در روند یادگیری به دانشآموز كمك میشود.
تغییر رویكرد آموزش و پرورش به سمتی رفته كه باید دانشآموزان در معرض یادگیری قرار گیرند
او گفت: تغییر رویكرد آموزش و پرورش به سمتی رفته كه ما باید دانشآموزان را در معرض یادگیری قرار دهیم نه اینكه صرفا یك سری محفوظات به دانشآموز داده شود. در این بین نقش معلم بیشتر در حد یك تسهیلگر است و اتفاقا یك نقطه قوت برای آموزش و پرورش است چون كشورهای موفق هم به همین سمت پیش میروند.
هدف از تاسیس هنرستانها؛ مهارتآموزی است
او با تاكید بر اینكه هدف از تاسیس هنرستانها؛ مهارتآموزی است و هدف اصلی رفتن به دانشگاه نیست گفت: اما راه هم چنان برای فارغ التحصیلان هنرستانها باز است و آنها میتوانند در رشتههای كاردانی پیوسته فنی هم شركت كنند. هدف دانشگاههای فنی و حرفهای هم تكمیل اطلاعات به همراه مهارت است تا فارغ التحصیلان با مدرك وارد بازار كار شوند. امسال؛ اتفاق خوبی كه برای دانشآموزان هنرستان رخ داد این است كه برای شركت در رشتههای هنری فقط دروس عمومی خود را امتحان دهند.
میانگین معدل دانش آموزان پایه دوازدهم در سال گذشته تقریبا 12 بوده است
وی در پاسخ به اینكه آیا میانگین معدل دانشآموزان 10 تا 12 است؟ گفت: بله . میانگین معدل دانشآموزان پایه دوازدهم در سال گذشته تقریبا 12 بوده است و این نشانه خوبی نیست.
كنكور؛ فرآیندی كه یادگیری 12 ساله دانشآموزان در مدرسه را تحت الشعاع خود قرار داده است
رئیس مركز ارزشیابی و تضمین كیفیت نظام آموزش و پرورش كشور افزود: مسئله این است كه برخی اتفاقات؛ نظام آموزش و پرورش را تحت الشعاع قرار میدهد. دانشآموزان پایه دوازدهم توسط سنجشی غیر از نظام آموزش و پرورش مورد ارزیابی قرار میگیرند و تمامی تمركز دانشآموز و خانواده وی روی این سنجش متمركز میشود. تا امسال كنكور سراسری، سنجشی بود كه آینده دانشآموزان به وسیله آن رقم میخورد و حتی به جز دانشآموز، خانوادهها هم از مدرسه میخواستند روی كنكور تمركز كند.
رتبههای برتر كنكور امسال هیچ كدام در پایه دوازدهم معدل 20 نداشته اند
زارعی با اشاره به اینكه رتبههای برتر كنكور امسال هیچ كدام در پایه دوازدهم معدل 20 نداشته اند و حتی در برخی دروس نمراتی در حد دانش آموزان متوسط داشته اند در صورتیكه آنها همه از نخبگان محسوب میشوند گفت: كنكور بر نظام آموزش و پرورش بسیار سایه انداخته بود و دانشآموز و خانواده وی را هم به همین مسیر هدایت میكرد.
مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ تمركز دانش آموزان بر دروس مدرسه را افزایش میدهد
او در پایان گفت: مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر سهم 40 درصدی سوابق تحصیلی(26 درصد دروس عمومی و 14 درصد دروس اختصاصی) بر كنكور سال آینده پیشبینی میشود معدل دانشآموزان بیشتر شود. ضمن اینكه كرونا هم بر معدل دانشآموزان تاثیر منفی داشت. این سوابق تحصیلی در سال اول 40 درصد برای پایه دوازدهم؛ در سال آینده50 درصد برای پایه دوازدهم، سال 1404 به مقدار 60 درصد برای پایههای 11 و 12 و در سال 1405 این تاثیر سوابق تحصیلی 60 درصد برای پایههای 10 و 11 و 12 خواهد بود. حُسن این روش تمركز دانشآموزان بر دروس در سالهای تحصیل و كاهش فشار روانی روی دانشآموز هنگام آزمون كنكور است. در حال حاضر كنكور دو نوبته شده و تراز بالاتر برای دانشآموز در نظر گرفته میشود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی @tehran360 جستجو كنید.
علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.