پل مدیریت چهارشنبه از ساعت 12:30 به مدت 45 دقیقه

رادیو تهران

پل مديريت

كاهش هزینه‌های دولتی دفاتر اسناد رسمی موجب افزایش رغبت مردم برای ثبت سند رسمی می‌شود+فایل صوتی

رئیس كانون سردفتران و دفتریاران كشور با بیان اینكه حدود یك ششم تا یك پنجم هزینه‌ای كه در دفاتر دریافت می‌شود مربوط به حق التحریر سردفتر است گفت: با كسر هزینه‌های دیگر؛ این مبلغ به یك هشتم كاهش می‌یابد.

1401/11/01
|
08:58
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، اولین قانون دفاتر اسناد رسمی كشور در سال 1316 تصویب شد كه در ماه 28 آن تاسیس كانون سردفتران پیش بینی شده بود. این كانون مدنی است.برنامه روز 28 پل مدیریت با حضور علی خندانی رئیس كانون سردفتران و دفتریاران كشور موضوع اسناد رسمی بر روی آنتن رادیو تهران رفت.

كانون سردفتران و دفتریاران؛ بش از 80 سال قدمت دارد
وی در خصوص وظایف و خدمات كانون سردفتران و دفتریاران گفت: این مجموعه یكی از مجموعه‌های بسیار قدیمی كشور است و بیش از 80 سال قدمت دارد. ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی وظایف این كانون را در 7 بند تنظیم كرده است . فراهم كردن زمینه علمی و عملی و پیشرفت علمی سردفتران و دفتریاران كه اتفاق دانشكده ای هم در این رابطه داریم از این وظایف است و آموزش‌های ضمن خدمت هم به همكاران ما داده می‌شود. ایجاد وحدت رویه در زمینه اجرای نظامات و مقررات دفاتر با همكاری سازمان ثبت انجام می شود.اداره امور مالی كانون ها و همكاری با سازمان ثبت و سازمان‌های بازرسی از دفاتر رسمی از وظایف كانون دفترداران است. ضمن اینكه وظایف دیگری هم به جز این وظایف در حوزه‌های مختلف در حال انجام است.

بدون حضور صاحب سند؛ نمی‌توان در دفتر اسناد رسمی سند زد
خندانی در پاسخ به اینكه آیا بدون حضور صاحب سند می‌توان در دفتر اسناد رسمی سند زد؟ گفت: این امر از نظر شكلی امكانپذیر نیست و هر دو طرفی كه امضای آنها برای سند نیاز است باید در دفتر حضور داشته باشند. اما یك استثناء وجود دارد تنظیم سند سبز خودرو در مراكز تعویض پلاك توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود. اگر تنظیم سند خودرو در دفتر اسناد رسمی انجام شود این مشكل برای طرفین پیش نمی‌آید چون احراز هویت انجام می‌شود. افرادی كه به دفاتر ثبت مراجعه می‌كنند باید اهلیت داشته و مهجوریت نداشته باشند. ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی هم تصریح دارد برای تنظیم سند به دفاتر ثبت مراجعه شود. ما هم می‌گوییم هر آنچه كه قانون می‌گوید همان كار باید انجام شود.

كاهش هزینه‌های دولتی دفاتر اسناد رسمی موجب افزایش رغبت مردم برای ثبت سند رسمی می‌شود
وی در پاسخ به اینكه هزینه تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی چقدر است؟ با اشاره به اینكه باید مسئولان هزینه ای دفاتر ثبت اسناد رسمی را كاهش دهند تا مردم رغبت بیشتری برای مراجعه به این دفاتر وجود داشته باشد گفت: دو مقوله هزینه وجود دارد. یك سری حقوق دولتی است. حدود یك ششم تا یك پنجم هزینه ای كه در دفاتر دریافت می‌شود مربوط به حق التحریر است كه با كسر هزینه‌های دیگر این مبلغ به یك هشتم كاهش می‌یابد. ضمن اینكه تمامی خدمات اسناد رسمی به صورت الكترونیك انجام می‌شود. همه پرداخت ها هم در دفتر اسناد رسمی به صورت آنلاین پرداخت می شود و نیازی به مراجعه به بانك نیست.
خندانی گفت: پرداخت رقم نقل و انتقال سند بر عهده طرفین به صورت نصف و نصف است اما می تواند توافق دیگری هم بین فروشنده و خریدار وجود داشته باشد.

هزینه حق التحریر دفاتر ثبت اسناد رسمی از سال 99 تا كنون؛ افزایش نداشته است
وی در خصوص افزایش هزینه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی گفت: متاسفانه همكاران من در دفاتر اسناد رسمی به جهت تورم بالا و وضعیت اقتصادی فشار زیادی را تحمل می‌كنند. كمتر صنفی در كشورمان است كه تعرفه كنونی آن مطابق با سال 3 سال پیش باشد. دفترهای اسناد رسمی هزینه ای سنگینی دارند و سردفتران تمامی هزینه‌های خود را باید از حق التحریر دریافتی خود پرداخت كنند .ضمن اینكه هیچ كمك دولتی هم ندارند واین فشار بر همكاران ما در شهرستان ها بیشتر است.اگرچه اقداماتی برای افزایش حق‌التحریر انجام شده و در قوه قضائیه در حال پیگیری است.

15 درصد حق التحریر سردفتر ثبت اسناد رسمی به دفتریاران تعلق می‌گیرد
رئیس كانون سردفتران و دفتریاران كشور با بیان اینكه 15 درصد حق التحریر سردفتر به دفتریاران تعلق می‌گیرد گفت: اما به صورت كلی درآمد دفاتر كم است و به تبع آن درآمد دفتریاران هم كم است .متاسفانه ما هیچ پارامتری نداریم كه در صورت شرایط نامناسب از مجموعه ای دیگر برای آنها كمك بگیریم.

دریافت حق التحریر ثبت اسناد رسمی از طریق كارت به كارت؛ تخلف است
وی در پاسخ به یكی از شنوندگان مبنی بر اینكه هزینه سردفتران زیاد است و هزینه گزاف خود را قبل از انجام كار و از طریق كارت به كارت دریافت می‌كنند؟ گفت: مكانیزم پرداخت در دفاتر اسناد رسمی كاملا قانونی است و توسط كارتخوان های دولتی موجود در دفاتر دریافت می‌شود. اگر اتفاقی نادر كه ممكن است توسط شخصی در یك صنف اتفاق بیفتد را نمی‌توان به دیگران تعمیم داد. همكاران ما علیرغم تمامی فشارهای موجود یكی از پاك دست ترین صنوف هستند. اما برای آگاهی بخشی بیشتر باید بگویم كه عدد و رقم پرداختی ذیل سند كاملا مشخص است. ما مبنایی برای كارت به كارت نداریم . دریافت وجه سردفتردار از طریق كارت به كارت تخلف است و مشتری می‌تواند به واحد بازرسی كانون مراجعه و از فرد مذكور شكایت كنند و پس از بررسی‌های انجام شده مشخص می‌شود مبلغ دریافتی چه مقدار بوده است.ضمن اینكه پس از ارائه خدمات، پیامكی برای مشتری ارسال می‌شود.در مواقعی كه امكان ندارد افراد به شكلی كه قانون معین كرده پرداختی داشته باشند سردفتر می‌تواند به طور قانونی و هماهنگی با سازمان ثبت كارتی را از بانك دریافت كند و پرداختی را از طریق آن انجام دهد. در غیر اینصورت پرداخت عمده اسناد توسط كارت مراجعه كننده انجام می‌شود.

آزمون سردفتران؛ پس از اصلاح قانون ماده 5 دفاتر؛سالی یكبار برگزار می‌شود
وی افزود: در تهران 2 هزار و 150 دفتر اسناد رسمی فعال وجود دارد. بر اساس قانون، سازمان هر موقع نیاز به جذب سردفتر داشت طی آزمونی تعداد سردفتران مورد نیاز خود را جذب می كرد و فرآیندهای آن هم كاملا قاعده مند و عادلانه بود اما پس از اصلاح قانون ماده 5 دفاتر، مقرر شد این آزمون، سالی یكبار برگزار شود. آزمون امسال آذرماه برگزار شده و نتیجه آن اوایل بهمن اعلام می شود. این افراد باید حداقل مدرك كارشناسی حقوق قضایی والهیات داشته و تمامی شرایط عمومی را هم باید دارا باشند. سردفتر نباید كمتر از 24 و دفتریار كمتر از 20 و بیشتر از 50 نباید داشته باشند. دفتریارهم توسط سردفتربه سازمان ثبت معرفی می‌شود و طی فرآیندی كه طی می شود می تواند در دفترخانه مشغول به كار شود.

بر اساس مواد 46 تا 48 قانون ثبت؛معامله اموال منقول و غیرمنقول باید در سازمان ثبت انجام شود
خندانی در پاسخ به اینكه سند عادی در چه مواردی الزام به سند رسمی دارد؟ گفت: این تبدیل مقوله پیچیده ای دارد. قاعدتا در شرایط معمول همه می‌گویند سند رسمی بهتر است اما اینكه سند رسمی چه الزاماتی دارد و در چه جایی باید ثبت شود بر اساس مواد قانونی 46 تا 48 قانون ثبت می‌گوید معامله اموال منقول و غیرمنقول باید در سازمان ثبت و به صورت رسمی معامله شوند و بند 62 احكام دائمی برنامه توسعه كشور هم تاكید دارد معامله اموال غیر منقول در دفاتر اسناد رسمی انجام شود. به هموطنان توصیه می كنم علیرغم اینكه فرآیند ثبت اسناد رسمی كمی مشكل است اما برای ثبت سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه كنند. این سند در مرجع صلاحیت دار انجام می شود كه موضوع بسیار مهمی است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی @tehran360 جستجو كنید.
علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.




دسترسی سریع
پل مدیریت