مدیركل امور انرژی و مشتریان شركت توانیر با اشاره به اینكه الكترونیكی كردن قبوض برق، تحول بزرگی در صنعت برق است گفت: مشتركان توانیر میتوانند با استفاده از اپلیكیشنهایی كه طراحی شده از سوابق مصرفی و موارد مربوط به قبض برق خود مطلع شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، صرفهجویی مصرف برق در فصل تابستان به دلیل شرایط بحرانی آب كشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و راههای صرفهجویی برق به صورت مكرر توسط رسانههای مختلف به همگان تذكر داده میشود. در همین راستا برنامه «پل مدیریت» 17 اردیبهشت با موضوع مصرف بهینه برق در تابستان با حضور عبدالامیر یاقوتی مدیركل امور انرژی و مشتریان شركت توانیر بر روی آنتن رفت.
مدیركل امور انرژی و مشتریان شركت توانیر در خصوص وظایف مرتبط با مسئولیتش گفت: دو حوزه اصلی بهینهسازی و مصرف انرژی در پیك بار؛ و فروش برق(قبض و انشعاب برق) در حوزه وظایف كاری اینجانب است. انجام به موقع وظایف و رضایت مشتركان، دغدغه اصلی ما است. طی سه سالی كه عهدهدار این مسئولیت بوده ام در كنار محدودیتهایی كه در منابع وجود دارد چالشهایی وجود دارد كه متناسب با آن با استفاده از ابزارهایی كه در اختیار داریم فرصتهایی هم برای آن ایجاد میكنیم تا بهترین خدمت را به مشتركان ارائه كنیم.
یاقوتی با بیان اینكه برقراری تراز تولید و مصرف از دغدغههای صنعت برق است گفت: انرژی برق قابل ذخیرهسازی و مدیریت نیست و بسیاری از عوامل خارج از سیستم مثل دما، آب، افزایش تعداد مشتركان و بودن یا نبودن نیروگاهها میتواند تراز بین تولید و مصرف را مورد چالش قرار دهد. نتیجه فعالیتهای حوزه صنعت برق تامین برق مورد نیاز مردم است.
وی افزود: در كنار تامین برق، موضوعات اقتصادی هم مطرح است تا بتوانیم برق را با ارزانترین قیمت در اختیار مشتركان قرار دهیم تا شاهد قبضهای برق با قیمتهای بالا نباشیم. لذا در این بین شاهد خلاقیتهایی هستیم كه موجب میشود مصرف برق به گونهای مدیریت شود تا با همكاری مشتركان بتوانیم از پیك بار عبور كنیم.
وی با بیان اینكه دو حوزه بهینه سازی و مصرف انرژی و فروش برق در فعالیتهای تعرفه محور به هم نزدیك میشوند. تعرفههای برق با مجوزهای قانونی به گونهای تنظیم میشوند تا مشتركانی كه بیش از الگوهای تعیین شده برق مصرف كنند با افزایش مبلغ قبوض با تعرفههای تعیین شده روبرو شوند تا مصرف خود را كاهش دهند و از طرف دیگر پاداشهایی هم در نظر گرفته میشود تا مشتركان برای كاهش مصرف ترغیب شده و پاداشهایی هم دریافت كنند.
وی با اشاره به اینكه از دو سال پیش تا كنون قبضهای برق به صورت الكترونیكی صادر می شود افزود: سالانه حدود 240 میلیون قبض برق برای مشتركان صادر میشود. الكترونیكی كردن قبوض برق، تحول بزرگی در صنعت برق است. مشتركان توانیر میتوانند با استفاده از اپلیكیشنهایی كه طراحی شده سوابق مصرفی؛ ویژگی و تمامی موارد مربوط به قبض برق خود مطلع شوند.
مدیركل امور انرژی و مشتریان شركت توانیر افزود: در كنار این حوزه، فعالیتهای دیگری همچون تنظیم تعرفهها، ابلاغ و پیگیری و... مجموعه خدمات دیگری در قالب 28 مورد را در اپلیكیشن برق من و به صورت غیر حضوری انجام دهند. قرائت و صدور قبض، فروش انشعاب و خدمات پس از فروش مجموعه خدماتی است كه در قالب این 28 مورد پس از درخواست مشتری توسط توانیر پیگیری خواهد شد.بخشودگیها؛ معافیتها و تخفیفهای قبضهای برق مواردی هستند كه متناسب با قوانین كلی یا بودجه كشور تحت تاثیر قرار میگیرند.
حوزه مدیریت بار در دو حوزه صرفهجویی و مدیریت پیك بار در موارد ویژه مثل فصلهای گرم یا كمبود سوخت كاركرد دارد تا مصرف با مدیریت خاص نسبت به شرایط معمولی انجام شود. در مدیریت بار، ظرفیتها باید شناخته شود تا بدون اینكه محدودیتی برای مصرفكننده بوجود آید بتوانیم منحنی بار را به نحوی تغییر دهیم كه تولید، متناسب با مصرف باشد، ضمن اینكه بتوانیم از همه امكانات و ظرفیتها به نحو احسن استفاده كنیم. برنامه های تعرفهمحور و تشویقمحور از برنامههای شركت توانیر برای مدیریت بهینه مصرف است.
در بحث صرفهجویی انرژی در كنار سازمانهای دیگر از جمله سازمان ساتپا كه وظیفه اصلی این كار را بر عهده دارد ما بر شاخصهای كلی مصرف هم نظارت داریم.
كل مشتركان ما در دستههای مختلف، ظرفیت جابجایی بار را دارند. ظرفیت شبكه و نیروگاهها محدود است. در تابستانها و فصول گرم، استفاده از وسایل سرمایشی موجب افزایش بار شده و پیك بار در خرداد تا پایان شهریور وجود دارد. اما در بسیاری جاها فرصت صرفهجویی و جابجایی داریم به عنوان مثال در نیمه شب(11 شب تا 8 صبح) فرصت جابجایی داریم. در این ساعات میتوانیم بخشی از بار صنایع و كشاورزی را از روز به شب انتقال دهیم.
وی افزود: صرفهجویی میتواند در مدیریت مصرف زمان پیك بار كمك كند به عنوان مثال میتوان به خاموش كردن لامپهای اضافی و قرار دادن دمای متعادل برای وسایل سرمایشی اشاره كرد. امسال مشوقهای صرفهجویی در بخش خانگی نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.
او گفت: سال گذشته خاموشی خارج از كنترل نداشتیم.عموما قطعی برقها به دلیل جابجایی بار بود. مگر به دلیل اتفاقی كه به یكباره رخ دادده باشد.
مدیركل امور انرژی و مشتریان شركت توانیر ضمن تقدیر از مشتركانی كه با صنعت برق همیاری دارند گفت: قطعا امسال در صورتیكه مشتركان با ما همراهی كنند مشكلی در تامین برق نخواهیم داشت.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی @tehran360 جستجو كنید.
علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.