معاون سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران گفت: بر اساس قانون؛ تمامی نیروهای ایثارگر دستگاههای اجرایی باید رسمی قطعی شوند اما شرط تبدیل وضعیت این نیروها به مراحل بالاتر؛ نیازمند تایید گزینش سازمان مربوطه است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، علی شیرین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران با حضور در استودیو پخش زنده رادیو تهران در هشتمین روز از خرداد سال جاری با برنامه «پل مدیریت» گفت و گو كرد.
دستگاههای اجرایی باید طرح «سنجش رضایتمندی مردم از دستگاههای اجرایی» را اجرا كنند
وی درباره طرح «سنجش رضایتمندی مردم از دستگاههای اجرایی » گفت: این طرح در اسفندماه مطرح و رئیس جمهور تاكید كردند كه زودتر اجرایی شود . همه دستگاههای اجرایی به جز سه دستگاه امنیتی كه البته آنها هم با با اجازه میتوان این طرح را برای آنها اجرا كرد؛ پس از ابلاغ موظف به اجرای آن هستند.
شیرین افزود: در ابتدا قرار شد پس از ابلاغ؛ سازمان اداری-استخدامی كشور سامانه ای را با نام سامانه سنجش رضایت مردم از كاركنان دولت در سامانه سینا(سامانه یكپارچه نظام اداری كه تمامی سامانههای دستگاههای اجرایی در آن به هم متصل هستند) ایجاد شود.
مردم به نیروهای دستگاههای اجرایی؛ امتیاز میدهند
وی با اعلام اینكه دستگاههای اجرایی باید رابطی برای میز خدمت به سازمان مدیریت برنامهریزی استانها معرفی كنند .به ازاء تمامی خدمتگزاران مردم كد دو بُعدی(QR code )كه در محل مناسبی كنار خدمتگزار قرار گرفته در نظر گرفته میشود تا مردم پس از مراجعه به دستگاه اجرایی مزبور بتوانند به فردی كه به آنها خدمتی را ارائه داده، نمره دهند. مجموعه این داده ها توسط سازمان اداری- استخدامی احصاء و مورد ارزشیابی قرار گرفته و در نهایت در اختیار استانداران؛ هیات وزیران و مجلس قرار میگیرد.
اجرای طرح «سنجش رضایتمندی مردم از دستگاههای اجرایی» توسط 82 دستگاه اجرایی
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران درباره روند اجرای این طرح در استان تهران گفت: در حال حاضر دستگاههای اجرایی در حال تعریف كدكاربری و دریافت رمز عبور برای رابطان هستند. برخی دستگاهها هم كد دو بُعدی دریافت كرده اند. فعلا 82 دستگاه اجرایی مقدمات كار را فراهم كرده اند و منتظر عملیاتی شدن طرح هستیم.
مردم با استفاده از كد دو بُعدی به نیروهای دستگاههای اجرایی امتیاز میدهند
او افزود: رابطان دستگاهها به سامانه ها وارد میشوند و كد دو بُعدی برای خدمتگزاران تعریف میكنند. در این مرحله افرادی كه به طور مستقیم به مردم خدمت میدهند كد دو بُعدی خواهند داشت و مردم در مورد عملكرد آنها نظر میدهند اما در آینده احتمالا امكان رسیدگی به شكایت هم مهیا خواهد شد. ضمن اینكه دستگاههای اجرایی سامانههای اختصاصی هم برای نظارت بر عملكرد كاركنانشان دارند.
نمره دستگاههای اجرایی؛ قابل قبول است اما باید بهتر شود
وی در پاسخ به اینكه آیا شما به عنوان معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران از عملكرد دستگاههای اجرایی رضایت دارید؟ گفت: دستگاههای اجرایی مكلّف هستند پاسخگوی مردم باشند و با توجه به نظارتهایی كه مردم بر دستگاه های اجرایی دارند، نمره قابل قبولی میگیرند اما با توجه به ارتقاء طرحهای نظارتی در تلاش هستیم تا رضایت مردم افزایش یابد.
دستگاههای اجرایی بر اساس دو گروه شاخص عمومی و اختصاصی ارزیابی میشوند
وی با اشاره به اینكه ارزیابی عملكرد همه دستگاههای اجرایی كه بر اساس مادههای 81 و 82 قانون خدمات كشوری به طور سالیانه الزامی است گفت: این دستگاهها از بُعد شاخصهای عمومی ( رضایتمندی مردم، بهرهوری و عدالت سازمانی، ارتباط با رسانه ها شفافیت و پاسخگویی) و شاخصهای اختصاصی مورد ارزیابی قرار میگیرند.
دستگاهای اجرایی برای تایید ارزیابی عملكرد خود باید 2 هزار امتیار در سال بگیرند
او گفت: شاخصهای عمومی دستگاه ها 1 هزار امتیاز دارد كه بر اساس 3 محور، 8 معیار ،16 شاخص و 42 سنجه سنجیده میشوند. بعد از ارزیابی عملكرد؛ هر دستگاه اجرایی باید عملكرد سال گذشته خود را آسیبشناسی كند.همچنین شاخصهای اختصاصی دستگاههای اجرایی هم 1 هزار امتیاز دارد كه هر دستگاه بر اساس قلمرو ماموریتی خود توسط سازمان های نظارتی مورد سنجش قرار می گیرند.
دستگاههای اجرایی با جلب رضایت مردم؛ 370 امتیاز میگیرند
او افزود: رضایتمندی مردم به طور سالانه میتواند 370 امتیاز به دستگاه اجرایی بدهد. نوع خدمت به مردم مثل الكترونیكی كردن خدمات یكی از مواردی است دستگاهها بر اساس آن ارزیابی میشوند.
شیرین تصریح كرد: گاهی خدمت بین دو دستگاه مشترك میشود كه در ارائه خدمت تاخیر ایجاد میشود اما عملكرد دستگاهها همچنان قابل ردیابی است.
دستگاههای اجرایی ملزم هستند نیروهای ایثارگر خود را تبدیل وضعیت كنند
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران درباره روند تبدیل وضعیت كاركنان ایثارگر ادارات استان تهران گفت: بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم و بند «د» تبصره 20 قانون بودجه سالهای 1400 و 1401 دستگاههای اجرایی را ملزم كرده اند كاركنان ایثارگر خود را تبدیل وضعیت كنند. این قانون برای دستگاههای اجرایی دو حُسن داشت: اول اینكه ؛ وضعیت نیروهای شركتی كه در ادارات مذكور ثبات نداشتند ؛ تغییر میكرد كه موجب افزایش رضایتمندی و بهبود عملكرد دستگاههای اجرایی میشد كه البته با چالش هایی مثل تامین اعتبار و تامین پست هم همراه بوده است.
تا كنون؛ 60 دستگاه اجرایی استان تهران65 درصد ایثارگران خود را تبدیل وضعیت كرده اند
وی افزود: بر اساس آمار اردیبهشت سال جاری؛ تا كنون 60 دستگاه اجرایی از 202 دستگاه اجرایی استان تهران 65 درصد نیروهای ایثارگر تبدیل وضعیت شده و 35 درصد مابقی در حال تبدیل وضعیت شدن هستند. این نیروها باید طبق قانون، رسمی قطعی شوند كه البته به تایید گزینش دستگاه مربوطه بازمیگردد و شاید این دستگاهها بخواهند این نیروها را ابتدا در مرحله پیمانی و رسمی آزمایشی بیازمایند و بعد تبدیل به رسمی قطعی شوند.
اجرای «سند توسعه منابع انسانی» در یكی از دستگاههای اجرایی استان تهران
شیرین در پایان درباره اجرای «سند توسعه منابع انسانی دستگاه های اجرایی استان تهران» گفت: از سال 97؛ طرح «آسیب شناسی توسعه منابع انسانی دستگاه های اجرایی استان تهران » اجرا شد. در همین راستا «سند توسعه منابع انسانی» تدوین و با امضای استاندار ابلاغ شد كه هم اكنون به صورت آزمایشی در یكی از دستگاههای اجرایی استان تهران در حال اجرا است. اگر این طرح موفق باشد در سراسر كشور اجرا خواهد شد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.