پل مدیریت چهارشنبه از ساعت 12:30 به مدت 45 دقیقه

رادیو تهران

پل مديريت

تا پایان سال؛ 930 نازل در شهر تهران برای شارژ خودروهای برقی نصب می‌شود+فایل صوتی

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران گفت: با تدبیر شهردار تهران از سال گذشته تا امروز در 15 مكان از سطح شهر 74 نازل شارژ نصب شده است.تا پایان سال 930 نازل دیگر در 100 مكان دیگر پایتخت نصب خواهد شد.

1403/02/11
|
12:15
|

تاكسی‌ها 20 درصد سهم حمل و نقل عمومی تهران را به خود اختصاص داده اند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، شادی مالكی سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران در گفتگو با برنامه «پل مدیریت» 10 اردیبهشت با بیان اینكه در حال حاضر 80 هزار تاكسی فعال در پایتخت وجود دارد گفت: تاكسی‌ها 20 درصد سهم حمل و نقل عمومی را به خود اختصاص داده و 3 میلیون و 500 هزار مسافر را در روز جابجا می‌كنند.

شهر تهران 610 خط و 59 پایانه تاكسیرانی دارد
وی افزود: تاكسی‌های تهران در مدل‌های خدمتی خطی، گردشی، تلفنی و ویژه ترمینال و فرودگاه‌ها و سازمان‌ها خدمات‌رسانی می‌كنند. شهر تهران 610 خط و 59 پایانه تاكسیرانی دارد.

نزدیك 40 هزار تاكسی تهران باید نوسازی شوند
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران با بیان اینكه وضعیت فعلی تاكسیرانی در تهران خوبی نیست و نوسازی در اولویت اقدامات شهرداری تهران است گفت: میانگین سن 80 هزار تاكسی تهران بیش از 10 سال است و نزدیك 40 هزار تاكسی تهران باید نوسازی شوند.

منابع متحرك 83 درصد آلاینده‌های گازی و 61 درصد ذرات معلق تهران را تولید می‌كنند
مالكی در خصوص آسیب‌هایی كه ناوگان فرسوده برای محیط زیست تهران در پی دارند گفت: بر اساس پژوهشی كه شهرداری تهران با تدبیر سازمان حفاظت محیط زیست در سال 96 انجام داد؛ منابع متحرك 83 درصد آلاینده‌های گازی و 61 درصد ذرات معلق را تولید می‌كنند و از این بین خودروهای سواری 37 درصد انتشار گازهای آلاینده را به خود اختصاص داده اند كه 10 درصدآن متعلق به تاكسی‌ها است و اگر تاكسی‌ها با نقص فنی هم روبرو باشند كه موجب ترافیك در شریان های شهری خواهند شد.

در سال جاری بیش از 50 درصد بودجه شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی اختصاص دارد
مالكی اظهار داشت: در دوره كنونی مدیریت شهری تهران به نوسازی تاكسی و حمل و نقل عمومی توجه ویژه ای شده است به طوریكه بیش از 50 درصد بودجه شهرداری تهران در سال جاری به موضوع حمل و نقل و برقی‌‌سازی ناوگان ایجاد شبكه‌های هوشمند اختصاص یافته است.

امسال شاهد تحول در حوزه نوسازی تاكسی‌ها و حمل و نقل عمومی خواهیم بود
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران گفت: برای سال گذشته تحویل 3 هزار تاكسی برنامه‌ریزی شده بود كه تا كنون 1 هزار و 400 خودرو به رانندگان تحویل داده شده اما امسال شاهد تحول در حوزه نوسازی تاكسی‌ها و حمل و نقل عمومی خواهیم بود.

امسال 27 هزار و 500 تاكسی و 10 هزار ون برقی وارداتی به ناوگان عمومی تهران اضافه می‌شود
وی افزود: بر اساس قراردادی كه شهرداری تهران با كشور چین بسته است نزدیك به 27 هزار و 500 تاكسی و 10 هزار ون برقی را وارد ناوگان عمومی تهران خواهد كرد.امیدواریم در سه ماه اول سال ورود این خودروها به كشور آغاز شود.

27 هزار و 500 خودروی برقی داخلی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه می‌شود
او همچنین گفت: نزدیك به 6 هزار ون در تهران داریم كه كمتر از 3 هزار دستگاه آن فعال است چون بیشتر این خودروها فرسوده هستند و عملا نمی‌توانند مسافران را جابجا كنند.در كنار این خودروها توافق‌نامه ای بین شهرداری تهران و وزارت صمت منعقد شد و بر اساس آن 27 هزار و 500 دستگاه خودروی برقی هم توسط خودروسازان داخلی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه شود.

شهرداری تهران به متقاضیان خودروهای برقی كه خودروی فرسوده دارند، تسهیلات می‌دهد
او افزود: علاوه بر این سازمان مدیریت بر تاكسیرانی قراردادهای دیگری را هم با خودروسازان داخلی منعقد كرده است. در این توافقنامه سازمان تاكسیرانی پلی بین خودروسازان و متقاضیان خودروهای برقی كه خودروی فرسوده دارند و متقاضی نوسازی هستند تسهیلاتی را از سوی شهردار تهران دریافت خواهند كرد.

تسهیلات شهرداری تهران برای خودروهای برقی دوبرابر خودروهای دوگانه سوز است
مالكی گفت: سال گذشته شهرداری تهران توافق نامه ای با صندوق كارآفرینی امید بست. بر اساس این توافقنامه 150 میلیون تومان به خودروهای فرسوده سواری و وام 200 میلیون تومان تسهیلات با كارمزد 8 درصد و بازپرداخت 8 ساله اعطا می‌شد و نوسازی 3 هزار خودروی سورن پلاس دوگانه‌سوز كه تا كنون 1400 دستگاه آن تحویل داده شده بر اساس همین توافقنامه بود. امسال هم ذیل این توافقنامه برای خودروهای برقی با قیمت یك میلیارد تا 1 میلیارد و 300 هزار تومان به میزان دو برابر وام سال گذشته خواهد بود.

فراخوان خودروهای وارداتی برقی با استقبال خوبی مواجه شده است
او خبر داد: اولین بخش از خودروهای برقی در قالب یك هزار خودرو توسط یكی از خودروسازان وارد كشور شده و در پاركینگی در تهران مستقر است. این خودروها تاییدهای فنی و استانداردهای اولیه و پلاك ملی را دریافت كرده و در انتظار تخصیص پلاك تاكسی هستند. فراخوان این خودروها با استقبال خوبی مواجه شده است.

امیدواریم دولت بتواند برای نوسازی تاكسی‌ها كمك بلاعوض بدهد
وی در خصوص مابقی تسهیلات این خودروها گفت: متقاضیان این خودروها مبلغی را هم در ازای اسقاط خودروی فرسوده خود دریافت خواهند كرد. امیدواریم از محل ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی كشور، دولت بخشی از هزینه این خودروها را تامین كرده و در قالب كمك‌های بلاعوض به متقاضیان اعطا كند.

پروژه برقی‌سازی خودروهای كشور؛ یك پروژه ملی است
مالكی با اشاره به اینكه پروژه برقی سازی خودروهای كشور یك پروژه ملی است اظهار داشت: تمام سازمان‌های ذی‌صلاح از جمله وزارتهای كشور، نیرو، صمت، شهرداری تهران در اجرای این پروژه همكاری خواهند داشت.

تا پایان سال 930 نازل در 100 نقطه شهر تهران برای شارژ خودروهای برقی نصب می‌شود
وی در خصوص جایگاه شارژ برقی مورد نیاز خودروهای برقی گفت: با تدبیر شهردار تهران از سال گذشته نصب دستگاه شارژ خودروهای برقی درشهر تهران آغاز شد و تا امروز در 15 مكان از سطح شهر 74 نازل شارژ نصب شده و تا پایان امسال 930 نازل دیگر در حدود 100 مكان دیگر از شهر تهران نصب خواهند شد.

خودروهای برقی وارداتی 5 سال گارانتی و با هربار شارژ، 300 كیلومتر قابلیت پیمایش دارند
وی در خصوص طول عمر خودروهای برقی و خدمات پس از فروش گفت: این خودروها چینی هستند چون كشور چین یكی از كشورهای پیشگام در برقی‌سازی خودروها است. این خودروها برای كاهش آلودگی كلانشهرهای چین استفاده شدند كه موثر هم بوده است. اما در قرارداد واردات این خودروها قید شده به ازای 330 خودرو باید یك تعمیرگاه برای خدمات پس از فروش وجود داشته باشد. همچنین باتری‌های این خودروها 5 سال گارانتی دارد و با هربار شارژ حدود 300 كیلومتر قابلیت پیمایش دارد.

شارژ خودروهای برقی در ایستگاه‌های شارژ سریع 30 تا 40 دقیقه طول می‌كشد
او گفت: ایستگاه های شارژ در دو نوع كند شارژ و شارژ سریع هستند. شارژ باتری خودرو در ایستگاه‌های كند شارژ 5 تا 6 ساعت و در ایستگاه‌های شارژ سریع 30 تا 40 دقیقه طول می‌كشد.

تاكسی‌هایی كه بیش از 10 سال عمر دارند باید 4 بار در سال به معاینه فنی بروند
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران در خصوص معاینه فنی تاكسی‌ها گفت: معاینه فنی تاكسی‌ها برای بار نخست رایگان است. معاینه فنی تاكسی‌های با عمر 10 سال و كمتر دو مرتبه به فاصله 6 ماه یكبار انجام می‌شود و تاكسی‌هایی كه بیش از 10 سال عمر دارند باید 4 بار در سال به معاینه فنی بروند.

امسال تسهیلاتی برای بهسازی تاكسی‌ها در نظر گرفته شده است
او گفت: امسال تسهیلاتی برای بهسازی تاكسی‌ها در نظر گرفته شده است. بر همین اساس تاكسی‌هایی كه موفق به دریافت معاینه فنی نمی‌شوند می‌توانند شامل دریافت تسهیلاتی در توان رانندگان تاكسی برای رفع نقص باشند.

طرح بازنگری خطوط تاكسیرانی در منطقه 5 تهران به صورت پایلوت در حال انجام است
مالكی در خصوص طرح بازنگری خطوط تاكسیرانی گفت: این طرح در راستای مهندسی خطوط، خذف یا ایجاد خط مبنی بر سرویس رسانی مطلوب به شهروندان صورت می‌گیرد كه در منطقه 5 تهران به صورت پایلوت در حال انجام است و در صورت نارضایتی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

برخی خطوط تاكسیرانی پس از افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو خلوت شده اند
وی افزود: امسال افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو و افزایش اتوبوس‌ها موجب شده تا برخی شهروندان از این امكانات استفاده كرده و برخی خطوط تاكسیرانی به جز ساعات خاص مسافر زیادی ندارند به همین جهت نیازمند بازنگری این خطوط و حتی حذف هستیم. بر عكس این هم وجود دارد و برخی خطوط مسافران زیادی دارند كه تاكسی‌های موجود پاسخگوی مسافران خط مذكور نیستند به همین جهت باید در این خطوط به جای تاكسی از ون، مینی‌بوس یا اتوبوس استفاده شود.

یكی از بهترین روش‌ها با شهرداری ارتباط با سامانه 137 است
او تاكید كرد: یكی از بهترین روش‌ها با شهرداری ارتباط با سامانه 137 است و همه بخش‌های شهرداری موظف به پاسخگویی هستند. این كار در سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی با جدیت پیگیری می‌شود.

برخی خطوط تاكسیرانی تهران بیشتر و برخی كمتر از 45 درصد افزایش نرخ دارند
مالكی در خصوص افزایش كرایه تاكسی‌ها گفت: امسال مجوز میانگین 45 درصدی افزایش نرخ تاكسی‌ها به سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی داده شد گفت: میانگین افزایش 45 درصدی تاكسیرانی در تهران به طور كامل رعایت شده است اما در كمتر از 5 درصد خطوط این مقدار بیش از 45 درصد بوده و بالعكس برخی خطوط هم بوده اند كه میزان افزایش نرخ آنها كمتر از 45 درصد بوده است.
وی در توضیح بیشتر گفت: در سطح شهر تعدادی از خطوط بودند كه قیمت پایه كرایه تاكسی آنها آنها با طول و شیب مسیر و ترافیك نبود به همین جهت در برخی از این خطوط رانندگان علاقه ای به خدمت رسانی بویژه در ساعات پیك ترافیك نداشتند و عملا این خطوط در برخی ساعات غیر فعال بود به همین جهت افزایش نرخ آنها در سال جاری بیش از 45 درصد در نظر گرفته شده است.

در آینده نزدیك؛ تهران از تاكسیرانی سنتی به سمت تاكسیرانی مدرن خواهد رفت
او در ادامه گفت: 800 پروانه تاكسیرانی در شهر تهران برای بانوان صادر شده است. یكی از اقداماتی كه سازمان تاكسیرانی به عنوان یك نقطه عطف قرار است امسال انجام دهد طراحی سامانه جامع بر خط است. با این اقدام كه تا چند ماه آینده رونمایی خواهد شد از تاكسیرانی سنتی به سمت تاكسیرانی مدرن خواهیم رفت. در این سامانه تاكسی بانوان مجددا راه‌اندازی خواهد شد.

مسافران می‌توانند از طریق سرویس‌های اشتراكی آنلاین كرایه خود را پرداخت كنند
مالكی با اشاره به خدمات برخط پرداخت كرایه تاكسی اظهار داشت: در حال حاضر خدمات تاكسیرانی "شاتل سرویس یا سرویس‌های اشتراكی آنلاین" از طریق اپلیكیشن شهرزاد و كد سه بعدی در دسترس مسافران است. مسافران میتوانند با این اپلیكیشن نسبت به رزرو صندلی تاكسی و پرداخت آنلاین كرایه در بیش از 90 مسیر پرتردد شهر تهران اقدام نمایند.
او افزود: سال گذشته برای رانندگانی بیش از سقف مالی، تراكنش داشتند مشوق‌هایی در نظر گرفته شد.امیدواریم به جایی برسیم كه با مشاركت مردم ،همه بتوانند كرایه تاكسی خود را به صورت الكترونیك پرداخت نمایند.

تاكسی‌هایی كه در خط تعیین شده خود كار نمی‌كنند از خدمات شهرداری محروم می‌شوند
مالكی با بیان اینكه اگر تاكسی به هر دلیلی در مسیرهای تعیین شده توسط سازمان تاكسیرانی فعال نباشد؛ حتما در بازه های زمانی مشخص از طریق سامانه های هوشمند شناسایی می شود گفت: در چنین شرایطی با اراسال پیامك از رانندگان درخواست می‌شود در خط تعیین شده خدمات‌رسانی داشته باشند كه اگر چنین نباشد تاكسی‌های مذكور از امتیازات و بسته‌های حمایتی مثل سهمیه سوخت و مجوز طرح ترافیك شهرداری محروم خواهند شد.

نزدیك به 10 هزار راننده تاكسی در تهران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران در خصوص بیمه تكمیلی تاكسیران‌ها گفت: در شهر تهران نزدیك به 10 هزار راننده تاكسی حضور دارند كه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند و به دلیل كمبود بودجه امكان ثبت نام جدید در سامانه وجود ندارد و همچنان این رانندگان فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند.

برای نخستین بار 22 هزار راننده تحت پوشش بیمه تكمیلی قرار گرفته اند
او افزود: برای نخستین بار 22 هزار راننده تحت پوشش بیمه تكمیلی قرار گرفته اند. ضمن اینكه سازمان تاكسیرانی نسبت به ثبت نام رانندگانی كه بیش از 70 سال دارند اقدام كرده است و پیامكی برای آنه صادر شد كه اگر خواهان بیمه تكمیلی نیستند انصراف دهند كه همه این 3 هزار نفر بیمه خود را حفظ كرده اند.

300 راننده تاكسی تهران از خدمات بیماری‌های خاص و صعب الاعلاج شهرداری بهره‌‌مند شده اند
مالكی گفت: علاوه بر بیمه تكمیلی 600 پرونده هم برای رانندگان تاكسی جمع‌آوری شده كه خود یا عضوی از خانواده به بیماری‌های خاص و صعب الاعلاج مبتلا هستند. نت امروز برای 300 پرونده كمك‌های بلاعوض داده شده و مابقی هم در دست اقدام است. این افراد می‌توانند از خدمات رفاهی و تامین قطعات خودرو حتی خدمات ورزشی با تخفیف 50 درصدی بهره مند شوند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.











دسترسی سریع
پل مدیریت