پل مدیریت چهارشنبه از ساعت 12:30 به مدت 45 دقیقه

رادیو تهران

پل مديريت

سوادآموزی تابعی؛ برنامه ای برای ترغیب بیشتر بی‌سوادان به سوادآموزی است+فایل صوتی

سازمان سوادآموزی كشور، سواد را در قالب سوادآموزی تابعی به مسائل عینی و حسی ارتباط داده و كتابهایی هم متناسب با شغل افراد تالیف كرده است. سوادآموزی تابعی، كسب توانائی خواندن و نوشتن و حساب‌كردن است، به‌نحوی كه فرد بتواند در تمام فعالیت‌‌‌‌‌‌هایی كه انجام مؤثر آن به سواد‌ نیاز دارد، شركت كند.

1403/08/30
|
23:00
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، یازدهمین برنامه از سری دوم مجموعه «پل مدیریت» روز چهارشنبه 30 آبان با حضور فرشته اكبریان معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بر روی آنتن رفت.

بی‌سوادی حاصل مجموعه ای از عوامل به هم پیوسته فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است
معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در ابتدای این گفتگوی رادیویی گفت: بی‌سوادی حاصل مجموعه ای از عوامل به هم پیوسته فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و در شهرستان‌های استان تهران هم مانند دیگر استان‌های كشور وجود دارد.

هر فردی كه قادر به خواندن و نوشتن، حساب كردن و خواندن قرآن نباشد، بی‌سواد مطلق است
او افزود: بر اساس تعریفی كه در كشور ما وجود دارد هر فردی كه قادر به خواندن و نوشتن، حساب كردن و خواندن قرآن نباشد و نتوانسته باشد از فرصت‌ اول یادگیری استفاده كند، بی‌سواد مطلق است و كم‌سوادان افرادی هستند كه نتوانسته اند دوره دبستان را به سپری كرده و آشنایی با خواندن و نوشتن ندارد.

آمار بی‌سوادی، كم‌سوادی و باسوادی استان تهران مربوط به سرشماری سال 95 است
او گفت: آمار بی‌سوادی، كم‌سوادی و با‌سوادی استان تهران مربوط به سرشماری سال 95 است و چون بر اساس خوداظهاری افراد بوده شناور است و رقم واحدی ندارد ولی رقمی چندهزار نفره است. با توجه به پدیده حاشیه‌نشینی و مهاجرپذیری تهران برخی از افراد ممكن است اقامت كوتاهی در تهران داشته و به شهرهای خود بازگردند. با توجه به اینكه سرشماری دیگری انجام نشده مبنای برنامه‌ریزی ما هم آمار مركز آمار است.

عموم بی‌سوادان و كم‌سوادان رغبتی برای حضور فیزیكی در كلاس‌های درس ندارند
اكبریان با اشاره به اینكه بی‌سوادی با مشاركت دستگاه‌های اجرایی مثل بهزیستی كاهش یافته گفت: این نهادها با استفاده از سامانه‌هایی كه دارند افراد بی‌سواد و كم‌سواد را شناسایی كرده و به آموزش و پرورش برای فرصت دوباره آموزش معرفی می‌كنند. اما نیاز به گفتمان‌سازی و باورپذیری بین افراد باید اتفاق بیفتد چون این افراد كسانی هستندكه عاملی خارجی موجب شده بی‌سواد یا كم‌سواد باشند. این افراد عموما رغبتی برای حضور فیزیكی در كلاس‌های درس ندارند.

سوادآموزی تابعی؛ برنامه جدید سازمان سوادآموزی برای ترغیب بیشتر بی‌سوادان به سوادآموزی است
او در ادامه گفت: شاید علت رغبت نداشتن بی‌سوادان و كم‌سوادان به یادگیری تعریف سواد در كشور باشد كه موجب شده تا این افراد فكر كنند چگونه مشكل معیشتی زندگی آنها با فراگرفتن خواند و نوشتن حل میشود؟سازمان سوادآموزی كشور، سواد را در قالب سوادآموزی تابعی به مسائل عینی و حسی ارتباط داده و كتابهایی هم متناسب با شغل افراد تالیف كرده است. سوادآموزی تابعی، كسب توانائی خواندن و نوشتن و حساب‌كردن است، به‌نحوی كه فرد بتواند در تمام فعالیت‌‌‌‌‌‌هایی كه انجام مؤثر آن به سواد‌ نیاز دارد، شركت كند. برای مثال یك فرد مكانیك در طی این برنامه با كلیدواژه‌های شغلی خود آشنا می‌شود و ارتباط بین آموزش و فضای عینی و زندگی موجب حس مثبت در او می‌شود. برای طی مسیر به اراده جدی ملی نیاز داریم و دستگاهها نباید آموزش و پرورش را در این راه تنها بگذارند.

اساسنامه سازمان سوادآموزی در حال بازنگری است
اكبریان در ادامه به رادیو تهران گفت: حدود 45 سال از تاسیس سازمان سواد آموزی و 40 سال از زمان نگارش اساسنامه آن می‌گذرد اما سال گذشته مجلس شورای اسلامی از آموزش و پرورش خواست تا در مفاد اساسنامه بازنگری كند كه بنا بر اقتضائات زمان خود تدوین شده بود. امروز ورود تكنولوژی و مدرنیته، زندگی را متفاوت كرده است یكی از این موارد تلفیق آموزش بزرگسالان به صورت برخط و حضوری است . به جرأت می‌توان گفت تخصصی‌تر از آموزش به كودكان است. بزرگسالی كه نتوانسته به تحصیل برسد حساسیت شخصیتی و روحی دارد كه حتما باید در نظر گرفته شود.

دانش‌آموزان می‌توانند، پشتیبان خودآموز باشند
وی در ادامه گفت: بعید است كه بی‌سوادی در ایران باشد اما به شرایط آموزش دسترسی نداشته باشد. افرادی كه پیرامون فرد بی‌سواد هستند می‌توانند پشتیبان خودآموز باشند برخی دانش‌آموزان بوده اند كه به پدر و مادر خود آموزش دادند و ما هم می‌پذیریم كه این پدر و مادر برای آزمون به ما مراجعه كنند و ما هم با ارزشیابی پایانی مدرك را به آنها ارائه كنیم.
در مراكز یادگیری محلی در كنار آموزش، مهارت‌آموزی هم وجود دارد
اكبریان در ادامه گفتگو با رادیو تهران با بیان اینكه در مراكز یادگیری محلی در كنار آموزش، مهارت‌آموزی هم وجود دارد گفت: غرفه‌هایی هم در ایام مختلف سال برای این عزیزان در نظر گرفته می‌شود تا دست ساخته‌های خود را بفروشند اما غالب كلاس‌های سواد آموزی در مدارس برگزار می‌شود اما در مساجد و حسینیه‌ها هم اگر ویژگی كلاس درس را داشته باشند این كلاس‌ها برپا می‌شود.

برگزاری كلاس‌های سوادآموزی در مناطق متراكم دانش‌آموزی مشكل است
او گفت: ما در مناطق پرجمعیت كه آمار دانش‌آموزی بالاست و كلاس ها در دوشیفت برگزار می‌شود ما برای برگزار كلاس های سوادآموزی مشكل داریم. راهكار مرتفع شدن این مشكل كمك دستگاه‌های دیگر مثل بهزیستی وكمیته امداد است. معمولا این نهادها سالن‌هایی دارند كه می‌توانند در اختیار سوادآموزی بگذارند.

مرجع اطلاعاتی سازمان سوادآموزی برای دعوت از افراد بی‌سواد و كم‌سواد، ثبت احوال است
اكبریان در خصوص شناسایی وجذب بی‌سوادان و كم‌سوادان به تحصیل گفت: مرجع اطلاعاتی سازمان سوادآموزی برای دعوت از افراد بی‌سواد و كم‌سواد، ثبت احوال است و پس از آن دستگاه‌های خدماتی كه زیرمجموعه‌های خود را شناسایی معرفی می‌كنند اما ما از مراجع دیگر حتی پادگان‌ها، ندامتگاه‌ها و بیمارستان‌ها هم درخواست كرده ایم تا مشخصات افراد بی‌سواد و كم‌سواد را به ما بدهند تا ما هم از آنها برای تحصیل دعوت كنیم.

سطح سواد افراد در سامانه جامع سوادآموزی ثبت شده است
او با بیان اینكه سطح سواد افراد در سامانه جامع سوادآموزی ثبت شده گفت: . برای اینكار نیازمند كد ملی افراد هستیم تا از این سامانه استعلام بگیریم . اگرچه برخی خطاها هم در هدفمندی یارانه ها رخ داده و برخی بدون ارائه مدرك تحصیلی و بر اساس خوداظهاری اعلام كرده اند كه مدرك تحصیلی دارند. در مجموع وحدت اطلاعاتی و سامانه یكپارچه لازم است تا شناسایی این افراد راحت‌تر انجام شود.

برای دانش‌آموزانی كه افراد بیسواد را معرفی كنند، جوایزی در نظر گرفته شده است
معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با بیان اینكه شهرستان های استان تهران بیش از یك میلیون دانش آموز دارند گفت: از دانش‌آموزان درخواست شده افراد بی‌سواد رابه سازمان سوادآموزی معرفی كنند تا همكاران ما با آنها تماس گرفته یا به منزل آنها مراجعه كنند. برای دانش‌آموزان جوایزی در نظر گرفته شده تا در این راه ما را یاری كنند.

دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در طرح شهید محمودوند شناسایی می‌شوند
او با اشاره به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل گفت: كارگروه بازماندگان از تحصیل (آموزش و پرورش)، ویژه دانش‌آموزان زیر 10 سال است. این افراد برای برای تحصیل ثبت نام نكرده یا ثبت نام كرده و در كلاس حضور نداشته اند. همكاران ما در طرح شهید محمودوند به محل سكونت آنها مراجعه می‌كنند یا از مدیران مدارس جویا می‌شوند تا در آینده جزو بی‌سوادان نباشند.

دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل تا 10 سالگی می‌توانند در شرایط آموزش واقعی تحصیل كنند
اكبریان گفت: دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل تا 10 سالگی می‌توانند در شرایط آموزش واقعی تحصیل كنند اما در صورت عبور از 10 سالگی باید در كلاس‌های سوادآموزی درس بخوانند.

عوامل متعددی موجب بازماندگی دانش‌آموزان از تحصیل می‌شوند
وی گفت عوامل متعددی اعم از تحصیل در مراكز غیر مجاز، نیاز كودك یا بزرگسال به مشاور، دیرآموز بودن یا اختلال در یادگیری، مفقودی كودك، بیماری اولیاء، ترس از مدرسه و وابستگی به اولیاء، مشكلات فرهنگی و ممانعت اولیاء از تحصیل كودك، ریزجثه بودن كودك، نقص سجلی، مهاجرت داخلی یا خارجی، بی‌سرپرست و بدسرپرست بودن، معلولیت شدید جسمی وذهنی، بیماری صعب العلاج و نبود مدرسه و فضای آموزشی مورد نیاز(در مناطق حاشیه شهر كه واحدهای مسكونی ساخته شده اما فضای آموزشی مناسبی ندارد)، اشتغال كودك، كوچ‌نشینی عشایر و فوت و ازدواج موجب بازماندگی دانش‌آموزان از تحصیل می‌شوند.

الزامات اجتماعی ما در خصوص سوادآموزی كم است
معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در پاسخ به اینكه چرا همچنان كم‌سواد و بازمانده از تحصیل بویژه در استان تهران داریم؟ گفت: الزامات اجتماعی ما در این خصوص كم است. در اساسنامه ای كه قرار است توسط آموزش و پرورش بازنگری شود درخواست داده ایم و اگر در مجلس به قانون تبدیل شود دستگاه‌ها هم ملزم خواهند شد . برخی از این افراد در ندامتگاه ها هستند و حتی با بیرون آمدن از ندامتگاهها الزامی برای باسوادی آنها وجود ندارد. برای دریافت جواز كسب از وزارت صمت نیاز به مدرك تحصیلی وسواد نیست. كارخانه ها و كارگاه ها و شهرك های صنعتی زیادی در استان تهران داریم اما الزامی برای سواد وجود ندارد. هنرستان‌های جوار صنعت یكی از راهكارهای خوب آموزش متوسطه است تا دانش آموز بتواند دوكار را در یك مكان واحد انجام دهد اما باز هم الزامی برای آن وجود ندارد.

بازاریان قدیمی، احكام تجارت را در مساجد فرا می‌گرفتند
وی با اشاره به ثبت جهانی دست‌فروشی در مالزی گفت: این دستفروش ها الزاما باید 6 ساعت در هفته در كلاس‌های آموزشی شركت كنند . پیش از این در كشور ما هم به نوعی این موضوع مرسوم بوده و حتی بازاریان ما در زمان نماز به مسجد رفته و احكام تجارت را فرا می‌گرفتند. این آموزش، ریشه ای عمیق در آموزه‌های فرهنگی و دینی ما دارد. ان شاء الله این نكات در رویكرد تحولی پیش رو محقق شود.

مسابقات كتابخوانی در طول دهه فجر هر سال برای سوادآموزان ایرانی دوره انتقال برگزار می‌شود
اكبریان با اشاره به مسابقاتی كه برای سوادآموزان در نظر گرفته شده است گفت: مسابقات كتابخوانی در طول دهه فجر هر سال برای سوادآموزان ایرانی دوره انتقال(چهارم، پنجم و ششم ابتدایی) برگزار و پس از برگزاری آزمون از برگزیدگان به صورت ملی و استانی تجلیل شده و تقدیرنامه و جایزه نقدی به آنها اهدا می‌شود.

مددجویان ندامتگاه تهران بزرگ، ضمن سوادآموزی مهارت هم فرا می‌گیرند
وی با اشاره به مشاركت سازمان سوادآموزی و سازمان زندان ها گفت: در ندامتگاه تهران بزرگ كه در فشافویه واقع شده هم مركز یادگیری مشاركتی هست كه مددجویان، ضمن تحصیل مهارت‌آموزی هم دارند .این مركز پاییز امسال بازگشایی شده است.

آموزش در سازمان سوادآموزی به صورت برون‌سپاری است
اكبریان در پایان گفتگو با رادیو تهران گفت: آموزش در سازمان سوادآموزی به صورت برون‌سپاری است و در كنار آموزش‌دهنده‌هایی كه از قدیم با این سازمان همكاری داشته اند، معلمان رسمی، پیمانی، بازنشستگان و كاركنان دولت كه بیمه دولتی دارند می‌توانند آموزش سوادآموزان را عهده دار شوند. داوطلبانی هم هستند كه به اولیاء دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع
پل مدیریت