«پل مدیریت» برنامه جدید رادیو تهران، فرصتی برای مدیران و مردم است تا دور یك میز كنار هم بنشینند و مسائلشان را طرح، بررسی و پیگیری كنند.
رادیو تهران در این برنامه به دنبال پیگیری طرحهای جدید و وعدههای مسئولان در حوزه مدیریت شهری مردم در شهر تهران و اطراف استان تهران است. برنامه«پل مدیریت» می كوشد تا دسترسی مردم شهرستان های استان تهران را به مدیران شهری برای طرح مسائل و دغدغه های شهروندی شان تسهیل كند.
ایجاد و بهبود ارتباط بین شهروندان و مسئولان
اكبر محمدی خانی، سردبیر برنامه می گوید:«پل مدیریت» در قالب مجله ای گفت وگو محور از شنبه تا چهارشنبه ساعت 15 از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز تقدیم حضور فرهیختگان رادیو تهران می شود. چند سالی است كه بنا به اقتضائات مدیریتی، مدیران از اتاق های خود، اداره كننده مردمی هستند كه با آنها دچار گسست ارتباطی شده اند و گاه از هم، درك درستی ندارند، همان طور كه شهروندان هم از مسائل، حوزه اختیارات و تكالیف مدیران آگاهی كاملی ندارند. این انتظار متقابل از هم سبب كنش متقابل معیوبی شده است. از این رو رادیو تهران با عمل به كاركرد رسانه ای و مسئولیت اجتماعیاش پل ارتباطی بین شهروندان و مدیران استان تهران را راه اندازی كرده است.
« پل مدیریت» به مسئولیت گروه برنامه ریزی و مدیریت شهری، به همت دو گروه برنامه ساز حماد خزایی و محمد بخشایش در مقام تهیه كننده و الهام شوقی و آوید بزرگی به عنوان مجری روی آنتن می رود.
محمدی خانی، درباره انتخاب نام برنامه میگوید: نام برنامه های جدول پخش رادیو تهران برگرفته از نام های محله ها و مناطق مختلف شهر تهران است كه باید گفت، یك سنت حسنه و یك كار حرفه ای است و نشان دهنده این است كه برنامه متعلق به كدام یك از شبكه های رادیویی است. ما عنوان برنامه را«پل مدیریت» انتخاب كردیم؛ پل واسطه ای بین مردم و مسئولان. پل بودن از وظایف و رسالت های اصلی رسانه ملی است تا مردم و مسئولان این سو و آن سو حركت كنند و در برنامه ای به نام«پل مدیریت» به همدیگر برسند، با یكدیگر دیدار كنند، حرف هایشان را بزنند و حرف های یكدیگر را بشنوند و مشكلاتشان را بگویند و راهكار دریافت كنند.
وی با اشاره به اینكه یكی از اهداف اصلی برنامه ایجاد و بهبود ارتباط بین شهروندان و مدیران استانی است، می افزاید: با توجه به درك متقابل مدیران و مردم از شرایط موجود در كشور و امكان تسهیل دسترسی مردم شهرستان های استان تهران به مدیران شهری برای طرح مسائل و دغدغه های شهروندی برنامه«پل مدیریت» تدارك دیده شده است تا اطلاعات شهروندان درباره سازمان های متولی اداره كننده شهر افزایش یابد. بسترسازی برای مدیران شهری در درك درست مسائل شهروندان و لحاظ كردن آن در تصمیمات اداری از دیگر اهدافی است كه در برنامه«پل مدیریت» دنبال می شود.
محمدی خانی می افزاید: موضوع های برنامه حول محور حوزه فرهنگی هویت ملی، فرهنگی و تهاجم فرهنگی، معارفی اخلاق اجتماعی، اجتماعی خانواده و جمعیت، اجتماعی حقوق شهروندی و اقتصادی می چرخد و شامل مواردی همچون وحدت و هویت ملی، سند چشم انداز و گام دوم انقلاب، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، عدالت خواهی، صداقت، انصاف، خوش رویی، وفای به عهد،رعایت حق الناس، اخلاص، مدارا ، احترام، در تعاملات بین فردی و اجتماعی و سازمانی است. مهاجرت، فرزندآوری، ازدواج آسان و تحولات جمعیتی از دیگر موضوعاتی است كه در این برنامه پیگیری می شود.
علاوه بر این ها خدمات شهری، امنیت زیستی ترافیك، فضای سبز، مدیریت پسماند، زیباسازی شهر، معماری، آلودگی ها، زندگی روستایی و عشایری در استان، كسب و كار روستاییان استان، بهداشت، بیمه آموزش و توسعه روستایی، حاشیه نشینی و مسائل آن، ورزش و مهارت های زندگی از جمله دیگر موضوعاتی است كه در این برنامه دنبال خواهد شد.
شهروندان می توانند از طریق پیامك یا تماس تلفنی پرسش های خود را در زمان پخش برنامه از ساعت 15 مطرح كنند؛ شماره تلفن های 22652466 و 22652465 یا سامانه پیامكی 3000094 برای مخاطبان در نظر گرفته شده است.
نقش حساس مجری در میانه یك پل ارتباطی
الهام شوقی، گوینده برنامه«پل پدیریت» درباره تسلط در اجرا می گوید: یكی از وظایف حرفه ای مجری برنامه، همگامی و هم هدفی با محتوای برنامه است؛ یعنی در مسیرِ هدف اصلی برنامه، دائم اطلاعات خود را به روز نگه دارد و بازنگری كند و اجازه ندهد بیان چند كد اشتباه به واسطه ناآگاهی از زبان او بر روند مثبت و اثرگذار برنامه و البته ذهن شنونده، اثر معكوس بگذارد.
وی می افزاید: مجری برنامه ای رادیویی مثل«پل مدیریت» كه دیالوگ های كلیدی و مهمش با مهمان برنامه است، با توجه به سرعت اجرا، در شنونده شوق همراهی ایجاد می كند و فرصتی برای اصلاح اشتباه خود ندارد؛ پس چه بهتر كه پیش از آن با آمادگی ذهنی بالا میزان خطای احتمالی را به حداقل و حتی صفر برساند.
به گفته این گوینده رادیو، معیارهای تسلط یك مجری متوسط و حرفه ای را باید از هم تفكیك كرد، یكی از آن ها اهمیت دادن به كار گروهی و فراموش كردن(من محوری) در برنامه است. تنها با اندیشه كار گروهی است كه یك مجری با دیگر عوامل برنامه به تعامل می رسد و در پی این تعامل بی شك انعطاف پذیر خواهد بود و در نهایت تعامل و انعطاف در برنامه، به مجری فرصت همفكری و كسب آگاهی خواهد داد.
وی در پاسخ به این پرسش كه چه وجه تمایزی در اجرای برنامه«پل مدیریت» با برنامه های دیگر وجود دارد، می گوید: ضرباهنگ بالا، نقش حساس مجری در میانه یك پل ارتباطی بین مردم و مدیران استان یكی از وجه تمایزهای این برنامه است. من به عنوان مجری سوگیری به سمت مهمان یا شنونده ندارم و بیش تر در انتقال سریع پیام از فرستنده به گیرنده، ایجاد اشتیاق در مهمان برنامه برای پاسخ دهی به مردم، مطالبه پاسخ همه پرسش های شنوندگان در مدت زمان برنامه و حركت درست و دقیق در جهت اهداف برنامه كمك می كنم.
شوقی با پاسخ به این پرسش كه آیا نوع اجرای شما در برنامه های مختلف یكسان است، ادامه می دهد: قطعا خیر، هر برنامه ساز و كار خودش را دارد. شنوندگان یك برنامه سیاسی، یك برنامه اجتماعی یا فرهنگی، مطالبه یكسانی از مجری برنامه ندارند و همین خاستگاهِ متفاوت است كه بر لزوم تنوع در اجرا صحه می گذارد.
مجری یك برنامه همین كه خودش باشد و حضور مخاطب را جدی بگیرد نصف راه را رفته است و در باقی راه نیز، اگر ادب گفتار و هوش رسانه ای و سرعت انتقال مفاهیم برنامه را در سطح مطلوبی نگه دارد، مخاطب با او همراه خواهد شد.
مجری برنامه«پل مدیریت» درباره اینكه رادیو تا چه میزان بر افكار عمومی تاثیرگذار است، می افزاید: به اندازه هر آنچه در این 25 سال گویندگی دیده و تجربه كرده ام به عقیده من رادیو هرگز زیر سایه تاثیر تلویزیون بر افكار عمومی، نقش خود را فراموش نكرد، چون اساسا نقش رادیو نقشی متفاوت تری است. رادیو بدون جاذبه های بصری، روی دو پای تولید محتوای مناسب ایستاده است و هنوز از طریق پخش برنامه هایی با درونمایه های ارزنده ملی و بومی به حیاتش ادامه می دهد. رادیو حقیقتا به نیروهایی نیازمند است كه دوستش بدارند و تجربه حضور و آموختن در این رسانه گرم را هدر ندهند.
اولویت با شماست
آیا این امكان وجود دارد كه هر شخصی در هر زمانی كه اراده كند بتواند مسئول و رئیس بخش را ببیند؟ طبیعتا خیر. رئیس یا مسئول هم تكالیف و وظایفی بر عهده دارد كه مدام نمی تواند در دسترس باشد. یكی از مسئولیت های اجتماعی رادیو تهران؛ عدالت رسانه ای است تا فرصت های برابری را به همه شهروندان از هر جای تهران بدهد تا به مدیران دسترسی داشته باشند. این ها بخشی از صحبت های تهیه كننده برنامه، حماد خزائی است كه در ادامه می گوید: ما موضوع را برای تعامل با شنوندگان متناسب با مهمان برنامه مشخص می كنیم و زمانی كه فرماندار اسلامشهر به برنامه دعوت می شود از مخاطبان می خواهیم كه اولویت های شهرشان، خواسته ها و نیازهای شهر اسلامشهر را مطرح كنند، در واقع مردم را به اقدامات مسئولین نزدیك می كنیم.
مهمان برنامه را با توجه به مقتضیات روز، مسائل و مشكلات مردم انتخاب می كنیم، وقتی موضوع روز مسكن و ثبت نام مسكن ملی باشد ما حتما مهمان برنامه را از اداره كل راه و شهرسازی دعوت می كنیم.
ارتباط حضوری مانند ارتباط تئاتر و سینماست؛ زمانی كه خود مدیركل در برنامه حضور می یابد و مخاطب بی واسطه كلامشان را می شنوند، اثرگذارتر است. مخاطب زمانی كه تماس می گیرد، رغبت بیش تری پیدا می كند كه به نفر اول آن اداره یا سازمان، مشكلاتشان را مطرح می سازد.
به گفته تهیه كننده برنامه«پل مدیریت»؛ برنامه كمی ضرباهنگ دارد و بخش ها كوتاه طراحی شده اند. ما سعی می كنیم بخش ها متنوع باشد تا مخاطب را خسته نكند. ضمن اینكه از موسیقی هم كمك گرفته ایم و جلوه ها و آرایه های صوتی هم تدارك دیده ایم كه در فواصل برنامه پخششان می كنیم.
بخش كوتاهی نیز به نام "مدیر عامل" طراحی كرده ایم كه طنزهایی درباره حوزه مدیریت است كه گاه طنز و گاه بسیار تلخ است. مثلا "میز خدمت"حوزه وظایف اداره در قبال شهروندان است یا "مقام مسئول" به حضور بالاترین مقام مسئول در ارتباط با موضوع برنامه اشاره دارد.
وی می افزاید: بخش "دبیرخانه محرمانه" محرمانه های قابل انتشار درباره آن اداره را بیان می كند. بخش"پی می گیریم" پیگیری مسائل مطروحه مخاطبان تا حصول نتیجه است. "تابلوی اعلانات" درباره آخرین بخشنامه ها و تصمیمات اداری است و "تماس با ما" اعلان نشانی اداره، تلفن تماس و معرفی پایگاه اطلاع رسانی اداره موضوعه و "اقدام شود" گردش كار در اداره موضوعه است. "وفق مقررات"بازخوانی و طرح مقررات اداره موضوعه است و در "نامه امیر" به مفاد نامه های امیرالمومنین(ع) به امیران ولایات می پردازیم. در بخش"ارباب رجوع" نیز صدا و پیام شنوندگان و شهروندان را خواهیم شنید.
خزائی با پاسخ به این پرسش كه چه تدابیر و راهكاری برای حفظ و جذب مخاطبان اندیشیده شده است؟ می گوید: اولین راهكار ما صداقت است؛ شما تماس بگیرید و سوالاتتان را مطرح كنید، اولویت با شماست. دومین رویكرد، عدالت رسانه ای است؛ ما فرصتی برابر به همه شهروندانی كه در استان تهران زندگی می كنند می دهیم، رادیو تهران این را جزو مسئولیت های اجتماعی خودش می داند. سومین راهكار احترام به مخاطب است، حتی اگر سوال بی موردی هم مطرح شود و جوابش از قبل مشخص باشد، خیلی محترمانه یا تلفن مخاطب را پخش می كنیم یا متقاعد می شود كه طرح مشكل و مسئله اش در رسانه، جایگاهی ندارد و پرسش او بسیار جزئی و حتی شخصی است. آنچه برای ما اولویت دارد این است كه بیش تر مسئله پرتكرار مردم را مطرح كنیم.
تهیه كننده برنامه«پل مدیریت» با بیان اینكه چه برنامه ای شنیدنی است، می افزاید: برنامه ای شنیدنی كه حال مخاطب را خوب كند، حال مخاطب چه زمانی خوب می شود، وقتی ببیند مسئله ای دارد و رسانه آن مسئله را طرح و به آن توجه می كند و او در كانون دید رسانه است و از طریق رسانه صدایش شنیده می شود، آن زمان است كه برنامه شنیدنی می شود. همان طور كه ما به عنوان رسانه انتظار داریم كه مردم ما را بشنوند، مردم هم به عنوان مخاطب ما، دوست دارند كه ما سخنشان را بشنویم. به همین دلیل است كه ما ارتباطی دوسویه داریم.