از ساعت به مدت

سایه تخریب بر سر مركز خرید «پالادیوم» تهران

مجموعه «پالادیوم» در آستانه تخریب قراردارد. شورای شهری‌ها می گویند ساخت و ساز غیرقانونی انجام شده است ولی سازمان نظام مهندسی اعلام كرد پالادیوم پروانه ساختمانی رسمی دارد و ساخت و ساز برای این مجموعه بر اساس توافق بوده است.

1398/10/24
|
12:15
|

«پالادیوم»، مركز خریدی لاكچری در محله زعفرانیه تهران است كه به گران بودن اجناس آن شهرت دارد، ساخت این مال بزرگ و پر زرق و برق حدود 10 سال پیش آغاز و در نهایت پس از 5 سال به صورت رسمی افتتاح شد.

پالادیوم با مساحت زیربنای 100 هزار متر مربع، 13 طبقه در ضلع جنوبی، 11 طبقه در ضلع شمالی و 6 طبقه زیر همكف از مال‌های مشهور پایتخت است اما مدتی از افتتاح این مجموعه تجاری نگذشته بود كه برخی از كارشناسان خبر از تخلفات عمده در ساخت این مجموعه دادند و ماجرای تخلف این پاساژ با اظهار نظرهای محمد سالاری رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران آشكارتر شد.
سالاری اعلام كرد: مالك پاساژ در ضلع جنوبی ساختمان مجتمع تجاری خود زمینی را با هدف تأمین پاركینگ خریداری كرده بود اما پس از مدتی تصمیم می‌گیرد كه این زمین را هم به مجتمع تجاری تبدیل كند و در این بین با سوء استفاده از دوره گذار در مدیریت شهری، تونل زیرزمینی و یك پل هوایی كه از زیر و روی شارع عمومی می‌گذرد را احداث كرده است.

تبدیل باغ در شمال تهران به پالادیوم
وی بیان داشت: اصل ساخت این پاساژ مشكل دارد چرا كه زمین آن باغ بوده اما دیوان عدالت اداری رای شورا مبنی بر باغ بودن را ابطال می‌كند و این درست نیست كه مالكی برای افزایش ارزش افزوده ملكش تونلی از زیر خیابان و پلی در فراز خیابان ایجاد كند.

پس از اعتراض برخی از اعضای شورای شهر پرونده پاساژ پالادیوم برای بررسی به كمیسیون ماده 100 ارجاع شد كه رای بدوی تخریب تونل و پل بود و بعد از اعتراض مالك وارد چرخه بررسی دوباره شد.

پای حناچی به پرونده پالادیوم باز شد
پیگیری‌های محمد سالاری راه به جایی نبرد و شهرداری اقدامی انجام نداد. سالاری دوباره تصمیم گرفت این تخلف را مطرح كرد تا شاید از طریق رسانه‌ای شدن آن چاره‌ای شود. بنابراین مهر امسال در صحن شورای شهر به شهردار تذكر داد و بیان داشت: سال 96 نسبت به تخلفات پالادیوم تذكر دادم و یك ماه بعد تعدادی از اعضا مجدد در این زمینه تذكر داشتند ولی رسیدگی در این زمینه انجام نگرفت. احداث زیرگذر، پل و مجموعه پالادیوم به طور عیان سبب شده كه حقوق عمومی شهروندان مورد تعدی قرار گیرد و معاونت قضایی دادستان كل كشور نیز چندین به شورا و شهرداری در این زمینه نامه نوشته است.

تخلف پروژه پالادیوم عیان است
وی با اشاره به اینكه عدم روند رسیدگی به این تذكرات جایگاه نهادهای نظارتی را زیر سوال می‌برد و راهی جز طرح سوال از شهردار نداریم، گفت: پالادیوم پروژه بزرگ‌مقیاس ساختمانی است كه در ابتدای دوره فعالیت شورا تذكرات زیادی در مورد بارگذاری متخلفانه با همیاری شهرداری از این مجتمع اعلام شد.تخلفی كه در این پروژه انجام گرفته عیان است ولی توجهی علیرغم تذكرات شورا جهت رسیدگی به آن انجام نگرفته است.

وی بیان داشت: رأی بدوی تخلف مجتمع پالادیوم صادر شده اما با رایزنی مالك و شهرداری منطقه تلاش می‌شود رأی تجدیدنظر به تأخیر بیفتد. در حالی كه رأی بدوی ماه‌ها است صادر شده ولی موضوع تخلف واضح و علنی است و افراد با نفوذ تلاش می‌كنند این پرونده تبدیل به نظریه شود كه با این روش‌های جایگاه نهادهای نظارتی زیر سؤال می‌رود و راهی به جز طرح سوال از شهردار باقی نمی‌ماند.

پل و تونل پاساژ پالادیوم تخریب می‌شود
سرانجام محمد سالاری، رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام كرد: با پیگیری‌هایی كه انجام شد كمیسیون ماده 100 رأی بدوی را در خصوص تخلفات ساختمان پالادیوم از جمله ایجاد پل هوایی بر فراز شارع عام و تونل زیرزمینی برای ارتباط ساختمان شمالی و جنوبی، تایید كرد.

وی بیان داشت: دو نفر از اعضای كمیسیون یعنی عضو شورای شهر و نماینده وزارت كشور نیز رأی را امضاء كردند ولی هنوز نماینده قوه قضاییه امضاء نكرده است و باید نظرش را اعلام كند.

رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خاطرنشان كرد: از آنجا كه قاعده در رأی دادن آرای ماده 100 اكثریت اعضاست با این دو امضاء رأی بدوی مبنی بر جمع‌آوری تونل و پل در ساختمان پالادیوم صادر شده و پیگیری می‌كنیم بعد از ابلاغ رأی، شهردار منطقه و معاونت شهرسازی آن را فورا به اجرا بگذارند.

اقدامی بر خلاف طرح تفصیلی در شمال تهران
مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: تخلف پالادیوم در مورد نصب پل اتصال شده به ساختمان شمالی و جنوبی است كه در واقع این پل روگذار به دستور مالك صادر شده و تخلف آن كاملا محرز است.

وی بیان داشت: ساخت این پل كاملا خلاف طرح تفصیلی شهر تهران و مصوبات كمیسیون ماده 5 است كه اعضای شورا نیز طی نامه‌ای اكیدا از شهرداری خواسته‌اند تا جهت رفع این خلاف اقدام شود.

این عضو شورای شهر با تاكید بر اینكه شورای شهری‌ها پیگیر رفع این تخلف هستند، گفت:‌ تاكنون اقدامی از سوی شهرداری انجام نشده و اگر این روند ادامه داشته باشد از روش‌های دیگر اقدام خواهد شد.

فراهانی در پاسخ به اینكه آیا جریمه ریالی نیز در این زمینه لحاظ شده است، گفت: خیر بحث قلع و قمع در این زمینه مطرح است و برخورد ریالی مدنظر نیست.
اما شهرداری منطقه یك اعلام كرده رأی قطعی در این زمینه ابلاغ نشده است. سید حمید موسوی شهردار منطقه یك تهران به فارس، گفت: تاكنون در خصوص پالادیوم رای بدوی به منطقه ابلاغ شده است كه طبق قانون با تجدید نظرخواهی مالك مجموعه پالادیوم، در انتظار ابلاغ رای قطعی هستیم و هنوز از كمیسیون ماده 100 رای قطعی در رابطه با تخلفات پل و تونل پالادیوم واصل نشده است و تا زمانیكه ابلاغ نشود اطلاعی از مفاد رای صادره نداریم.

وی بیان داشت: شهرداری منطقه یك خود را مكلف و موظف به اجرای قانون و آرای مقام قضایی دانسته و در صورت ابلاغ رای قطعی كمیسیون ماده 100 ، مطابق قانون و مفاد رای صادره، ترتیبات قانونی و اجرایی فنی را برای اجرای دقیق آن بی كم و كاست معمول می‌دارد.

نبود پیوست ترافیكی و زیست‌محیطی مشكل مال‌های تهران
درباره این موضوع به سراغ بیژن خطیبی عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران رفتیم. وی درباره این موضوع به خبرنگار فارس،‌گفت: مجموعه پالادیوم و بسیاری از مال‌های بزرگ تهران متأسفانه در صدور پروانه آنها پیوست ترافیكی و زیست‌محیطی ارائه نشده است و این مسأله به مرور زمان مشكلات زیادی ر به هر ماه داشته است.

وی افزود: در نظام مهندسی 7 رشته داریم كه دو مورد آن مربوط به موضوعات ترافیكی و شهرسازی است كه در حال حاضر مغفول مانده است در حالی كه توجه به این مسأله بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: در مورد مجموعه پالادیوم در حال حاضر بازدید از این پاساژ نسبت به قبل بسیار بیشتر شده و در صورتی كه تمهیدات لازم در هزینه تأمین پاركینگ اتخاذ نشود ترافیك زیادی در منطقه ایجاد خواهد شد كه علم مهندسی می‌تواند جهت رفع این موانع اقداماتی را انجام دهد.

خطیبی گفت: فاز اول و دوم مجموعه پالادیوم پروانه ساختمانی رسمی و تأییدیه نظام مهندسی را دارد و پایان كار آن از سوی شهرداری تهران ارائه شده است. ولی پس از اینكه این مجموعه به بهره‌برداری رسید استقبال از پاساژ زیاد بود و بر همین اساس مالك مجموعه تصمیم گرفت كه با شهرداری وقت مذاكراتی انجام دهد و اقدامی جهت رفع گره‌های ترافیكی انجام گیرد.

وی بیان داشت: مالك با هزینه شخصی پاركینگ طبقاتی مازاد ایجاد كرد تا خودروها در خیابان نمانند و بر اساس توافقی كه چند سال پیش صورت گرفت و بین شهرداری منطقه یك و مالك منعقد شد دو موضوع مورد تفاهم در نظر گرفته شد.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران بیان داشت:‌یكی قرارداد احداثی و بهره‌برداری تونل زیرزمینی و دیگری قرارداد احداث و بهره‌برداری پل هوایی برای این مجموعه بود بر همین اساس مالك 5 پلاك در خیابان پایین‌تر را خریداری و تجمیع و آن را تبدیل به پاركینگ طبقاتی می‌كند. پالادیوم دارای هزار واحد پاركینگ است كه با تجمیع این ملك‌ها و راه‌اندازی پاركینگ جدید 700 مورد دیگر هم به آن افزوده شد ولی این پاركینگ در خیابان دیگری است و رفت و آمد بین دو پاركینگ می‌تواند روزانه بیش از 1500 عبور و مرور خودروها را به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان كرد: بر همین اساس با تفاهم انجام گرفته مالك به شهرداری پیشنهاد داد با هزینه شخصی تونل و پل هوایی بسازد و ارتباط دو پاركینگ فراهم شود تا مردم در ترافیك نمانند.

خطیبی تصریح كرد: در قرارداد تونل اعلام شده كه هر زمانی كه شهرداری بخواهد مترو احداث كند مالك باید محدوده را در اختیار شهرداری بگذارد و شهرداری نیز اجاره سالانه در مورد ساخت پل دریافت می‌كند.

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی استان تهران اعلام كرد: بر اساس گفته مالك 8 میلیارد تومان هزینه ساخت پل و تونل شده تا گره ترافیكی باز شود و به نظرم اصل موضوع به نفع مردم است و اینكه شورای شهری‌ها گفته‌اند شكایت همسایگان را پیگیر بوده‌ایم باید مدنظر باشد ولی این سوال مطرح است آیا می‌توان اصل موضوع را زیر سؤال برد.

وی خاطرنشان كرد: قرارداد مالك پالادیوم با شهرداری در مورد پل در سال 99 به اتمام می‌رسد و به نظرم كارشناسان ترافیكی باید بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند و اقدامی صورت گیرد كه به ضرر شهروندان نباشد.

به گزارش فارس،‌ در حال حاضر سایه تخریب بر سر مجموعه پالادیوم قرار گرفته و شورای شهری‌ها اصرار به اجرای قانون دارند. آنها معتقدند ساخت و ساز از ابتدا به نوعی غیر قانونی بوده و باید بخشی از این مال بزرگ در زعفرانیه تهران تخریب شود. مالك هم می‌گوید تنها برای پل این مجموعه سال‌های پیش 8 میلیارد هزینه كرده و همه چیز طبق توافق با شهرداری بوده است. به نظر می‌رسد اكنون تصمیم‌گیر نهایی كمیسیون ماده 100 است و پرونده این مال بزرگ بزودی به سرانجام خواهد رسید.

دسترسی سریع
خبر شبكه نمایش