گفتاورد یكشنبه؛ سه شنبه؛ چهارشنبه از ساعت 12:30 به مدت 60 دقیقه

چه كار كنیم تا كسب و كار پر رونقی داشته باشیم؟

كارشناس برندینگ كشورمان در گفتگو با برنامه گفتاورد گفت: مشتری رئیس ماست و اوست كه نظرش برای ما مهم است به همین جهت بسیاری از روش‌های رونق كسب و كار ؛ حول جذب مشتری می‌چرخد.

1401/10/17
|
09:07
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، تحقیقات بازار در میزان موفقیت كسب و كار چه خرد و چه وسیع یكی از عوامل بسیار تاثیرگذار در جذب مشتری است در همین راستا محمد حسین جبل عاملی مدرس، مشاور بین المللی بازاریابی، تبلیغات، برندینگ با تاكید بر اینكه ما باید باور داشته باشیم مشتری رئیس ماست و اوست كه نظرش برای ما مهم است به گفتاورد گفت: وقتی به این باور رسیدیم چیزی كه برای ما اهمیت دارد این است كه مشتری چه می‌خواهد و نیاز او چیست . اولین اصل پژوهش، مشاهده‌گری است.یعنی آنچه ما می‌بینیم ثبت كنیم . برای مثال: من امروز دقت كنم از ده نفری كه به مغازه من می‌آیند اولین چیزی كه باعث جلب توجه آنها شد چه بود؟ نیاز آنها چیست ؟ همان را مد نظر گرفته و دسته بندی كنم . نوشتن و ثبت كردن نیازهای مشتری می‌تواند آمار دقیق به ما بدهد وقتی اینها را ثبت كردیم یك مجموعه اطلاعات داریم كه به ما كمك می‌كند تا نگاه عمیق‌تری داشته باشیم .

او افزود: اولین قدم در راه كسب و كار، مشاهده میدانی است . یعنی آنچه در وسط میدان كسب و كار اتفاق می‌افتد را ثبت كنیم و همین ثبت كردن موضوع خیلی مهمی است . یكی از اركان مهم در تحقیق بازار، ثبت اطلاعات مشتری است . قدم دوم دسته بندی مشتریان بر اساس سن، جنس، نوع علاقه، فرهنگ و خواسته هایشان است .

دكتر جبل عاملی در ادامه گفت: ما انسان‌ها زمانی كه به یاد آورده شویم و به خواسته هایمان پاسخ داده می‌شود احساس رضایت می‌كنیم .در بعضی از كسب و كارها این یادآوری بسیار مهم است . ما معمولاً كسی را برای خرید انتخاب می‌كنیم كه نیازهای شخصی ما را به یاد دارد. مثل خرید از سوپرماركت كه وقتی فروشنده شیر یا پنیر مورد علاقه ما را برایمان كنار گذاشته حس می‌كنیم به ما توجه ویژه دارد .

وی گفت: بعضی از شغل ها هستند كه ما فكر می‌كنیم منقرض شده در حالی كه هنوز هستند ولی نحوه كار در این مشاغل تغییر كرده است .

كارشناس برندینگ كشورمان یادآوری كرد: اگر دقت كرده باشیم زمان قدیم، در هر محله دوچرخه‌سازی بود، چون همه و یا اكثر مردم دوچرخه داشتند. به مرور زمان كه دوچرخه ها كم شد كسب و كارهای دیگری جایگزین دوچرخه سازی شدند. در حالی كه نیاز تعمیردوچرخه از بین نرفته ولی افرادی كه متخصص این حوزه هستند با كسب و كار اینترنتی می‌توانند درآمد‌زایی كنند به این نحو كه در محل مورد نظر مشتری ،دوچرخه را تعمیر می‌كنند ویا شغل لحاف دوزی و امثال اینها كه ما امروزه در قالب كسب و كار اینترنتی می‌بینیم.

وی اظهار داشت:یكی از روش‌های دیگر پژوهش در كسب و كار، تهیه پرسشنامه است. اگرچه پرسشنامه را ما از هر مخاطبی نمی‌توانیم بپرسیم ولی طراحی درست پرسشنامه بسیار مهم است .

جبل عاملی بیان كرد: ابزاری كه كسب و كارهای بزرگ استفاده می‌كنند و ما نیز می‌توانیم در مغازه و كسب و كار خُرد به كار بگیریم، مصاحبه عمیق است. در مصاحبه عمیق یك پژوهشگر حرفه ای واقعیت رفتار مصرف كننده، اعم از علایق درونی فرد، نگاه و دغدغه‌هایش نسبت به محصول را به دست می‌آورد .

این مدرس دانشگاه تصریح كرد: امروزه كسب و كارهای آنلاین كلی مولفه به كسب و كار ما داده و به ما ریزترین اطلاعات را می‌دهد . موضوع دیگر شبكه اجتماعی است . در شبكه اجتماعی مردم نظرات خود را بیان می‌كنند ، نگاهشان را می‌گویند و علاقه شان را مطرح می‌كنند .در آنجا ما می‌توانیم خیلی از خواسته‌های آدم ها را ببینیم ، بشنویم و دركش كنیم و ما با این نگاه هوشمند می توانیم كسب و كار را توسعه داده و به روزش كنیم . به روزآوری كسب و كار مطابق نظر مشتری هم سودآوری را بالا می‌برد هم شرایط را تغییر می‌دهد .

او در مثالی افزود: در دوران قدیم جایی داشتیم به نام عطاری، كه همه چیز در داخل سبد هایی بود و تعداد خاصی از مردم به آنجا می‌رفتند. امروزه عطاری‌های مدرنی را می‌توانیم در شهرهای بزرگ، علی‌الخصوص تهران ببینیم كه همه چیز بسته بندی شده و بسیاری از مردم از آن استقبال می‌كنند. برای نمونه می‌شود به دمنوش های امروزی كه می‌تواند جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های دیگرباشد، اشاره كرد .

جبل عاملی در پاسخ به این پرسش كه چگونه می‌توان در كسب و كارهای خُرد روش‌های گفته شده را به كار گرفت ؟و آیا صاحب كسب و كار با مطالعه و تجربه می‌تواند در كارش موفق باشد یا نیازمند داشتن مشاور است؟ پاسخ داد: قدم اول در هر كسب و كار، ارائه دهنده خدمت مهم است. قطعاً ما همه دانش‌ها را نداریم. دو مولفه وجود دارد، یا ما آموزش می‌بینیم یا می‌توانیم مشاوراستخدام كنیم .در یك كسب و كار خُرد ممكن است یك جلسه دیدار با مشاور كارگشا باشد . جمع آوری اطلاعات و تحلیل دوره‌ای مهمترین عاملی است كه باید اتفاق بیفتد.هرچقدركسب وكار مارونق بیشتری بگیرد؛ ما نیاز داریم این روش را تخصصی‌تركنیم. امروزه برای مدیریت ارتباط با مشتری وثبت اطلاعات، نرم افزارهای رایگانی درخصوص این حوزه وجود دارد.

برنامه گفتاورد روزهای زوج ساعت 13:30 به تهیه كنندگی ساناز باقری و سردبیری امیر دبیری مهر از رادیو تهران پخش می‌شود.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی @tehran360 جستجو كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

دسترسی سریع
گفتاورد