صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

سید احمد موسوی صمدی، کارشناس سواد رسانه‌ای در خصوص هشتگ ها و تاثیر آنها بر افکار عمومی گفت: منشا و خاستگاه بسیاری از هشتگ ها بسیار پیچیده و نامشخص است و مردم عادی و حتی سلبریتی ها اطلاعی از آن ندارند.

موسوی در رابطه با هشتگ ها در فضای مجازی گفت : بطور کلی کلمات کلیدی همیشه بیانی براش نشان دادن کلیات و مقصود یک مطلب بوده اند. در این زمینه هشتگ ها نیز وقتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که اصل مطلبی باید در یک کلمه بیان شود. در فضای مجازی به علت وجود ظرفیت کم، استفاده از هشتگ ها بسیار کاربردی است و با کمترین میزان حرف می‌تواند بیشترین معنا را بیان کند. هشتگ در گذشته نیز با نام های دیگر رواج داشته است. برای مثال بخشی در پایان‌نامه ها به عنوان کلمات کلیدی وجود دارد که اصل مطلب و موضوعات اصلی را بیان می‌کند.

وی در خصوص کاربرد هشتگ در جنگ سایبری خاطرنشان کرد : در لایه های زیرین بحثی فراتر از هشتگ وجود دارد. در نبردهای سایبری، ترند کردن، اصطلاحا راهی برای افزایش بسامد نشر یک پیام است. امروزه برای ترند کردن یک هشتگ از ربات ها استفاده می‌شود. در حقیقت در دنیای جدید، اگر کسی بتواند نبض رسانه های اجتماعی را تسخیر کند، می‌تواند جلب توجه کند و این مدیریت توجه، قدرت اصلی رسانه های اجتماعی است. اما نکته حائز اهمیت در برجسته شدن یک خبر و پنهان شدن خبر دیگر است. در واقع اگر خبری بسیار فراگیر و برجسته شود، احتمالا خبری وجود دارد که عده ای می‌خواهند توجه اذهان عمومی به آن جلب نشود.
وی افزود: بطور کلی استفاده درست و هوشمندانه از رسانه ها با درک اقتضائات و الزامات آن صورت می‌گیرد. در واقع در مواقعی ممکن است پخش شدن یک خبر توسط 15 نفر، در حقیقت نشر این خبر توسط یک نفر با تعداد زیادی حساب کاربری باشد. لازم است قبل از نشر هر خبری، نسبت به آن شک کرد و پس از کسب اطلاعات صحیحی درباره آن نسبت به نشر آن اقدام کرد.

موسوی، کارشناس سواد رسانه‌ای گفت: خارج از فضای تعاملات نبرد های هوشمند و قدرت های نرم، اتفاق هشتگ و سواستفاده از آن در فضای تبلیغات و زندگی سلبریتی ها نیز دیده می‌شود. بطور مثال یک کارخانه، هشتگ بدی را درباره خود ترند می‌کند تا دیده شود و این اتفاق در خصوص سلبریتی ها نیز رخ می‌هد. در اکثر مواقع شاهد پیروی بی مورد از این هشتگ ها هستیم؛هشتگ هایی که خاستگاه و منشا آن بسیار پیچیده و نامشخص است و مردم عادی و حتی سلبریتی ها اطلاعی از خاستگاه آن ندارند. امروزه دوستان هنرمند باید بیش از دیگر افراد از سواد رسانه ای برخوردار باشندچون برخی مئاقع هنرمندان احساس مسئولیت می کنند اما بنا بر سواد کم رسانه ای راه را به بیراهه می برند.

موسوی در رابطه با هشتگ های اخیری که در فضای مجازی توسط برخی افراد پخش شده گفت : تعدادی از افرادی که این هشتگ را پخش کرده اند، حتی مطلع نبودند که این هشتگ ها با هدف تفرقه افکنی پخش شده است. اما اتفاق بد این ماجرا، ربات و تقلبی بودن حدود 45 درصد از حساب های کاربری ای است که در کشورهای دیگر مثل عربستان سعودی حمایت می‌شوند. در واقع ما نیز ناخواسته وارد بازی می‌شویم که اصل و منشا آن مشخص نیست. این اتفاق وقتی سلبریتی ها پا به میدان می‌گذارند، تشدید می‌شود به همین دلیل رفتار رسانه ای افراد مشهور بسیار تاثیرگذارتر از مردم عادیست. وقتی سلبریتی هشتگی را تایید می کند مردم عادی هم ناخواسته بدون اینکه بدانند منشا آن از کجاست تاییدش می کنند.

وی در حاشیه این گفت‌وگو از آذری جهرمی و وزارت ارتباطات در خصوص هزینه های هنگفت و گزاف بسته های اینترنتی برای مردم عادی، گله کرد.

مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 کیلوهرتز شنونده ما خواهند بود.
همچنین شنوندگان از سرتاسر کشور هم می توانند شبکه رادیویی تهران را از طریق گیرنده های دیجیتال(ست تاپ باکس) دریافت کنند.

#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360

مرتبط با این خبر

  • موسیقی- نمایش علمدار در تالار وحدت اجرا می‌شود

  • هنرمندان تبدیل به صفحه دارت و کیسه بوکس شده اند+فایل صوتی

  • نذرهایمان را در محرم امسال تغییر دهیم

  • سالهاست؛ خیانت فدراسیون فوتبال را فریاد می ‌زنیم+فایل صوتی

  • معاینه بالینی؛ تنها راه معتبر تشخیص کرونا

  • هیچ گاه نگذاشته ام نماز خواندن من، کار مردم را متوقف سازد+فایل صوتی

  • برخی سلبریتی ها، محافظ ها را برای جلب توجه استخدام می کنند+فایل صوتی

  • "دست کی بالاست" به زودی از شبکه دو سیما پخش می شود

  • شانزدهمین جشنواره مقاومت به صورت بین المللی برگزار می شود+فایل صوتی

  • کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نخواهم شد+فایل صوتی