صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10:00 به مدت 25 دقیقه

شنونده گفتگوی این برنامه با دکتر اشرافی متخصص مغز و اعصاب درباره بیماری آلزایمر عوامل ایجاد کننده و راههای پیشگیری از آن باشید.

متخصص مغز و اعصاب گفت:خواندن کتاب، قرآن، دعاها و کتاب‌های دینی، افزایش فعالیت اجتماعی و یادگیری زبان دوم، از راه‌هایی است که در جلوگیری از آلزایمر موثر است.
فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با تهران کلینیک رادیو تهران درباره «ویژگی بیماری آلزایمر»،گفت: شایع ترین نوع زوال عقلی یا دِمانس، آلزایمر است که بیمار در ابتدا اختلال فراموشی کوتاه مدت پیدا می‌کند و کم کم با ادامه دار شدن این اختلالات، فرد در نامیدن اشیا و افراد دچار فراموشی می‌شود.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که علائم این بیماری در حافظه کوتاه مدت نمایان می‌شود و در حافظه بلند مدت مشکلی نخواهد داشت.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت:افزایش فعالیت اجتماعی، یادگیری زبان دوم برای افراد تحصیلکرده و خواندن کتاب، قرآن، دعاها و کتاب‌های دینی از راه‌هایی است که در جلوگیری از آلزایمر موثر است.

اشرافی یادآور شد: افراد به تدریج در محاسبه و پیدا کردن آدرس دچار اختلال می‌شوند اما اگر سوالی در مورد چندین سال قبلشان از آنها بپرسند به طور کامل به خاطر دارند؛البته با پیشرفت این بیماری حافظه بلند مدت هم‌ دچار اختلال خواهد شد

وی با بیان اینکه زوال عقلی یک بیماری تخریبی مغز است، بیان داشت: در این بیماری سلول‌های عصبی که بیشتر در ناحیه گیجگاهی هستند و در ماندگاری حافظه نقش موثر دارند، به تدریج دچار تخریب می‌شوند.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به عوامل به وجود آمدن آلزایمر در فرد، تصریح کرد: آلزایمر علت مشخصی ندارد، اما هرچه سن بالاتر می‌رود خطر ابتلا به آلزایمر بیشتر می‌شود و متاسفانه در جوامع صنعتی که سن بالا می‌رود و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیر‌دار کمتر می‌شود، آلزایمر افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین ژنتیک هم می‌تواند در ابتلاء به آلزایمر در سن پایین موثر باشد.

اشرافی گفت: بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون بالا، چربی خون بالا، چاقی و بی حرکتی، مصرف سیگار و الکل و مصرف خودسرانه داروهای اعصاب و روان همه در مبتلا شدن به آلزایمر نقش دارند.

وی درباره فعالیت‌هایی که می‌تواند از ابتلاء به آلزایمر جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: ورزش‌هایی مانند پیاده روی، دو و شنا به مدت 150 دقیقه در هفته، به صورتی که ضربان قلب افزایش یابد از فعالیت‌های موثر در جلوگیری از آلزایمر است.

این متخصص مغز و اعصاب متذکر شد: مصرف کمتر نمک، چربی، فست فود و گوشت قرمز در غذاها و استفاده از میوه‌جات و سبزیجاتی که رنگدانه‌های قرمز دارند، مغزهایی مانند گردو، بادام و روغن زیتون در مقابله با این بیماری به ما کمک می‌کند.

کاری از گروه تهران و رویدادها

می توانید در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.

#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360

مرتبط با این