برگزیده جشنواره پژواك: مردم و قصه‌هایشان مرا به طبیعت و تاریخ می‌برند


صادق داوری فر با بیان اینكه تمام مستندهایش را در سفر تهیه می‌كند گفت: قصه‌های مردم برای من جذاب است و برای كشف رازهای سر به مُهر آدم‌ها سفر می‌كنم. من سفر نمی‌كنم كه طبیعت را ببینم. بلكه خود مردم و قصه‌هایشان مرا به طبیعت و تاریخ می‌برند.

1401/09/21
|
14:37
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، «صادق داوری‌فر» مستندساز و گزارشگر رادیو تهران كه با عنوان اثر«مهاجرت نامعكوس» در نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواك برگزیده شد با اشاره به محتوای مستند خود گفت: «مهاجرت نامعكوس» نگاه به گردشگری دارد، با این رویكرد كه اگر در روستاها ظرفیت‌های گردشگری و بوم‌گردی را فعال كنیم خیلی از كسانی كه به علت خشكسالی یا كم‌آبی به شهرها مهاجرت كرده‌اند، مجددا به روستاها برمی‌گردند و كارشان را دوباره شروع می‌كنند و می‌توانند كارهای مرتبط با گردشگری را انجام دهند. جشنواره وقتی تخصصی شود، در فرآیند زمان تاثیر خودش را می‌گذارد.

وی در پاسخ به این سوال كه برگزاری جشنواره‌های رادیویی تا چه میزان بر ارتقای سطح برنامه‌سازی موثر است؟ گفت: جشنواره وقتی تخصصی ‌شود در فرآیند زمان تاثیر خودش را می‌گذارد، به ویژه زمانی كه همراه با پیوستگی و تكرار باشد. رادیو دوباره آمد و جشنواره خودش را باز با محور مستند فراخوان داد و این به مرور نگاه علاقه‌مندان و برنامه‌سازان را رشد و توسعه می‌دهد.باید در محتوای ساختار روتین‌مان تغییر كاركرد داشته باشیم.

برگزیده جشنواره پژواك با بیان راهكارهایی برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو گفت: این رسانه شنیداری سال‌هاست كه برنامه‌ روتین را برنامه‌ریزی كرده و فعالیت می‌كند، در صورتی كه متاثر از شبكه‌های اجتماعی و تولیدات شبه مستند كاربرهاست. ما باید در محتوای ساختار روتین‌مان تغییر كاركرد داشته باشیم، نه فقط به دلیل تولید چند برنامه كه به جشنواره ارسال می‌شود. برنامه مستند در بازپخش صرفه اقتصادی خودش را دارد.

این تهیه كننده رادیویی ادامه داد: اگر هزینه تولید برنامه‌های روتین را كم كنیم، می‌توانیم این هزینه را در تولید برنامه‌های مستند صرف و هزینه كنیم. یك برنامه روتین و زنده یك بار قابلیت پخش دارد اما برنامه مستند اگرچه هزینه بیشتری در تولید دارد، اما در بازپخش صرفه اقتصادی خودش را دارد. با توجه به حضور پادكست‌ها، رادیو رقیب سرسختی پیدا كرده است.

داوری‌فرد با اشاره به نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی خاطرنشان كرد: هر رسانه‌ای متناسب با امكانات و ظرفیت، مخاطب خودش را دارد، اگر به نیاز واقعی مخاطبانش توجه داشته باشد همچنان می‌تواند اعتماد جلب كند. امروزه با توجه به حضور پادكست‌ها رادیو رقیب سرسختی پیدا كرده است.با خودروی مسافرتی خودم،‌‌«رادیو كمپر» راه‌اندازی كرده‌ام.

وی بیان كرد: سایر مستندسازان مستندها را بیشتر در تهران تهیه می‌كنند و تهران را پوشش می‌دهند، اما من مستندها را در سفر ضبط می‌كنم. یك خودروی مسافرتی دارم كه یك رادیوی سیار است و به واسطه این خودرو، در سفرهایم با مردم تعامل می‌كنم. گاهی مردم را به رادیو سیار خودم دعوت می‌كنم. این خودرو چون سفری است اسم آن را «رادیو كمپر» گذاشتم. حتی شبكه تلویزیونی مستند هم یك برنامه یك ساعت درباره رادیو كمپر تهیه و پخش كرده است.

داوری‌فرد ادامه داد:‌رادیو كمپر یك رسانه سیار تعاملی است. براساس تجربه‌ام از رادیو، تلویزیون، سینمای مستند و تئاتر، خودرویی را تجهیز كردم كه همه این امكانات داخلش مجهز شده است. در یك سفر نمایش فیلم و در یك سفر اجرای نمایش داریم و خیلی وقت‌ها استودیو رادیوام را می‌چینم تا با مردم گفتگو كنم.در تعامل با مردم به سوژه‌هایم می‌رسم.

برگزیده جشنواره پژواك درباره سفرهایش گفت: فقط سفر می‌كنم كه با مردم گفتگو كنم. بنده در تعامل با مردم به سوژه‌هایم می‌رسم. قصه‌های مردم برای من جذاب است و برای كشف رازهای سر به مُهر آدم‌ها سفر می‌كنم. من سفر نمی‌كنم كه طبیعت را ببینم. بلكه خود مردم و قصه‌هایشان مرا به طبیعت و تاریخ می‌برند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه‌های اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.

دسترسی سریع