محمدحسین لطیفی در گفت وگو با رادیو تهران

من چیزی را می سازم كه اعتقاد دارم

1397/06/03
|
11:55
|

برنامه جدید « نقطه سرشب» از شبكه رادیویی تهران شب های یكشنبه از ساعت 22 در حوزه سینما و زیر عنوان سینما تهران تهیه و پخش می شود. در این برنامه با كارگردانان و بازیگران فیلم های درحال اكران سینما گفت وگو خواهد شد. علاوه بر صحبت با عوامل فیلم های سینمایی هر هفته یك موضوع در سینما به چالش كشیده می شود. این هفته محمدحسین لطیفی، كارگردان سینما و تلویزیون مهمان حضوری برنامه «نقطه سرشب» از رادیو تهران است.
محمدحسین لطیفی كارگردان فیلم های سینمایی همچون به وقت خماری، اسب سفید پادشاه ، توفیق اجباری و... است و در تلویزیون هم كارگردانی فیلم شبی با عبدی، سر دلبران، پادری، تنهایی لیلا و... را بر عهده داشته است و در شبكه خانگی هم با قلب یخی و ساخت ایران مخاطبانش را همراهی كرده است.
لطیفی در حال حاضر یك فیلم سینمایی بر روی پرده سینما با عنوان «به وقت خماری» دارد، او درباره اسم غلط انداز این فیلم صحبت می كند و می گوید: من خودم علاقه ای به این اسم نداشتم، حتی تا روز آخر هم تلاش كردم اسم دیگری را روی فیلم بگذارم. سالها پیش خیلی از دوستان می گفتند روی مقوله اعتیاد فیلم بسازیم، می گفتم من نیستم، دوست ندارم وارد این مقوله شوم. به دلیل این كه كلمه خماری چون به اعتیاد ربط دارد دوست نداشتم، اما خود قصه را دوست داشتم و به همین دلیل هم كار كردم.
او درباره قصه فیلم بیشتر توضیح می دهد و می افزاید: احساسم این كه مردم ما یك جوری خودشان را می كشند كنار، من خوبم دیگری خوب نیست. همه اینها یك ایران است و همه ما خوبیم. ما در این اثر این را به زبان طنز بیان كردیم. من در این قصه مفرح سعی كردم این حسم را منتقل كنم، یك ذره ایرانی ها باید حواسشان به همدیگر باشد و با یك مشكل كسی را كنار نزنند، ما با اتحاد می توانیم به جایی برسیم.
لطیفی در پاسخ به پرسش مجری برنامه نقطه سرشب از رادیو تهران درباره شوخی هایی كه در برخی آثار سینمایی می شود و مناسب تماشای خانوادگی نیست، توضیح می دهد و می گوید: آدم ها بالای 50سالگی می توانند به تحلیل برسند و توانایی این را دارند كه عمیق تر به راهكار فكر كنند. من خودم سه سال عضو شورای پروانه نمایش بودم و سعی می كردم یكی از اعضایی باشم كه راهكاری پیدا كنم برای فیلم هایی كه ممكن دچار مشكل بشنوند، یا توقیف یا توبیخ شوند، یا صحنه ای كه بد است نگذاریم این اتفاق بیفتد. به اعتقاد من اول باید استاندار و قاعده ای باشد كه باید در ذات خود دفاتر فیلم سازی، كارگردان ها و نویسنده ها ایجاد بشود.
در كشوهای غربی هم یك قاعده ای دارند و آن این كه آنها میزانسن دارند، این فیلم مناسب سن 16 ساله است، در ایران این نیست جز سه چهار مورد.
كارگردان كت جادویی اعتقادی به ممیزی ندارد و ادامه می دهد: من معتقد به ممیزی نیستم، من می گویم ممیزی باید در درونش انقاق بیفتد، من یك اعتقاد بزرگ دارم چه بخواهیم و نخواهیم معنی معلم، معلم است. در كشو من و در قاموس ما كسانی ماندگارند كه اخلاق مدارند، كارگردان سینما باید خودش را در جایگاه یك معلم بداند و در حرفی كه می زند چیزی با خودش آورده است. این گونه آثار اخلاقیات جامعه را آرام آرام می ریزد، ما هیچ وقت آینده را نگاه نمی كنیم، ما فقط جیب خودمان را می بینیم، جامعه الان به این می خندد چون می خندد و به سینما می آید ما هر كاری می كنیم.
لطیفی با پاسخ به این پرسش كه برچست سفارسی سازی به شما زده می شود، توضیح می دهد و می گوید: به نظر من اگر فیلمی را به كسی سفارش می دهند، پس می دانند كه كارش را بلد است. من چیزی را می سازم كه اعتقاد دارم، من چیزی را كه اعتقاد نداشته باشم نمی توانم بسازم، من چیزی را مثل سفر سبز، صاحب دلان، عینك دودی ....تا آنجایی كه بتوانم، بلد باشم كار كنم و قبولش داشته باشم كار می كنم.
او به برنامه های آتی خود اشاره می كند و می گوید: من برای خودم هم نمی توانم پیش بینی كنم، اما امروز می توانم حسم را بگویم، یك قول و قراری دارم اگر بشود انجام می دهم اما بعد از آن نمی توانم آن جوری كار كنم، الان شاید تلخ ترین فیلم عمرم را بسازم، ولی تلخ ترین برای من نیست برای اجتماع من است، دوست دارم تلخ ترین قصه را بسازم و بیننده را به فكر وا دارم، ما كجای بازی قرار گرفتیم، یك شب راحت می خوابیم باورتان هست چه اتفافاتی می افتد یك ذره بترسیم. واقعا شاید بعد از این تلخ ترین فیلم عمرم را بسازم.
وحید رونقی گوینده و محمدرضا مقدسیان كارشناس ومنتقد این برنامه رادیویی است كه از ساعت 22 روی موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز تقدیم حضور مخاطبان می شود.




دسترسی سریع