وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با رادیو تهران گفت: آمار خانههای خالی در حال حاضر وجود دارد و با همكاری مجلس به دنبال یك تصمیمگیری مناسب برای آن هستیم.
اسلامی در گفت وگو با پارك شهر از رادیو تهران درباره آخرین اقدامات درخصوص مالیات بر خانههای خالی گفت: این موضوع در مجلس بوده اما نكته حائز اهمیت درخصوص این طرح این است كه آمار خانههای خالی در حال حاضر وجود دارد و با همكاری مجلس به دنبال یك تصمیمگیری مناسب بابت آن هستیم.
در ادامه وزیر راه و شهرسازی بابت ساخت و سازها در شهر جدید پردیس كه شاید فضای محیط زیست آن منطقه را برهم بزند و اینكه آیا مطالعاتی خاصی در این زمینه صورت گرفته، اظهار كرد: در شهر جدید پردیس تمام اتفاقات رخ داده مربوط به قبل است و الان هیچ كار جدیدی در آن انجام نمیشود.
وی افزود: كاری كه وزارت راه و شهرسازی در این شهر انجام میدهد در حال حاضر مربوط به تعهداتی است كه به مردم داده شده و باقی مانده است. قراردادهایی كه مردم دارند و تمام تلاشمان را گذاشتهایم كه آنها به انضمام سرانههای آنها پایان یابد.
وی تصریح كرد: قطعا ما نمیتوانیم به مردم خانه بدهیم اما مدرسه و مركز درمانی و فرهنگی نداشته باشد. در محلی كه قرار است مردم زندگی كنند باید سازمانهای آن ایجاد شوند و سرانه فضای سبز برای تفریح و استفادهشان در نظر گرفته شود. این موارد مغفول مانده بوده كه ساخت آنها را شروع كردیم و كار با كلنگزنی آنها در حال انجام است.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص پروژه مسكن مهری كه از سوی مازیار حسینی، معاون مسكن و شهرسازی مطرح شد، گفت: این موضوع بر میگردد به بحث صندوق زمین و مسكن كه طرح آن با مشاركت وزارت اقتصاد و دارایی در حال جلو رفتن است. براساس قانون ساماندهی و تولید مسكن به دنبال این هستیم تا بتوانیم این صندوق راه اندازی شده تا پشتوانهای برای مردمی باشد كه به دنبال خانه دار شدن هستند.
عوارض آزادراه ها در قالب قانون تماما باید برقرار باشد!
بحث عوارض بزرگراهی به خصوص بزرگراههایی كه هنوز پس از 25 سال در آنها عوارض گرفته میشود موضوعی بود كه وزیر راه و شهرسازی در مورد آن گفت: آزادراه یك ظرفیت با كیفیت بالا و پرهزینه است. آزادراه ها تماما در قالب قانون باید عوارضشان برقرار باشد تا بتوان آنها را ارتقا داد و همواره در كیفیت استاندارد نگهداری شوند.
وی ادامه داد: در این باره امروز مهمترین گامی كه در این زمینه برداشته شد، الكترونیكی كردن پرداخت عوارض بود. طرح آزمایشی آن انجام و بقیه هم در ماههای آینده انجام خواهند شد تا مردم بدون توقف حركت كرد و الكترونیكی عوارض از آنها دریافت میشود.
اسلامی در مورد وضعیت برخی چالهها و اشكالات موجود در مسیر بزرگراهها وگلایههایی كه در این خصوص وجود داشت، اظهار كرد: همه راههای كشور اسكن شده و برایشان برنامه وجود دارد. ممكن است در مسیرهایی كه در مناطق سردسیر یا برفگیر بوده هنوز روكشهای آسفالت ترمیم نشده باشد كه قطعا كار آنها هم انجام خواهد شد. با این حال اگر موردی وجود دارد حتما اطلاعرسانی شود تا همكاران من اقدامات لازم را جهت رفع ایراد انجام دهند.
زمان پایان پروژه خرم آباد - پلدختر حداقل دو سال خواهد بود
وی در ادامه درباره آخرین شرایط مسیرهای مناطق سیلزده كشورمان گفت: به جز راه نهبندان – شهداد كه كاملا مسدود است و هیچ راه دسترسی ندارد سایر راه های كشور دارای راه و مسیرهای دسترسی هستند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: مهمترین جاده مسدود، جاده خرم آباد به پلدختر است. این جاده بیش از 100 كیلومتر است كه 40 كیلومتر آن آسیب دیده و 12 كیلومتر آن اصلا وجود خارجی ندارد، چون كنار ساحل بوده آب آنرا با خودش برده است.
اسلامی ادامه داد: برنامههای مطالعاتی و مسیریابی برای تكمیل آن انجام شده چون یك پروژه سنگینی است كه در دستور كار قرار دارد. حدود هزار میلیارد تومان این پروژه اعتبار نیاز دارد كه احداث شود چون نیاز به ساخت و ایجاد پل و تونل دارد. در حال حاضر چندین مسیر فرعی برای استفاده ایجاد شده و این پروژه زودتر از دو سال تمام نخواهد شد.
ساخت و ساز مسكن در مناطق سیلزده دیگر موردی بود كه محمد اسلامی درخصوص آن گفت: در بحث سیل 151 هزار واحد حدودا آسیب یا تخریب كامل شد. 50 هزار و احد باید دوباره احداث شده و مابقی نیاز به ترمیم دارند. اینها اكثرا به جز بخشهایی از خوزستان است كه هنوز تعیین و تكلیف نشده اما برای ما بقی واحدها پرونده تشكیل شده است.
وی افزود: آنهایی كه در مسیر رودخانه و حریم آن بودند حتما باید جابهجا شوند. زمین رایگان در اختیار بنیاد مسكن گذاشتهایم كه آنها حتما باید جابهجا شوند. برای پلدختر این كار انجام شده و طرحهای جامع آن در شواریعالی معماری و معاونت شهرسازی بررسی شده است. براین اساس بنیاد مسكن واحدهای روستایی و شهری را براساس آخرین مصوبه دولت كه چهارشنبه گذشته بابت آنها تامین مالی بلاعوض و تهسیلات در نظر گرفت، كار را پیش خواهد برد.
از بدو پیروزی انقلاب آمریكایی ها صنعت هواپیمایی ما را تحریم كردند
وزیر راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت ناوگان هواپیمایی كشورمان و اینكه با تحریمهای ایجاد شده چه شرایطی را دنبال خواهد كرد، گفت: هیچ مشكل جدیدی در هواپیمایی كشورمان به وجود نیامده است و از بدو پیروزی انقلاب صنعت هواپیمایی ما را آمریكاییها تحریم كردند. در مقطعی هم كه تحریمها برداشته و قراردادهایی منعقد شد رفتارهای كه برخلاف قوانین بینالمللی بود و آنها را لغو و قطع كردند.
وی افزود: حتی شركت ATR كه هواپیما به ایران فروخت و 13 فروند تحویل داد هم برخلاف قوانین بینالمللی مسیر دادن قطعات را قطع كرد. با این همه ناوگانمان طی این سالها به طور گوناگون هواپیماهایش تامین شده است.
اسلامی ادامه داد: هواپیماهایی كه وارد كشور شده و وارد خواهد شد استاندارد داشته و با اینكه هواپیماهای صفر و نو نیستند اما نشست و برخاستشان زیاد نبوده و عمر بدنهشان تاریخ مناسبی دارد. این هواپیماها حتما قابلیت استفاده داشته و مقرون به صرفه هستند و هر موقع اراده شود براساس ضوابط هواپیمایی كشور وارد خواهند شد.