عضو شورای شهر تهران در گفت وگو با رادیو تهران درباره عملكرد شهرداری و شورای شهر تهران در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی و طرح ترافیك گزارش داد.
علی عطا عضو شورای شهر تهران (پنجشنبه؛23 خردادماه) مهمان برنامه زنده «چراغ» رادیو تهران بود و درباره موضوعاتی چون حمل و نقل، عوارض ساخت و ساز و چابك سازی شهرداری صحبت كرد.
عضو شورای شهر تهران گفت: در بحث طرح ترافیك مطلبی كه مطرح میشود در رابطه با محدوده طرح ترافیك، مصوبه شورای عالی ترافیك است و شهرداری تهران آن را انجام میدهد و شورای شهر تهران تنها در بحث میزان عوارض قانونگذاری میكند.
اعطا ادامه داد: در این دوره و در طرح جدید هم كاهش و یا افزایش محدوده زوج و فرد در اختیار شهرداری تهران است و شورای شهر تهران در این مسئله هیچ گونه دخالتی نداشته است.
وی بیان كرد: شورای شهر تهران در این زمینه به صورت ناظر عمل میكند و شهرداری تهران مجموعه مصوبات و ضوابط را اجرا میكند و این مطلب به این معنا نیست كه تمام ضوابط از سوی شورای شهر تهران مطرح شده باشد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: طرحی كه در شورای شهر تهران مصوب شد مربوط به اسفند 97 است كه با عنوان طرح كاهش ترافیك در محدوده مركزی پایتخت در سال 98 با چند تفاوت نسبت به سال قبل انجام می شود.
اعطا افزود: در حلقه دوم یا طرح كاهش آلودگی هوا بحث پلاك به شكل سابق مطرح نیست و شما هر فصل می توانید در محدوده طرح ترافیك 20 روز تردد داشته باشید و برای بیش از 20 روز تردد در هرفصل عوارض 7 تا 20 هزار تومانی پرداخت كنید.
عضو شورای شهر تهران گفت: این 20 روز موجب می شود تا شما مدیریت كنید و تا حدی كه امكانش را دارید برنامه ریزی خود را طوری انجام دهید كه تمام كارهای مربوط به محدوده طرح ترافیك خود را در این 20 روز انجام دهید.
اعطا ادامه داد: بر اساس ماده 17 همین مصوبه تمام هزینهای كه شهروندان بابت تردد در محدوده طرح كاهش آلودگی هوا پرداخت میكنند صرف عمران و كاهش آلودگی هوا از طریق توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی میشود.
وی تصریح كرد: این طرح آزمون و خطا نیست و سال به سال شورا عوارض را تصویب میكند و عملكرد هر ساله شورای ترافیك ممكن است بر اساس برخی موارد و موضوعات تغییر كند و باید گفت طرح جدید طرح ترافیك سال 98 نسبت به ارزیابی سال 97 انجام شده است.
اعطا در پاسخ به این سوال كه عوارض اخذ شده از شهروندان در كدام قسمت هزینه می شود؛ بیان كرد: ما در شهرداری تهران حساب متمركزی را در نظر گرفتهایم و این موضوع را نمیتوان اینگونه بیان كرد كه این عوارض در كدام قسمت به طور مشخص هزینه میشود.
وی ادامه داد: اما باید گفت در طرح ترافیك مصوبه ماده 10 آمده است،" شهرداری تهران موظف است 100 درصد درآمد اجرای مصوبه اخذ عوارض تردد سال 97 را صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به منظور كاهش اثرات آلودگی هوا كند."
اعطا با اشاره به توسعه ناوگان اتوبوسرانی گفت: باید اعلام كنم كه بحث نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در تعهد دولت است.
وی افزود: در تهران 60 هزار اتوبوس داریم كه 60 درصد آنها عمر بالای 10 سال دارند فرسوده هستند.
وی بیان كرد: باید اعلام كنم كه از سال 90 به بعد هیچ دستگاه اتوبوسی از طرف دولت به شهرداری تهران تحویل داده نشده است و امروز هم بحث نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از سوی شهرداری تهران مطرح است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در اعتبار سال 98 شهرداری، برای بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی 500 دستگاه اتوبوس را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل در نظر گرفتیم تا از محل صرفهجویی و اخذ عوارض این اقدام عملیاتی شود.
اعطا بیان كرد: در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، برای نوسازی 1000 دستگاه اتوبوس اوراق مشاركتی نیز پیشبینی شده است تا بین افراد توزیع شود تا بتوانیم از این محل نیز اقدامات موثری انجام دهیم.
وی ادامه داد: از محل اخذ عوارض توانستیم 13 دستگاه اتوبوس دوكابین را خریداری كنیم و در آینده نزدیك در مراسمی از این 13 دستگاه اتوبوس دوكابین رونمایی میشود .
عضو شورای شهر تهران گفت: در ادامه توانستیم 120 مینیبوس هم خریداری كنیم كه 20 دستگاه آن آماده شده است و تا آخر آبان ماه مابقی دستگاههای باقیمانده نیز وارد ناوگان حمل و نقل عمومی میشود.
اعطا بیان كرد: امسال از محل صرفهجویی سوخت مقرر شد دولت 142 هزار دلار سوبسید به شهرداری تهران پرداخت كند كه بر اساس تفاهمنامه فی مابین انجام و در شورای اقتصاد نیز مصوب شد.
اعطا در پاسخ به سوال مجری كه پرسید مردم روز به روز عوارض بیشتر می دهند و وعده ها به بعدها و آینده موكول میشود؛ تا كی باید این رویه ادامه داشته باشد؟،گفت: مباحث باید در این موزه شفاف بیان شود و ما بدانیم كه در چه حوزهای میخواهیم صحبت كنیم طرحی كه با عنوان طرح كاهش الودگی در سال 98 ادامه پیدا میكند مجموعه نظرسنجی ها نشان میدهد كه مردم اجرای این طرحها را عادلانه می داند.
اعطا اظهار كرد: طرحی كه در قالب لایحه آمد و در سال 97 انجام شد باعث كاهش آلودگی هوا و ترافیك پایتخت شد و ما این ادعا را نداریم چون تمام آمار ها در این باره وجود دارد.
وی بیان كرد: شما میتوانید رقم عوارضی را كه پرداخت میكنید با برنامهریزی ساعت ورود و خروج خود در طرح ترافیك مدیریت كنید و ما اعتقاد داریم مخاطب ما مسائل را تشخیص میدهد و مردم ما مطالب را به صورت القائی قبول نمیكنند.
اعطا گفت: حرف من توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است و شما باید بدانید كه ناوگان حمل و نقل عمومی تنها گسترش اتوبوسرانی نیست و مترو نیز از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است كه روزانه نزدیك دو میلیون نفر از آن استفاده می كنند.
اعطا در پاسخ به پرسشی در رابطه با تخلفات ساختمانی پروژه ایران مال گفت: پروژه ایران مال نزدیك به 10 سال سابقه دارد و تخلفات ساختمانی این پروژه نیز در سال 96 به كمیسیون ماده 100 ارسال شد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: كمیسیون ماده 100 مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی است و برای تخلفات رای صادر میكند و اگر پروژه ایران مال امروز با جریمه 300 میلیارد تومانی مواجه است به این علت است كه بسیاری از تخلفات این پروژه طبق دستور كمیسیون ماده 100 باید اصلاح شود و جریمه نقدی شامل آن نمی شود كه اگر جریمه شامل آنها میشد مبلغی فراتر از 300 میلیارد تومان باید پرداخت می كرد.
اعطا تاكید كرد: مبالغی كه از محل اخذ جریمه ماده 100 بدست می آید یكی از ردیف ها بودجه شهرداری است.
وی ادامه داد: در رابطه با پروژه ایران مال و جریمه ای كه از این پروژه دریافت شد؛ جلسهای با حضور شهردار تهران و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در چند روز گذشته داشتیم كه بحثی مطرح شد كه جریمه اخذ شده از پروژه ایران مال صرف احداث یك خط مترو در منطقه 22 تهران شود كه از بابت ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص مترو فقیر است.