قلب من كتابی است گشوده

مشغله و دغدغه های امروزی باعث فاصله گرفتن آموزه های قرآنی از زندگی عادی افراد جامعه شده است، حتی بعضی برداشت های سنگین از قرآن كریم، بعضا باعث شده است كه مردم عادی با توجه به مقدس شمردن قرآن آن را تنها مطلق به بخشی از جامعه بدانند. شبكه را

1396/03/29
|
10:02
|

نشر مفاهیم اجتماعی قرآنی در زندگی روزمره
مینا نیكانیك برنامه سازاین ویژه برنامه است، او درباره این مستند رادیویی توضیح می دهد و می گوید: مستند تركیبی « قلب من كتابی است گشوده » سعی دارد با حفظ میزان اهمیت آیات قرآن كریم و عمق مطالب آنها با بیانی مردمی به نشر مفاهیم اجتماعی قرآنی در زندگی روزمره مردم بپردازد. در این برنامه، یك آیه قرآن و ترجمه آن با طراحی و چاپ زیبا بر روی یك تخته شاسی با آرم شبكه رادیویی تهران، به كسانی هدیه می شود كه فرامین قرآن را در زندگی خود بكار بسته اند.
علاوه بر این؛ در بخش كارشناسی، آیه مورد نظر تفسیر و درباره الگوهای رفتاری برگرفته از این آیه توضیح داده می شود.
مسئول برنامه درباره طرح و ایده اولیه این برنامه توضیح می دهد و می گوید: طرح برنامه بسیار سخت بود و در مرحله اجرا صد چندان سخت تر شد. پژوهش، تحقیق و پیدا كردن آیه ها، منطبق كردن آن با سوژه ها و پیدا كردن سوژه ها و هماهنگی های آن از یك طرف و طراحی تابلو برای هر آیه قرآن، چاپ كردن و شاسی كردن آن از سوی دیگر، كار را سخت تر كرده بود. به طوری كه یك پروسه طولانی تا قبل از ضبط مصاحبه ها داشتیم، اما شیرینی كار كردن در راه قرآن خود انژری وصف ناپذیری دارد كه سختی ها را سهل می كند.
نیكانیك می افزاید: سعی بر این شد كه آیات متفاوتی با موضوع های مختلف انتخاب شود. بخشش قصاص، حفظ محیط زیست، علم نجوم، انفاق، رسیدگی به سالمندان، احسان به والدین، قرض الحسنه، هجرت و جهاد در راه خدا و بسیاری دیگر كه موضوع های برنامه را شامل می شود.
بخشش بهترین دارای
عقربه های ساعت لحظه شروع برنامه را نشانه می رود: هستند كسانی كه آیات قرآن را زندگی می كنند كسانی كه قرآن در قلبشان كتابی است گشوده. در این برنامه سراغ آدم هایی می رویم كه قرآن در قلبشان كتابی است گشوده ...
علیرضا فتحی پور، پژوهشگر قرآنی برنامه صحبت هایش را پس از آنونس شروع می كند و می گوید: شاید این اتفاق را در طول زندگی تجربه كرده باشیم كه می خواهیم چیزی به كسی كمك كنیم یا هدیه ای به شخصی بدهیم. بعضی ها این طوری هستند، نگاه می كنند چه چیزهایی به دردشان نمی خورد آن را می بخشند. نمی گویم این كار بدی، نفس كمك كردن خیلی خوب است نمی بایست جلوی این كار را بگیریم، در قرآن هم به این مساله اشاره می شود حقیقت كمك كردن به دیگران و نیكو بودن این اعمال چیست؟ منتها قبل از اینكه بخواهیم آیه را بررسی كنیم، سری بزنیم به كسی كه این آیه را زندگی می كند.
گزارشگربرنامه به مدرسه ای می رود كه مدیر آن آیه ای را محور آموزش به دانش آموزان قرار داده است كه چگونه به دیگران كمك كنند. در ادامه آیه ای از قرآن درباره بخشش بهترین دارای هر شخص به همراه معنای آن قرائت می شود كه با توجه به موضوع برنامه انتخاب شده است. شما هرگز به مقام نیكوكاران و خاصان خدا نخواهید رسید، مگر از آنچه دوست می دارید و محبوب شماست در راه خدا انفاق كنید و آنچه انفاق كنید خدا بر آن آگاه است.
آموزش فرهنگ ایثار و انفاق
ساسان اسماعیلی، مدیر یكی از دبیرستان های پسرانه شهر تهران میزبان گزارشگر برنامه می شود، به مناسبت ماه رمضان هدیه ای آشنا، آیه ای حك شده بر لوحی كه نه فقط در حد شعار است، بلكه مصداق آن در این مدرسه عملی شده است به او هدیه می شود.
او می گوید: مدارسی كه نیاز به بازسازی دارند یا مناطقی كه مدرسه ندارند، خانواده هایی كه خانه ندارند و به سختی زندگی می كنند، شناسایی می كنیم. دانش آموزان در كنار خانواده ها و ما، دنبال خیرین می گردیم تا منابع مالی را فراهم كنیم، یك هفته هم در شهریورماه دانش آموزان حضور فیزیكی در پروژه ها پیدا می كنند و در قسمت دیوار چینی در روستاها مستقر می شوند.
مدیر مدرسه در ادامه هم درباره این كه چطور شده كه این آیه سردر گزارش های اردوهای جهادی شده است؟ توضیح می دهد و می گوید: ما نگاهمان در كار خیر، این كه محرومیتی برطرف شود، به محرومی كمك شود لزوما نبود، ما به عنوان مدرسه ماموریت مان این نیست. نهادهایی در كشور وجود دارند كه كارشان رفع محرومیت است. ماموریت ما تربیت این نسل نوجوان است تا اتفاقی درخود نوجوان و در درون این نوجوان بیفتد. برای اینكه این نگاه و بینش ایجاد شود و نوجوان به خیرها برسد باید از چیزهایی كه دوست دارد، بگذرد.
هدیه ای از جنس قرآن
یكی از هیجان انگیز ترین ویژگی این برنامه هدیه آیه قرآن است. این آیات متناسب با شغل، حرفه و تخصص افراد است یا ارتباطی به اخلاق نیكو آنها خواهد داشت. مثلا در یكی از این برنامه ها به سراغ نیكوكاری می روند كه سرپرستی یتیمان را به عهده دارد. ( أَلَمْ یَجِدْكَ یَتِیمًا فَآوَی ) آیا خدا تو را یتیمی نیافت كه در پناه خود جای داد؟ سوره ضحی 6
این آیه تقدیم شد به بانوی نیكوكاری كه سرپرستی 20 كودك بی سرپرست و بد سرپرست را به عهده گرفته است. در این دیدار هدیه او آیه ای از قرآن كه درباره رسیدگی به یتیمان ذكر شده است و با او در این باره گفت وگو می شود. سخن نیكو، احسان به والدین، بخشش قصاص، بازگشت از مرگ و بسیاری دیگر از این دسته اند.
در ادامه برنامه پژوهشگر قرآنی به تحلیل و تفسیر حدیث می پردازد و درباره آیه و معنای آن توضیح می دهد.
نگاه به آیات و مفاهیم دینی در حوزه های زمینی
علیرضا فتحی پور، پژوهشگر قرآنی برنامه معتقد است: این گونه برنامه ها می تواند به مخاطبان كمك كند، به این صورت كه نگاه او به آیات و مفاهیم دینی فقط نگاه معنوی و آسمانی نباشد، بلكه آنها را در حوزه های زمینی و حوزه های اجتماعی بتواند پیدا كند. طرح موضوعات این برنامه بر همین اساس است؛ آیا این آیات مصداق عملی و مصداق كاربردی دارد، آیا كسانی هستندكه این آیات را زندگی كنند. به تعبیری به دنبال زندگی كردن آیات قرآن هستیم نه فقط قرائت محض.
وی در پاسخ به این پرسش كه برای درك راحت تر و بهتر مفاهیم و احادیث قرآنی توسط مخاطبان چه تدابیری اندیشیده شده است، می افزاید: خیلی چیز سخت و پیچیده ای نیست، اگر به همین پدیده هایی كه در اطراف ما هستند؛ روابطی كه بین ما یا با محیط زیست برقرار همه اینها از موضوع هایی است كه می شود آنها را از نگاه قرآنی و معرفتی به آن تعاملی داشت. اگر ما به ارتباطات مان نگاه كنیم آنچه در فعالیت انسانی در حوزه جهانی وجود دارد همه اینها را می شود از منظر دینی و منظر قرآنی نگاه كرد. البته به این معنا نیست كه ما بخواهیم مفاهیم خودمان را حمل بر آیات كنیم، این بیشتر به معنای استشمام این آیه است، مبنی بر این كه این آیه را چگونه فهم می كنیم و تحت تاثیر و نورافشانی این آیه یك مسیری را انتخاب می كنیم و یك كاری را انجام می دهیم.
در بحث كارشناسی هم باید گفت، این كه ما بتوانیم مفاهیم آسمانی را زمینی كنیم نیاز به تكنیك دارد، تهیه كنده برنامه بر اساس موضوعات و آدم هایی كه پیدا می كنند ساحت زمینی آیات را پیدا می كند.
شایسته زندگی آدم هایی كه دائما در مسیر رضایت خدایند تنها تنها پیام روشن نور، پس به رسم یادگار هدیه ای از جنس نور تقدیم به شما كه قرآن در قلبتان كتابی است گشوده ...

دسترسی سریع