عباسی مقدم كارشناس مركز پژوهشهای مجلس با اشاره به اینكه فرهنگیان بازنشسته همانند گنج هستند گفت: زمانی آموزشوپرورش تقلیل پیدا كرد كه نخبگان و باتجربهها را خیلی سریع از دست داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حمیدرضا عباسی مقدم عضو هیات علمی دانشگاه و كارشناس و پژوهشگر مركز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تهران من رادیو تهران در خصوص كمبود معلم در آموزشوپرورش گفت: نخستین مشكل ما در آموزشوپرورش بودجهبندی زمانی است، آموزشوپرورش 1 مهرماه سال 1400 آغاز به كار میكند و تا مهرماه سال 1401 به كار خود پایان میدهد درصورتیكه برنامهریزی پایان سال كشور اسفندماه است و در پایان سال سیستم آموزشی كشور در میانه راه است.
وی افزود: منابع مدیریتی در وزارت آموزشوپرورش به 5 دسته منابع انسانی، اطلاعاتی و تحقیقاتی، مالی، مادی و تجهیزاتی تقسیم میشود.
عباسی مقدم افزود: در مبحث منابع انسانی وقتی از منابع صحبت میكنیم یعنی تولید ثروت از سوی فرهنگیان و مدیرانی كه در آموزشوپرورش وجود دارند اما وقتی صحبت از پرداخت و حقوق فرهنگیان به میان میآید به هزینهبر بودن آموزشوپرورش توجه میكنیم. بهطور مثال اگر از یك بزرگراه صحبت میكنیم بزرگراهی ارزشمند است كه دوطرفه باشد.
این كارشناس مركز پژوهشهای مجلس در ادامه در خصوص نحوه جذب منابع انسانی در وزارت آموزش و پروش گفت: جذب نیرو باید از طریق پرورش معلم در دانشسراهای تربیتمعلم، تربیت دبیر در دانشگاه فرهنگیان، جذب معلمان حقالتدریسی، جذب دانشجویان فارغالتحصیل دانشگاههای دیگر كه در رشته تربیت دبیری فارغالتحصیل شدهاند از طریق آزمونها انجام شود. اجرای این مراحل در جذب نیرو برای آموزشوپرورش هزینهبر است و لازم است این اقدامات صورت بگیرد كه متاسفانه ما در بحث تامین منابع انسانی روزمرگی كردیم و مدیریت نكردیم.
عباسی مقدم عضو هیات علمی دانشگاه تصریح كرد: پیشنهاد میكنم آموزشوپرورش جذب نیرویی داشته باشد كه حداقل هزینه و حداكثر سود را ببرد. باید برای معلمهای باتجربه و بازنشستگان انگیزه ایجاد كنیم كه این گنجینهها بعد از 30 سال خدمت به آموزشوپرورش علاقه داشته باشند به وزارت آموزشوپرورش خدمات ارائه بدهند. متاسفانه بهقدری در بحث احترام، منزلت و امنیت شغلی و حقوق فرهنگیان كمكاری كردهاند كه فرهنگیان حاضر نیستند حتی یك روز پس از بازنشستگی در این وزارت خانه حضورداشته باشند.
عباسی مقدم افزود: وقتی یكباره 60 هزار معلم بازنشسته میشود آیا ورودی نیروی جوان به این تعداد است؟ خیر اینطور نیست، ما باید انگیزههای لازم را ایجاد كنیم تعدادی از معلمهای بازنشسته مجدد به فعالیت خود ادامه بدهند.
وی در پاسخ به این پرسش كه وزیر آموزشوپرورش چه رویكردی در این خصوص جذب نیرو خواهند داشت؟ گفت: یوسف نورزی وزیر آموزشوپرورش از بدنه آموزشوپرورش است و به نظر میآید علاقهمند هستند رویكردهای مثبتی را در حوزه آموزشوپرورش ایجاد كنند.
عباسی مقدم پژوهشگر مركز پژوهشهای مجلس تصریح كرد: بازنشستگان فرهنگی گنجینه اند. آنها برای آموزشوپرورش مفید هستند و در ارتقاء آموزش و پروش تأثیرگذار هستند. زمانی آموزشوپرورش تقلیل پیدا كرد كه نخبگان و باتجربهها را خیلی سریع از دست داد.
وی با اشاره به جذب و استخدام فرزندان فرهنگیان در وزارت آموزشوپرورش گفت: این فرزندان در بستر خانواده و در كنار پدر و مادر فرهنگی هم تحصیل نظری كردهاند و هم كاربردی آموزشدیدهاند و ساختار و بستر را میشناسند ما متاسفانه از این پتانسیل استفاده نكردهایم.
همچنین آموزشوپرورش بدون اینكه هزینهای پرداخت كرده باشد میتواند معلمهای خرید خدمت و شركتی كه در سیستم آموزشوپرورش فعالیت میكنند را جذب كند.
هماكنون آموزشوپرورش بهطوركلی 220 هزار معلم كم دارد و به 110هزار نیرو نیاز ضروری دارد. مشكل اساسی ما این است كه آموزشوپرورش ساختارمند نیست. وقتی معلم اجتماعی قرآن آموزش میدهد یعنی وزارت آموزشوپرورش نظاممند نیست.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.