نائب رئیس كمیسیون بهداشت مجلس اعلام كرد: اگر دندانپزشكی بخواهد سلیقه به خرج دهد و از مواد بهتری استفاه كند، حق دریافت تعرفه بالاتری را ندارد.
محمدحسین قربانی، نماینده مجلس و نائب رئیس كمیسیون بهداشت مجلس و دندانپزشك در گفت وگو با برنامه تهران كلینیك از رادیو تهران به دلایل تناقض تعرفه ها و هزینه های دندانپزشكی و داستان این آشفته بازار پاسخ داد و گفت: معمولا هزینه های دندانپزشكی در تمام نقاط دنیا حتی كشورهای توسعه یافته از هزینه بالایی برخوردار است، ایران هم مستثنی نیست.
تفاوت تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی درست است
به گفته این دندانپزشك؛ به دلیل مواد، متریال و فضای حاكم بر این رشته باید سازمان های نظارتی از جمله انجمن داندانپزشكی، سازمان نظام پزشكی و معاونت درمان و... با جمع بندی به یك تعرفه واحد در عرصه خدمات مختلف در حوزه دندانپزشكی برسند كه كار درستی است و انتظار مردم هم همین است.
وی افزود: تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی مشخص شده است و مورد پذیرش شورای عالی بیمه قرار دارد، در دندانپزشكی این گستردگی و اقتدار متاسفانه وجود ندارد. بنده هم به عنوان یك دندانپزشك شهادت می دهم تفاوت بین تعرفه های دریافتی نیازمند ساماندهی است. البته تفاوت تعرفه ها در بخش دولتی و خصوصی درست است اما در بخش های خصوصی این تعرفه ها متفاوت و متناوب است.
نائب رئیس كمیسیون بهداشت مجلس تصریح كرد: بارها به دوستان نظام پزشكی عرض كرده ام؛ قانونگذار تمام مسئولیت های پزشكی از جمله دندانپزشكی را در اختیار سازمان نظام پزشكی قرار داده و این از اختیارات این سازمان است كه باید با جدیت، همت و همكاری معاونت درمان وزارت بهداشت و انجمن های دندانپزشكی این تعرفه دندانپزشكی را با سلامت و اقتدار اعلام كنند.
عدم رعایت تعرفه های دنداپزشكی در مطب ها و بخش های خصوصی
قربانی تاكید كرد: تعرفه خدمات مختلف دندانپزشكی اعلام شده است و آنچه مهم عدم رعایت این تعرفه ها در مطب ها و بخش های خصوصی است، این مورد دغدغه شهروندان و مردم است. وزارتخانه سامانه 190 را تعریف كرده كه در بسیاری از حوزه های پزشكی و سلامت پاسخگو است، اما انتظار من این كه باید بحث نظارت را تقویت كنند.
در دریافت تعرفه های دندانپزشكی نظارت درستی صورت نگرفته است
وی تاكید كرد: تا به حال نظارت درستی صورت نگرفته است، در دوره گذشته مجلس، ما فشاری كه از طرف كمیسیون آوردیم؛ شفافیت در مطب ها و حذف زیرمیزی ها بود. اما در یك سال اخیر بسیاری از زمزمه ها را می شنویم كه زیرمیزی از مردم دریافت می شود، ما در حوزه نظارت تعلل كردیم.
قربانی به پاسخ به این پرسش كه به چه دلیل سهم مردم از بیمه بیشتر است، گفت: یكی از بحث های جدی كه ما پیگیر هستیم این كه خدمات بیشتری را باید در حوزه پذیرش بیمه ها مورد توجه قرار بدهیم، امروزه بسیاری از بیمه ها تعهدات خاصی را در خدمات دندانپزشكی ندارند، با همه تلاش ها فقط 6 تا 7 خدمت دندانپزشكی را در تعهد بیمه ها گنجاندیم، این هم برای گروه های هدف.
دندانپزشك در هیچ صورت حق دریافت تعرفه بیشتر را ندارد
گفتنی است؛ به دلیل هزینه های زیاد بخصوص دهك های پایین جامعه، شهروندان خیلی به فكر درمان نیستند و سبب از دست رفتن دندان ها و ناراحتی های گوارشی و هزینه های سنگین می شود. نائب رئیس كمیسیون بهداشت مجلس تاكید كرد: آنچه تعرفه بیان می كند با مواد مطلوب و خوب، حد متعارفی دارد. اگر دندانپزشكی بخواهد سلیقه به خرج دهد و از مواد بهتری استفاه كند، حق ندارد تعرفه بالاتری دریافت كند.
ما باید وزارت بهداشت و معاونت های درمان را مجاب كنیم طی بخش نامه ایی، همه دندانپزشك ها این تعرفه ها را در محل دید مراجعین قرار دهند، تا مردم بدانند برای هر خدماتی چقدر بپردازند. این حق مردم است كه از كم و كیف قیمت ها مطلع شوند.
مخاطبان در محدوده استان تهران از طریق موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز و ای.ام ردیف 1332 كیلوهرتز شنونده ما خواهند بود.
#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360