رئیس كمیسیون فنی اتحادیه كشوری آسانسور و پله برقی گفت: همانگونه كه خودرو معاینه فنی سالانه نیاز دارد؛ آسانسور هم باید گواهی استاندارد ادواری داشته باشد. این قانون در سازمان ملی استاندارد وجود دارد ولی اهرم اجرایی لازم را ندارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، فرید حریری رئیس كمیسیون فنی اتحادیه كشوری آسانسور و پله برقی در گفت و گو با «علم بهتر است» اظهار داشت: بیش از 150 سال است كه ساخت آسانسور در جهان آغاز شده است و در این مدت تغییرات زیادی از بعد سرعت و كیفیت داشته است. ساخت آسانسور در ایران متناسب با فناوریهای روز دنیا است.
وی افزود: در تكنولوژی جدید آسانسورها فاقد گیربكس هستند و چند مزیت دارد؛ آسانسور بدون گیربكس ابعاد كوچكتری دارد و موتور آن داخل چاه آسانسور قرار میگیرد كه در اصطلاح به آن آسانسور بدون موتورخانه میگویند.مصرف انرژی در آسانسورهای بدون گیربكس نسبت به سایر آسانسورها 40 درصد كمتر است در نتیجه به دلیل مصرف انرژی كمتر آلودگی هوای كمتری نیز ایجاد میكند.
رئیس كمیسیون فنی اتحادیه كشوری آسانسور و پله برقی درخصوص سایر ویژگیهای آسانسورهای بدون گیربكس اظهار داشت: سرعت آسانسورهای گیربكسی حداكثر 2.5 متر بر ثانیه است ولی آسانسورهای بدون گیربكس میتوانند بالای 20 متر بر ثانیه سرعت داشته باشند. از آسانسورهای گیربكس در ارتفاع حداكثر 75 متر میتوان استفاده كرد ولی از آسانسورهای بدون گیربكس میتوان تا ارتفاع 600 متری و ساختمانهای بلند مرتبه استفاده كرد.
حریری در پاسخ به این پرسش كه آیا برای ساخت آسانسور در كشورمان از استاندارهای جهانی استفاده میكنیم؟ یا استانداردهای بومی؟ تصریح كرد: استانداردهای ملی ساخت آسانسور قدیمی است ولی استاندارد ساخت پله برقی نوپا و حدود 2 سال است كه تدوین شده است.
این مقام مسئول تصریح كرد: آسانسور باید گواهی نامه استاندارد اولیه و ادواری داشته باشد. اما متأسفانه آنگونه كه باید به دریافت گواهی استانداردهای ادواری توجهی نمیشود. همانگونه كه خودرو معاینه فنی سالانه نیاز دارد آسانسور هم نیاز به گواهی استاندارد ادواری دارد. این قانون در سازمان ملی استاندارد وجود دارد ولی اهرم اجرایی لازم را ندارد.
اتحادیه كشوری آسانسور و پله برقی درحال پیگیری از مراجع قضایی است تا اخذ گواهی نامه استاندارد ادواری برای آسانسور مكانهای عمومی اجرا شود.
وی افزود: به طور متوسط یك آسانسور با عمر 10 تا 15 سال طراحی میشود.
رئیس كمیسیون فنی اتحادیه كشوری آسانسور و پله برقی در ادامه افزود: استفاده از تسمه فولادی به جای سیم بكسلهای قدیمی باعث میشود ابعاد موتور و فلكهها به شدت كاهش پیدا كند و در مصرف انرژی نیز صرفهجویی شود اما به دلیل محدودیتهای قانونی و استاندارد نمیتوانیم از فناوری جدید برای تولید آسانسور استفاده بكنیم.
حریری اظهار داشت: آسانسورهای ایرانی به كشورهای همسایه صادر میشوند و تولیدكنندگان ما میتوانند با شركتهای بزرگ تولیدكننده آسانسور رقابت كنند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی @tehran360 جستجو كنید.
علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.