برنامه تهران تو 27 خرداد با موضوع تماس با سامانه 124 كه اختصاص به شكایت مردم از گرانفروشان دارد بر روی آنتن رادیو تهران رفت.
سامانهی 124 برنامهریزی شده است كه مردم در زمانی كه كالایی را با قیمت گران خریداری میكنند با این شماره تماس بگیرند و پس از استعلام قیمت از گرانفروش و مراكزی كه گرانفروشند شكایت كنند.
گزارشات گرانفروشی، كمفروشی، عدم درج قیمت، پنهان كردن و خودداری از عرضهی كالا، حراج غیرقانونی و فروش كالای قاچاق از مواردی است كه مردم میتوانند در صورت مشاهده با این سامانه تماس گرفته و شكایات خود را به سازمان تعزیرات اعلام كنند تا كارشناسان این سازمان نسبت به این شكایتها و رفع مشكلات ترتیب اثر دهند.
تهرانتو با توجه به اینكه بحث گرانی و نارضایتی مردم از گرانفروشان از داغترین مباحث روز جامعه است، از مخاطبان خود پرسید آیا تا كنون در هنگام مواجهه با گران فروشی یا دیگر مواردی كه مرتبط به تعزیرات است با این سامانه تماس گرفتهاند و در صورت تماس آیا به شكایات آنان ترتیب اثری داده شده است؟
بیشتر مخابان این برنامه در تماسهای پیامكی خود اعلام كردند كه تجربهی شكایت به این سامانه را در زمانی كه با گرانفروشی مواجه بودند داشتهاند اما هرگز به شكایات آنان از سوی تعزیرات ترتیب اثری داده نشده است.
در پیامكی آمده است بنده تا كنون تماسی با این سامانه نداشتم چون احساس میكنم فرقی به حالمان ندارد. ما جنس را گران میخریم و تولیدكنندگان و واسطهگران سودش را میبرند و نهایتا هم دولت خسارات گرانفروشی را دریافت میكند.
شهروندی دیگر از شهرستان بهارستان نیز گفت: چندی پیش به یكی از فروشگاههایی كه اجناس را یك روز در هفته با تخفیف به فروش میرساند مراجعه كردم. روی لبنیات 24 درصد تخفیف گذاشته بودند. اما زمانی كه صورتحساب را دیدم پنیر پنج هزار و 400 تومانی را برای من 6 هزار تومان حساب كرده بودند. با سامانهی 124 تماس گرفتم و این گران فروشی را گزارش دادم. اما طی چند بار پیگیری هنوز هیچ عكسآلعملی از سوی تعزیرات در رابطه با شكایتم ندیدهام و آنان نیز تماسی با بنده نگرفتهاند.
دیگر مخاطب "تهران تو" گفت: یكی دو روز قبل از گرانی بنزین جایگاهها گفتند بنزین سوپر نداریم. بعد از اینكه گران شد بنزین سوپر در جایگاه وجود داشت و با قیمت سه هزار و 500 تومان عرضه میشد. به نظرم هیچ كدام از گرانیها و كمفروشیها و احتكارها با شكایات ما به تعزیرات مرتفع نمیشوند و باید راهی دیگر را برای مشكلات اقتصادی بازار عرضه و تقاضا در نظر داشته باشیم.
وی افزود: اگر دو نفر از این افراد در حضور همگان مجازاتهای سختی ببینند شاید كمتر گرانفروشی و كمفروشی و احتكار صورت بگیرد.
دیگر مخاطب "تهران تو" نیز در گفتگو با مجری برنامه گفت: تا كنون چندین بار با 124 تماس گرفتم و به هیچ كدام از تماسهایم توجهی نشده و پیگیری نیز صورت نگرفته است.
شهروندی از ورامین گفت: تولید لوازم گران در حوزهی "جهش تولید"تاثیری ندارد و توان خریداران برای خرید بسیار كم است بنابراین دولت باید زیرساختهایی را برای "جهش تولید" ایجاد كند.
دیگر مخاطب این برنامهی مردم محور نیز بیان كرد: بنده پارسال عید زمانی كه گفتند مرغ 11 و 500 است، نمیتوانستم زیر 23 هزار تومان مرغ بخرم با 124 تماس گرفتم. كارشناس این سامانه پس از شنیدن شكایتم و درج آدرس گفتند حالا چكار كنم؟ میتوانی نخری. آن تماس تنها تماس بنده در مقابله با گرانیها با 124 بود.
وحید رونقی، مجری "تهران تو" نیز در ادامهی نظرات مردم گفت: خودم تجربهی گران فروشی در یك رستوران را داشتم و با 124 تماس گرفتم. كارشناسان این سامانه هم به من اعلام كردند كه به مسئولان آن رستوارن تذكر میدهند. اما نتایج این تذكر را هرگز متوجه نشدم.
مخاطبی دیگر از دماوند نیز گفت: تجربهی من به شهر دماوند باز میگردد. بارها با 124 تماس گرفتم. این سامانه بیشتر اوقات روی پیغام گیر است. زمانی هم كه با این سامانه تماس گرفتم مربوط به قیمت درج شدهی دارو بود كه آن را با ماژیك پوشانده بودند و به قیمت دلخواه میفروختند.
شهروندی دیگر از تهران از بینتیجه بودن تماسش گفته و خاطرنشان كرد: بعید است كه 124 یك قضیه را پیگیری كند و به نتیجه برسد.
در انتهای برنامه، مجری "تهران تو" از پیگیری این بحث در هفتهی آینده گفته و اظهار داشت: حتما در هفتهی آینده در این رابطه با مسئولان نیز تماس خواهیم گرفت. البته امیدواریم مخاطبانی هم كه تجربهی مثبتی از 124 دارند با برنامه تماس گرفته و برای دیگران بازگو كنند.