زینعلی كارشناس بازار خودرو گفت: مردم را فریب ندهیم؛ وقتی مواد اولیه با نرخ ارز آزاد وارد میشود قیمت خودرو هم چند برابر میشود. اگر میخواهیم قیمت خودرو را كاهش بدهیم بایستی شرایط موجود برای كاهش قیمت خودرو را بررسی كنیم.
موضوع برنامه بازار تهران رادیو تهران روز چهارشنبه 7 اردیبهشتماه در خصوص قیمت خودرو و وضعیت نابسامان این بازار بود. در این برنامه سعید زینلی كارشناس بازار خودرو و اللهوردی دهقانی عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به برخی از مشكلات موجود در این بازار اشاره كردند.
نوسانات نرخ ارز، اصلیترین عامل تعیینكننده قیمت خودرو است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، زینعلی كارشناس بازار خودرو گفت: بحث قیمت خودرو تمامی ندارد و سالهاست كه ما با این مشكل مواجه هستیم. و با توجه به سیاستهایی كه دولت در این زمینه دارد و تصمیم گیر اصلی در صنعت خودروسازی كشور است ظاهرا قرار نیست تمام شود.
وی افزود: نوسانات نرخ ارز اصلیترین عامل تعیین كننده قیمت خودرو است با رشد قیمت ارز قیمت خودرو نیز افزایش پیدا میكند. شاید قطعاتی كه در تولید خودروهای داخلی استفاده میشود تولید داخلی باشد ولی مواد اولیه و خام تولید قطعه آن وارد میشود.
بعید نیست پراید به 500 میلیون تومان هم برسد!
دهقانی عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه این گفتگو اظهار داشت: افزایش قیمت خودرو مخصوصا پراید تمامی ندارد و بعید نیست با این روندی كه پیش میرود به قیمت 500 میلیون یا یك میلیارد هم برسد.
صنعت خودروسازی، ارزبری چندانی ندارد
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اظهارات زینلی مبنی بر اینكه در ساخت قطعات خودرو خودكفا نیستیم و مواد اولیه قطعات خودرو تولید داخل وارد میشود، گفت: بعید میدانم خودروسازها به مجلس گزارش خلاف واقع داده باشند؛ ما در خودروسازی ارزبری آنچنانی نداریم شاید قطعات الكترونیكی وارد شود ولی مواد اولیه قطعات تولیدی خودرو و 100 درصد قطعات خودرو پراید در كشور تولید میشود و به ارز بستگی ندارد. خودرو جزو صنایعی نیست كه ارز ترجیحی داشته باشد كه نوسانات ارزبر گرانی خودرو اثر داشته باشد.
مشكل اصلی ما عدم توازن بین عرضه و تقاضا است به همین دلیل است كه شاهد بازار سیاه خودرو هستیم و تا زمانی كه این مشكل حل نشود این سیكل معیوب همچنان ادامه خواهد داشت.
گزارش خودروسازها به مجلس خلاف واقع است
زینعلی كارشناس بازار خودرو در پاسخ به اظهارت دهقانی نماینده مجلس اظهار داشت: اینكه قطعات خودرو ، تولید داخل است قطعا گزارش خلاف واقع خودروسازها به مجلس است. بهعنوان مثال مواد اولیه ساخت سوپاپ خودرو به هیچ عنوان داخلی نیست.
دهقانی در پاسخ افزود: شاید بخشی از مواد اولیه قطعات تولیدی وارد شود ولی تمام قطعات اینگونه نیست.
دلیل افزایش قیمت خودرو عدم توازن بین عرضه و تقاضا است
این نماینده مجلس اظهار داشت: افزایش قیمت خودرو فرآیند خاص خود را دارد و سالانه دومرتبه قیمت خودرو افزایش پیدا میكند. دلیل افزایش قیمت خودرو چیز دیگری است متاسفانه عرضه و تقاضا در این بازار متوازن و رقابتی نیست بهعنوانمثال اگر قیمت پراید یك میلیارد هم شود مردم مجبور هستند این خودرو را بخرند.
مردم را فریب ندهیم قیمت فعلی پراید با توجه به نرخ ارز، واقعی است
زینعلی تاكید كرد: در واقعیت شاخص اصلی قیمت خودرو میزان نرخ ارز است، تایید این گفته من نرخ ارز در سال 90 و قیمت پراید در آن مقطع زمانی است. مردم را فریب ندهیم؛ وقتی مواد اولیه با نرخ ارز آزاد وارد میشود قیمت خودرو هم چند برابر میشود. اگر میخواهیم قیمت خودرو را كاهش بدهیم بایستی شرایط موجود برای كاهش قیمت خودرو را بررسی كنیم.
وی افزود: تولید پراید با ارز فعلی حدودا معادل 8 هزار دلار میشود كه میتوانیم خودروهایی معادل این قیمت وارد كنیم. متاسفانه خودرویی تولید میكنیم كه هم گران است هم ساختار كیفی آن جوابگوی نیازمندیهای بازار نیست.
زینعلی: سخنان جانشین رئیس پلیس راهور ،كارشناسی نیست و جو را متشنج میكند
این كارشناس بازار خودرو در پاسخ به اظهارات سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور مبنی بر اینكه با واردات خودرو و صرفهجویی در مصرف سوخت با واردات خودروی خارجی، حقوق تمام كاركنان آن را میدهیم، گفت: كشور زیرساختهایی ایجاد كرده كه درست نیست آن را تعطیل كنیم و خودرو وارد كنیم. به عقیده من اینگونه سخنان كارشناسی نیست و جو را متشنج میكند به اعتقاد من باید خودروی باكیفیت بسازیم و تحویل مردم بدهیم و این ساختار را اصلاح كنیم. مجلس سالهاست كه اقدامی در این خصوص انجام نداده هر بار تحقیق و تفحصی انجام میدهد و پرونده هر بار باز مهم است و اقدامی صورت نمیگیرد.
دهقانی: گلایه مردم از خودروهای بیكیفیت داخلی به حق است
دهقانی عضو كمیسیون صنایع مجلس گفت: ما مخالف تعطیلی تولید خودروی داخلی هستیم و طرفدار تولید داخلی هستیم ولی به چه قیمتی؟ چند دهه است از خودروسازهای داخلی حمایت كردیم. گلایه مردم از خودروهای بیكیفیت داخلی بهحق است. خودروسازها خودرویی تولید میكنند كه صدی 8 لیتر بنزین مصرف میكند درصورتیكه در جهان این میزان 3تا4 لیتر است.
وی افزود: توانمندی تولید در كشورمان بیش از آن چیزی است كه امروز مشاهده میكنیم ما موشك نقطه زن تولید میكنیم یعنی نمیتوانیم خودرو بسازیم؟
صنعت خودروسازی ما باید پوستاندازی كند
دهقانی تاكید كرد: مافیای حاكم در صنعت خودروسازی باید اجازه بدهند شركتهای دانشبنیان و موسسههای دولتی و غیردولتی و حتی دانشگاه به كمك صنعت خودروسازی بیاید. خودروسازی در دنیا استانداردهای 85 گانه دارد این در حالی است كه ما 8 استاندارد ضروری داریم كه خودروسازهای داخلی این استانداردها را رعایت نمیكنند. صنعت خودروسازی ما باید پوستاندازی كند و بهروز شود.
نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی فقط شعار میدهند
دهقانی افزود: نمایندگان مجلس باید پیگیر خواستههای مردم باشند. آنها در اجرای قوانین حوزه خودروسازی باید میگویند ولی در این سالها هیچكدام از این بایدها اجرانشده است. نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی كه میدانند مشكل چیست و باید اهرم فشاری برای اجرای قوانین باشند ولی هیچ اقدامی نمیكنند و فقط شعار میدهند.
این نماینده مجلس تصریح كرد: مجلس قانونگذار است و بارها به تولیدكنندگان تذكر داده است ولی آنها رعایت نمیكنند. ما قانون واردات خودرو را در بودجه مصوب كردیم تا خودروسازها بدانند ما منتظر آنها نمیمانیم. برای متعادل كردن بازار و ایجاد رقابت در بازار خودرو باید خودرو وارد كنیم.
چرا در صنعت خودروسازی از مدیریت روز دنیا استفاده نمیكنیم؟
زینعلی كارشناس بازار خودرو اظهار داشت: نمایندگان مجلس وقتی میدانند كه مدیریت در كشورمان مشكل دارد چرا از مدیریت روز دنیا استفاده نمیكنند؟ از كشورهای دیگر مدیر خوب بیاورند و اجازه فعالیت به آن مدیر را بدهند، درست مثل مربیانی كه برای تیم فوتبال كشورمان میآوریم. در خیلی از كشورهای دنیا برای بهینه شدن مجموعه مدیران را از كشورهای دیگری دعوت میكنند.
شرط اول برای مدیران خودروسازی سفارش پذیری از افراد خاص است
زینعلی با تاكید بر اینكه متاسفانه محدوده بستهای برای مدیریت در مجموعه خودروسازی داریم گفت: شرط اول برای مدیریت در مجموعه خودروسازی این است كه باید از افراد خاصی حرف پذیر و سفارشپذیر باشند وقتی در مجموعهای كار میكنیم كه مدیر مجموعه باید از افراد خاص سفارش بگیرد بهترین مدیر هم باشد نمیتواند كار كند.
خودروسازی باید خصوصی شود
دهقانی نماینده كمسیون صنایع و معادن مجلس تاكید كرد: به عقیده من خودروسازی باید خصوصی باشد و دولت باید تنها راهبر و سیاستگذار باشد. ما جوانهای موفقی داریم كه میتوانند مدیران خوبی باشند ولی به آنها میدان نمیدهیم.
در بدنه دولت كسانی هستند كه میخواهند وضعیت بازار خودرو همینگونه باشد
زینعلی كارشناس بازار خودرو در پایان تصریح كرد: نتیجه میگیریم منافع افرادی در بدنه دولت است كه شرایط باید به همین وضعیت ادامه داشته باشد و جالب این است كه نمایندگان مجلس جریانهایی را در حوزه راه انداختهاند و به دیوار سیمانی برخوردند و همانجا متوقف شدند و پروندههای بستهشده است.
مافیای بازار خودرو اجازه نمیدهند قوانین تصویبشده مجلس اجرا شود
دهقانی در پایان در پاسخ به اظهارات زینعلی گفت: با شما موافقم و همین مافیا هستند كه نمیگذارند آنچه مجلس مصوب كرده است اجرا شود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.