سعدآباد شنبه تا چهارشنبه از ساعت 14:45 به مدت 70 دقیقه

رادیو تهران

سعدآباد

مروری بر تاریخچه صنعت هوایی ایران؛ بخش نظامی هواپیمایی كشور نسبت به بخش غیر نظامی و تجاری، پیشتاز است+فایل صوتی

مشاور سابق رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با تاكید بر اینكه طی سالهای تحریم توانسته ایم با استقامت صنعت هواپیمایی كشور را سرپا نگه داریم گفت: بخش نظامی هواپیمایی كشور نسبت به بخش غیر نظامی و تجاری، پیشتاز است.

1402/09/21
|
10:58
|

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، آرمان بیات كارشناس هوانوردی و مشاور سابق رئیس سازمان هواپیمایی كشوری كه به مناسبت گرامیداشت هوانوردی بین‌المللی در جهان با برنامه سعدآباد گفتگو می‌كرد با اشاره به اینكه هوانوردی تجاری یا غیر نظامی كشورمان تاریخچه ای 100 ساله دارد اظهار داشت: اولین بار در سال 1305 تصدی‌گری حمل و نقل هوایی غیر نظامی در ایران با مصوبه مجلس وقت به مدت 5 سال به شركت یونكرز آلمان داده شد و حمل و نقل هوایی ایران در دو مسیرتهران- انزلی و تهران- بوشهر از طریق اصفهان و شیراز آغاز شد.

وی افزود: طی این سالها قراردادهای انحصاری نقشه برداری و جابجایی پست های هوایی هم انجام می‌شد و این كارها در حالی انجام می‌شد كه سازمان هواپیمایی كشوری در ایران تشكیل نشده بود و ما قانون كشوری هواپیماهای غیر نظامی را نداشتیم و اساساً كسی از حمل و نقل هوایی به عنوان فعالیت تجاری درك و فهمی نداشت و این شركت آلمانی این فعالیت را در ایران شروع كرد و اولین تصدی بهره‌برداری هوایی به صورت خاص توسط این شركت به شركت نفت ایران- انگلیس داده شد و واحد ترابری خاصی در پی آن ایجاد شد كه وظیفه آن پشتیبانی و ترابری هوایی از مناطق نفت خیز بویژه مسجد سلیمان بود كه نفت در آنجا كشف شده بود.

كارشناس هوانوردی افزود: در سال 1310 قرارداد شركت یونكرز با دولت ایران تمام شد و از فروردین 13111 از ایران خارج شدند. علیرغم اینكه بخش هوایی نظامی در ایران طی سالهای 1311 تا 1316 فعال بود اما عملكرد جدی در بخش هوانوردی غیر نظامی نداشتیم.

او گفت: پایگاه اصلی تعمیرات هواپیماها و خدمات مسافربری شركت یونكرز در سالهایی كه با ایران همكاری می كرد در دوشان تپه فعلی(فرودگاه دوشان تپه) واقع شده بود كه هم اكنون نیز در حوزه ستادی فعال است.

او اظهار داشت: فروردین 1316 شركت پست یك موسسه ترابری هوایی با دو فروند هواپیما تاسیس كرد تا سال 1325 كه عملا این شركت غیر فعال شد.

بیات افزود: در سال 1323 گروهی از تجار، شركتی را به نام شركت سهامی هواپیمایی ایران تاسیس كردند و در سال 1324 تعدادی هواپیمای رها شده c47 جنگ جهانی دوم در مصر را كه به dc3 تبدیل شدند را خریداری كردند كه نهایتا در سال 1325 وارد ایران شدند. اداره كل هواپیمایی كشوری در خرداد 1325 تاسیس شد و این آغاز انضباط هواپیمایی كشورمان بود.

مشاور سابق رئیس سازمان هواپیمایی كشوری تاكید كرد: نكته جالب این است كه خبر مخابره خروج هواپیما از قاهره به تهران در اردیبهشت 1325 دیرتر از خود هواپیما رسید.

وی گفت: در آن زمان تعدادی خلبان نیروی هوایی داشتیم كه گلچین شده و آموزش خلبانی هواپیماهای مسافربری را گذراندند و اولین گواهینامه به نام اولین مدیرعامل ایران ایر(فعلی) از مصر صادر شد.

او افزود: قانون هواپیمایی كشوری در 28 تیر 1328 در 35 ماده تدوین شد و 30 تیر 1328 به عضویت سازمان هواپیمایی جهانی در آمدیم.

بیات اضافه كرد: شركت سهامی هواپیمایی ایران در سال با شركت Persian Air Service (PAS ادغام شدند . سال 1340 دولت سهام این دو شركت را خرید و شركت هواپیمایی ملی ایران (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران)تاسیس شد.

وی با بیان اینكه ما استقامت زیادی در برابر تحریم‌ها طی 40 سال گذشته در حوزه صنعت هواپیمایی داشته ایم اظهار داشت: ما توانسته‌ایم این صنعت با تمام كاستی‌ها سرپا نگه داریم كه قابل تقدیر است. اما از طرف دیگر به خاطر همین تحریم‌ها نتوانسته‌ایم وارد رقابت بین‌المللی بشویم. نزدیك 22 شركت هواپیمایی داریم كه سالانه حدود 22 میلیون مسافر در خطوط هوایی داخلی جابجا می‌شوند و همچنان ایمنی مطلوب در سطح استانداردهای بین‌المللی را داریم و قطعا هیچ هواپیمایی بدون احراز صلاحیت قابلیت پروازی اجازه پرواز ندارد.

او با تاكید بر اینكه از سال 1305 تا امروز كمتر از 3 هزار نفر در سوانح هوایی غیر نظامی ایران فوت شده اند گفت: چون تحت تحریم هستیم باید توجه بیشتری به صنعت هواپیمایی كشورداشته باشیم و بدانیم حمل و نقل هوایی به خاطر شاخص زمان مثل آب است كه مایه حیات جوامع بشری است و توسعه صنعت هواپیمایی رونق اقتصادی و صنعتی را در پی دارد.

مشاور سابق رئیس سازمان هواپیمایی كشوری از شهید ستاری یاد كرد و گفت: تجربه جدی در زمان جنگ داریم كه یادگار تفكر شهید ستاری است كه توانستند در تولید و طراحی وسایل پرنده‌های كوچك و بزرگ در حوزه شكاری و ترابری كار كنند. اذعان داریم بخش نظامی نسبت به بخش غیر نظامی و تجاری، پیشتاز است. چون ماموریتی برای بازدارندگی است و طبیعتا هرچه هزینه كنیم برنده هستیم.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.









دسترسی سریع
سعدآباد