آمریكا هیچوقت با ایران درگیری نظامی نخواهد داشت. به دلیل اینكه هزینه و فایده آن برای آمریكا متناسب نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران؛ گنجی كارشناس و فعال رسانه در برنامه دور یك میز عنوان كرد: پایتخت ایران با جمیعت چند میلیونی جوان قطعاً بیشترین رقابت و دسترسی را به فضای مجازی و شبكه های اجتماعی دارد، به همین دلیل طبیعی است كه نگاه رسانههای غربی بر پایتخت متمركز باشد.
در پایتخت هر كشوری گفتمان رسمی و یا غیررسمی شكل میگیرد كه قطعاً تحولات و رویدادهای آن به كل جامعه تأمینپذیری و بسطپذیری پیدا میكند. از نوشتههای افراد برجسته در پایتخت تا دیوارنوشته و دیوارنگاره تا رویدادهایی كه برساخته و یا غیر برساخته اتفاق میافتد. اخباری كه پیرامون پایتخت است، مشت نمونه خرواری است كه رسانههای بیگانه بهشدت سعی دارند، از آن استفاده كنند.
در خصوص مسئله مذاكره نیز شاهد رفتار رسانههای بیگانه بودیم. دور اول كه در عمان برگزار شد، همه چیز با آرامش طی شد و هیچ حاشیهای هم صورت نگرفت؛ ولی بهمحض اینكه دور دوم در اروپا - رُم برگزار شد، سعی شد كه گزارش لحظه به لحظهای و بیهوده از مذاكره داشته باشند.
در همین راستا برنامه دور یك میز؛ درباره "رویدادها و تحولات در پایتخت و انعكاس در آینه كثیف رسانههای بیگانه" گفتگویی با "رضا گنجی كارشناس و فعال رسانه" و "دكتر علیرضا چابكرو كارشناس ارشد مسائل رسانه و بینالملل" انجام داده است كه مشروح این گفتگو را در ادامه میخوانید.
انسجامی در اقناع مردم نداریم
محمدرضا اشراقی - كارشناس مجری: رسانههای بیگانه چه وضعیتی نسبت به تحولات و رویدادها در پایتخت دارند؟
چابكرو كارشناس ارشد مسائل رسانه و بینالملل در پاسخ به این سؤال گفت: نزدیك چندین ماه است كه از اعلام دولت مبنی بر برقراری ارتباط میگذرد؛ اما شاهد هیچگونه پیوست رسانهای در رابطه با امر مهم و تأثیرگذار در جامعه سیاسی و اجتماعی كشور نیستیم. متأسفانه ما انسجامی در اقناع مردم نداریم و نمیتوانیم بازتاب چنین پدیده مهم و تأثیرگذاری را مدیریت رسانهای كنیم.
رسانههای بیگانه از حاشیه وارد متن میشوند
این كارشناس با اشاره به اینكه ما برای دنیای داخل خود روشی برای اقناع افكار عمومی نداریم، گفت: صحبت چند دقیقهای سخنگوی وزارت خارجه و یا وزیر خارجه روشی كافی برای اقناع افكار عمومی نیست. رسانههای بیگانه از حاشیه وارد متن میشوند و به برجستهسازی حاشیه میپردازند. این سؤال است كه ما چرا نمیتوانیم حاشیهها را مدیریت كنیم؟ انگار ما حرف خودمان را میزنیم و پژواك حرف خودمان را میشنویم و عدهای كه اقتصاد مبتنی بر سیاست خارجی را رقم میزنند و موضوعاتی را زمینهسازی میكنند تا بحث وادادگی را توجیهپذیر كنند، كار خود را میكنند.
وی افزود: اینكه سازمان صدا و سیما صرفاً از افراد در گفتوگوها دعوت میكند، شاید كافی نباشد و شاید باید به ساخت تیزرهای تأثیرگذار بپردازد.
آمریكا وارد بازی كه میداند میبازد، نمیشود
چابكرو به مسئله گیجی اطلاعات اشاره كرد و گفت: وقتی اطلاعات متناوب و متناقض به مخاطب پمپاژ میشود اولین مرحله، گیجی مخاطب در میان آن همه اطلاعات است؛ بنابراین؛ واكنش ابتدایی او سكوت و بیحسی در برابر رخدادها خواهد بود و این روند مورد مطلوب دشمن خواهد بود.
وی با بیان اینكه آمریكا مهمترین دشمن ما در 40 سال اخیر بوده است، گفت: آمریكا همواره موضوع اصلی سیاسی ما بوده است. بنابراین؛ نمی توانم دلیل بی سوادی برخی از فرهیخته های سیاسی كشور را متوجه شوم. آمریكا یك تاجر بزرگ است كه به وسیله شركت های بزرگ اداره میشود و هیچ گاه وارد بازی كه می داند می بازد، نمیشود و این بازی را دونالد ترامپ بسیار آشكارتر بازی میكند.
آمریكا هیچوقت با ایران درگیری نظامی نخواهد داشت
چابكرو با تأكید بر اینكه ما در شناخت آمریكا دچار ضعف هستیم، افزود: آمریكا هیچوقت با ایران درگیری نظامی نخواهد داشت. به دلیل اینكه هزینه و فایده آن برای آمریكا متناسب نیست.
وی افزود: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری بُت آمریكا باید شكسته شود. اما متأسفانه هنوز برای بسیاری آمریكا یك بت است.
میدانیم دروغ است، اما باز گوش میدهیم
چابكرو در ادامه گفت: سؤال اینجاست كه چرا علیرغم اینكه میدانیم رسانههای غربی اخبار و تحلیلهای كاذب و جعلی به گوش ما میرساند، باز به اخبار آنها گوش میدهیم؟ به این دلیل كه این نتیجه زنجیرهای است كه طی سالهای طولانی سعی داشتند تا در لایههای پنهان ذهن ما تهنشین شود. آنها سعی دارند تا قدرت شنوایی مخاطب را پرورش دهند تا آنچه را كه میخواهند، بشنویم و درك كنیم.
افزایش ضریب نفوذ دشمن از طریق رسانههای نوین
وی با اشاره به اینكه دشمن به خوبی میتواند رسانههای نوین را تبیین كنند، گفت: آنها به خوبی از ویژگی مخاطبین رسانههای نوین آگاه هستند. آنها میدانند كه مخاطب این رسانهها، سطحینگر و عجول هستند و حوصله شنیدن تحلیلهای عمیق را ندارند. حال را میبینند و به دنبال آینده نیستند؛ بنابراین؛ از طریق رسانههای نوین سعی میكنند تا ضریب نفوذ خود را افزایش دهند.
كسی كه انقلابی باشد در پازل ولایت بازی میكند
چابكرو با تأكید بر اینكه كسی كه انقلابی باشد در پازل ولایت بازی میكند، افزود: به گروههایی در فضای مجازی از عناوین مقدسی مانند مقاومت استفاده میكنند، اعتقادی ندارم. چنین گروههایی تشكیل و به شبكههای اجتماعی پربیننده تزریق میشوند، گروههایی كه متصل به سرویسهای جاسوسی هستند و قطعاً از این گروهها یك پشتیبانی ویژه خبری میشود و بهموقع خبرهای ناامیدكننده به مردم میدهند و به موقع نیز عقب میكشند. آنها به خوبی یاد گرفتهاند كه با چهره انقلابی، حركت ضدانقلابی انجام دهند.
یك شبكه خبری بالقوه یك جاسوس خبری است
وی تأكید كرد: یك شبكه خبری بالقوه یك جاسوس خبری است. وقتی با چنین شبكه هیولاواری كه قلاده آن دست رژیم صهیونیستی و لیبرال دموكراسی جهانی است، مخاطب باید نسبت به باورپذیری بسیاری از اخباری كه میشنود، شك و تردید داشته باشد.
هدف بالا بردن سطح انتظارات مردم است
اشراقی - كارشناس مجری: رسانههای غربی دوست دارند تا قبل از مشخص شدن نتایج مذاكرات در واقعیت، ذهن افكار عمومی به چه نتیجهای برسد؟
چابكرو در این رابطه گفت: رسانههای بیگانه سطح انتظارات را در مردم بسیار بالا خواهند برد. با این روش میتوانند امتیازی از این قضیه بگیرند و اگر مذاكرات شكست بخورد، انتظارات مردم از یك مرحلهای سخت پایین میآید و افزایش قیمت دلار و طلا بیشتر به چشم مردم خواهد آمد و از طرفی با مقصر تراشی سعی میكنند تا فضای مسمومی ایجاد كنند.
خدعه آمریكا برای كاهش سیادت و قدرت ایران
اشراقی - كارشناس مجری: اكنون آمریكا چه خدعهای در دستور كار دارد كه به واسطه رسانهها سعی بر اجرای آن دارد؟
وی خاطرنشان كرد: وقتی غرب نمیتواند مسئله خود را از طریق نظامی حل كند، به خدعه رو میآورد. در حال حاضر خدعه غرب یك بازی چند تركیبی است. به طور مثال با آمدن برخی از عوامل به ایران سعی دارد تا ایران را از بحرانی كه میتواند در منطقه خلیج فارس ایجاد كند، كنار بكشد و یا این ذهنیت را ایجاد كند كه ایران محور مقاومت را رها كرده است و با آمریكا میبندد؛ بنابراین؛ این حالت كج دار و مریض را نگه میدارد تا سیادت و قدرت ایران را در منطقه و علاوه بر آن هزینه را كاهش دهد.
موجهایی شكنندهتر از سونامی اطلاعات/ باید پیوست رسانهای داشته باشیم
چابكرو افزود: ما باید به این باور برسیم كه در دهههای آینده با موجهای شكنندهتر از سونامی اطلاعات مواجه میشویم كه هر كدام از آنها میتواند پژواكهای مخربی داشته باشد. بنابراین؛ همه رسانههای ما باید یك پیوست رسانهای داشته باشند. در این صورت میتوان آن را مدیریت كرد و قبل از آن باید جامعه هدف را تبیین كرد.
فضای مجازی یك پدیده لوكس نیست
وی با تأكید بر اینكه در فضای مجازی و بر محتوای رسانهای باید فكر دقیق و جدی داشته باشیم، گفت: در ایران سازمانهای متعددی برای كنترل فضای مجازی وجود دارد؛ ولی هیچ كجا بر مسئله فضای مجازی، تولید محتوا و هدایت محتوا و استفاده بروز از فناوری در محتوا به صورت جدی فعالیت نمیكنند تا برای آن قوانینی در نظر بگیرند و آن را هنوز یك پدیده لوكس میبینند. این در حالی است كه فضای مجازی بخشی از زندگی مردم شده است. بنابراین؛ باید به تبیین این فضا پرداخت و هر روز به بازسازی آن بپردازیم.
رسانهها از شكم رویدادها و بحرانها فربهتر میشوند
گنجی كارشناس و فعال حوزه رسانه در ادامه برنامه دور یك میز خاطرنشان شد: رسانهها از شكم رویدادها و بحرانها فربهتر میشوند. وقتی ترامپ برای بار دوم وارد كاخ سفید شد، اساساً كل دنیا در یك سردرگمی و آشفتگی قرار گرفت و هنوز هم این روند ادامه دارد.
ترامپ همان ترامپ دیوانه است
وی با تأكید بر اینكه این ترامپ همان ترامپ دیوانه است، گفت: ترامپ هیچ فرقی نكرده است. بسیار عجیب است كه بعضی از جریانات سیاسی از همان طیف اصرار دارند كه ایران بدون هیچ قید و شرطی و تمامقد وارد مذاكره شود و حتی به حاكمیت فشار وارد میشود كه بعضی از ملاحظات را كنار بگذارد. این ترامپ همان ترامپ گذشته است و هیچ فرقی نكرده است.
گنجی افزود: میدانیم كه جریان رسانههای فارسی زبان همیشه به دنبال این بودند كه طرف آمریكایی و رژیم صهیونیستی به هر نحوی و كیفیتی كه میخواهد، بر سر ایرانیان بلا وارد كند، مهم نیست و فقط و فقط با این نگاه كه دیگر چیزی به نام حاكمیت روحانیت در ایران نباشد، دوباره ذوقزده شدهاند. از اینكه ترامپی آمده است و یك بار از برجام خارج شده است و این بار نیز قرار است احتمالاً وارد فاز حمله نظامی شود، بسیار خوشحال كند. از حدود دو ماه قبل، در بین رسانههای داخلی و فارسیزبان فضایی ایجاد شده بود مبنی بر اینكه آمریكاییها در حال لشكركشی نظامی به سمت منطقه هستند و قرار است حملهای به سمت ایران انجام شود و چقدر هم رسانههای داخلی به خوبی توانستند، به رسانههای آمریكایی كمك كنند و به آنها پاس گل بدهند و جالب اینجاست كه در هیچ كشوری آن خبر به عنوان تیتر یك محسوب نمیشود و حتی در گوشه اخبار داخلی خود اشارهای به آن نشده است؛ ولی بالعكس در ایران بزرگنمایی میشود.
ما تیتر یك اخبار دنیا نیستیم
وی به مذاكرات هستهای ایران و آمریكا اشاره كرد و گفت: ما در سایتهای مختلف تیتر یك اخبار دنیا نیستیم. نه اینكه راجع به ایران صحبتی نشود، اما خبری در لابه لایی بقیه اخبار است. آنها به خوبی میدانند كه اكنون با ایرانی طرف هستند كه قرار نیست؛ مانند گذشته زیر بار همه دستورات ما برود و فریب بخورد.
این كارشناس خاطرنشان كرد: ترس من این است كه نكند دوباره در فاز برجامی افتاده باشیم. یعنی راجع به این موضوع آنقدر حرف میزنیم كه دچار فربگی تحلیل میشویم.
گنجی تصریح كرد: ما از مخاطبان این انتظار را نداریم كه به صورت شبانهروز رسانههای دنیا را رصد كنند. اما رصد 30 ساله بنده میگوید كه اگر طرف ایرانی به طرف مقابل خود 2 واحد در روز ناسزا میگوید، طرف مقابل ایران در روز 100 واحد ناسزا میگوید. هر روز توسط كارشناسان غربی و یا رسانههای بزرگ و مادر دنیا درباره ایران مینویسند و تأكید میكنند كه برای مهار ایران باید برخی از شخصیتهای سیاسی و نظامی آن را ترور كنیم، حمله نظامی و اغتشاش صورت بگیرد و... این در حالی است كه كسی آنجا نمیگوید چرا چنین حرفهایی زده میشود. اما اگر یك تحلیلگر ایرانی در مقابل تهدیدات آنها پاسخ تندوتیز دهد، صدای عدهای بالا میآید كه چرا چنین حرفهایی زده شد!
تجمعی كه ساختگی بود
وی افزود: تجمعی كه روبه روی محل برگزاری دور دوم گفتوگوهای غیرمستقیم ایران و آمریكا در رم صورت گرفت، كاملاً ساختگی بود و بازی غربیها است؛ بنابراین؛ نباید این تجمعها را جدی گرفت.
گنجی اضافه كرد: این تنها آمریكا نیست كه از ما شناخت پیدا كرده است؛ بلكه این موضوع كاملاً دوطرفه است و ما نیز پس از گذشت سالها آمریكا را شناختهایم. شوربختانه همه تجربه ما با آمریكاییها تلخ بوده و حوزه رسانه نیز از این قاعده مستثنی نیست.
نگاه متمركز رسانههای غربی بر پایتخت
وی درباره اثرگذاری پایتخت بر سایر بخشهای ایران از نگاه رسانههای غربی گفت: پایتخت ایران با جمیعت چندمیلیونی جوان قطعاً بیشترین رقابت و دسترسی را به فضای مجازی و سوشالمدیا دارد و از طرفی تجمع جامعه نخبگانی در پایتخت و علاوه بر آن شوق و اشتیاق برای تولید و دریافت محتوا به شكل های مختلف سبب میشود تا نگاه رسانههای غربی بر پایتخت متمركز باشد.
خوشبین و یا بدبین افراطی باشیم
اشراقی - كارشناس مجری: مهمترین روشهایی كه رسانههای غربی به كار میبرند تا در ذهن مردم مذاكرات زودتر از واقعیت به نتیجه برسد، چیست؟
گنجی تصریح كرد: طرف غربی در سه دهه اخیر درخواست مذاكره با طرف ایرانی را برای همه رؤسای جمهور دورههای مختلف ایران فرستاده است. یعنی همیشه آنها بودند كه در دورههای مختلف درخواست مذاكره كردهاند. در هیچ یك از این دورهها مقام معظم رهبری با تمام ملاحظات مانع مذاكرات نشدند و به همه دولتها این فرصت را دادند كه این مسیر را تجربه كنند و شوربختانه در همه دورهها نیز تجربهای تلخ نصیب ما شده است. بنابراین؛ طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با مذاكرات كنونی نباید خوشبین و یا بدبین افراطی باشیم.
وی افزود: خوشبختانه مقام معظم رهبری و غالب كسانی كه به عنوان مشاورین ایشان هستند، افرادی باهوش و عُقلایی میباشند و سعی میكنند تا جایی كه بتوان كشور را از جنگ دور نگه دارند و تصمیمات عاقلانهای بگیرند.
آمریكا از قدرت ایران خبر دارد
گنجی با اشاره به اینكه بزرگترین و جدیترین مخالفین حمله به ایران نظامیان آمریكا هستند، گفت: ترامپ، این ادعا را بازتولید كرد كه ما تمام سرشاخههای ایران را زدهایم و دیگر دست بلند ایران در لبنان، یمن و منطقه وجود ندارد و در واقع بهزعم او بسیاری از بازوهای ایران را زده است. اگر اینطور است پس نامه دادن او برای چیست؟ پس ترامپ به خوبی میداند كه ایران با همان جبهه مقاومت هنوز هم آنقدر قدرتمند است كه بتواند از پس آنها برآید.
برنامه «دور یك میز» یك میز به بزرگی ایران است كه دور این میز گفتوگوهای تخصصی پیرامون مسائل روز شكل میگیرد.
قابلذكر است؛ روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 12:30 به مدت 85دقیقه از آنتن این شبكه به نشانی موجFM ردیف 94 مگاهرتز پخش میشود.
علاقهمندان میتوانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامكی 3000094 به اشتراك بگذارند. این برنامه به تهیهكنندگی سیده فاطمه شعار، سردبیری علیرضا داودی و اجرا و كارشناسی محمدرضا اشراقی به روی آنتن میرود.