همزمان با فرارسیدن روز جهانی دوچرخه سواری و مصادف شدن این روز با سهشنبههای بدون خودرو، تهران تو از مخاطبانش خواست در بحث چرا دوچرخه سواری در تهران فرهنگسازی نمیشود؟ شركت كرده و نظرات خود را برای این برنامه ارسال نمایند.
طرح "دوچرخه سواری بیدود" از طرح هایی بود كه به منظور اشاعهی فرهنگ دوچرخه سواری در تهران اجرایی شد اما زمانی كه بسیاری از شهروندان علاقهمند با "دوچرخههای بیدود(Bdood)" آشنا شدند، به خاطر اختلافات پیش آمده میان شهرداری و "شركت بیدود"، این دوچرخهها از سطح شهر حمع آوری شد و تب استفاده از بیدود از سر پایتختنشینان پرید.
یكی از شهروندان تهرانی در تماس با "تهران تو" گفت: من از دوچرخه در محله استفاده میكنم. محلهی ما در امیرآباد تهران كه یكی از نقاط شیبدار تهران است واقع شده و استفاده از دوچرخه در این مناطق بسیار سخت و طاقت فرساست.
وی افزود: استفاده از دوچرخه های اشتراكی نظیر همین "دوچرخههای بیدود" در تهران به دلیل شیبدار بودن كار سختی است و مشتاقان را از دوچرخهسواری خسته میكند. این دوچرخهها قابلیت بالا رفتن از سراشیبی ها را ندارند. فكر میكنم الگوبرداری ما از روی كشورهای اروپایی كه شهرهای كم شیب دارند انجام شده و در تهران كارایی ندارد.
این مخاطب گفت: به نظرم اگر دوچرخهها برقی باشند میتوان در تهران و سرآشیبیهایش مورد استفاده قرار بگیرد ولی دوچرخهی معمولی در تهران كارایی ندارد.
در پیامكی به برنامه آمده است: چون زیرساخت درستی نداریم هرگز دوچرخه سواری در تهران رونق نمیگیرد یا برای آن فرهنگسازی نمیشود چون درآمد از طرح ترافیك كم میشود و فروش بنزین هم پایین میآید.
در پیامكی دیگر آمده، قدر دوچرخههایتان را بدانید خیلی بیشتر از خودرو كارایی دارد.
یكی از شهروندان تهرانی گفت: تهران راه دوچرخهسواری ندارد. پیادهروها برای عابران است و خیابانها برای خودرو ها. دوچرخه ها جایی برای عبور و مرور ندارند. بهتر است قبل از فرهنگ سازی نخست زمینهی استفاده از دوچرخه در شهرها فراهم شود.
دیگر مخاطب "تهران تو" هم گفت: چاله های تهران چطور اجازهی دوچرخه سواری به مردم خواهد داد؟ با اینكه دوچرخه دارم الان دو ماه است كه حتی در محل هم با دوچرخه بیرون نرفتهام. جایی برای تردد دوچرخه نداریم. خودروهای بسیاری در خیابانها پارك هستند و الان هم برای تردد از حمل و نقل عمومی استفاده میكنم.
وی افزود: اگر زمینهای باشد كه بتوانیم در خیابانها دوچرخهسواری كنیم و در ایستگاههای مترو جایی باشد تا دوچرخه هایمان را پارك كنیم استفاده از دوچرخه بسیار خوب است و همه از آن استقبال میكنند.
دیگر مخاطب "رادیو تهران" در گفتگو با مجری برنامه گفت: هفتهی پیش برای پسرم یك دوچرخهی نه چندان با كیفیت با قیمت دو میلیون و 800 تومان خریدم. این قضیهی گرانی دوچرخه یكی از مهمترین دلایل نرفتن مردم به سمت دوچرخه سواری است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360