رئیس انجمن صنایع همگن نیروی محركه و قطعهسازان خودرو گفت: دوست دارم خودروهای خارجی وارد شوند؛ تا مردم قدر خودروهای داخلی را بدانند! هنر ما سركوب تولیدات داخلی و خود تحقیری ملی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، محمدرضا نجفیمنش رئیس انجمن صنایع همگن نیروی محركه و قطعه سازان خودرو در گفت و گو با «بازار تهران» اظهار داشت: دولت با ورود به برخی از بازارها باعث شده قیمت كالاهای موجود در آن بازار غیر واقعی باشد؛ از جمله این بازارها بازار خودرو است.
وی افزود: دولت خودروسازها را مكلف كرده است محصولات خود را به قیمت پایین تر از قیمت تمام شده به بازار عرضه كنند.
رئیس انجمن صنایع همگن نیروی محركه و قطعه سازان خودرو گفت: ختلاف بسیار زیادی بین قیمت خودروهای خودروساز و بازار وجود دارد. بنا بر محاسبههای ما، این اختلاف قیمت حدود 500 هزار میلیارد تومان است. این یعنی 500 همت اختلاف بین قیمت كارخانه و قیمت بازار وجود دارد. این امر منجر شده كه حدود 250 همت ضرر و زیان به خودروسازان تحمیل شود.
نجفیمنش تصریح كرد: در هیچ جای دنیا دولت خودرو را قیمتگذاری نمیكند؛ آن هم با زیان! اگر خودروسازها خصوصی بودند زیر بار زیان نمیرفت. مدیران خودروسازها دولتی هستند و اگر مخالفت كنند از مدیریت برداشته میشوند.
وی افزود: در سال 1401، هفت میلیون خودرو معامله شده است، از این تعداد حدود یك میلیون مربوط به خرید خودروهای جدید بود و شش میلیون باقی ماند كه در بازار آزاد و قیمت بازار معامله شده است. بیش از 70 درصد خریداران خودرو مصرفكننده نبودند و خودرو تحویلی را در بازار آزاد فروختند و از اختلاف قیمت بازار و كارخانه سود بردند.
رئیس انجمن صنایع همگن نیروی محركه و قطعه سازان خودرو یادآور شد: اولین صنعتی كه توسط آمریكا در زمان اوباما و ترامپ تحریم شد، صنعت خودرو بود زیرا آنها میدانستند با این صنعت مهم چه كنند، البته آنها موفق نبودند؛ زیرا ما خودمان كاری كردیم كه خودروسازهای داخلی را با قیمتگذاری دستوری ورشكست كنیم.
وی افزود: دوست دارم خودروهای خارجی وارد شوند؛ تا مردم قدر خودروهای داخلی را بدانند! قیمت هر خودرو خارجی 12 تا 18 هزار دلار است. هنر ما سركوب تولیدات داخلی و خود تحقیری ملی است.
نجفیمنش تصریح كرد: با افزایش قیمت خودرو، قیمت برای مصرفكننده نهایی كاهش پیدا میكند و مصرفكننده دیگر خودرو را با قیمت بازار نمیخرد.
وی گفت: دهه 70 تا اوایل دهه هشتاد، اتفاق خوبی در كشور رخ داد، در آن زمان قیمتی كه وجود داشت قیمت حاشیه بازار بود و 13 سال با وجود افزایش قیمت نهاده ها، قیمت خودرو ثابت ماند یا به صورت جزیی افزایش یافت؛ جالبتر اینكه بعضا قیمت بازار كمتر از قیمت كارخانه بود بنابراین اگر تجربه دهه 70 را دوبار تكرار كنیم خودرو با قیمت واقعی به دست مصرف كننده نهایی میرسد ضمن اینكه دست واسطهها و دلالان هم از این بازار كوتاه میشود.
رئیس انجمن صنایع همگن نیروی محركه و قطعه سازان خودرو یادآور شد: خودروسازها باید محصولاتشان را با قیمت جدید بفروشند تا بتوانند طلب قطعه سازان را بدهند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.