در برنامه «دور یك میز» رادیو تهران، جمعی از استادان و فعالان دانشجویی با بررسی نقش دانشگاهها در تربیت مدیران آینده، به این پرسش پرداختند كه حكمرانی چه جایگاهی در ساختار آموزش عالی دارد و چرا دانشگاهها بهجای تربیت حكمران، عمدتاً متخصص و مدیر تولید میكنند؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، در برنامه «دور یك میز» روز دوشنبه 17 آذر كه محور بحث به نسبت میان «دانش»، «دانشگاه» و «دانشجوی آینده حكمرانی» اختصاص داشت؛ یكی از استادان با اشاره به اینكه حكمرانی مفهومی فراتر از مدیریت است، تأكید كرد حكمران علاوه بر قدرت اجرا، نیازمند مهارتهای تعامل، شبكهسازی، مسئلهیابی، ریشهیابی و توان حل بحران است؛ مهارتهایی كه در بسیاری از دانشكدهها بهویژه در علوم انسانی كمتر مورد توجه قرار میگیرد.
او افزود: دانشگاه در برخی حوزههای مهارتی مانند پزشكی و رشتههای فنی موفق بوده اما در تربیت حكمران آیندهمحور، هنوز فاصله معناداری با نیازهای واقعی حكمرانی دارد.
به گفته او، دانشجو باید در حین آموزش، مهارت نیز كسب كند تا در مقام مدیر بتواند بحرانها را پیشبینی و مدیریت كند.
در ادامه، دكتر غفاری با طرح این پرسش كه "چرا دانشگاهها بهجای حكمران، مدیر و متخصص تكبعدی تربیت میكنند؟" بر ضرورت آموزش مبتنی بر رویكرد حكمرانی تأكید كرد.
او با اشاره به پایین بودن سرمایه اجتماعی و تأثیر آن بر پیامدهای اجتماعی، گفت حكمران باید قادر باشد آثار سیاستگذاری بر اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی و احساس عدالت را پیشبینی كند. از نگاه او، حكمرانی پدیدهای اجتماعی و شبكهای از ارزشها و نهادها و مشاركتهاست؛ بنابراین پرورش حكمران، نیازمند گسترش آموزشهای چندبُعدی در دانشگاه است.
یكی از فعالان دانشجویی حاضر در برنامه نیز با مرور تجربه تشكیلاتی خود، فاصله میان دانشگاه و ساختار حكمرانی را «قابلتوجه» دانست و توضیح داد كه دانشگاه فاقد تعریف دقیق از مسائل جامعه است و دانشجو اغلب توان اتصال دانش تخصصی خود به نیازهای مردم را ندارد.
او تأكید كرد دانشگاه باید حلقه ارتباطی واقعی با جامعه باشد اما امروز این حلقه شكل نگرفته است.
وی همچنین با اشاره به دیدار اخیر دانشجویان با رئیسجمهور گفت كه دانشجو میتواند كنشگر، مسئولیتپذیر و دارای ایده باشد اما در تجربه زیسته فعلی، خود را بخشی از فرآیند حكمرانی نمیبیند.
او افزود برای تحقق حكمرانی متعالی باید هویت دانشگاه بازتعریف شود، فرایندهای آموزشی از پیش از دانشگاه تا آموزش عالی بازطراحی گردد، و پیوند میان دانشگاه و جامعه تقویت شود.
به گفته او، در بیانات اخیر رهبر انقلاب اسلامی، محیط دانشگاه «حلقه اول حكمرانی» دانسته شده و این تأكیدی است كه هنوز در ساختار آموزشی محقق نشده است.
در جمعبندی این بحث، مجریان برنامه تأكید كردند مسئله اصلی این است كه دانشجوی فعال،حتی در تشكلها با وجود میل به اثرگذاری، تجربهای از مشاركت واقعی در فرآیند حكمرانی ندارد و همین شكاف، محور اصلی چالش تربیت حكمران در دانشگاههای كشور است.
«دور یك میز» از شنبه تا چهارشنبه ساعت 12:30 تا 14 بصورت زنده از رادیو تهران روی موج 94 مگاهرتز به روی آنتن میرود. ضمن اینكه علاقمندان میتوانند این برنامه را به صورت تصویری در پایگاه اطلاع رسانی این شبكه رادیویی مشاهده نمایند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی radiotehranplus@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.