آرش معیریان در گفت وگو با رادیو تهران:
برنامه « نقطه سرشب» از شبكه رادیویی تهران در حوزه سینما با كارگردانان و بازیگران فیلم های درحال اكران سینما گفت وگو خواهد شد. آخرین مهمان این برنامه آرش معیریان بود كه با او درباره فیلم درحال اكران «دمسرخها» صحبت شد، در ذیل این گزارش را می خوانید:
آخرین كار آرش معیریان فیلم سینمایی آپاچی به تهیه كنندگی حسین زندباف است، كاری مفرح و شاد و بانشاط برای مردم كه این روزها درگیر مسائل اقتصادی هستند.
معیریان درباره همكاریش با تهیه كننده فیلم سینمایی "دم سرخ ها" توضیح می دهد و می گوید: من 12 سال پیش برای آقای سعدی فیلم جنگی "آن كه دریا" می رود را ساختم كه جزو اولین فیلم های دفاع مقدسی معناگرا بود، سابقه همكاری با آقای سعدی بعد از یك دهه ما را دوباره وادار كرد كه به سمت هم بیاییم و این بار با فیلمی در حوزه سینمای كمدی، برای گیشه، اكران و سینمادار و مردم، فیلم دم سرخ ها را بسازیم.
وی با اشاره به توضیحات بیشتر درباره این اثر می افزاید: روی فیلم نامه وقت زیادی صرف شد و ماحصل كار آن چیزی شد كه الان روی پرده است، اما با خیلی جرح و تعدیل، ممیزی ها و سانسورهای متعدد و متنوع به صورت لحظه ای و شناور. متاسفانه مردم و منتقدان فیلمی را روی پرده می بینند، حق دارند آنچه را كه می بینند قضاوت كنند. این در حالی است كه همه فیلم سازان نسبت به ایرادها واشكالاتی كه در فیلم ها وجود دارد واقف هستند، اما مردم باید بدانند كه بخش عمده این ایرادها و اشكالات به واسطه ممیزی های متعددی است كه به فیلم های ما وارد می شود. ما هم در هر صورت، چون در حوزه بخش خصوصی سرمایه گذاری می شود خودمان را به آب و آتش می زنیم و دستورات ممیزی وزارت ارشاد را اطاعت می كنیم كه بعضا و عمدتا سلیقه ای است.
كارگردان دم سرخ ها از ممیزی این اثر می گوید: این چیزی كه روی پرده می بینید 10 دقیقه آن حذف شده است، از یك فیلم 95 دقیقه ای یك فیلم 85 دقیقه ای می بینیم. صادقانه باید بگویم دست اندركاران سینمای ما به شدت به كارشان واقف هستند، تكنیك سینما را می دانند، اگر این ممیزی ها به فیلم هایی خارج از سینمای ایران وارد شود، فكر كنم آن فیلم ها ارزش دیدن نداشته باشد. ما خیلی سوپرمن هستیم با توجه به این همه ممیزی، فیلم ها را دوخت و دوز می كنیم كه قابل دیدن باشد و مردم بتوانند ببینندو لذت ببرند.
معیریان از فرش فیلم دم سرخ ها ابراز رضایت می كند و می افزاید: دم سرخ ها فروش خودش را داشته است، خداشكر این فیلم با وجود ممیزی ها در این موقعیت و شرایط اكران، فروش خوبی داشته است و من به عنوان كارگردان، تهیه كننده آقای سعدی و سرمایه گذار راضی هستیم. هفته چهار فیلم است و تا الان دومیلیارد و پانصد میلیون فروخته است و شش هفته دیگر هم داریم.
كارگردان فیلم كما در خصوص ژانر كمدی كه این روزها جزو ژانر سطحی سینما محسوب می شود، صحبت می كند و می گوید: اساسا فیلم كمدی در سینمای ایران تبدیل به یك ژانر درجه دو در سینما شده است، به دلیل این كه موفق می شود. سلیقه و اذهان قشر متوسط و تاحدودی زیر متوسط را جلب و جذب كند، این اتهام به آن وارد می شود كه جزو ژانر سطحی سینما است، در حالی كه سینمای كمدی در همه جای دنیا انواع دارد و زیرشاخه ها دارد، این گونه به آن نگاه نمی شود، این نگاه عمدتا از جانب منتقدین یا دست اندركاران فیلم ها و سینمایی است كه جزو سینمای غیر كمدی محسوب می شوند یا فعالیت می كنند.
معیریان در پاسخ به پرسش وحید رونقی مجری برنامه نقطه سرشب رادیو تهران كه به چه دلیل از بازیگران تكراری در فیلم استفاده شده است، می گوید: در بخش طیف وسیع و متنوعی از بازیگران كمدی را نداریم، وقتی می خواهید فیلم كمدی بسازید و لیست می كنید، می بینید تقریبا 27 یا 28 نفر همكار بازیگر در سینمای كمدی هستند، به اجبار مجبور می شوید كه حتی اگر بخواهید نوآوری هم داشته باشید به واسطه گیشه، بازگشت سرمایه و به واسطه محبوبیت هنرمندان باید خواه و ناخواه به سمت همان طیفی بروی كه غالبا به نظر تكراری می آید.
وی درباره چگونگی انتخاب بازیگران سینمای كمدی می افزاید: نكته خیلی مهمی در حوزه بازیگران سینمای كمدی وجود دارد،آن هم قابلیت، جرات و جسارتی است كه وارد حیطه فیلم كمدی می شوند. ورود به سینمای كمدی چه به عنوان كارگردان و چه به عنوان بازیگر و نویسنده خواسته یا ناخواسته جسارت و جراتی می خواهد، بتوانند مردم را بخنداند، چون خنده اگر تبدیل به اخم یا گریه شود فیلم كمدی سراشیبی سقوط را طی می كند و برای همه دست اندركارانش گران تمام شود.
آرش معیریان سال گذشته فیلم سینمایی «آس و پاس» را روی پرده سینماها داشت. این كارگردان در كارنامه خود ساخت فیلم های «كما»، «چپ دست»، «احضار شدگان»، «ساعت شلوغی»، «كالسكه»، «شانس، عشق، تصادف»، «دریا كنار»، و… را دارد.
شما مخاطبان می توانید برنامه نقطه سرشب را هر شب از ساعت 22 روی موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز دنبال كنید.