مدیركل آموزش و پرورش استان تهران با اشاره به بازگشایی حضوری مدارس گفت: اُفت تحصیلی، ترك تحصیل پنهانی، افزایش وزن و آسیب به سلامت دانش آموزان از نتایج آموزش غیرحضوری دوره كرونا است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مسعود بهرامی مدیركل آموزش و پرورش استان تهران در گفتگو با برنامه پل مدیریت 14 فروردین با این توضیح كه دانشآموزان و معلمان با حضور در مدارس پس از دو سال شیوع كرونا در كشور شادتر از روزهای گذشته هستند اظهار داشت: شرایط برای آموزش حضوری در مدارس فراهم شده است. همكاران ما همگی در مدارس حضور دارند و بر اساس آمار 70 درصد دانش آموزان در مدارس حضور پیدا كرده اند، البته به دلیل سفرهای نوروزی برخی دانش آموزان هنوز در مدرسهها حضور نیافته اند.
مدارس بازگشایی نشده اند، بلكه سال تحصیلی كه از مهر آغاز شده ادامه مییابد
وی در توضیح پویش "بوی ماه مدرسه: گفت: مدرسه ها به رسم قانون از ابتدای مهرماه آغاز شده و طی این مدت 6 ماهه از سال تحصیلی جدید، آموزش در بستر مجازی و برخی اوقات به صورت تركیبی انجام شده است. حتی تجربه تمام حضوری دانش آموزان در دیماه را داشته ایم كه تقریبا موفقیت آمیز بود. در حال حاضر بازگشایی مدارس را نداریم بلكه سال تحصیلی به شكل حضوری ادامه پیدا خواهد كرد.
تشخیص ستاد ملی كرونا بر بازگشت آموزشها به شیوه حضوری است
مدیركل آموزش و پرورش استان تهران تاكید كرد: آموزش غیرحضوری بر بستر شاد یا از راه های دیگر بر اساس اضطرار و تصمیم ستاد ملی كرونا ایجاد شد. طی این مدت كرونا تمامی اجتماعات را تحت الشعاع خود قرار داد. در حال حاضر تشخیص ستاد ملی كرونا بر بازگشت آموزش ها به شیوه حضوری است. استناد ما تصمیم این ستاد است. تاكید جهانی هم بر بازگشت مدارس به شیوه حضوری است.
دانشآموزان بیمار یا مشكوك به بیماری كرونا در مدرسه حضور نخواهند داشت
بهرامی در ادامه این گفتگو در پاسخ به اینكه آیا دانشآموزان بیمار یا مشكوك به بیماری كرونا میتوانند از بستر شاد برای آموزش استفاده كنند؟ اظهار داشت: با تدبیر آموزش و پرورش سامانه سلامت دانشآموزی به همت ستاد كرونا پیش از نوروز راه اندازی شده است و بر همین اساس هر علامتی یا تست مثبتی كه توسط همكاران ما در مدارس مشاهده شود در این سامانه ثبت می شود. دانش آموزان بیمار یا مشكوك به بیماری در مدرسه حضور نخواهند یافت. آموزش در بستر فضای مجازی و غیرحضوری سرمایهای است كه باید آن را نگه داشت. حتی برخی دانشآموزان به دلایل موجه نمیتوانند در مدارس حضور یابند در این شرایط، پایگاه اینترنتی آموزشی رشد ، شبكه شاد و مجموعه صدا و سیما در خدمت دانش آموزان خواهند بود. همكاران ما و برخی دانش آموزان هم خروجی های كلاس را در گروه های اختصاصی كلاسها بارگذاری میكنند این روش به تثبیت یادگیری كمك میكند و دانش آموزانی كه به دلایل مختلف نتوانسته اند در مدرسه حاضر شوند می توانند از این روش ها استفاده كنند البته تاكید ما بر حضور دانش آموزان در مدارس است. حضور دانش آموزان در مدارس الزامی است مگر اینكه بر اساس آیین نامه ها غیبت دانش آموز موجه باشد.
آموزش موازی با كلاسهای حضوری در شبكه آموزشی شاد ارائه نمیشود
وی تاكید كرد: آموزش موازی با كلاسهای حضوری در شبكه آموزشی شاد ارائه نمیشود چون معلمان فرصت ندارند ، همزمان دو بسترحضوری و غیر حضوری شبكه شاد را با هم پوشش دهند. آموزش در محیط مدرسه و برای كلاس ارائه میشود و جبران اُفت آموزشی دانش آموزانی كه غیبت موجه دارند از 4 روش انجام میشود.
اُفت تحصیلی دانش آموزان؛ نتیجه آموزش غیرحضور در دوره كرونا
این مقام مسئول در آموزش و پرورش در خصوص اقناع اولیاء برای حضور دانش آموزان در مدارس گفت: تمام تلاش ما بر اقناع اولیاء دانش آموزان برای حضور دانش آموزان در مدارس انجام شده است و رسانه هم در این راه به ما كمك می كند. تاكید بر آموزش حضوری، دلایل متفاوتی از جمله افزایش شور و شعف دانش آموزان و معلمان دارد. در آموزش حضوری بحث تربیت پر رنگتر میشود. آموزش در فضای مجازی منجر به اُفت تحصیلی دانش آموزان شده است به نحوی كه در پایه های هفتم و هشتم كه آزمونها به صورت غیرحضوری برگزار می شد شاهد بالارفتن نمرات بودیم در پایه نهم كه امتحانات به صورت حضوری برگزار شد نمره دانش آموزان اُفت شدید داشت.از طرف دیگر در پایه های دهم و یازدهم به جهت برگزاری آزمونها به صورت غیرحضوری، افزایش نمره و در پایه دوازدهم اُفت شدید داشتیم كه این شرایط حاكی از عدم ارزشیابی و آموزش مناسب است.
آموزش غیرحضوری به سلامت دانش آموزان آسیب زده است
وی تاكید كرد: آموزش غیرحضوری برای حفظ سلامت دانش آموزان انجام شد در صورتیكه این نوع آموزش به سلامتی و تندرستی دانش آموزان آسیب زد. آمارهای زیاد و نگران كننده معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره كل و مناطق آموزش و پرورش و معلمان بهداشت حاكی از آسیبهای چشمی ، اسكلتی و افزایش وزن و چاقی در دانش آموزان است كه با بازگشت آموزش های حضوری قابل جبران خواهد بود. از طرف دیگر بسیاری از دانش آموزان شاید توانسته باشند در ساحت علم و فناوری از آموزش غیرحضوری بهرهمند شده باشند اما نتوانسته اند از ساحت های دیگر تربیتی استفاده كنند.
بسیاری از دانش آموزان در دوره كرونا، ترك تحصیل پنهانی داشتهاند
بهرامی، ترك تحصیل پنهان دانش آموزان را از دیگر آسیبهای آموزش غیرحضوری عنوان كرد و اظهار داشت: اسم برخی دانش آموزان كه تعداد آنها كم هم نبود در شبكه شاد بود اما آنها به صورت واقعی در كلاس غیرحضوری حاضر نمی شدند. بعلاوه اینكه در این مدت، مشقت اولیاء در حوزه آموزش به فرزندانشان بسیار افزایش یافت. در همین راستا و بر اساس تاكیدات بین المللی حضور دانشآموزان در مدارس لازم است اما همچنان اولویت ما تامین سلامت دانشآموزان است. همچنان بر تزریق واكسن تاكید داریم و امكان آن برای همه فراهم است. بیش از 99 درصد دانش آموزان استان تهران دُز اول را تزریق كرده اند و حدود 60 تا 70 درصد آنها هم دُز دوم را دریافت كرده اند. همكاران آموزش و پرورش هم نسبت به دیگر نهادهای كشوری رتبه خوبی را در دریافت واكسن كسب كرده اند.
تزریق واكسن كرونا برای دانش آموزان، الزامی نیست
وی افزود: بر اساس تصمیم ستاد مالی كرونا الزامی بر تزریق واكسن دانش آموزان وجود ندارد اما توصیه می كنیم دانش آموزان واكسن را دریافت كنند. ما حق نداریم به خاطر عدم تزریق واكسن، دانشآموز را از تحصیل محروم كنیم.
بهرامی با تاكید بر اینكه برای موارد خاص هم تصمیماتی گرفته شده است اظهار داشت: تاكید ما بر آموزش حضوری است اما اگر مورد خاصی وجود داشته باشد حتما تدابیر لازم برای آن انجام خواهد شد. كارگروه اداره كل آموزش و پرورش استان تهران هر شب این موارد را بررسی می كند تا سلامت دانش آموزان تحت و الشعاع قرار نگیرد. در حال حاضر فقط یك مدرسه در رباط كریم در آبانماه برای بازسای تخریب شده است و دانش آموزان این مدرسه باید به صورت تجمیعی در مدرسه دیگری حضور یابند.3200 مدرسه دولتی و حدود 1400 مدرسه غیردولتی در استان تهران وجود دارد كه از بین تمامی آنها یك مدرسه تخریب شده و دانش آموزان باید به صورت تجمیعی در مدرسه دیگری حضور یابند. برای این مدرسه هم تدابیر خاص انجام میشود.
بحث بازگشایی مدارس از هفته آخر اسفند كلید خورد
بهرامی با اشاره به زمان بازگشایی مدارس به صورت حضوری گفت: همسر بنده به عنوان دبیر و فرزندم به عنوان دانشآموز در روز اول بازگشاییها در مدرسه خود حاضر شدند و نگرانی از این بابت ندارم. برای آینده كشور و اتفاق بهتر برای دانشآموزان باید مشقت بیشتری را تحمل كنیم. بحث بازگشایی مدارس از هفته آخر اسفند كلید خورد و بنده و همه همكاران اجرایی من در هفته اول نوروز از برخی مدارس بازدید كردیم . حتما خلأهایی در اجرا وجود دارد ولی همكاران من در بیشتر مدارس استان، تمهیدات بهداشتی را در روزهای تعطیل نوروز فراهم كردند. 6 فروردین دستورالعمل بازگشایی مدارس به تمامی مدیران ابلاغ شد و از طریق رسانهها به اولیاء منتقل شد. در ستاد كرونای شنبه 13 فروردین هم این موضوع عنوان شد.
آموزش و پرورش، تابع تصمیمات ستاد كرونا و شیوه نامه های بهداشتی آن است
وی افزود: در این فصل تهویه مناسبی را در مدارس خواهیم داشت و از طرفی در فرصت باقیمانده می توانیم اُفت تحصیلی را جبران كنیم و از طرفی دیگر پس از حدود 3 سال دست و پنجه نرم كردن با كرونا اطلاعات كاملی درباره دانش آموزان بدست آوریم تا بتوانیم در سال تحصیلی جدید روند بهتری داشته باشیم. ما همه تابع تصمیمات ستاد كرونا و شیوه نامه های بهداشتی آن از قبیل تهویه طبیعی، استفاده از ماسك و كاهش ساعات آموزشی هستیم. در استان تهران حداكثر زمان آموزش به 70 دقیقه كاهش پیدا كرده و زنگهای تفریح به جهت ماه مبارك رمضان بیشتر شده است.
مدیركل آموزش و پرورش استان تهران به هموطنان اطمینان داد تمامی نیروهای آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و ستاد كرونا تصمیمی جامع را بر محورهای سلامت تربیت و آموزش اخذ كنند. تمامی تصمیمات بر اساس منحنی ها مختلف كرونا اتخاذ می شود . ما هم ملزم به رعایت آن هستیم. غالب مدارس استان تهران به گونه ای هستند كه اولیاء نگرانی نداشته باشند.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.