رئیس مركز اورژانس تهران گفت: خودروهای اورژانس تهران در سال گذشته حدود 1 میلیون و 400 هزار و موتورلانس ها حدود 395 هزار ماموریت انجام دادند. روزانه به طور متوسط 5 تا 9 هزار تماس تلفنی داشته ایم كه در دوره شیوع كرونا به 12 هزار تماس رسید.
به گزارش پیگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، دكتر یحیی صالح طبری رئیس مركز اورژانس تهران با حضور در استودیو پخش زنده برنامه پل مدیریت رادیو تهران در 28 فروردین در توضیح انواع اورژانس گفت: اورژانس در زبان ما به معنی فوریت های پزشكی در زمینه جسم و جان است. اورژانس اجتماعی مربوط به سازمان بهزیستی و در حوزه روان است. ما همكاری های نزدیكی با هم داریم. در اورژانس تهران كه به زودی به اورژانس استان تهران تبدیل خواهد شد، 225 پایگاه جاده ای و شهری، یك پایگاه امداد هوایی با یك هواپیمای بال ثابت و 3 دستگاه بالگرد و 135 موتور آمبولانس داریم كه روزانه به مردم خدمات می دهند.
كمپهای نوروزی اورژانس دو بیمار قلبی را از مرگ حتمی نجات داد
وی افزود: امسال مردم بواسطه پوشش 70 درصدی واكسیناسیون و فروكش كردن بیشتر كرونا آزادتر شدند و به راحتی به مسافرت رفتند. اورژانس تهران هم تمهیداتی را در همین راستا اتخاذ كرد. در حالیكه آماده باش تمامی دستگاهها از 25 اسفندماه آغاز میشد، اورژانس تهران از 15 اسفند در حالت آماده باش قرار گرفت. در ورودی و خروجیهای شهر تهران، عوارضی ها و بزرگراه ها از جمله بزرگراه غدیر كه به تازگی افتتاح شد، 12 كمپ ثابت در نظر گرفته شد كه طی این مدت در همین كمپ ها دو بیمار با CPR از مرگ حتمی نجات پیدا كردند. در آماده باش نوروزی 1 هزار و 510 ماموریت انجام شد كه هر كمپ به طور متوسط 130 مامویت انجام داد. از این تعداد 305 ماموریت ترافیكی و مربوط به تصادف بوده است. 1 هزار و 295 نفر كمك شده و 262 نفر برای خدمات سرپایی به بیمارستان منتقل شدند.
رئیس مركز اورژانس تهران از شركت های دانش بنیان برای همكاری درخواست كرد
طبری در پاسخ به اینكه ارتباط اورژانس با شركت های دانش بنیان در چه سطحی است؟ گفت: از زمانیكه به تهران آمدم از چند شركت دانش بنیان در موارد مختلف مثل دوربین های آمبولانس و پشت آمبولانس تقاضای همكاری داشته ام. این شركتها در حال بررسی شرایط هستند تا با هم به مفاهمه برسیم.
وی از تمامی شركت های دانش بنیان مرتبط با خدمات فوریت های پزشكی درخواست همكاری كرد.
رئیس مركز اورژانس تهران تصریح كرد: تهران 1 تا 3 میلیون جمعیت شناور دارد و باید خدمات خاصی را ارائه دهد به همین دلیل نیازمند اورژانس هوشمند است. تله مدیسین و كد 724 از خدمات نوین اورژانس است و در صدد خرید دستگاه هایی هم هستیم كه به لحظه بتوانیم از بیماران تست بگیریم و این امر در همكاری با شركت های دانش بنیان محقق خواهد شد.
اورژانس تهران در سال گذشت حدود 1 میلیون و 500 هزار ماموریت داشته است
وی در توضیح ماموریت اورژانس تهران در سال گذشته گفت: خودروهای اورژانس تهران در سال گذشته حدود 1 میلیون و 400 هزار و موتورلانس ها حدود 395 هزار ماموریت انجام دادند .ترافیك و دوری راه كار را برای همكاران ما سخت می كند. روزانه به طور متوسط 5 تا 9 هزار تماس تلفنی داشته ایم كه در دوره شیوع كرونا به 12 هزار تماس رسید. 60 درصد این تماس ها منتج به اعزام آمبولانس و موتور آمبولانس میشود و از این تعداد حدود 40 درصد هم منتج به انتقال به بیمارستان میشود .
اورژانس تهران، روزانه 700 تا 1200 مزاحم تلفنی واقعی دارد
این مقام عالی اورژانس با انتقاد از مزاحمت های تلفنی برخی شهروندان برای اورژانس گفت: روزانه 700 تا 1200 مزاحم تلفنی داریم كه باید پاسخگوی آنها باشیم. این افراد كسانی هستند كه تلفن را به سرعت قطع نمی كنند بلكه با كارشناس صحبت می كنند و این امر موجب می شود برخی مواقع نتوانیم پاسخگوی متقاضیان واقعی باشیم.
خطوط تلفنی اورژانس، كفاف مردم تهران را نمیدهد
وی افزود: 30 خط به صورت همزمان در اورژانس تهران پاسخگو هستند و بلافاصله پس از اخذ آدرس آزاد می شوند. متوسط مكالمات تلفنی 1 تا 1.5 دقیقه است. در مواقعی كه ترافیك تماس بیشتر می شود این خطوط به 45 عدد می رسد اما باز هم كفاف مردم تهران را نمی دهد و ما شرمنده مردم تهران هستیم.
اورژانس تهران با كمبود نیروی انسانی و پایگاه روبرو است
صالح طبری در ادامه این گفتگو تاكید كرد: فرصت خدمت به مردم محدود است. باید رفتاری داشته باشیم تا چند سال بعد نگوییم"ای كاش". در حال حاضر باید از فرصت ها استفاده كرد. بزرگترین دغدغه من كمبود نیرو و پایگاه است. این پایگاه ها باید به 400 برسد. تهران شرایط زندگی متفاوتی دارد. تفاهم كرده ایم دانشجویان دانشگاه های تهران، ایران و شهید بهشتی برای اورژانس تهران تربیت شوند. دوم اینكه ناوگانها باید بازسازی و نوسازی شوند. از نمایندگان مجلس میخواهم به ما در انجام این امر كمك كنند. سوم اینكه باید بتوانیم از آمبولانس های بخش خصوصی با كد اورژانس كمك بگیریم. بر اساس فرمایشات حضرت امیر (ع) بزرگترین ظلم به مردم وقتی است كه مسئولیتی را بپذیری در حالیكه نمیتوانی به آن عمل كنی.
استقرار آمبولانس در روزهای آلوده بدون توجه به كمیته اضطرار انجام می شود
وی در پاسخ به اینكه اورژانس در روزهای آلوده تهران چه كاری كرده و چه كاری را نتواسته انجام دهد؟ گفت: هر كدام از ما وظایفی داریم. در روزهای آلوده در كمیته اضطرار شركت كرده و بلافاصله استقرارها را در میادین شلوغ شهر قرار دادیم. باید در مورد آلودگی جدیتر باشیم. در صورت آلودگی به كمیته اضطرار نگاه نمی كنیم و استقرارهایمان را انجام می دهیم.
روستاهای با جمعیت كم، مركز بهداشت ندارند
او در پاسخ به اینكه چرا بسیاری از روستاها هنوز پایگاه بهداشتی ندارند یا اگر دارند خدمات مناسبی ارائه نمی دهند چیست؟ گفت: دوستان حوزه بهداشت باید پاسخگو باشند. روستا باید تعداد استانداردی جمعیت داشته باشد تا از واحد بهداشتی برخوردار شود. زمانیكه جمعیت یك روستا كم است چند روستا تحت نظر یك مركز قرار می گیرند.
برخی هموطنان برای یك سردرد معمولی آمبولانس طلب میكنند
رئیس مركز اورژانس تهران در پاسخ به اینكه چرا در كشورمان تعداد شماره های سه رقمی ضروری انقدر زیاد است و به 40 شماره می رسد گفت: در بسیاری از كشورهای اروپایی و امریكایی مركز ارتباط مشتركی وجود دارد كه به محض تماس با واحد مربوطه و درخواست فوریتهای پزشكی، این تماس به مركز اصلی وصل می شود. اما در این كشورها اگر فردی با مركز فوریت ها تماس گرفته باشد و ماشین امداد رسان به محل اعزام شده باشد و ثابت شود نیاز فرد واقعی نیست؛ باید فرد تماس گیرنده مبلغ خدمات را پرداخت كند. در حالیكه در كشور ما هموطنانی هستند كه برای یك سردرد معمولی آمبولانس طلب میكنند. این افراد در هنگام تماس طوری وانمود می كنند كه حتما به خدمات نیاز دارند و زندگیشان در خطر است. بخشی از مشكلات اورژانس همین است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهرهبرداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاعرسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.