مدیر ثبت احوال استان تهران اظهار داشت: مردم میتوانند از طریق گوشی همراه به سامانه سهیم(سامانه هویت یكتای ملی ایرانیان)وارد شده و اطلاعات كامل خانوار را مشاهده كرده و ثبت نام كارت ملی هوشمند ملی را از این طریق انجام بدهند.
ثبت احوال به صورت یكپارچه و منسجم به قرن 19 میلادی باز میگردد. تاسیس ثبت احوال در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون كه به شناسایی اتباع برای ارتش منظم و اخذ مالیات نیاز بود، در دستور كار قرار گرفت و در نهایت در 30 آذر سال 1297 هجری شمسی به تصویب هیات وزیران رسید. ثبت احوال در ایران با صدور اولین شناسنامه برای به دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ 3 دی 1297 به طور رسمی كار خود را آغاز كرد. در سال 1304 قانون سجل احوال كل مملكت تصویب و قرار شد برای همه مردم ورقه هویت صادر شود. در اواخر سال 1348 و اوایل 1349 ثبت احوال تهران به 12 ناحیه تقسیم شد. در سال 1352 نواحی شهرداری تهران به منطقه تغییر و به تبع آن ثبت احوال هم به منطقه تغییر یافت و در سال 1360 این مناطق به 18 منطقه افزایش یافت. تمام این مراكز از سال 1297 تحت نظر اداره تمركز اسناد سجلی نگهداری میشد و تغییرات سجل ها در این اداره انجام می شد. آخرین تغییرات اسناد سجلی در تهران به سالهای اخیر باز میگردد و تهران به 5 منطقه با تشكیلات اداری در سطح معاون مدیركل تقسیم شد.
برنامه پل مدیریت آخرین روز از آبان ماه سال جاری با حضور حسین زین الصالحین مدیر ثبت احوال استان تهران بر روی آنتن رفت.
سازمان ثبت احوال؛ پیشینه ای 103 ساله در ایران دارد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، مدیر ثبت احوال استان تهران در گفتگو با برنامه پل مدیریت 30 آبان ماه با اشاره به اینكه سازمان ثبت احوال یك دستگاه حاكمیتی وابسته به وزارت كشور است و پیشینه ای 103 ساله در ایران دارد گفت: سازمان ثبت احوال استان تهران به تبع سیاستهای كلان سازمان بر اساس برنامه راهبردی و شاخصهای عمومی و اقتصادی به صورت سالانه فعالیت دارند و توانسته زیرساختهای كشور را از مرحله سنتی به مدرن تبدیل كرده و در جهت هوشمندسازی حركت كند.
بیش از 170 دفتر پیشخوان در استان تهران وجود دارد
وی با تاكید بر اینكه مبنای ما مردم و خدمترسانی به آنها است گفت: بیش از 170 دفتر پیشخوان در استان تهران وجود دارد. خدمات الكترونیكی زیادی در دفاتر پیشخوان به مردم ارائه میشود و بر اساس نظرسنجیهای سال 97 بیشترین رضایتمندی مربوط به سازمان ثبت احوال است.
در دولت جدید كارت ملی بومی و دانش بنیان توسط ثبت احوال ساخته شده است
زین الصالحین با بیان اینكه بیش از 98 درصد كارت ملی هوشمند هموطنان در استان تهران اخذ درخواست شده است گفت: تا سال گذشته نزدیك به 2 میلیون كارت ملی هوشمند تحویل داده نشده بود. در دولت جدید كارت ملی بومی و دانش بنیان توسط ثبت احوال ساخته شده است. این كارت به صورت جامع و به عنوان یك درگاه الكترونیكی است.
1 میلیون و 300 هزار كارت از 2 میلیون كارت ملی درخواستی تحویل داده شده است
او گفت: فرآیند صدور كارتهای ملی هوشمند به سال 90 باز میگردد. اما به دلیل تحریمها متوقف شده بود. از 2 میلیون كارتی كه به مردم تعهد داشتیم 1 میلیون و 300 هزار كارت تحویل داده شده و بقیه كارتها هم تا دو سه ماه آینده تحویل داده میشود.
كارتهای ملی هوشمند در آینده میتوانند حدود 70 تا 80 خدمت را ارائه دهد
مدیر ثبت احوال استان تهران اظهار داشت: كارتهای ملی هوشمند در آینده توسط تراشهای كه در آن تعبیه شده میتوانند حدود 70 تا 80 خدمت را ارائه دهد. این كارتها سالها وارد میشد و به دلیل تحریم ها و عدم امكان واردات؛ برای مردم صادر نشد و مردم هم از همین روند گلایه داشتند. در حال حاضر با سرعت این كارتها صادر میشود.
در آینده؛ دادهآمایی شناسنامهها و المثنی كارتهای ملی در دفاتر پیشخوان انجام شود
وی با تاكید بر اینكه بر روی شناسنامههای مكانیزه هم تمركز كردهایم گفت: این شناسنامهها به درب خانههای شهروندان ارسال میشود و بنا داریم با ظرفیت سازی های بیشتر كه در دفاتر پیشخوان ایجاد میشود دادهآمایی شناسنامه ها و المثنی كارتهای ملی در این دفاتر انجام شود. تمام فعالیتها در راستای شعار "ثبت احوال هوشمند، حكمرانی دادهها و برنامهریزی تحول محور" انجام میشود.
برپایی میزهای خدمت مردمی به عنوان یكی دیگر از اقدامات سازمان ثبت احوال است
زین الصالحین با اشاره به برپایی میزهای خدمت مردمی به عنوان یكی دیگر از اقدامات سازمان ثبت احوال گفت: به عنوان مثال همكاران ما در محله هرندی برای 10 روز مستقر شدند و كاری جهادی شكل گرفت و خدمت به صورت مستقیم در همان محل انجام شد. امیدواریم بتوانیم مسیر كارهای اداری را كاهش دهیم.
اعتبار تمامی كارت های ملی هموطنان تا سال 1405 تمدید شده است
وی با تایید این خبر كه اعتبار تمامی كارت های ملی هموطنان تا سال 1405 تمدید شده است گفت: با تاكید دكتر كارگر رئیس سازمان ثبت احوال در جهت رفاه مردم این كارت ها تمدید شده است. در حال حاضر چاپ كارت های جدید و تمدید كارت های قدیمی انجام می شود.
اطلاعات كامل خانوار در سامانه سهیم(سامانه هویت یكتای ملی ایرانیان)ثبت شده است
مدیر ثبت احوال استان تهران با اعلام این موضوع كه سازمان ثبت احوال در مسیر خدمات تلفن همراه محور گام بر میدارد اظهار داشت: مردم میتوانند از طریق گوشی همراه به سامانه سهیم(سامانه هویت یكتای ملی ایرانیان)وارد شده و اطلاعات كامل خانوار را مشاهده كرده و ثبت نام كارت ملی هوشمند ملی را از این طریق انجام بدهند. از مردم درخواست داریم هرگونه جابجایی محل سكونت خود را در این سامانه ثبت احوال ثبت كنند تا خدمات به موقع و به طور مناسب به آنها ارائه شود.
200 دستگاه و 200 هزار نقطه به دادههای پایگاه سهیم لینك شده اند
وی افزود: پایگاههای دادهای كشور در سامانه سهیم به گونهای است كه همه ادارات ثبت احوال میتوانند استعلامهای خود را به صورت بر خط انجام دهند.200 دستگاه و 200 هزار نقطه به این دادهها لینك شده اند. درخواست گواهی تجرد هم از طریق پایگاه سهیم انجام می شود. انتخاب نام، مطالعه اخبار و اطلاعیه ها، ثبت شكایت و مطالعه قوانین و مقررات مجموعه و مدارك پیدا شده قابل جستجو است. هموطنان می توانند با وارد كردن كد ملی به سامانه سهیم وارد شوند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایند.
همه درخواستها از جمله تشخیص سن در سامانه سهیم ثبت می شود
زین الصالحین در پایان این گفت و گوی رادیویی عنوان كرد: سامانه سهیم همچنان در حال تكمیل شدن است. همه درخواست ها از جمله تشخیص سن در سامانه سهیم ثبت می شود اما تشكیل كمیسیون مراحل خاص خود را دارد.اداره كل ثبت احوال به عنوان دبیر، قاضی دادگاه به عنوان رئیس كمیسیون و اعضاء برای تشخیص سن بالای 5 سال كمیسیون را تشكیل میدهند اما ثبت اولیه از طریق سازمان ثبت احوال انجام میشود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وبسایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكههای اجتماعی با شناسه tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.