مدیركل ارتباطات و امور بین الملل شركت ملی مخابرات ایران با اعلام این خبر گفت: مردم تحت هیچ شرایطی رمز خود را در اختیار آنها قرار ندهند و برای رفع شبهات خود با 2021 تماس بگیرند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران؛ محمدرضا بیدخام مدیركل ارتباطات و امور بین الملل شركت ملی مخابرات ایران در گفت و گو با برنامه زنده پل مدیریت 15 آذرماه رادیو تهران با اشاره به اینكه 50 سال از قدمت شركت مخابرات ایران میگذرد گفـت: شركت مخابرات ایران در حوزههای تلفن ثابت، همراه و ارائه دیتا به مردم سراسر كشور فعالیت میكند و موظف به پوشش سراسری متناسب به نیازهای مشتركان است.
85 تا 90 درصد روستاهای كشور تحت پوشش مخابرات هستند
وی با تاكید بر اینكه تمام تلاش ما در راستای رفع نیازهای مشتركان مخابراتی است گفت: بر اساس بررسیهایی كه انجام شده تقریبا تمامی كشور تحت پوشش مخابرات است و اگر جایی باشد كه از این امكانات بهره مند نباشد شركت مخابرات آمادگی دارد تا به صورت قانونی، امكانات مخابراتی را در اختیار متقاضیان قرار دهد . در حال حاضر 85 تا 90 درصد روستاهای كشور تحت پوشش مخابرات هستند مگر روستاهایی كه زیر 20 خانوار ساكن دارند یا اینكه فصلی باشند و خانوار ثابت ساكن نداشته باشند.
شركت مخابرات ایران90 تا 95 درصد نیازهای زیرساختی اپراتورهای ارتباطی را تامین میكند
بیدخام افزود: شركت مخابرات ایران، بزرگترین و قدیمیترین شركت ارتباطاتی كشور است كه مشتركان خانگی، تجاری و سازمانی و اپراتورهای ثابت و همراه را پشتیبانی میكند. این شركت حدود 90 تا 95 درصد نیازهای زیرساختی همه اپراتورهای ارتباطی(ثابت و همراه) را تامین میكند.
قطع خطوط ثابت تلفن؛ فرآیندی 13 ماهه دارد
مدیركل ارتباطات و امور بین الملل شركت ملی مخابرات ایران با بیان اینكه فرآیند قطع تلفن مشخص است گفت: اگر مشترك قبض تلفن خود را پرداخت نكند، خط او قطع یك طرفه شده و پس از در صورت عدم پرداخت دو هفته قطع دوطرفه می شود. اگر باز هم قبض پرداخت نشود به او اطلاع رسانی خواهد شد و پس از 13 ماه مشمول تخلیه تلفن می شود. اگر این شماره وجود داشته باشد پس از تسویه حساب، خط تلفن به فرد مذكور برگردانده می شود.
وی یادآور شد: قیمت تلفن ثابت 214 هزار تومان است علیرغم اینكه هزینه این خط برای شركت مخابرات حدود 5 میلیون تومان تمام میشود.
درآمد تلفنهای همگانی برای مخابرات 3 تا 4 هزار تومان در ماه است
بیدخام با تاكید بر اینكه امكان ندارد خطوط تلفن ثابت حذف شوند درباره تلفن های همگانی گفت: نیاز مشتریان نسبت به تلفن های همگانی بسیار كم شده است . این تلفن ها درآمد كمی در حدود 3 تا 4 هزار تومان در ماه برای مخابرات دارند. در صورتیكه به طور متوسط 30 تا 35 هزار تومان برای مخابرات هزینه دارند.بیشترین استفاده از تلفنهای همگانی در مراكز علمی، دانشگاه ها، مراكز علمی و سربازخانه ها است.
او در خصوص خرید شماره های ثابت رُند از مخابرات گفت: اگر مشتركی متقاضی شمارههای رُند باشد میتواند به مركز مخابرات محل خود مراجعه كند و با توجه به نوع نیاز و طبقه بندی شمارهها با پرداخت مبلغ شماره را دیافت خواهد كرد.
هزینه نگهداری یك خط ثابت تلفن برای مخابرات 30 هزار تومان است
وی در خصوص تعرفه های خطوط مشترك تلفن گفت: تعرفه تلفن ثابت در كشور علیرغم تورم موجود در كشور برای 12 سال ثابت ماند و تغییر نكرد. به كمیسیون تنظیم مقررات پیشنهاداتی از طرف شركت ملی مخابرات داده شد. با موافقت شورای عالی رقابت؛ ستاد تنظیم بازار دستورالعملی را در راستای دریافت هزینه ثابت برای نگهداری خطوط تلفن از مشتركان تنظیم كرد. در سال گذشته نگهداری یك خط ثابت تلفن برای مخابرات 30 هزار تومان هزینه داشته در حالیكه درآمد حاصل از یك خط تلفن 6 هزار و 400 تومان بوده است و عملا شركت مخابرات ضرر زیادی را متحمل شد. برای شهر تهران حداقل هزینه نگهداری تلفن ثابت 20 هزار تومانی به همراه 4 هزار و 444 دقیقه مكالمه شهری،592 دقیقه مكالمه بین استانی 312 دقیقه مكالمه تلفن همراه است.
سرقت كابلهای مخابراتی هر روز در حال افزایش است
مدیركل ارتباطات و امور بین الملل شركت ملی مخابرات ایران با تاكید بر اینكه سرقت كابلهای مخابراتی هر روز در حال افزایش است گفت: اگر مشتركانی در ایامی كه تلفن آنها وصل نبوده مبلغ آبونمان پرداخت كرده اند می توانند با شماره 2021 ارتباطات مردمی شركت مخابرات تماس بگیرند و مشكل خود را بازگو كنند. مشتریان می توانند از طریق شماره 2000 یا از درگاههای مختلف قبض تلفن خود را پرداخت كنند. مشتریان میتوانند خرابی تلفن خود را به 20117 اطلاع دهند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
اخیرا كلاهبرداریهایی به بهانه كابل برگردان با تلفنهای ثابت انجام میشود
او اظهار داشت: اخیرا كلاهبرداریهایی به بهانه كابل برگردان با تلفن های ثابت انجام میشود. كلاهبرداران از هموطنان رمز میخواهند. مردم تحت هیچ شرایطی رمز خود را در اختیار آنها قرار ندهند. برای رفع شبهات خود با 2021 تماس بگیرند.
شركت مخابرات؛ خط هیچ مشتری را خریداری نمیكند
بیدخام با بیان اینكه مخابرات خط هیچ مشتری را خریداری نمیكند در پاسخ به پرسش گوینده برنامه مبنی بر اینكه با افزایش تعرفهها برخی مشتركان تمایلی به استفاده از خط تلفن ثابت خود ندارند گفت: تلفنها دو نوع ودیعه ای و خط اتصالی هستند. اگر مشتریان نمی خواهند از خط خود استفاده كنند میتوانند تلفن خود را پس بدهند تا بتوانیم این خطوط را به دیگران واگذار كنیم. این مشتركان میتوانند خط تلفن خود را به صورت آزاد به متقاضی خط خود بفروشند.
وی افزود: مركز های مخابراتی سوئیچ های فنی متفاوتی دارند مشتركان می توانند برای انتظار مكالمه درخواست دهند.
وضعیت توسعه مخابراتی كشور مطلوب نیست
او با بیان اینكه وضعیت توسعه مخابراتی كشور مطلوب نیست گفت: شبكه مخابراتی باید تقویت شود. نمیتوان با پرداخت هزینههای روز سرویس مناسبی به مردم داد. امیدواریم با تعرفههای جدید بتوانیم خدمات بهتری به هموطنان ارائه دهیم.
بخش زیادی از درآمد شركت مخابرات برای پرداخت حقوق كاركنان استفاده میشود
بیدخام با اشاره به اینكه در حال حاضر 35 میلیون تلفن نصبی و 29 میلیون تلفن فعال در كشور وجود دارد گفت: شركت ملی مخابرات حدود 52 هزار نیرو انسانی دارد كه بخش زیادی از درآمد شركت مخابرات برای پرداخت حقوق استفاده میشود. امسال با توجه به قانون كار 57 درصد به حقوق برخی كاركنان اضافه شد و مخابرات هم موظف به پرداخت آن شد. با توجه به بازنشستگی برخی همكاران در آینده برنامه هایی برای اشتغال خواهیم داشت.
حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات كشور؛ حوزه جذابی برای سرمایهگذاری نیست
وی افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در كشور مطلوب نیست و اكثر كارخانجاتی كه با صنایع مخابرای در ارتباطند حداقل تولید را دارند چون شركت مخابرات ایران نمیتواند سفارشهای خوبی برای آنها داشته باشد. این حوزه برای سرمایه گذاری جذاب نیست. امیدواریم با مدلی كه در حال طراحی است شاهد پیشرفت این حوزه در كشور باشیم.
شركت ملی مخابرات ایران از شركتهای دانشبنیان حمایت میكند
بیدخام در پایان این گفتگوی رادیویی با بیان اینكه شركت ملی مخابرات ایران ، امسال كمیته ای ویژه در راستای تحقق شعار سال تشكیل داده است گفت: با شركتهای دانش بنیان در ارتباط هستیم و سعی كردیم نیازهای آنها را برطرف كنیم و آنها هم حمایت خواهیم كرد .با توجه به نیاز این شركتها در حوزه تلفنهای ثابت و زیرساختهای دیگر فناوری اطلاعات فراهم شود.بیشترین نیاز این شركتها زیرساختی فنی و ارتباطی است.