مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری تهران گفت: ایستگاههای غیرمتمركز مسافربری برون شهری با هدف رفاه بیشتر و مراجعه كمتر شهروندان به پایانههای بزرگ در شهر تهران احداث میشوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، ضرورتهای ناشی از توسعه شهری و افزایش مهاجرت به تهران ، ازدیاد معابر و خودروها و نیاز به شبكه حمل و نقل عمومی از جمله متغیرهای مهم در ایجاد نهاد متولی حمل و نقل در تهران است.سند جامع حمل و نقل تهران مهمترین سند در تحقق ماموریت حمل ونقل و شهری است كه مطالعات آغازین آن در دهه 50 شمسی آغاز شد و طی نیم قرن گذشته به طور مستمر مورد بازنگری قرار گرفته است. در همین راستا برنامه پل مدیریت 21 دی با حضور پوریا علیمردانی مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران و موضوع مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری تهران بر روی آنتن رفت.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران در تشریح وظایف سازمان متبوع خود گفت: این سازمان متولی عملیاتهای حمل و نقل بار در محدوده شهری تهران است. ارائه پروانه به شركتهای فعال در این حوزه، تنظیم مجوزهای لازم برای عبور و مرور وسایل نقلیه باری ، مدیریت پایانههای مسافری و حمل و نقل برون شهری و حومهای مسافران تهران بر عهده این سازمان است.
رانندگان اتوبوسهای برون شهری، قبل از سفر در خوابگاههای پایانه ها استراحت میكنند
وی با اشاره به اینكه خوابگاههای رانندگان در پایانهها یكی از مشكلاتی بود كه با آن مواجه بودیم گفت:در مدتی كه به این سمت منصوب شدم؛ اقدامات خوبی در این راستا انجام شده تا رانندگان پس از استراحت كامل؛ آماده سفر باشند. پیش از این آنها در باربندها استراحت میكردند اما در حال حاضر خوابگاههایی برای آنها در نظر گرفته شده است.
اساسنامه سازمان پایانهها در ابتدای دهه 70 شمسی تصویب شد
علیمردانی كه حدود یك ماه است به این سمت منصوب شده با بیان اینكه اساسنامه سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران در ابتدای دهه 70 در وزارت كشور با عنوان سازمان پایانهها تصویب شد اما از سال گذشته مسئولیت حمل و نقل بار شهر تهران هم به سازمان پایانهها اضافه شد و در حال حاضر دارای معاونتهای حمل و نقل بار و پایانههای مسافری برون شهری است.
وی افزود: تجمیع صورت گرفته در این سازمان به تمركز بیشتر كمك میكند و تنظیمگری شهرداری را از طریق سازمانی مستقل افزایش میدهد. حمل بتن در محدوده شهر تهران، حمل و نقل مواد غذایی و دارویی كه نیازمند تردد در زمان شلوغی خیابان ها هم هست از مواردی است كه سازمان به آن توجه دارد.
ساماندهی حمل و نقل بار در محدوده بازار بزرگ تهران در حال انجام است
او با اشاره به مصوبه شورای حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران در سال 95 كه محدودیتهای حمل بار را در پی داشته گفت: بخشهایی از این مصوبه اجرایی شده اما ما ماموریت داریم تا بخشهای دیگر آن را اجرایی كنیم كه میتوان به ساماندهی حمل و نقل بار در محدوده بازار بزرگ تهران اشاره كرد. استفاده از موتورسیكلت و سه چرخههای برقی راهكاری است كه در نظر گرفته شده است. ساخت این وسایل حمل بار، توسط شركتهای دانشبنیان انجام شده و باید تجاریسازی شود. همچنین محلهای تردد هم برای این وسائل نقلیه در نظر گرفته شده است. همه این موارد كمك میكند تا حمل و نقل بار روان شده، ایمنی بار تضمین و جلوی حمل و نقل بارهای بدون مجوز گرفته شود.
تانكرهای حمل بتن به سیستم های هوشمند ردیابی مجهز میشوند
وی با بیان اینكه در حوزه تانكرهای بتنی و موتورسیكلتهای برقی طراحیهایی صورت گرفته اما در حوزه كامیونها و حمل و نقل بار هم طرحهایی تصویب شده كه عملیاتی خواهد شد گفت: سیستم مدیریت هوشمند ردیابی خودروها از طریق سیستم های جی پی اس(AVLS) روی خودروهای حمل بتن شهر تهران به صورت پایلوت نصب شده و ردیابی میشوند. بر اساس برنامههای پیش رو؛ این ردیاب های هوشمند روی كامیونهای حمل و نقل بار نصب شده و ساعات مجاز به آنها اعلام میشود تا در ساعات ترافیك صبحگاهی شاهد تردد كامیونتها و خودروهای حمل سوخت نباشیم.
ایستگاههای غیرمتمركز مسافربری برون شهری در تهران احداث میشوند
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران در خصوص احداث پایانههای كوچك مقیاس و غیر متمركز با هدف كاهش سوخت و دسترسی سریع به خودروهای عمومی بین شهری گفت: در حال حاضر تمامی سفرهای برون شهری تهران از طریق پایانههای مسافری بزرگ جنوب، غرب، بیهقی، شرق و پایانه كوچك پونك انجام میشود. اما طرح هایی در دست است تا ایستگاههای كوچكی با هدف رفاه بیشتر و مراجعه كمتر شهروندان به پایانههای بزرگ احداث شوند تا شهروندانی كه فاصله زیادی با پایانههای بزرگ دارند مثل شهروندان مناطق 18 تا 22 از ایستگاههای غیرمتمركز استفاده كنند. برای بازدهی مناسب این ایستگاههای غیر متمركز نیاز است تا از اپلیكیشنهای دولتی و خصوصی برای فروش بلیت سفر و ساعت ورود و خروج استفاده شود .
اپلیكیشن فروش اینترنتی بلیت ایستگاههای غیر متمركز مسافرتی برون شهری طراحی شده است
وی با اشاره به ممنوعیت ورود سواریهای پلاك«ع» به تهران گفت: یكی از راهكارهای مرتفع كردن این مشكل، ایجاد زیرساخت و ارائه مسیر از طریق ترمینالهای غیرمتمركز است.اپلیكیشنهایی هم توسط شهرداری تهران و بخش خصوصی طراحی شده تا فروش اینترنتی بلیت به راحتی برای ایستگاههای كوچك انجام شود. ان شاء الله از بهار سال آینده شاهد استفاده از این ایستگاههای غیرمتمركز خواهیم بود.
تمامی خدمات در حوزه ناوگان حمل و نقل درون شهری به صورت الكترونیكی انجام میشود
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران در خصوص خدمات الكترونیك سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران هم اظهار داشت: تمامی خدمات در حوزه ناوگان حمل و نقل درون شهری به صورت الكترونیكی از طریق سامانه « بارانه» انجام میشود. افراد متقاضی هم برای دریافت مجوز خدمات از طریق سامانههای «بارانه» و «تهران من» میتوانند اقدام كنند.
وظیفه شهرداری، توسعه بازار شركتهای دانشبنیان برای حل مشكلات شهری و مردم است
علیمردانی با اشاره به اینكه این سازمان ارتباط تنگاتنگی با شركتهای دانش بنیان دارد گفت: به عنوان مثال به منظور جلوگیری از آسیب به روسازی معابر ، تردد خودروهای سنگین بیش از 6 تن به شهر تهران ممنوع است. سیستم هوشمندی به صورت پایلوت در چند نقطه از تهران به زودی نصب میشود تا در توزین این خودروها به ما كمك كند.ما در حوزههای مسیریابی ، طراحی و ساخت موتورها و خودروهای برقی روی كمك این شركتها حساب كرده ایم و البته ما با برداشتن مقررات و موانع دست و پاگیر میتوانیم به این شركتها كمك كنیم. وظیفه ما توسعه بازار این شركتها برای حل مشكلات شهری و مردم است.
امسال؛ سفرهای برون شهری 16 درصد افزایش یافته است
وی در پاسخ به اینكه شهروندان ترجیح میدهند در سفرهای برون شهری از خودروی شخصی خود استفاده كنند. سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران چه اقداماتی انجام داده تا این شهروندان ترجیح دهند از خودروهای عمومی استفاده كنند؟ ضمن اعلام این خبر كه امسال سفرهای برون شهری 16 درصد افزایش یافته است گفت: اغلب مردم معتقدند سفر برون شهری با خودروی شخصی ایمن تر از سفر با اتوبوس و سواری عمومی است. در حالیكه آمارها این را نشان نمیدهد.آمار مجروحان و فوتیهای ناشی از تصادف جاده ای وسایل نقلیه شخصی بسیار بیشتر از اتوبوس و سواریهای عمومی با هدایت رانندگان زبده است.
برای كاهش ترافیك؛ سیستمهای هوشمند در اطراف پایانههای مسافربری نصب میشوند
علیمردانی با اشاره به تغییرات مشهود پایانه جنوب تهران گفت: تلاش میكنیم روز به روز استانداردهای پایانه های مسافربری را افزایش دهیم و سیستمهای هوشمندی هم برای كاهش ترافیك اطراف پایانههای مسافربری به زودی نصب خواهد شد تا به كاهش توقفهای غیر ضروری كمك كند.
شهرداری در سال آینده بر روی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تمركز كرده است
او بیان كرد: برای سال آینده با حمایت شهردار تهران بر روی حمل و نقل عمومی تمركز كردهایم.ضمن اینكه امسال هم تعدادی ایستگاه مترو افتتاح و تعدادی اتوبوس هم به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده شد و تاكسیهای فرسوده هم در حال تعویض هستند.
شماره 137 شهرداری تهران پذیرای پیشنهادها و انتقادهای شهروندان است
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران در پایان این گفت و گوی رادیویی اظهار داشت: حمل و نقل مسافر درون شهری بر عهده شهرداری و جادههای برون شهری بر عهده وزارت راه است. به زودی؛ مردم برای استفاده از سواریهای برون شهری میتوانند به پایانه مراجعه نكنند بلكه خواهند توانست از طریق اپلیكیشن اقدام كرده و درب منزل سوار خودرو شوند. شهرداری تهران هم با شماره 137 پذیرای پیشنهادها و انتقادهای شهروندان است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی @tehran360 جستجو كنید.
علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.