معاون راهداری و حمل و نقل جادهای استان تهران گفت: امسال؛ در طرح راهداری زمستانی استان تهران؛ 400 راهدار و 220 دستگاه ماشینآلات راهداری فعال هستند.به جز 14 هزار تن نمك و شن استفاده شده حدود 30 هزار تن نمك و شن ذخیره شده هم داریم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، عارف امرایی معاون راهداری و حمل و نقل جادهای استان تهران در گفت و گو با برنامه «پل مدیریت» 26 دی در توضیح جادهها و محورهای مواصلاتی استان تهران گفت: استان تهران دارای 3 هزار و 96 كیلومتر راه؛ شامل 329 كیلومتر آزادراه، 455 كیلومتر بزرگراه، 231 كیلومتر راه اصلی، 2800 كیلومتر راه فرعی و روستایی، 2 هزار و 996 پل و 54 تونل به طول 40 كیلومتر است.
بر اساس شاخصها؛ جادههای استان تهران در وضعیت مناسبی قرار دارند
وی با بیان اینكه آسفالت رویه جادههای استان به صورت سالانه مورد ارزیابی قرار میگیرد گفت: بر اساس آخرین بروزرسانی سامانه PMS ، شاخص PMS روی عدد 66 قرار گرفته و این به آن معنی است كه جادههای استان تهران در وضعیت مناسبی قرار دارند. اما میتوانند وضعیت مطلوبتری داشته باشند.
روكش آسفالت جادههای ری به سمت قرچك، ورامین و احمدآباد مستوفی در اسفندماه انجام میشود
امرایی در خصوص اصلاح روكش جادههای ورامین و احمدآباد مستوفی گفت: با توجه به برودت هوا فعلا امكان روكش آسفالت نداریم. مناقصههایی در دست انجام است تا با انتخاب پیمانكار روكش آسفالت جادههای ری به سمت قرچك، ورامین و احمدآباد مستوفی در اسفندماه انجام شود.
روكش آسفالت محور تهران- فیروزكوه تا 6 ماه آینده به اتمام میرسد
وی در خصوص اصلاح روكش راههای مواصلاتی تهران به فیروزكوه گفت: یك قرارداد برای روكش محور تهران به فیروزكوه داریم كه 40 درصد پیشرفت فیزیكی داشته اما به دلیل برودت هوا فعلا امكان انجام عملیات وجود ندارد. در همین هفته یكی از مناقصههای روكش آسفالت در این محور با 30 میلیارد تومان برگزار میشود. در سال آتی هم قرارداد جدیدی منعقد خواهد شد تا این محور وضعیت مناسبی پیدا كند. وضعیت مسیر رفت تهران به فیروزكوه نسبتا مناسب است اما مسیر برگشت مورد رضایت نیست. ان شاء الله تلاش میشود تا 6 ماه آینده این روكش ارتقاء یابد ضمن اینكه ما با محدودیتهای اعتباری هم روبرو هستیم.
ارتقاء كیفیت راه های فرعی و روستایی، نیازمند اعتبارات بیشتر است
امرایی با اشاره به اینكه نگهداری راههای شریانی بر عهده سازمان راهداری كشور است گفت: سازمان برنامه و بودجه كشور اعتبار مد نظر راهداری برای راههای فرعی و روستایی را تامین نكرده است و انتظار ما افزایش اعتبارات برای ارتقاء بهسازی و روكش آسفالت جاده ای است.
مناقصه 46 میلیاردتومانی بهسازی جاده ساوه در این هفته انجام میشود
این مقام مسئول با اشاره به مناقصه بهسازی جاده محور تهران ساوه با اعتبار 46 میلیارد تومان كه در این هفته برگزار می شود گفت: قراردادی هم از قبل داریم كه 60 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است. به مردم تعهد میدهیم در سال آتی شرایط بسیار بهتری را شاهد باشند.
قرارداد بهسازی 100 كیلومتر از راههای فرعی استان تهران بسته شده است
او افزود: قرارداد بهسازی 100 كیلومتر از راههای فرعی بسته شده و پیمانكار آماده شروع عملیات است اما به دلیل شرایط جوی امكان آغاز عملیات وجود ندارد به محض بهتر شدن شرایط عملیات بهسازی این جادهها آغاز میشود.
برای روكش آسفالت از پیمانكاران تضمین زمانی گرفته میشود
معاون راهداری و حمل و نقل جادهای استان تهران با بیان اینكه قراردادهای ما با پیمانكاران متناسب با نوع عملیات یك دوره تضمین دارد گفت: برای روكش آسفالت گرم حدود 5 سال ضمانت گرفته میشود.
امسال؛200 كیلومتر از راههای استان تهران بهسازی و روكش آسفالت شده اند
امرایی در پاسخ به اینكه برای ایمنسازی راههای استان تهران چه اقداماتی در سال جاری انجام شده ؟گفت: ایمن سازی راه های مواصلاتی شاهبیت عملكرد راهداری است كه علیرغم محدودیتهای موجود میتوان به بهسازی و روكش آسفالت 200 كیلومتری راههای استان، نصب نیوجرسی به طول 16 كیلومتر و خط كشی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی جاده ای اشاره كرد. هموطنان می توانند از طریق سامانه 141 ارتباط بگیرند و ضمن دریافت اطلاعات راه ها؛ مشكلات مرتبط با حوزه راه را مطرح نمایند.
روزانه بیش از 300 هزار وسیله نقلیه وارد استان تهران میشوند
وی در پاسخ به اینكه كدام محور شریانی استان تهران برای شما در اولویت قرار دارد؟ گفت: حدود 1 درصد طول راههای كشور در استان تهران است اما 14 درصد تردد وسایل نقلیه در استان تهران صورت میگیرد. بخشی از تردد بواسطه شهركهای صنعتی و بنادر كشور هم در تهران انجام میشود. روزانه بیش از 300 هزار وسیله نقلیه وارد استان تهران شده و حدود 2 میلیون و 800 هزار تا 3 میلیون و 200 هزار تردد به صورت روزانه در این استان ثبت میشود. بنابراین تمامی راههای مواصلاتی استان تهران از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
امسال؛ در طرح راهداری زمستانی استان تهران؛ 400 راهدار و 220 دستگاه ماشینآلات راهداری فعال هستند
معاون راهداری و حمل و نقل جادهای استان تهران در پاسخ به اینكه چه تعداد گردنه برفگیر در محورهای مواصلاتی استان تهران وجود دارد؟ و برای روانسازی انها چه اقداماتی صورت گرفته گفت: در استان تهران حدود 10 گردنه برف گیر به طول 110 كیلومتر وجود دارد. 5 گردنه در مسیر تهران فیروزكوه است كه با توجه به اهمیت آنها، حداكثر آمادگی نیروی انسانی و ماشین آلات در این گردنه ها مستقر هستند. در بر اساس برنامهریزی های انجام گرفته در طرح راهداری زمستانی 400 نیروی راهدار و 220 انواع دستگاه ماشینآلات راهداری متناسب با شرایط جوی، مورد استفاده قرار میگیرد.
اولویت راهداری در روزهای برفی؛ بازگشایی جادههای اصلی است
وی گفت : علیرغم اینكه از ابتدای سال تا كنون 12 مرحله عملیات برفروبی داشته ایم هیچگونه انسدادی نداریم اما با محدودیتهایی در تجهیزات مواجه هستیم .اولویت ما در بارشها بازگشایی جادههای اصلی و پس از آن پس از اتمام بارش به شراغ راه های روستایی میرویم. روز گذشته 25 دی در طول 5 ساعت تمامی راههای روستایی پس از برفروبی جادههای اصلی بازگشایی شد.
امسال برای عملیاتهای برفروبی جادههای استان تهران؛ حدود 14 هزار تن شن و نمك استفاده شده است
امرایی افزود: تمامی بارشهای شمال و شرق استان تهران در پاییز منجر به بارش برف شده كه 12 مرحله برفروبی را در پی داشته است. برای انجام این عملیاتها حدود 14 هزار تن شن و نمك استفاده شده و حدود 30 هزار تن شن و نمك در انبارها ذخیره شده است.
پیش از شروع عملیات راهداری زمستانی؛ شورای راهداری با ادارات شهرستانها برگزار میشود
امرایی در خصوص اقداماتی كه پیش از زمستان در راهداری برای آماده باش صورت میگیرد گفت: پیش از شروع عملیات راهداری زمستانی شورای راهداری با ادارات شهرستانها برگزار و نقصان و نیازمندیهای آنها اعم از نیروی انسانی و تجهیزات و مواد مورد نیاز مثل شن و نمك بررسی میشود. تمامی گروههای مستقر در عملیاتهای زمستانی آمادگی كامل دارند. تعامل خوبی هم با پلیس راه داریم و جلسات متعددی در این راستا برگزار میشود تا نقاط قوت بیشتر شوند. در آذرماه سال جاری رزمایشی با حضور تمامی دستگاههای خدماترسان عضو ستاد مدیریت بحران استان تهران( راهداری، هلال احمر ، پلیس راه، نیروی انتظامی، اورژانس، آتشنشانی، امداد خودرو و..) برگزار و طرح راهداری زمستانی آغاز شد.
وی افزود: این جلسات در مناسبتهای خاص دیگر مثل نوروز و ایام منتهی به اربعین حسینی و آغاز فصل زمستان و بر حسب ضرورت برگزار میشود. در فصل زمستان این جلسات ماهی یكبار برگزار میشود.
سازمانهای راهداری و هواشناسی؛ عضو یك خانواده و زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی هستند
امرایی افزود: تعامل ما با پلیس راهور بسیار خوب است. سازمانهای راهداری و هواشناسی هم عضو یك خانواده و زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی هستند و ما از تمامی اطلاعات سازمان هواشناسی برای عملكرد بهتر در جادهها استفاده میكنیم.
سهم اطلاعرسانی راهداری از طریق رادیو بیشتر است
وی با تاكید بر اینكه از طریق سامانه 141 آخرین اطلاعات جاده ای در اختیار كاربران قرار میگیرد گفت: اما چون اكثر رانندگان حمل و نقل جادهای مخاطب رسانه فراگیر رادیو هستند و ما سعی میكنیم اطلاع رسانی راهداری را بیشتر از طریق صدا و سیما و به ویژه رادیو انجام دهیم.
رسانهها سهم بسزایی در فرهنگسازی و آگاهیبخشی ترافیك دارند
وی با اشاره به نقش رسانههای دیداری و شنیداری رادیو تلویزیون، خبرگزاریها و رسانههای فضای مجازی گفت: مردم به وسیله این رسانهها از آخرین اطلاعات بهره مند میشوند و این رسانه ها نقش موثری در آگاه سازی و فرهنگ سازی مسائل ترافیكی دارند و قطعا صدا و سیما در این بین نقش بسیار موثری دارد. در این سالها شاهد تعامل بسار خوب راهداری با رسانه ها بوده و هستیم.
رانندگان ؛ قبل از آغاز سفر آخرین اطلاعات را از سامانه 141 دریافت نمایند
معاون راهداری و حمل و نقل جادهای استان تهران با بیان اینكه در روزهایی كه شاهد بارش برف باران هستیم؛ ایمنی راه ها بسیار پایین است. به هموطنان توصیه كرد: در تا جاییكه امكان دارد در این شرایط سفر نكنند اما اگر ضرورتی برای سفر وجود داشته باشد حتما از تجهیزات ایمنی زمستانی استفاده كرده و قبل از آغاز سفر آخرین اطلاعات را از سامانه 141 دریافت نمایند. به دستورات پلیس عمل كرده و با راهداران نهایت همكاری را داشته باشند.
وی در پایان این گفت و گوی رادیویی از تلاش تمامی راهداران و خانواده های آنها نهایت تقدیر و تشكر را بعمل آورد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی @tehran360 جستجو كنید.
علاقهمندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.