مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار با بیان اینكه با همكاری صنف آجیل و خشكبار، آجیل شب یلدا؛ 35 درصد ارزانتر از سطح شهر در میادین تره بار عرضه میشود گفت: آجیل شیرین، 321 و آجیل شور 326 هزار تومان در میادین به فروش میرسند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران؛ ایوب فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و ترهبار كه در آستانه شب یلدا مهمان برنامه پل مدیریت 27 آذر بود با اشاره به آیین قدیمی گرامیداشت شب یلدا و دورهمی خانوادهها با تاكید بر اینكه وظیفه اصلی سازمان میادین عرضه میوه و تولیدات كشاورزی با هدف حذف یا كاهش نقش واسطهها است اظهار داشت: در حال ایجاد زنجیره تامین در این سازمان هستیم تا حضور تولیدكنندگان در این میادین تسهیل شده یا به طور مستقیم محصولات خود را عرضه كنند.
تامین مناسب و به اندازه كالا یكی از مولفههای اثرگذار بر قیمت است
وی با بیان اینكه قیمت گذاری وظیفه سازمان میادین نیست اظهار داشت: تامین مناسب و به اندازه كالا یكی از مولفههای اثرگذار بر قیمت است. با مساعدت و تاكید شهردار تهران امكانات بیشتری به سازمان میادین داده شده است و كمتر از یك ماه است كه به ایجاد زنجیره غذایی كافی، قابل دسترس و ارزان مردم تهران ورود كردهایم.
بسیاری از كشاورزان، توان فروش محصول خود در بازارها را ندارند
فصاحت در خصوص فرایند زنجیره تامین اظهار داشت: در ابتدای تاسیس سازمان میادین كالاها به صورت مستقیم توسط كشاورزان عرضه میشد اما با ادامه این روند بسیاری از كشاورزان، توان فروش محصول خود در بازارها را نداشتند و در حال حاضر درصد بسیار كمی هستند كه به طور مستقیم محصولات خود را عرضه میكنند.
زنجیره تامین كالا در میادین تره بار با مساعدت شهرداری تهران در حال انجام است
او گفت: در همین راستا مطالعاتی كه انجام شد و به این نتیجه رسیدیم كه باید زنجیره تامینی وجود داشته باشد تا ضمن خرید محصولات از كشاورزان، مازاد محصول صادر شود و اگر در جایی كمبودی وجود داشت این محصول وارد شود به همین جهت هماهنگیهایی با نهادهای مختلف انجام شده است و شهردار و شورای اسلامی تهران دو بند جدید را در اساسنامه مصوب كردند.
با فرایند زنجیره تامین كالا در میادین تره بار؛ واسطهها به طور كلی حذف میشوند
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار افزود: نتیجه آن این است كه در قالب زنجیره تامین كه شامل شركتهای تعاونی در مبدا خواهد بود؛ محصولات خریداری و مرتب شده و در سردخانه قرار بگیرند و شركتهای حمل و نقل محصولات را به موقع و با كیفیت در اختیار میادین ترهبار قرار دهند. شبكه توزیع شهری هم در محلات و به صورت بر خط انجام خواهد شد. با اینكار واسطهها به طور كلی حذف میشوند . این زنجیره با افزایش محصول و كاهش ضایعات همراه خواهد بود.
فرایند زنجیره تامین كالا در میادین تره بار؛ رونق تولید محصولات كشاورزی را در پی دارد
او تاكید كرد: در این شرایط تولیدكننده سود بیشتری خواهد برد و مصرفكننده با قیمت بهتری محصول را خریداری میكند و این كار در رونق تولید محصولات كشاورزی بسیار موثر خواهد بود.
آجیل شیرین شب یلدا 321 و آجیل شور 326 هزار تومان در میادین عرضه میشود
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار با ذكر این نكته كه عرضه مستقیم محصولات از اهداف مهم تشكیل سازمان میادین است گفت: آجیل شیرین شب یلدا 321 و آجیل شور 326 هزار تومان در میادین عرضه میشوند. البته باید از صنف آجیل تقدیر كرد كه امسال قیمت مناسبتری را برای این محصول در نظر گرفته اند.
پایش میوهها در آزمایشگاههای سازمان میادین تره بار انجام میشود
فصاحت با تاكید بر اینكه نظارت بر بازار آجیل و خشكبار سختتر است گفت: پایش میوه از نظر سالم بودن 1.5 ماه است كه در آزمایشگاههای سازمان میادین انجام میشود.
قیمت آجیل شب یلدا با سطح شهر 30 تا 35 درصد تفاوت دارد
وی گفت: قیمت آجیل شب یلدا با سطح شهر 30 تا 35 درصد تفاوت دارد. در حوزه میوه تا 46 درصد( كه البته برای میوههای شب یلدا از این هم بیشتر خواهد بود)، سبزیجات 33 درصد، مرغ تا 25 درصد، گوشت گوسفند 40 درصد و گوشت گوساله حدود 20 درصد با میانگین سطح شهر اختلاف قیمت داریم . همچنین برای كالاهای اساسی هم حدود 16 درصد در شش ماه اول سال با سطح شهر اختلاف قیمت داریم.
قیمت گوشت گوساله، نزولی میشود
مدیرعامل میادین تره بار اظهار داشت: گوشت گوسفندی گرم بر اساس اینكه منبع واردات چه كشوری است شقه 270 تا 280؛ ران گوسفند حدود 330 هزار تومان؛ ران گوساله بیاستخوان 465 هزار تومان به فروش میرسد. احتمالا تا شب یلدا قیمت گوشت گوساله حدود 30 هزار تومان در میادین كاهش مییابد و ان شاء الله به همین ترتیب كاهش قیمت گوشت گوساله را شاهد خواهیم بود.
بهرهبرداران میادین باید محصولات را تازه عرضه كنند
وی در پاسخ به اینكه برخی میوههای تره بار در پایان روز به قیمت كمتر به فروش میرسد؟ تاكید كرد: بهرهبرداران میادین باید محصولات را تازه عرضه كنند و محصول باید در انتهای زمان فعالیت میادین تخلیه شده و روز بعد به صورت تازه عرضه شود. برخی مواقع برای اینكه محصولات از بین نرود در پایان فعالیت میادین، زیر قیمت روز به فروش میرسد.
100 محله تهران فاقد بازار ترهبار هستند
او اضافه كرد: همه مناطق تهران بازار میوه و تره بار دارند. اما 100 محله تهران فاقد بازار هستند كه امیدواریم تا پایان سال آینده این تعداد تا 70 محله كاهش یابد. اگرچه 12 محله تهران هم هستند كه به دلایلی نمیتوانیم در آنها بازار ترهبار احداث كنیم.
ثبت شكایات مردمی با استفاده ازQR code غرفه های میادین ترهبار امكانپذیر است
وی با اشاره به راههایی كه مردم میتوانند انتقادها، پیشنهادها و شكایات خود را از میادین ترهبار ثبت نمایند گفت: مراجعه به سامانه 137، اسكن نظراتQR code روی هر غرفه و ثبت نظر، مراجعه حضوری به مدیر میدان و دیدار مردمی روزهای سه شنبه(تماس با روابط عمومی سازمان میادین) راههایی است كه در اختیار شهروندان تهرانی است.
عرضه محصولات اینترنتی در دومیدان جلال آل احمد و میدان صادقیه در حال انجام است
او خبر داد: بیش از 6 ماه است كه عرضه محصولات اینترنتی در دومیدان جلال آل احمد و میدان صادقیه در حال انجام است و 8 نقطه دیگر هم در نظر گرفته شده كه كمتر از دو هفته دیگر عملیاتی و توسط شهردار تهران افتتاح خواهد شد.
حدود 30 مركز تره بار برای معلولان در حال مناسبسازی است
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار اظهار داشت: حدود 30 مركز در حال مناسبسازی است تا معلولان بتوانند در میادین تردد داشته باشند تا پایان سال آینده تمامی میادین مناسبسازی خواهند شد.
همه اقشار مردمی از میادین تره بار خرید میكنند
وی با بیان اینكه تا قبل از رهاسازی قیمتها، بیشتر قشر متوسط به میادین مراجعه میكردند گفت: در حال حاضر شاهد خرید دیگر اقشار جامعه هم از میادین هستیم.
تا كنون 4 میدان ترهبار تهران به فروش بر خط مجهز شدهاند
فصاحت با اشاره به اینكه نظارت بر عملكرد میادین تره بار در 7 مرحله انجام میشود گفت: در مجموع با 2 تا 3 درصد خطا در میادین روبرو هستیم. تا كنون 4 میدان ترهبار تهران به فروش بر خط مجهز شده اند و تا پایان سال، تمامی میادین 22 گانه از این امكان و ترازوی فروش رایانهای بهرهمند خواهند شد. ضمن اینكه 1200 دوربین به دوربینهای موجود در میادین اضافه شده و این تعداد به 2200 دوربین افزایش مییابد.
میدان مركزی بهمن در حال تبدیل شدن به یك بازار هوشمند است
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار در پایان این گفت و گوی رادیویی با بیان اینكه میدان مركزی بهمن در حال تبدیل شدن به یك بازار هوشمند است گفت: ورود كالا با پلاكخوان انجام شده و وزن آن با ترازوهای خاص اندازهگیری میشود و حتی ترازوها به سیستم مركزی برای نظارت بر خط متصل خواهند شد.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.