مدیرعامل شركت پُست از طرح جدید افزایش خدمات این شركت خبر داد و گفت: در حال حاضر طرح ونهای پُستی زردرنگ را در دست اجرا داریم. این ونها در سطح شهر تردد كرده یا زمانهای خاص در مكانهای خاص حاضر میشوند تا مرسولهها را از مردم تحویل بگیرند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران؛ برنامه پل مدیریت 2 دی ماه با موضوع پُست و حضور محمود لیائی معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شركت پُست جمهوری اسلامی ایران پخش شد.
ایران؛ اولین كشور مبدع پُست با سابقه ای 2500 ساله است
لیائی با بیان اینكه ایران، اولین كشور مبدع پُست با سابقه ای 2500 ساله است. هخامنشیان بنیانگذاران چاپارخانههای ایران بودند و به فاصله 24 كیلومتر از هم قرار داشتند و در مسیر حركت اسبهای تازه نفس قرار داشتند كه نامهها و مرسوله ا را با سرعت بالا منتقل میكردند.
مدیرعامل شركت پُست جمهوری اسلامی ایران افزود: اگرچه با ورود دولت الكترونیك برخی خدمات از حالت پُستی به حالت الكترونیك انجام میشوند اما همچنان برخی اسناد و مستندات به وسیله پُست ارسال میشوند.
2800 دفتر پُستی در كشور وجود دارد
وی اظهار داشت: حدود 2800 دفتر پُستی در كشور وجود دارد كه كماكان از حدود 40 تا 50 سال پیش وجود دارد و با توجه به افزایش جمعیت، گسترش نیافته و شاید هم اصلا لزومی نداشته است .
به جای اینكه مردم به باجههای پُستی مراجعه كنند، پُست باید به آنها مراجعه كند
او تاكید كرد: شعار اصلی پُست در دولت سیزدهم این است كه به جای اینكه مردم به باجههای پُستی مراجعه كنند پُست به منازل، دفاتر اداری و ... مراجعه كند.
ونهای زردرنگ پُست به زودی به شهروندان خدمات میدهند
او از طرح جدید افزایش خدمات شركت ملی پُست خبر داد و گفت: در حال حاضر طرح ونهای پُستی زردرنگ را در دست اجرا داریم. این ونها در سطح شهر تردد كرده یا زمانهای خاص در مكانهای خاص حاضر میشوند تا مرسولهها را از مردم تحویل بگیرند. اما مردم اگر بخواهند مرسوله خود را برای تسریع در دریافت خدمات به دست پُست بسپارند میتوانند با ونها یا موتورهای پُست تماس بگیرند بدون اینكه نیاز باشد خودشان به باجههای پُستی مراجعه نمایند.
80 درصد خدمات پُستی باجهها را بخش خصوصی انجام میدهد
مدیرعامل شركت ملی پست در خصوص اولین فرایند از فرایندهای 4 گانه پُستی گفت: قبول مرسوله در باجههای پُستی مرحله اول از فرایند پُست است. حدود 80 درصد خدمات در باجههای قبول، توسط بخشهای خصوصی مثل پیشخوانهای دولت و پلیس+10 انجام میشود.
بیش از 70 درصد مرسولات پُستی كشور از مركز چهارراه لشگر توزیع میشود
او افزود: مرحله دوم فرایند پُستی تجزیه مبادلات است كه مركز آن در چهارراه لشگر است و بیش از 70 درصد مرسولات از نقاط مختلف كشور به این محل آمده و توزیع میشود.
مردم از دوره كرونا به سمت خریدهای اینترنتی بیشتر روی آوردند
لیائی گفت: رویكرد مردم كه از قبل از كرونا شروع شده و بواسطه خریدهای اینترنتی بیشتر، از پاكت و بستههای كوچك به بستههای بزرگ روی آوردند. در دوره كرونا انبارها گسترش یافت و تعداد همكاران ما و وسایل نقلیه پُست هم بیشتر شد. اما هنوز متاسفانه زیرساختهای ما متناسب با این تغییر نیست و بار سنگینی را به همكاران پُست تحمیل كرد.
وی افزود: رهسپاری، سومین فرایند پُست است كه بستهها به مقصد رفته و نهایتا در مقصد توزیع میشوند.
شركت پُست هرچقدر درآمد داشته باشد؛ میتواند هزینه كند
لیائی با بیان اینكه پُست از طرف دولت بودجه ای دریافت نمیكند اظهار داشت: این شركت یك شركت درآمد- هزینه ای است و ما هرچقدر درآمد داشته باشیم میتوانیم هزینه كنیم.
خدمات پایه پُستی(نامه های عادی و سفارشی) باید با كمترین هزینه انجام شود
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینكه شركت ملی پُست سه وظیفه حاكمیتی دارد اظهار داشت: خدمات پایه پُستی(نامه های عادی و سفارشی) باید با كمترین هزینه انجام شود. اما سرویسهای ارزش افزوده، ویژه و پیشتاز خدمات غیر پایه پُستی هستند.
شركت پُست مكلف است؛ خدمات پایه پُستی را با نرخ مصوب دولت انجام دهد
او تاكید كرد: ما مكلف هستیم خدمات پایه پُستی را با نرخ مصوب دولت حتی برای دورترین نقاط كشور انجام دهیم. مابهالتفاوت خدمات پایه پُستی و قیمت واقعی را دولت پرداخت میكند چون شركت پُست یك شركت درآمد- هزینه ای است.
در پُست نوین؛ مرسوله فیزیكی در كمترین زمان و با هزینه به دست مشتری میرسد
مدیرعامل شركت ملی پُست در خصوص پُست نوین اظهار داشت: در این روش تمامی فرایندها به گونهای انجام میشود كه یك مرسوله فیزیكی در كمترین زمان ممكن و با كمترین هزینه به دست مشتری برسد.
در پُستهای عادی و سفارشی مرسولهها حداكثر در مدت 10 روز باید به دست گیرنده برسد
وی افزود: در پُستهای عادی و سفارشی مرسولهها حداكثر در مدت 10 روز باید به دست گیرنده برسد و در پُست پیشتاز این مدت 48 تا 72 ساعت است كه در پُست نوین این مدت به كمترین میزان خود میرسد. در حال حاضر چینیها برای ارسال مرسولهها به جای عامل انسانی از ربات خودران استفاده میكنند كه البته هرچه از این ابزارها استفاده كنیم پُست پیشرفتهتری داریم.
ناوگان شركت ملی پُست در هفته پّست بروزرسانی شد
او با تاكید بر اینكه 4 فرایند اصلی پُستی باید به طور متوازن گسترش یابد گفت: بنا بر این بوده با استفاده از مولدسازی و منابع داخلی بتوانیم این كار را انجام دهیم. امسال در هفته پُست به مناسبت 17 مهر روز جهانی پُست توانستیم ناوگانمان را نوسازی كنیم ولی مراكز دیگر هم باید به طور متوازن رشد كنند تا با كمترین زمان و هزینه مرسولههای پُستی به دست گیرندگان برسد.
پُست ایران با سرانه پُستی 10 ، جایگاه 51 را بین كشورهای جهان دارد
او گفت: پُست ایران جایگاه 51 را بین كشورهای جهان دارد. یكی از معیارهای این انتخاب، سرانه پُستی است. این سرانه در كشور چین برای هر شهروند چینی 600 است به این معنی كه هر شهروند چینی در سال 600 خدمت پُستی را دریافت میكند. در دیگر كشورهای پیشرفته دنیا مثل آلمان و سوییس این عدد حدود 580 است اما سرانه پُستی در ایران 10 است.
افزایش سرانه پستی كشور مستلزم توسعه زیرساختها و فرهنگسازی است
مدیرعامل شركت ملی پُست تاكید كرد: برای پركردن این فاصله مجبوریم فرهنگ استفاده از خدمات پُستی را بین مردم افزایش داده و متناسب با آن زیرساختها را هم گسترش دهیم. در كشور چین تقریبا تمام مایحتاج، توسط اپراتورهای پُستی انجام میشود چون برای مشتری و فروشنده توجیه اقتصادی دارد. ما هم باید به این سمت حركت كنیم مردم ما باید برای آسایش بیشتر خودشان و كاهش ترافیك و آلودگی شهرها باید با این روش آشنا شده و از آن استفاده كنند.
31 درصد هزینه كالا در ایران، مربوط به حمل ونقل است
او خبر داد: 31 درصد هزینه یك كالا در ایران برای اینكه به دست مصرفكننده برسد مربوط به حمل ونقل است اما این هزینه در كشورهای پیشرفته دنیا به طور متوسط 15 تا 20 درصد است. باید این فاصله را كم كرده و سرانه پُستی كشورمان را افزایش دهیم.
سرویسهای ارزش افزوده پُست، موجب كاهش هزینه و افزایش آسایش مردم شده است
او با اشاره به مزیت سرویسهای ارزش افزوده پُست گفت: سرویسهای ارزش افزوده مثل سخای پلیس، سرویسهای بانكی، مالیاتی، گذرنامه و ... كه توسط پُست انجام میشود موجب كاهش هزینه و افزایش آسایش و آرامش مردم شده است.
پُست، پیشران تجارت الكترونیك است
لیائی با اشاره به اینكه پُست، پیشران تجارت الكترونیك است اظهار داشت: اگر زیرساختهای پُستی كشور در مهیا شود پُست، نقشی مهم در توسعه تجارت الكترونیك و رساندن مرسوله ها به مردم، ایفا خواهد كرد.
هموطنان میتوانند به ماموران پُست امتیاز دهند
وی در پاسخ به اظهارات محمدحسین هاشمی مبنی بر اینكه تحویلدهندگان مرسولات پُستی به هموطنان رفتار بسیار خوبی دارند گفت: شعار اتحادیه جهانی پُست در سال 2023 اعتماد به پُست بود. اما هموطنان میتوانند در نظرسنجی سامانه پُست شركت كرده و به هریك از ماموران پُست امتیاز دهند.
اگر از ماموران پُست شكایت دارید؛ میتوانید با سامانه 193 تماس بگیرید
مدیرعامل شركت پست در پایان اظهار داشت: اگر هموطنان شكایتی از عملكرد رانندگان یا ماموران پُست داشتند میتوانند با سامانه 193 تماس بگیرند.
این قسمت از برنامه «پل مدیریت» به تهیهكنندگی سمانه گلك و اجرای محمدحسین هاشمی بر روی آنتن رادیو تهران رفت.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.