نایب رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیش از 40 درصد بودجه شهرداری در سال گذشته و امسال به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تكمیل ایستگاههای مترو اختصاص یافته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، حجت الاسلام سیدمحمد آقا میری نایب رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل و رئیس كمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با برنامه «پل مدیریت» شنبه 25 فروردین ماه با در خصوص برنامههای شورای شهر ششم در خصوص ترافیك تهران گفت: ترافیك تهران موضوعی چند وجهی است و سیاست ما در این دوره توجه بیشتر به حمل و نقل عمومی بویژه مترو و اتوبوس است.برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی هم برنامههایی داریم و بخشی هم به ساماندهی ترافیك تهران اختصاص یافته كه در قالب طرحهایی جدید انجام خواهد شد.
نایب رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: زنجیره بزرگراهی و كمربندی شهر تهران با تكمیل بزرگراههای شهید بروجردی و شهید شوشتری تكمیل میشود.
فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی تا تیرماه افتتاح خواهد شد
آقامیری افزود: فاز اول بزرگراه شهید بروجردی سال گذشته به طول 3.5 كیلومتر افتتاح شد و فاز دوم آن به طول 1.5 نهایتا تا تیرماه افتتاح خواهد شد. با تكمیل این بزرگراه، بزرگراه ساوه از سمت آزادگان به بزرگراه یادگار امام(ره) وصل خواهد شد و تاثیر زیادی بر رفع ترافیك این محدوده خواهد داشت.
فاز اول بزرگراه شهید شوشتری در نیمه دوم سال جاری افتتاح خواهد شد
او اظهار داشت: در راستای كاهش ترافیك تهران بزرگراه شهید شوشتری هم در شرق تهران به موازات بزرگراه بسیج به طول 16 كیلومتر عملیاتی میشود. فاز اول این بزرگراه به طول 9 كیلومتر در 6 ماه دوم سال از (بزرگراه شهید یاسینی تا بعثت) افتتاح خواهد شد و تونل این بزرگراه هم كه از پارك سرخه حصار رد میشود در فاز دوم افتتاح خواهد شد. طولانی شدن عملیات این قطعه از بزرگراه شهید شوشتری به خاط ملاحظات محیط زیستی است تا كمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.
امسال، عملیات ساخت تونل زیرسطحی شهید متوسلیان آغاز میشود
نایب رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاكید كرد: با كامل شدن دو بزرگراه شهید بروجردی و شهید شوشتری معابر اصلی تهران كامل خواهد شد ضمن اینكه كارهای فنی تونل زیرسطحی شهید متوسلیان به طول 9 كیلومتر از میدان سپاه تا خروجی از بزرگراه آزادگان انجام شده و كارهای مالی و مجری طرح در حال انجام است كه اگر با مانعی روبرو نشود امسال كلنگ اجرای آن زده خواهد شد.
طرح جامع تهران كامل شده است
او با اشاره به طرح جامع تهران كه بیش از 30 سال روی آن كار شده اظهار داشت: در هر دوره مدیریتی بخشی از این طرح كامل شده است و معابر دیگری هم داریم كه بزرگراهی نیستند و بیشتر دسترسی منطقه ای هستند. در حال حاضر طرح جامع تهران كامل شده و تهران بیشتر از این ظرفیت بزرگسازی ندارد.
امسال بیش از 40 درصد بودجه شهرداری به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است
آقا میری در خصوص اولویت های تخصیص بودجه شهرداری تهران گفت: اولویتهای اصلی مردم تهران آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی هستند كه با هم ارتباط مستقیم دارند به همین جهت در سال گذشته حدود 40 درصد بودجه شهرداری تهران به خرید ناوگان اتوبوس و مترو و حمل و نقل عمومی اختصاص یافت و امسال هم بیش از 40 درصد بودجه شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته كه در تاریخ شهرداری تهران بینظیر است.
تهران به 10 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد
عضو شورای شهر تهران با تاكید بر اینكه خروجی سرمایهگذاری شهرداری تهران در سال گذشته امسال ظهور پیدا میكند اظهار داشت: تهران حدود 10 میلیون نفر جمعیت دارد كه به 10 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. در حال حاضر حدود 2 هزار 500 اتوبوس داریم كه حدود 500 دستگاه در حال تعمیر است. ایده آل ما 10 هزار اتوبوس برای تهران است.
سال گذشته فقط 750 دستگاه اتوبوس تولید داخل به شهرداری تحویل داده شد
او افزود: سال گذشته در نظر داشتیم 3 هزار اتوبوس خریداری كنیم. در نهایت به دلیل بدقولی یكی از شركتها قرارداد 2 هزار اتوبوس (500 اتوبوس برقی و 1500 اتوبوس دیزلی) و 500 مینیبوس(برای معابری كه گردش اتوبوس مشكل است و تعداد مسافر كم است) با تولیدكننده داخلی بسته شد. قرار بود تا سال نوی گذشته 1500 اتوبوس را تحویل بگیریم كه فقط 750 دستگاه به ما تحویل داده شد.
امسال، 2500 اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه میشود
رئیس كمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران گفت: در ادامه با رایزنی كه با دولت و وزارتهای صمت و نفت داشتیم بنا شد هم از شركتهای داخلی و هم از شركتهای خارجی خردید كنیم به همین جهت قرار داد 2500 اتوبوس برقی به دلیل آلودگی هوای تهران با یك شركت چینی بسته شد. نمونههایی از این اتوبوسها وارد شده كه در حال تست است و در ماههای آینده شاهد رفت و آمد این اتوبوسها خواهیم بود.
تا پایان سال؛ تهران حدود 7 هزار اتوبوس خواهد داشت
آقا میری اظهار داشت: بقیه اتوبوسهای داخلی و خارجی تا پایان سال تحویل گرفته میشود و جمعا تا پایان سال تهران حدود 7 هزار اتوبوس خواهد داشت. با بودجه ای كه در سال آینده هم برای حمل و نقل اختصاص می یابد به 10 هزار دستگاه اتوبوس نزدیك خواهیم شد.
طی 2 سال و نیم گذشته، 17 ایستگاه مترو در خطوط 6 و 7 متروی تهران فعال شده است
او در خصوص تكمیل خطوط متروی شهر تهران گفت: خط 6 و 7 مترو ناقص بود و بسیاری از ایستگاههای آن ساخته نشد یا ناقص بود به همین جهت طی 2 سال و نیم گذشته حدود 17 ایستگاه در این دو خط فعال شد و حدود 6 ایستگاه در شرق تهران باقی مانده كه تا 4 ماه آینده تكمیل خواهند شد.
حفاری خط 10 متروی تهران با 48 ایستگاه آغاز شده است
آقا میری خبر داد: حفاری خط 10 مترو از شرق به غرب تهران با 48 ایستگاه به عنوان بزرگترین خط متروی تهران آغاز شده است و حفاری خط 8 هم امسال آغاز خواهد شد.
اگر حمایت دولت سیزدهم نبود؛ خرید واگن های مترو محقق نمیشد
او با بیان اینكه طی 24 سال گذشته 1400 واگن مترو خریداری شده كه از این تعداد حدود 1100 واگن فعال است اظهار داشت: شهرداری تهران برای ناوگان مترو 1050 واگن مترو خریده كه از مهر و آبان به ناوگان متروی تهران وارد میشود كه معادل خرید 20 سال گذشته است. این كار با حمایت دولت سیزدهم به ثمر رسیده است و اگر حمایت دولت نبود این امر محقق نمیشد.
انعقاد قرارداد 1050 واگن مترو در تاریخ شهرداری تهران بینظیر است
رئیس كمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینكه تفاهمنامه خرید واگن مترو در سال 96 با خرید 630 دستگاه بسته شده بود كه متاسفانه در بایگانی بود و خاك میخورد گفت: این تفاهمنامه با تیم قوی كه شهرداری تهران برای مذاكره گذاشت دوباره زنده شد و با توجه به اینكه میتوانستیم 25 درصد به آن اضافه كنیم در نهایت عقد قرارداد بیش از 1050 دستگاه واگن مترو بود كه در تاریخ شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی بینظیر است و شیرینترین كار شهرداری تهران در سال گذشته بود.
ظرفیت متروی تهران با تكمیل خطوط و ناوگان به 5 میلیون مسافر در روز خواهد رسید
عضو شورای شهر تهران گفت: امروز ناوگان متروی تهران 2 میلیون نفر را به طور روزانه جابجا میكند كه با تكمیل خطوط و ناوگان این ظرفیت به 5 میلیون نفر خواهد رسید . اگر وضعیت حمل ونقل عمومی مناسب باشد مردم ترجیح میدهند به جای استفاده از خودروهای شخصی از حمل و نقل عمومی استفاده كنند كه با كاهش آلودگی هوا همراه خواهد بود.
تا 3 سال آینده بیش از 50 درصد مسافران تهران از مترو استفاده خواهند كرد
او افزود: در حال حاضر حدود 70 درصد مردم تهران از خودروی شخصی استفاده میكنند كه باید برعكس باشد. اتوبوسها تا پایان امسال تحویل داده میشوند و با افزایش ناوگان مترو كه حدود 3 سال طول میكشد بیش از 50 درصد مسافران از حمل و نقل عمومی مترو استفاده خواهند كرد.
بیش از 700 جایگاه شارژ برای تاكسی و اتوبوسهای برقی در نظر گرفته شده است
آقا میری با اشاره به خرید 25 هزار دستگاه تاكسی برقی در ناوگان عمومی شهر تهران گفت: این تاكسی بسیار فاخر و ارزشمند است. برای جایگاه شارژ این تاكسیها با وزارت صمت هماهنگ شده و بر اساس برنامهریزیها بیش از 700 جایگاه شارژ برای تاكسی و اتوبوسهای برقی در نظر گرفته شده است.
بیش از 40 استاد بین المللی در كارگروه «تاب آوری شهر تهران» حضور دارند
عضو شورای شهر تهران در خصوص كارگروه «تاب آوری شهر تهران» گفت: یكی از مسائل شهر تهران زلزله است كه كار ویژه ای برای آن انجام نشده و مردم نمی دانند در صورت وقوع زلزله چه كاری انجام دهند. این كارگروه با حضور 40 استاد برتر و بین المللی دانشگاههای تهران تشكیل شده است. تمامی این اساتید به اتفاق تاكید دارند كه وقوع زلزله بالای 7 ریشتر در تهران قطعی است.
مقاومسازی نیمی از پلهای مهم تهران به پایان رسیده است
او افزود: تهران 66 پل مهم دارد كه در صورت وقوع زلزله 6.5 تا 7 ریشتر ستونهای این پلها كه در اولویت ما هستند میشكند. كار مقاوم سازی نیمی از این پلها انجام شده و مابقی در دستور كار است. برای امداد رسانی معابر شهری باید باز باشند و اگر یكی از این پل ها آسیب ببینند دو بزرگراه را میبندند.
16 هزار ساختمان بالای 6 طبقه تهران در معرض خطر هستند
او گفت: 16 هزار ساختمان بالای 6 طبقه تهران در معرض خطر هستند كه بیش از 1600 ساختمان بررسی شده است. پس از بررسیهای اولیه و صدور هشدار ایمنی این ساختمانها باید تخریب و نوسازی شوند.
در دوره مدیریت جدید شهری مشوقهایی به نوسازی بافتهای فرسوده داده شده است
آقا میری اظهار داشت: در دوره مدیریت جدید شهری مشوقهایی به نوسازی بافتهای فرسوده داده شده است تا سرمایهگذاران به سمت بافتهای فرسوده سوق داده شوند. افزایش طبقه تشویقی داریم، عوارض پروانه ساختمانی رایگان شده و طرح تفصیلی در پهنههای مختلف بافت فرسوده دیده شده است.
پایانه شرق تهران به زودی افتتاح و مشكلات ترافیكی فلكه اول تهرانپارس مرتفع خواهد شد
وی در پایان این گفتگوی رادیویی اذعان داشت: بزرگترین هدف ما ایجاد آرامش و نشاط برای مردم است. پایانه شرق تهران به زودی افتتاح و مشكلات ترافیكی فلكه اول تهرانپارس مرتفع خواهد شد انتقادها و پیشنهادهای مردم به ما كمك میكند تا در رفع مشكلات شهر بزرگی مثل تهران بیشتر كار كنیم.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
كانال رادیو تهران را در پیام رسان بله به نشانی tehraan360@ جستجو كنید.
علاقهمندان میتوانند برنامههای رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذكر منبع مجاز است.