سید غلامرضا موسوی رئیس انجمن تهیه كنندگان مستقل سینمای ایران مهمان تلفنی پشت صحنه رادیو تهران بود و درباره گرایش مخاطبان و فیلمسازان به شبكه نمایش خانگی صحبت كرد.
سید غلامرضا موسوی رئیس انجمن تهیه كنندگان مستقل سینمای ایران در گفتگوی تلفنی با برنامه پشت صحنه رادیو تهران درباره گرایش و استقبال مخاطبان و فیلمسازان به شبكه نمایشخانگی گفت: همانطور كه می دانید شبكه نمایش خانگی در حقیقت در یك زمانی با پولهای اختلاس توانست سر و شكل تازهای به خود بگیرد. همیشه پولهایی كه بیحساب و كتاب وارد هر حرفه ای می شود، چه در سینما، چه در تولیدات شبكه نمایش خانگی و چه در جاهای دیگر حتی در ساختمان سازی، طبیعتاً باعث یك بینظمی اقتصادی در آن سیستم میشود.
وی در بخش دیگری از این گفتگوی رادیویی درباره مجوز تهیه كنندگی تهیهكنندگان سریال شهرزاد مطرح كرد: این مجوز را شورای عالی تهیه كنندگان صادر می كند و هیچكدام از آنان، كارت شورای عالی را نداشتند اما در یكی از تشكیلات زیر مجموعه عضو شده بودند كه طبیعتا آن مجموعه خودش هم رسما اعلام كرد. به این معنی كه آنان پلیس یا دادگستری نیستند كه سوابق افراد را در بدو ورود مورد كنكاش قرار بدهند. در همان زمان من موضوع پولشویی و ورود پول های نامرغوب و ناسالم را به سینما برای اولین بار فریاد زدم اما كسی جدی نگرفت تا اینكه بعدها نوع علنیاش در محاكمات بانك سرمایه پیشآمد كه این محاكمات همچنان ادامه خواهد داشت و روشن میشود.
موسوی درباره اینكه چرا افراد جدید به این سمت میروند، بیان كرد: سیستم جدیدی به اسم vod به وجود آمده است. یكی از ویژگیهای سیستم این است كه كسانی بیشتر موفقند كه بتوانند كاربران بیشتری داشته باشند. چون از همه آنان حق اشتراك میگیرند. طبیعتاً وقتی مثلا 400 هزار مشترك دارند و مثلاً ماهی 25 هزار تومان از هر كدام می گیرند، یك رقم بسیار بسیار بزرگ می شود. این مسئله خیلی فرخنده نیست و حرفهای هزینه نمی شود. در زمینه ساخت نیز سردستی می سازند. زمانی ما فیلم های شانه تخم مرغی داشتیم و اخیراً سریال های شانه تخم مرغی داریم.
این تهیه كننده سینما در گفتگو با مصطفی امامی در پشت صحنه رادیو تهران اظهار كرد: متاسفانه اكثریت كارها به لحاظ آنچه كه تماشاچیان میبینند و به ما منعكس میكنند، كیفیت مطلوبی ندارد. همانطور كه پولهای سرگردان یا پولهایی كه برای پولشویی آمده توانست عدهای را جذب كند، دستمزدها را بالا ببرد و در هزینه اقتصادی ساختارشكنی كند، متاسفانه شبكههای vod نیز دارند این كار را به شكل ناشیانه انجام میدهند. یعنی در مقطعی به افراد پولهای كلان میدهند و این باعث میشود یك سریال كه باید دقیقهای مثلاً 3 میلیون تومان در بیاید با دقیقهای 30 میلیون تومان ساخته شود و در نتیجه به اقتصاد سینما آسیب میزدند.
رییس انجمن تهیه كنندگان مستقل سینمای ایران عنوان كرد: به نظر من سریالسازی را بیشتر باید تلویزیون پروانه ساخت و نمایش بدهد. در سینما طبیعتاً مسئولیت معاونت سینمایی است و حق وزارت ارشاد است. در زمینه نمایش خانگی در مجموع خوب عمل نمیشود. كارهای خوب هم داشتهایم و استقبال مردم هم كاملا محترم است. اما این استقبال به معنی اینكه حتماً آن كار خوب و شاخص است، نیست.
سید غلامرضا موسوی در پاسخ به سوال امامی، مجری برنامه كه وقتی عوامل آثار میدانند این پولها كثیف است، آیا باید این پول را بگیرند یا رسالت دیگری دارند كه با دریافت نكردن این پول باعث شوند یك سرمایهگذاری سالم اتفاق بیفتد، گفت: بخش اول این قضیه ایراد به تهیهكننده برمیگردد. یعنی یك تهیهكننده وقتی از سرمایهگذاری پول میگیرد، باید مطمئن باشد یا در حدی كه می تواند مطمئن باشد كه این پول به هر حال سالم است. اما وقتی پولهای بیحساب خرج میكنند، این كارشان توجیه ندارند. ما بهعنوان تهیهكننده یك حرفه داریم و حرفه ما میگوید وقتی سریال یا فیلم سینمایی میخواهد ساخته شود باید هزینه های منطقی داشته باشد. یعنی اگر دستمزد فلان بازیگر A تومان است، به او A+1 تومان پرداخت نشود و اگر این كار را بكنیم به آدمهایی كه به ما اعتماد كردهاند خیانت كردیم. در بعضی موارد شكلی است كه تهیه كنندهها می گیرند، به بازیگران می دهند و احیاناً بعضی اوقات در پشتپرده درصدی از پول به آنها برمیگردد.
موسوی ادامه داد: بالاخره وقتی قرارداد 3 تومان را 6 تومان می بندد، خود او و فردی كه طرف قرارداد است میدانند دستمزد واقعی 3 تومان است. وقتی 6 تومان می گیرد، این مابهالتفاوت اگر بین دو نفر تقسیم نشود، چه معنی می تواند پیدا كند؟ برای مثال زمانی شما دوست من هستید و میگویم بیایید مجری فلان برنامه باشید. اگر دستمزد معمول یك مجری خوب A تومان باشد و من 3A بپردازم، طبیعتاً در یك مورد استثنایی میتواند قابل قبول باشد این كه دوستم است. اما وقتی به همه افراد می دهد و سعی میكند كه این پول یك طوری به او برگردد، طبیعتاً آنجا یك شكل سالمی ندارد.
شایان ذكر است، «پشت صحنه» برنامه ای است كه به تهیه كنندگی امیرحسین ثقفی و با اجرای مصطفی امامی ساعت 21 روی آنتن رادیو تهران میرود.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360