مشاور سینمایی فیلم "خروج" ساختهی ابراهیم حاتمیكیا، كارگردان شناختهشدهی كشورمان، مهمان پشتصحنهی رادیو تهران شد تا علت تصمیمگیری عوامل این فیلم برای اكران اینترنتی پیش از اكران سینمایی را برای مخاطبان این رسانه بازگو كند.
محمد ذوقی مشاور سینمایی فیلم "خروج" ابراهیم حاتمی كیا در گفتگو با مجری پشت صحنه 25 فروردین گفت: اواخر اسفندماه كاملا مطمئن شدیم كه تعطیلی سینماها ادامه خواهد داشت. بنابراین جلسات متعددی برگزار كردیم كه وطیفه و رسالت هنرمندان این فیلم در روزهای قرنطینه را در قبال مردم مشخص كند. با گفتگوها و مشورتهای مختلف و توجه به برخی از اقدامهای مشابه در كشورهای دیگر به این نتیجه رسیدیم كه قبل از اكران عمومی در سینما، اكران اینترنتی این فیلم را انجام دهیم.
وی با اشاره به اینكه تفاوت اكران فیلم خروج بركات مختلفی برای عوامل این فیلم خواهد داشت گفت: از جملهی آن سرگرم كردن مردم در قرنطیتههای شخصی با دیدن فیلمی جدید بود كه ساختهی كارگردان مشهور و خوشنام ایرانی است.
این كارشناس سینمایی هزینهی ساخت فیلم خروج را حدود 9 میلیارد تومان خوانده و گفت: حداقل باید 700 هزار بلیط در بستر اینترنت فروش برود تا هزینهی نخست این فیلم تامین شود.
وی منطق اقتصادی اكران اینترنتی فیلم خروج را اینگونه توضیح داد: فكر كنیم كرونا اتفاق نیفتاده است و حالا زمانی است كه فیلم روی پرده به اكران گذاشته خواهد شد. نهایت فروش این فیلم میتوانست تا 12 میلیارد تومان باشد كه با حسابهای موجود در سینما، یك سوم این مبلع كه چهار میلیارد تومان میشد به فیلمساز اختصاص مییافت.
ذوقی با اشاره به اینكه فیلم پس از دوران كرونا اكران میشد و به خاطر كم شدن سه یا چهار ماه سال فروش فیلم از هفت هفته به پنج هفته در سینماها كاهش مییافت اظهار داشت: تصمیم برای اكران از طریق "وی او دی" چند نكتهی حائز اهیت برای عوامل فیلم خروج داشت. با اكران در سینما یك سوم از میزان فروش به فیلمساز میرسد اما در این روش 70 درصد فروش در اینترنت به فیلمساز اختصاص دارد.
وی افزود: تقریبا 34 هزار نفر در ساعات اولیهی اكران، این فیلم را خریدهاند و قرار است این فیلم دو ماه فروش اینترنتی داشته باشد. البته ما چالشهای رو برو و اتفاقهای ناگهانی در این راستا را پیشبینی نكردهایم و بدون توجه به این عوامل به این منطق اقتصادی رسیدیم.
مشاور سینمایی فیلم خروج كه پیش بینی میكند فروش اینترنتی خروج به رقم 500 هزار دانلود برسد گفت: حتی اگر تنها 60 درصد این تعداد هم فروش كنیم باز هم موفقیتی در این راستا كسب كردهایم.
این كارشناس سینمایی افزود: عوامل این فیلم در روزهای كرونایی، مسئولیت اجتماعی را هم احساس میكردند و این مساله هم مزید بر علت بود كه اتفاقی جدید را در كشور خلق كنیم. همچنان كه این مساله در بسیاری كشورها رایج بوده و شركتهای معتبر جهانی مانند نتفلیكس و آمازون سالهاست كه این فعالیت را انجام میدهند.
ذوقی از دیگر آوردههای اكران اینترنتی خروح را تغییر هندسهی توزیع سینما را به نفع مردم و به نفع فیلمساز خوانده و گفت: تجربه نشان میدهد "وی او دیها" فروش دارند و دانلود غیرقانونی به تدریج از میان مردم در حال كم شدن است. البته هنوز با مشكلات دانلود غیرقانونی مواجهیم اما آمار و ارقامی كه از طریق "وی او دیها" گرفتیم نشان میدهد كه امید موفقیت كم نیست و ناگزیریم این مسیر را طی كنیم.
وی همچنین از رایزنیهایی با پلیس فتا برای كم كردن مشكل دانلود غیرقانونی خبر داده و گفت: پلیس فتا قول داده با دانلودهای غیرقانونی برخورد كرده و جریمههای اتخاذ شده از متخلفان را به فیلمساز بازگرداند.
ذوقی در پاسخ به برخی انتقادها كه اكران اینترنتی خروج را "فرار رو به جلوی آقای حاتمی كیا" عنوان كردند گفت: این اقدام شجاعانه ریسكی است كه ایشان كرده است. ایشان یكی از كارگردانان پس از انفلاب است كه شهرت اجتماعی ویژه دارد. كارگردانانی به این شكل در جهان مخاطب خود را دارند و این حرف ها از كم لطفی منتقدین بزرگوار است. بنابراین فروش خروج در سالنهای سینما امری بدیهی است.
وی افزود: اتفاق اكران اینترتی یك فیلم سینمایی قبل از اكران روی پردهی سینما در ایران، قطعا باز هم صورت میگیرد و قرارداد با "وی او دی ها" قبل از اكران سینمایی ادامه خواهد یافت.
شایان ذكر است؛ «خروج» بیستمین فیلم كارگردانی شده ابراهیم حاتمی كیا در سینمای ایران است كه با همكاری سازمان اوج ساخته شده است.
مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبكه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبكه های اجتماعی با شناسه Tehraan360@ پیدا و همراهی كنید.
همچنین علاقه مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیكیشن ایران صدا دریافت كنند.
#تهران 360
#تهران360
#تهران_360
#tehran360
#tehran_360
#tehraan360
#tehraan_360